ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Νοέμβρη 2017
Σελ. /24

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Ανακοίνωση της Εκτελεστικής Γραμματείας του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, για τη συζήτηση σχετικά με την απόκτηση της διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας.

-- Αφιέρωμα Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία: Για το σύστημα Προσχολικής Αγωγής στην ΕΣΣΔ.

-- Συνέντευξη για το CD που κυκλοφόρησε η ΚΝΕ με τραγούδια της Οκτωβριανής Επανάστασης.

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Καμία σκέψη για αφαίρεση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο!

Ανακοίνωση της Εκτελεστικής Γραμματείας του ΜΑΣ

Από κινητοποιήσεις για την παιδαγωγική επάρκεια πέρσι στο Πανεπιστήμιο στη Σάμο
Από κινητοποιήσεις για την παιδαγωγική επάρκεια πέρσι στο Πανεπιστήμιο στη Σάμο
Εδώ και καιρό από την πλευρά της κυβέρνησης έχει ανοίξει συζήτηση για την αλλαγή του τρόπου απόκτησης διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας για όσους θέλουν να εργαστούν ως εκπαιδευτικοί. Αυτή η συζήτηση, όπως είναι φυσικό, μεταφέρεται και μέσα σε μια σειρά από σχολές των πανεπιστημίων (Φυσικομαθηματικές, Φιλοσοφικές κ.ά.). Σε αυτήν τη συζήτηση παίρνει θέση το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) με ανακοίνωση της Εκτελεστικής Γραμματείας του, που τονίζει: «Αφαίρεση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας; Ούτε να το σκέφτεστε!».

Αναλυτικά, στην ανακοίνωση της ΕΓ του ΜΑΣ σημειώνεται:

«Αυτήν τη στιγμή στο πτυχίο μας ενσωματώνεται η παιδαγωγική επάρκεια που είναι απαραίτητη για να ασκήσουμε το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Ομως, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει ανοίξει το δρόμο για την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας, πατώντας πάνω στους νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων, προσθέτοντας νέα εμπόδια και στάδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος!

Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) κατέθεσε στο υπουργείο Παιδείας πρόταση για την απόκτηση της διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας και η ανταπόκριση του υπουργείου ήταν θετική. Πρόκειται για επικίνδυνη εξέλιξη που μας αφορά όλους!

Τι περιλαμβάνει αυτή η πρόταση:Για την απόκτηση της παιδαγωγικής επάρκειας είναι απαραίτητη η παρακολούθηση ενός κύκλου 6 μαθημάτων παιδαγωγικού και διδακτικού χαρακτήρα, μέσα στα οποία εντάσσεται και η πρακτική άσκηση. Τα μαθήματα αυτά μπορούν να προσφέρονται είτε από τα Τμήματα προπτυχιακών σπουδών είτε κυρίως από ειδική Δομή που θα ιδρύεται με ευθύνη της Συγκλήτου ή των Παιδαγωγικών Σχολών και θα πουλάει την αντίστοιχη πιστοποίηση μετά το πτυχίο με δίδακτρα.

Πόσο ελεύθερη είναι όμως η επιλογή;

Από τη στιγμή που στα Τμήματα δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι καθηγητές και η χρηματοδότηση για να διεξαχθούν τα μαθήματα και η πρακτική άσκηση, η απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο είναι μονόδρομος! Ουσιαστικά, η κυβέρνηση προσπαθεί με φτηνά κόλπα να κρύψει την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο και να πετάξει τις ευθύνες στις διοικήσεις των σχολών!

Ποιο είναι το κριτήριο αυτών των αλλαγών;

Οι αλλαγές αυτές δεν γίνονται με γνώμονα την αναβάθμιση των γνώσεων των αυριανών εκπαιδευτικών. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το ΙΕΠ στο ίδιο κείμενο προτείνει την ενοποίηση επιστημονικών αντικειμένων (π.χ. χημικός να μπορεί να διδάξει όλες τις Φυσικές Επιστήμες κ.ο.κ.) με στόχο την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία. Οι διπλές και τριπλές αναθέσεις μαθημάτων, δηλαδή, θα γίνουν καθεστώς. Φτάνουν στο σημείο να προτείνουν τα εξής τραγελαφικά:

  • Ο γεωλόγος να διδάσκει Βιολογία και το αντίστροφο!
  • Οι απόφοιτοι Πληροφορικής να διδάσκουν Γεωμετρία και Αλγεβρα με βάση τις γνώσεις που είχαν αποκτήσει οι ίδιοι στο σχολείο, αφού για την επιστήμη τους δεν διδάσκονται τέτοια Μαθηματικά!
  • Στους ίδιους καθηγητές να γίνεται ανάθεση για τα μαθήματα: Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες, Ιστορία, Οικονομικά, ΑΟΔΕ (Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων) και Θρησκευτικά! Θα μπορεί να ανατίθεται, π.χ. στον θεολόγο να διδάσκει Ιστορία ή Οικονομικά! Αυτός είναι αναχρονισμός!

Αναρωτιόμαστε: Ο φοιτητής της ΑΣΟΕΕ που θέλει να εργαστεί ως οικονομολόγος στην Εκπαίδευση θα πρέπει κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών του σπουδών να περνάει μια βόλτα από τη Θεολογική Σχολή, μια βόλτα από το Ιστορικό - Αρχαιολογικό, μια βόλτα από την Κοινωνιολογία του Παντείου κ.ο.κ.; Μόνο ως ανέκδοτο ακούγεται κάτι τέτοιο!

Τελικά, για ποιο λόγο αποσπάται η παιδαγωγική επάρκεια από το πτυχίο;

Θέλουν να φτιάξουν μια κερδοφόρα αγορά τίτλων και πιστοποιητικών επάρκειας. Τα πανεπιστήμιά μας μετατρέπονται σε σούπερ μάρκετ γνώσης που θα πουλάνε πανάκριβα την παιδαγωγική επάρκεια και εμείς σε πελάτες που θα την αγοράζουμε. Ηδη, το ΕΚΠΑ πουλά πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας με δίδακτρα 700 ευρώ!

Το επόμενο βήμα θα είναι η πιστοποίηση. Οπου κι αν έχει παρακολουθήσει τα παιδαγωγικά μαθήματα ο υποψήφιος εκπαιδευτικός, θα πρέπει να ελεγχθεί και να πιστοποιηθεί γι' αυτά από μια ειδική Δομή. Αυτή θα είναι αρμόδια να δίνει το πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, όπως ισχύει σήμερα με την πιστοποίηση της ικανότητας εκπαίδευσης ενηλίκων μέσω του ΕΟΠΠΕΠ, με κόστος 120 ευρώ.

Σήμερα, που οι προσλήψεις εκπαιδευτικών έχουν μηδενιστεί, παρά τα χιλιάδες κενά στα σχολεία, θέλουν να κλείσουν και άλλο τη στρόφιγγα για το πόσοι θα δουλέψουν στην Εκπαίδευση. Γι' αυτό αυξάνουν και τα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος. Το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας θα έρθει να προστεθεί στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, στο κυνήγι μοριοδοτήσεων, στους πίνακες αναπληρωτών, στο θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού, δηλαδή στα δεκάδες φίλτρα που ήδη υπάρχουν και δεν μετράνε τη γνώση αλλά το πόσοι θα δουλέψουν στην Εκπαίδευση, με βάση τις επιταγές των μνημονίων και τα συνεχώς μειούμενα χρήματα για τα σχολεία!

Καμία σκέψη για απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο!

Δεν ανεχόμαστε να μπαίνουν όλο και περισσότερα εμπόδια στη σύνδεση του πτυχίου με το επάγγελμά μας! Ολη η απαραίτητη γνώση για την εξάσκηση του επαγγέλματος να δίνεται στο πτυχίο. Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση διορισμού.

Είναι ευθύνη του υπουργείου και του ιδρύματος να εξασφαλίσουν ότι στο πρόγραμμα σπουδών θα υπάρχουν όλα τα απαραίτητα μαθήματα (Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας κ.ο.κ.) και η απαραίτητη πρακτική άσκηση. Αυτό σημαίνει στελέχωση των πανεπιστημιακών τμημάτων με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και γενναία χρηματοδότηση για την κάλυψη αυτών των αναγκών.

Καμία σκέψη για απόσπαση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από το πτυχίο μας. Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για δουλειά.

Κατάργηση του πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας, του ΑΣΕΠ, του θεσμού του δόκιμου εκπαιδευτικού. Ολων των εμποδίων για την εξάσκηση του επαγγέλματός μας!

Η οποιαδήποτε επιμόρφωση να πραγματοποιείται με ευθύνη των Τμημάτων μέσα από το πρόγραμμα σπουδών τους!

Πρακτική άσκηση πάνω στο αντικείμενο σπουδών μας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα!».

Στις 10 Δεκέμβρη η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ

Στις 10 Δεκέμβρη στην Αθήνα θα γίνει η 8η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών. Στο σχετικό κάλεσμα της Πανελλαδικής Γραμματείας για τη Συνάντηση προς τους φοιτητές και σπουδαστές, τους συλλόγους και τις επιτροπές τους, σημειώνεται μεταξύ άλλων: «Κάθε φοιτητής και σπουδαστής που προβληματίζεται για τις σπουδές και το μέλλον του έχει συμφέρον να μάθει, να συζητήσει και να στηρίξει το διεκδικητικό πλαίσιο και τη γραμμή πάλης του ΜΑΣ. Να συμβάλει ώστε να μαζικοποιηθούν οι σύλλογοι, να δυναμώσει η οργάνωση στο έτος, στο τμήμα, στη σχολή, να παρθούν αγωνιστικές αποφάσεις για τη συμμετοχή τους στην Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ».




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org