ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Ιούνη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
Προτάσεις που παραπέμπουν το λαό από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη για λογαριασμό του κεφαλαίου

Βάζουν το λαό να διαλέξει ανάμεσα στην πρόταση - λαιμητόμο των δανειστών και στην πρόταση - καρμανιόλα της κυβέρνησης...

Με το κάλπικο «όχι» που προτείνει η συγκυβέρνηση στην πρόταση - λαιμητόμο των δανειστών, επιχειρεί να εμφανίσει συναίνεση στη δική της πρόταση - καρμανιόλα...

Eurokinissi

Με το κάλπικο «όχι» που προτείνει η συγκυβέρνηση στην πρόταση - λαιμητόμο των δανειστών, επιχειρεί να εμφανίσει συναίνεση στη δική της πρόταση - καρμανιόλα...
Με το δημοψήφισμα που ανήγγειλε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το περιεχόμενο που του δίνει και την επιχειρηματολογία που αναπτύσσουν τα στελέχη της, είναι σαφές ότι ουσιαστικά καλεί το λαό να εγκρίνει τη δική της πρόταση προς τους δανειστές, η οποία ωστόσο αποτελεί την άλλη όψη του ίδιου αντιλαϊκού νομίσματος που συμπληρώνεται από την πρόταση των «θεσμών».

Παίζοντας στο ίδιο αντιλαϊκό γήπεδο, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ από τη μία και οι «θεσμοί» της τρόικας από την άλλη προβάλλουν «λύσεις» και αλλεπάλληλα κείμενα προτάσεων, που παραπέμπουν το λαό από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη και από το ένα στο άλλο «ισοδύναμο» αντιλαϊκό μέτρο. Γι' αυτό η πρόταση για δημοψήφισμα είναι αφενός «κάλπικη», αφετέρου ένας ακόμη εκβιασμός υποταγής του λαού στη σφαγή του από το κεφάλαιο, την ΕΕ, την εξουσία τους.

Οι προτάσεις της συγκυβέρνησης και των δανειστών είναι «ομόσταυλες» και «ομογάλακτες», βγαλμένες από τα κιτάπια του κεφαλαίου και τις πάγιες αξιώσεις του, γι' αυτό και αμφότερες οδηγούν σε νέα μέτρα συνέχισης της χρεοκοπίας του λαού, παράλληλα με τη συνέχιση των προηγούμενων μνημονίων και των εφαρμοστικών νόμων που προβλέπονται σε αυτά και που βέβαια διατηρούνται σε ισχύ και μάλιστα στο ακέραιο.

Με ή χωρίς τα κάλπικα διλήμματα, όπως αυτά που στήνει η συγκυβέρνηση, από τις επόμενες μέρες, ο λαός θα βρεθεί αντιμέτωπος με την καταιγίδα των μέτρων, με τις βαριές ανατιμήσεις στα εμπορεύματα μαζικής κατανάλωσης, με τα μέτρα που φέρνουν παραπέρα μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, καθώς και με τις σαρωτικές αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, που αφορούν στη συμπίεση των κρατικών κονδυλίων, τα οποία σχετίζονται με τις ανάγκες του.

Σ' αυτό το πλαίσιο, ο λαός και μπορεί και πρέπει να χαράξει τις δικές του «κόκκινες γραμμές», να σηκώσει το δικό του ανάστημα, απέναντι στη λυκοσυμμαχία της ΕΕ και τα μονοπώλιά της, τα αστικά κόμματα, το πολιτικό προσωπικό και τους κάθε είδους διαχειριστές του εκμεταλλευτικού συστήματος, στην εξουσία του κεφαλαίου.

Την ίδια ώρα, η εμπλοκή της αντιλαϊκής διαπραγμάτευσης εκδηλώνεται σε ζητήματα ξένα όσο και εχθρικά για το λαό, πρώτα και κύρια σε ό,τι αφορά τους όρους χρηματοδότησης του ελληνικού κράτους και τη διαχείριση του κρατικού χρέους. Το όλο σκηνικό στήνεται με φόντο τους γενικότερους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα και τις κυβερνήσεις τους και βέβαια για λογαριασμό των μονοπωλίων που καθένας απ' αυτούς στηρίζει και εκπροσωπεί.

Το πακέτο με τα αντιλαϊκά μέτρα που προτείνεται από τη συγκυβέρνηση, φτάνει στα 8 δισ. ευρώ για το διάστημα μέχρι το τέλος του 2016.

Η πρόταση - λαιμητόμος της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ

«Μεταρρυθμίσεις για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού» τιτλοφορείται η πρόταση - λαιμητόμος για το λαό, που κατέθεσε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στους «θεσμούς» της τρόικας, στο πλαίσιο του Γιούρογκρουπ της περασμένης Δευτέρας (22/6). Και βέβαια, κάθε άλλο παρά τυχαία, τον ίδιο ακριβώς τίτλο έχει και η πρόταση των «θεσμών», με μικροδιαφοροποιήσεις σε ό,τι αφορά το αντιλαϊκό περιεχόμενο.

Σ' αυτό το πλαίσιο, αποδίδουν εύσημα στο σημερινό μνημόνιο που συμφωνήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και στα αποτελέσματα που αυτό επέφερε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Σήμερα, τα δημόσια οικονομικά κινούνται σε μια πιο βιώσιμη τροχιά, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την κρίση, αν και η δημοσιονομική κατάσταση επιδεινώθηκε τους τελευταίους μήνες, λόγω της αβεβαιότητας». Οπως προκύπτει, στέκονται αυτοκριτικά στη μέχρι τώρα διαχείριση της δικής τους διακυβέρνησης, για τις «αβεβαιότητες» που διαπίστωναν επί καιρό τα εγχώρια αστικά επιτελεία, σχετικά με τη διαμόρφωση της αντιλαϊκής συμφωνίας.

Παράλληλα, ανοιχτά και απροκάλυπτα ομολογούν τη συμφωνία και με το πρώτο και με το δεύτερο μνημόνιο και ειδικότερα την αντιασφαλιστική επίθεση που εντάθηκε στο πλαίσιό τους, λέγοντας: «Οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 έχουν μερικώς ωφελήσει τη βιωσιμότητα του γενικότερου συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο στο παρελθόν ήταν κατακερματισμένο και δαπανηρό, μεταθέτοντας τα δυσβάστακτα βάρη στις μελλοντικές γενιές. Επιπλέον, πολύ πιο φιλόδοξα και θαρραλέα βήματα απαιτούνται για την ολοκλήρωση αυτών των μεταρρυθμίσεων και για ν' αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στο σύστημα, που προκαλούνται από την οικονομική κρίση».

Η κυβερνητική πρόταση, ανάμεσα σε άλλα, σημειώνει:

-- «Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα πάρουν χρόνο για να αποδώσουν καρπούς, ενώ η μακροπρόθεσμη ανάκαμψη θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί ιδιωτικά και το εναρκτήριο λάκτισμα της ροής χρηματοδότησης των επενδύσεων θα χρειαστεί μια αρχική ώθηση». Λένε, δηλαδή, ότι η καπιταλιστική ανάκαμψη θα έχει μεν όχημα τα ιδιωτικά κεφάλαια, όμως το «εναρκτήριο λάκτισμα» θα δοθεί από τα διακρατικά και κρατικά πακέτα ενίσχυσης των μονοπωλίων και των επιχειρηματικών ομίλων...

-- «Η ελληνική κυβέρνηση είναι έτοιμη να επιβεβαιώσει την πλήρη υποστήριξή της για την εφαρμογή του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων, μέσω μιας ψηφοφορίας στο Κοινοβούλιο μέσα σε λίγες μέρες, το οποίο θα περιλαμβάνει την απαραίτητη νομοθεσία για τον ΦΠΑ και άλλα μέτρα, απαραίτητα για την επίτευξη των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων». Πρόκειται, δηλαδή, για την εφαρμογή της πρώτης από τις προαπαιτούμενες δράσεις που θα αναλάβει και μάλιστα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής.

-- Δεσμεύονται για κατάθεση συμπληρωματικού κρατικού προϋπολογισμού για το β' εξάμηνο του 2015, με την κατάθεση νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016 - 2019, που προβλέπεται και στο «ευρωπαϊκό εξάμηνο».

-- «Οι αρχές δεσμεύονται να συνεχίσουν τις μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη βελτίωση των ελέγχων της διαδικασίας και των δαπανών του προϋπολογισμού». Σ' αυτό το επίπεδο, προβλέπεται η συγκρότηση Δημοσιονομικού Συμβουλίου που θα είναι «πλήρως λειτουργικό». Πρόκειται για το μέτρο της αυτόματης και οριζόντιας περικοπής δαπανών του προϋπολογισμού, σε περίπτωση αποκλίσεων από τους αντιλαϊκούς στόχους. Η κυβέρνηση, μάλιστα, έχει προτείνει ο έλεγχος και οι σχετικές αποφάσεις να γίνονται σε εβδομαδιαία βάση...

-- «Η ιδιωτική διαχείριση των ελληνικών τραπεζών θα γίνεται σεβαστή και η κυβέρνηση δεν θα επέμβει στη λήψη των καθημερινών αποφάσεων και τη διαχείριση των τραπεζών, οι οποίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με βάση τις αρχές της αγοράς». Την ίδια ώρα: «Η στρατηγική αυτή θα έχει στόχο να επιστρέψουν οι τράπεζες στην ιδιοκτησία ιδιωτών με την προσέλκυση διεθνών επενδυτών και για την επίτευξη ενός βιώσιμου προτύπου χρηματοδότησης σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο».

-- «Οι αρχές θα συνεχίσουν την εφαρμογή του οδικού χάρτη με το μοντέλο-στόχο της ΕΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για το διαχωρισμό και θα λάβουν όλα τα μέτρα για την αύξηση του ανταγωνισμού», ενώ παράλληλα θα προχωρήσουν και στη «μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου». Αποκαλύπτεται ότι η πολιτική της κυβέρνησης κινείται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων απέναντι στη στρατηγική της ΕΕ για την «απελευθέρωση» της Ενέργειας. Παράλληλα, δεσμεύονται στους «θεσμούς» να «αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ με βάση το κόστος». Προ των πυλών εμφανίζονται και οι παραπέρα ανατιμήσεις στα τιμολόγια ρεύματος των λαϊκών νοικοκυριών, με βάση και τους κανονισμούς που ισχύουν στην ενεργειακή αγορά της ΕΕ.

-- Μισθοί στο Δημόσιο: «Οι αρχές θα υιοθετήσουν νομοθεσία για την ενιαία μισθολογική μεταρρύθμιση με ισχύ από 1η Γενάρη 2016, σύμφωνα με τους συμφωνημένους στόχους για το μισθολογικό κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αποσυμπίεσης της κατανομής των μισθών σε σχέση με την ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού της».

Το συγκεκριμένο μέτρο θα συνοδευτεί από την επιβολή ενός διαρκώς μειουμένου ορίου μισθολογικής δαπάνης, υπολογιζόμενου ως ποσοστό επί του ΑΕΠ (!). Ειδικές παρεμβάσεις δρομολογούνται στα ειδικά μισθολόγια που ισχύουν σε κατηγορίες εργαζομένων στο δημόσιο τομέα (ένστολοι, γιατροί ΕΣΥ, δικαστικοί, διπλωμάτες), για τον «εξορθολογισμό» και την προσαρμογή με το νέο «ενιαίο μισθολόγιο», που θα εφαρμοστεί από την 1η Γενάρη 2016.

-- Ιδιωτικοποιήσεις: Μεταξύ άλλων δράσεων, οι αρχές θα προχωρήσουν σε άμεσα βήματα για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, θα οριστικοποιήσουν τους όρους για την πώληση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, του ΟΣΕ και την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Για την ακίνητη περιουσία, το ΤΑΙΠΕΔ θα καθορίσει τους ετήσιους στόχους εσόδων.

-- Πρωτογενή πλεονάσματα: Οπως αποκαλύπτεται, η κυβέρνηση δεσμεύεται «για την εξασφάλιση βιώσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων μεσοπρόθεσμα, τα οποία θα μειώνουν σταθερά το χρέος, αλλά και τα οποία θα είναι σύμφωνα με τα πρωτογενή πλεονάσματα των άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης με υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους». Ο λαός θα συνεχίσει να ματώνει, δηλαδή, για την αποπληρωμή ενός χρέους που δεν είναι δικό του, την ίδια ώρα που μπαίνει σταθερά ως στόχος «η Ελλάδα να επανακτήσει σταδιακά την πρόσβαση στις αγορές», να προστεθούν δηλαδή κι άλλα βάρη στην πλάτη του λαού, για λογαριασμό του κεφαλαίου.

-- Διατήρηση του ΕΝΦΙΑ, όχι μόνο το 2015, αλλά και το 2016. Επιπλέον, προβλέπεται η διασφάλιση του ίδιου εισπρακτικού στόχου, ύψους 2,65 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, μέσω αντιστάθμισης των όποιων μειώσεων προκύψουν από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών επί των οποίων υπολογίζεται το χαράτσι. Μάλιστα, η πρόταση της συγκυβέρνησης προδιαγράφει μειώσεις στα όρια εισοδήματος μέχρι τα οποία προβλέπονται «ελαφρύνσεις» ή «απαλλαγές» στα φτωχότερα τμήματα του λαϊκού πληθυσμού. Επιπλέον, θα μειωθεί και το αφορολόγητο όριο, πάνω από το οποίο επιβάλλεται συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ (σήμερα 300.000 ευρώ).

-- Επιβολή φόρου με συντελεστή 13% από το πρώτο ευρώ στο σύνολο των αγροτικών αποζημιώσεων, επιδοτήσεων και ενισχύσεων. Σ' αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να προχωρήσει σε κατάργηση της ρύθμισης που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, σχετικά με την απαλλαγή των αγροτικών ενισχύσεων μέχρι το ποσό των 12.000 ευρώ...

Αυτή την πρόταση - καρμανιόλα αντιπαραθέτει η κυβέρνηση στους δανειστές, καλώντας το λαό να πει «όχι» στην πρότασή τους. Δηλαδή, να πει «ναι» στην κυβερνητική πρόταση. Σκύλλα και Χάρυβδη. Γι' αυτό ο λαός όχι μόνο να μην εγκλωβιστεί, αλλά να χαράξει ρότα ρήξης με την ΕΕ, το κεφάλαιο, την εξουσία τους.

Ανταγωνισμοί για την επιχειρηματική πίτα και τα κέρδη

Η σύγκριση των προτάσεων της συγκυβέρνησης με αυτές των «θεσμών» έρχεται να επιβεβαιώσει ότι τα αντιλαϊκά παζάρια εξελίσσονται με μοναδική «κόκκινη γραμμή» τα συμφέροντα των διαφόρων τμημάτων του κεφαλαίου.

Οι βιομήχανοι

Προδιαγεγραμμένη, πλέον, θεωρείται η υποχώρηση του ΑΕΠ το επόμενο διάστημα, με τον ΣΕΒ να τονίζει: «Η υπερφορολόγηση επιχειρήσεων και νοικοκυριών αναμένεται να βλάψει σημαντικά την οικονομική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες». Περνώντας στο «ψητό», κάνουν λόγο για τον «προσωρινό χαρακτήρα» της υπερφορολόγησης και την απόσυρση των μέτρων, «μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, με την επιτυχή πάταξη της φοροδιαφυγής και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις να δημιουργούν το περιθώριο για την μείωση της φορολογίας σε μόνιμη βάση».

Βάζοντας στο τραπέζι το δικό τους μείγμα αντιλαϊκής πολιτικής, οι Ελληνες βιομήχανοι επισημαίνουν: «Μια εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος, με κατάργηση εξόφθαλμων προνομίων, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για μια μείωση φόρων ώστε να τονωθεί η ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα, η απασχόληση, τα εισοδήματα των εργαζομένων και, σε τελευταία ανάλυση, οι ασφαλιστικές εισφορές».

Παράλληλα, από τη σκοπιά του κεφαλαίου, ο ΣΕΒ ασκεί «κριτική» τόσο στις προτάσεις της συγκυβέρνησης όσο και σε αυτές των «θεσμών», τονίζοντας: «Σε κάθε περίπτωση το πακέτο μέτρων θα έχει άκρως υφεσιακές επιπτώσεις στην οικονομία, καθώς στηρίζεται υπέρμετρα σε πρόσθετη φορολόγηση επιχειρήσεων και νοικοκυριών». Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τις προτάσεις της συγκυβέρνησης σημειώνουν πως «η πλειοψηφία των προτεινόμενων μέτρων είναι έκτακτου χαρακτήρα και δεν οδηγούν σε μόνιμο δημοσιονομικό όφελος ή επηρεάζουν αρνητικά την οικονομική δραστηριότητα, αποδυναμώνοντας, σε τελική ανάλυση, την απόδοσή τους».

Οι αιτιάσεις που διατυπώνουν οι βιομήχανοι περιστρέφονται γύρω από τους συντελεστές φορολόγησης των επιχειρηματικών κερδών.Λένε, δηλαδή, ότι η καπιταλιστική ανάκαμψη έχει ως προϋπόθεση τη μείωση της φορολογίας στα επιχειρηματικά κέρδη, μαζί με νέα προνόμια και κάθε είδους κρατικές ενισχύσεις στο κεφάλαιο.

Ενεργειακοί ανταγωνισμοί

Εξάλλου, ο πρόεδρος του ομίλου των ΕΛΠΕ, Ε. Τσοτσορός, μιλώντας στη συνέλευση των μετόχων, επισήμανε ότι «η υπό διαπραγμάτευση συμφωνία, εφόσον ολοκληρωθεί θα περιορίσει την αβεβαιότητα, ωστόσο τα μέτρα που συζητώνται είναι πιθανό να επηρεάσουν την ανάπτυξη». Οπως ανέφερε, η στρατηγική του ομίλου περιλαμβάνει περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας, μετεξέλιξή του σε σημαντικό ενεργειακό όμιλο στην Ανατολική Μεσόγειο, αύξηση του μεριδίου λιανικής αγοράς από 30% σε 40%, σε βάθος πενταετίας.

Οπως ανακοινώθηκε, τα ΕΛΠΕ θα υποβάλουν προσφορά για την παραχώρηση του «οικοπέδου 1» στο βορειοδυτικό Ιόνιο λόγω κυριαρχικών δικαιωμάτων! Για την πώληση του ΔΕΣΦΑ (μέτοχος στην οποία είναι τα ΕΛΠΕ) στο αζέρικο μονοπώλιο «Socar» τονίστηκε ότι κρίνεται από την Κομισιόν και δεν εξαρτάται από τον όμιλο, ενώ «πρόοδος» για το θέμα αναμένεται από το φθινόπωρο. Σαφώς και πρόκειται για ζητήματα που σχετίζονται με το συνολικό πακέτο της αντιλαϊκής συμφωνίας, αλλά και με την ενεργότατη εμπλοκή της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς.

Οι εφοπλιστές

Χαρακτηριστικό των οξυμένων μονοπωλιακών ανταγωνισμών είναι το ότι, για πρώτη φορά σε επίσημο κείμενο των δανειστών, υπάρχει πρόταση για αύξηση της φορολογίας στους εφοπλιστές (tonnage tax), καθώς και για κατάργηση σειράς φοροαπαλλαγών που προβλέπονται γι' αυτούς. Το ζήτημα αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, γύρω από την οποία, εδώ και χρόνια, σηκώνει ζητήματα κατά κύριο λόγο η Γερμανία. Είναι χαρακτηριστικό ότι εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια οι Γερμανοί εφοπλιστές μιλούν για αθέμιτο ανταγωνισμό από τους Ελληνες εφοπλιστές, γεγονός που τους αναγκάζει να πουλούν ακόμη και τα βαπόρια τους γι' αυτό και ζητούσαν μέτρα, πράγμα που εκφράζεται με την απαίτηση για την κατάργηση φοροαπαλλαγών. Βεβαίως, απ' αυτά οι ναυτεργάτες όχι μόνο όφελος δεν θα έχουν αλλά θα υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη συμπίεση της τιμής της εργατικής τους δύναμης.

Το «τουριστικό πακέτο»

Την ίδια ώρα, καβγάς έχει ξεσπάσει και γύρω από το ΦΠΑ στο «τουριστικό πακέτο». Πρόκειται για τους ανταγωνισμούς γύρω από την προσέλκυση ξένων τουριστών, ενώ στην άνοδο των τουριστικών εισπράξεων ποντάρουν και άλλες μερίδες του κεφαλαίου, προκειμένου να στηριχτούν τα επιχειρηματικά κέρδη και το παραγόμενο ΑΕΠ.

Σε ό,τι αφορά τον τουριστικό κλάδο, μεγάλοι ωφελημένοι είναι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, κατά κύριο λόγο όσοι έχουν συμφωνίες με «tour operators». Στον αντίποδα, οι εργαζόμενοι βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται, τη «μαύρη» εργασία να γενικεύεται, την εντατικοποίηση να μεγαλώνει και τις απολύσεις να πληθαίνουν. Ολοένα και πιο μικρό κομμάτι της πίτας καταλήγει στους μικροεπιχειρηματίες του κλάδου, ενώ η εργατική - λαϊκή οικογένεια στερείται ακόμα και λίγες μέρες αναψυχής και διακοπών. Και σ' αυτό τον τομέα είναι έντονος ο ανταγωνισμός Ισπανίας, Ιταλίας και άλλων μεσογειακών κρατών με την Ελλάδα. Τη νύφη βεβαίως θα πληρώσουν οι εργαζόμενοι στον τομέα του Τουρισμού αλλά και οι Ελληνες εργαζόμενοι γενικά που δε θα μπορούν, οι περισσότεροι, να κάνουν διακοπές.


KEIMENA: Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Ολα τα ενδεχόμενα ανοιχτά

Την απόρριψη του αιτήματος για την «ολιγοήμερη» παράταση του τρέχοντος μνημονίου, που κατέθεσε η πλευρά της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, αποφάσισε στη χτεσινή συνεδρίαση το συμβούλιο Γιούρογκρουπ.

Στη σχετική ανακοίνωση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το «Γιούρογκρουπ ακυρώνει τη χρηματοδοτική στήριξη προς την Ελλάδα των τελευταίων ετών. Το Γιούρογκρουπ ήταν ανοιχτό ως την τελευταία στιγμή, για να στηρίξει περαιτέρω τον ελληνικό λαό προς ένα συνεχές πρόγραμμα προσανατολισμένο στην ανάπτυξη». Επιπλέον, όπως διευκρινίζεται, ακυρώνεται και η χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους, που προβλεπόταν μέσω της απόδοσης των κερδών που έχουν αποκομίσει οι κεντρικές τράπεζες του ευρωσυστήματος από τα «ακούρευτα» κρατικά ομόλογα. Παράλληλα τονίζουν: «Οι αρχές της Ευρωζώνης είναι έτοιμες να κάνουν ό,τι είναι αναγκαίο, για να διασφαλίσουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ευρωζώνη».

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, το αίτημα που κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Βαρουφάκης, αφορούσε την παράταση του προγράμματος κατά ένα μήνα. Μάλιστα, οι υπουργοί Οικονομικών απέπεμψαν, επί της ουσίας, τον Γ. Βαρουφάκη, προκειμένου στη συνέχεια να συζητήσουν τα επόμενα βήματα.

Την ίδια ώρα, οι παράγοντες της Ευρωζώνης επιρρίπτουν την «ευθύνη» στην πλευρά της συγκυβέρνησης, επισημαίνοντας ότι οι ίδιοι επέδειξαν την αναγκαία ευελιξία. Σύμφωνα με τον Γ. Ντάισελμπλουμ, οι προτάσεις των «θεσμών» δεν ήταν οριστικές, ενώ όπως δήλωσε, «οι Ελληνες έκλεισαν μόνοι τους την πόρτα με το δημοψήφισμα».

Την ίδια ώρα, αποκαλυπτικές για τα παιχνίδια που παίζονται στις πλάτες του λαού είναι οι δηλώσεις του Γ. Βαρουφάκη. Οπως είπε, «πασχίζουμε για συμφωνία έως την ύστατη στιγμή. Αν υπάρξει συμφωνία, θα πούμε στον ελληνικό λαό, η άποψή μας, είναι να ψηφίσει "ναι"». Σε ό,τι αφορά το κοινό ανακοινωθέν, δήλωσε ότι το συνέταξε ο Γ. Ντάισελμπλουμ, χωρίς να το προσυπογράψει ο ίδιος. Σημείωσε ακόμη ότι «δική μας πρόταση ήταν να βρούμε κοινό πεδίο γύρω από το μνημόνιο, ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε σε μια συμφωνία»...

Σε ανεπίσημο κείμενο, το Μέγαρο Μαξίμου, σχολιάζοντας την απόφαση του Γιούρογκρουπ, σημειώνει: «Οι θεσμοί κατέθεσαν προτάσεις παράλογες, που δε θα γίνονταν αποδέκτες από καμία ελληνική κυβέρνηση. Τα τελεσίγραφα, όταν κατατίθενται, ενίοτε επιστρέφουν. Ο ελληνικός λαός την επόμενη Κυριακή αποφασίζει για την αξιοπρέπειά του, απερίσπαστος από στυγνούς εκβιασμούς».

Μετά την ολοκλήρωση του Γιούρογκρουπ, υπήρχε προγραμματισμένη συνάντηση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκη και του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών, Ευ. Τσακαλώτου, με τον επικεφαλής της ΕΚΤ, Μ. Ντράγκι. Στην ατζέντα ήταν το ζήτημα της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζικών ομίλων, ενόψει της λήξης του τρέχοντος προγράμματος (30 Ιούνη). Σε κάθε περίπτωση, η χτεσινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης αποτελεί πρόκριμα και για τις αποφάσεις της ΕΚΤ, το ΔΣ της οποίας συνεδριάζει σήμερα Κυριακή.

Τα αποκαλυπτήρια της συγκυβέρνησης

Ως «παντελώς ανεπαρκείς» χαρακτηρίστηκαν από τη συγκυβέρνηση οι προτάσεις των «θεσμών» για την πεντάμηνη παράταση του σημερινού μνημονίου κατά κύριο λόγο σε ό,τι αφορά το ύψος της χρηματοδότησης.

Παράλληλα, ενώ το Μέγαρο Μαξίμου δε βγάζει άχνα για την ομοβροντία των αντιλαϊκών μέτρων που περιλαμβάνει η δική του πρόταση, «ανακαλύπτει», τάχα... ξαφνιασμένο, ότι τα παζάρια με τους δανειστές οδηγούν σε «ένα νέο καταστροφικό μνημόνιο»!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις «διαρροές» από το Μέγαρο Μαξίμου:

-- Η πρόταση των θεσμών, «ακόμα κι αν δεν λάβουμε υπ' όψη τα υφεσιακά και κοινωνικά αποδομητικά μέτρα», αφήνει ένα σημαντικό χρηματοδοτικό κενό και «οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα σκληρή διαπραγμάτευση, κι ένα νέο καταστροφικό Μνημόνιο, στο τέλος του χρόνου».

-- «Δεν προβλέπει ούτε ένα ελάχιστο αποθεματικό για το ελληνικό δημόσιο αλλά ούτε και τις μελλοντικές αποπληρωμές του ΔΝΤ».

-- «Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα ποσά που το ελληνικό δημόσιο έχει πληρώσει στους δανειστές του(κυρίως στο ΔΝΤ), χωρίς να έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ από τους δανειστές, εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές και αύξηση των ρέπος».

-- «Αν αυτή η πρόταση γινόταν αποδεκτή από την κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο, οι πολίτες και οι αγορές θα προεξοφλούσαν ένα πεντάμηνο περαιτέρω συρρίκνωσης που θα οδηγούσε σε άλλη μία διαπραγμάτευση υπό συνθήκες κρίσης».

Επισημαίνουν, μάλιστα, πως η συγκυβέρνηση έχει καταθέσει «λελογισμένη πρόταση διευθέτησης του χρέους και επίλυση του χρηματοδοτικού προβλήματος». Αυτήν αφορά τη μεταβίβαση του χρέους από την ΕΚΤ στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Να σημειωθεί ότι η απόσυρση του κρατικού χρέους από την ΕΚΤ αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξη των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων στα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, που αφορούν στη διασφάλιση φτηνών κεφαλαίων και ρευστότητας για την ανάπτυξη κερδοφόρων ιδιωτικών επενδύσεων.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ