ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Διευρύνονται οι αντιδράσεις

Ακινητοποιήθηκαν τα φορτηγά και τα βυτιοφόρα. Υπαρκτό το ενδεχόμενο να «στερέψουν» οι δεξαμενές των πρατηρίων. Σε ...συσκέψεις και διαβουλεύσεις περιορίζεται η κυβέρνηση, ενώ οι κερδοσκοπικές ανατιμήσεις κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά

Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα διατηρούνται οι τιμές των καυσίμων στη χώρα, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές δείχνουν τάσεις αποκλιμάκωσης, ενώ η κυβερνητική άρνηση να πάρει μέτρα για ν' αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από τις συνεχείς ανατιμήσεις, διευρύνει τις αντιδράσεις και στη χώρα μας. Ηδη τα φορτηγά και τα βυτιοφόρα δημόσιας χρήσης έχουν ακινητοποιηθεί και ενδέχεται να στερέψουν οι δεξαμενές των πρατηρίων.

Την ίδια στιγμή στο...«μέτωπο» των των υγρών καυσίμων αναμένονται νέες εξελίξεις, καθώς αύριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί -όπως γίνεται τις δύο τελευταίες εβδομάδες- νέα συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη, με τους φορείς της αγοράς (διυλιστήρια, εταιρίες εμπορίας και βενζινοπώλες). Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θα επιδιώξει να πείσει τους εμπλεκόμενους φορείς στο κύκλωμα των υγρών καυσίμων να «απορροφήσουν» τις όποιες αυξήσεις, (οι πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι οριακές), ενώ οι φορείς διατείνουν από την πλευρά τους ότι δεν μπορούν να δεχτούν και νέες απορροφήσεις. Σε μια τέτοια περίπτωση, η κυβέρνηση φέρεται να ρίχνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την επιβολή πλαφόν (ανώτατη τιμή), προκειμένου να εξαναγκάσει τους φορείς να δεχτούν απορροφήσεις, είναι όμως σίγουρο ότι θα εξαντληθούν όλα τα όρια, αφού η επιβολή πλαφόν είναι κατά της «ελεύθερης αγοράς», που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση.

Ενώ αύριο Τετάρτη θα διεξάγονται συζητήσεις για τη συγκράτηση των τιμών στα υγρά καύσιμα, είναι πιθανό να μην υπάρχουν καύσιμα στην αγορά! Η εκστρατεία δήθεν προστασίας των καταναλωτών που ξεκίνησε πρώτα από τους βενζινοπώλες και τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, ότι δήθεν η αγορά θα «μείνει» από καύσιμα λόγω της απεργίας των ιδιοκτητών βυτιοφόρων και φορτηγών, οδήγησε τους καταναλωτές σε αθρόα προμήθεια υγρών καύσιμων, με φυσικό αποτέλεσμα, οι δεξαμενές των πρατηρίων να αδειάζουν. Σύμφωνα με χτεσινές εκτιμήσεις βενζινοπωλών, αν τα πρατήρια δεν μπορέσουν να προμηθευτούν από τα βυτιοφόρα των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, είναι πολύ πιθανό από σήμερα το μεσημέρι, να «στερέψουν». Ηδη αυτή τη στιγμή αρκετά πρατήρια έχουν «ξεμείνει» από καύσιμα, ενώ οι αναφορές των βενζινοπωλών ότι θα έχουμε έλλειψη στα καύσιμα, ενισχύουν το αλαλούμ και τις ουρές που εμφανίστηκαν στα πρατήρια, αλλά και την αγωνία των καταναλωτών.

Κερδοσκοπικές ανατιμήσεις

Την ίδια στιγμή διευρύνεται το κύμα των κερδοσκοπικών αυξήσεων σε διάφορα προϊόντα της αγοράς, με πιο εμφανείς τις αυξήσεις κατά 50 δραχμές στα τσιγάρα. Επίσης, μια σειρά άλλα προϊόντα (πλαστικά, χρώματα, εισαγόμενα τρόφιμα) έχουν ανατιμηθεί κατά 11%, ενώ αναμένονται σοβαρές αυξήσεις και στα φάρμακα. Για τις αυξήσεις στα φάρμακα χθες υπήρξε συνάντηση μεταξύ των φαρμακοβιομηχάνων και της υφυπουργού Ανάπτυξης Μιλένας Αποστολάκη, και αξίζει να σημειωθεί ότι αίτημα των φαρμακοβιομηχάνων είναι οι αυξήσεις να κυμαίνονται στο 25% περίπου. Πληροφορίες, όμως, από το υπουργείο Εμπορίου, κάνουν λόγο ότι «επιτεύχθηκε συμφωνία» με τους φαρμακοβιομήχανους, ώστε να μην περάσουν αυξήσεις, κάτι ωστόσο το οποίο δεν επιβεβαιώθηκε.

Τα φορτηγά και βυτιοφόρα

Διευρύνεται από σήμερα το μέτωπο των κινητοποιήσεων των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ, με τη συμμετοχή και των αυτοκινητιστών μικρών φορτηγών ΔΧ μέχρι έξι τόνους σε νομαρχιακό επίπεδο, ενώ σε 24ωρη ακινητοποίηση των οχημάτων τους προσανατολίζονται από την Παρασκευή οι ιδιοκτήτες ταξί της Αθήνας και των τουριστικών λεωφορείων μέσα στον Οκτώβρη.

Οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές φορτηγών αυτοκινήτων εθνικών και διεθνών μεταφορών, καθώς και των βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης, από τα μεσάνυχτα της Κυριακής ακινητοποίησαν επ' αόριστον τα οχήματά τους, ζητώντας τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό των οικονομικών ζημιών που προκαλούν στον κλάδο τους οι αλλεπάλληλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Επίσης, αντιδρούν στην επικείμενη απελευθέρωση του επαγγέλματός τους, που προωθεί η κυβέρνηση, ζητώντας να μην εκδοθούν νέες άδειες. Εφόσον δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα αυτά, οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές ΔΧ φορτηγών και βυτιοφόρων υγρών καυσίμων, προσανατολίζονται να προχωρήσουν τις επόμενες μέρες, ακόμα και σε αποκλεισμό των εθνικών δρόμων.

Η ακινητοποίηση των περίπου 2.500 βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης, που εφοδιάζουν με υγρά καύσιμα ολόκληρη τη χώρα, οδήγησε χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ στα βενζινάδικα, για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους. Οι «ουρές» των αυτοκινήτων στα πρατήρια υγρών καυσίμων από την Κυριακή ήδη ήταν μεγάλες, με επακόλουθο από χτες κιόλας, να στερέψουν από αμόλυβδη βενζίνη πολλά βενζινάδικα στην Αθήνα. Μάλιστα, όπως προειδοποιούν οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών, τα αποθέματα καυσίμων που υπάρχουν στις δεξαμενές των πρατηρίων άρχισαν ήδη να εξαντλούνται και από σήμερα οι ελλείψεις στην αγορά καυσίμων θα είναι μεγάλες. Ελλείψεις, εφόσον συνεχιστεί η κινητοποίηση των αυτοκινητιστών, θα παρατηρηθούν τις επόμενες μέρες και στην τροφοδοσία της αγοράς με διάφορα προϊόντα (φρούτα, φρέσκα κηπευτικά κ.ά.).

Οπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών φορτηγών ΔΧ, στην κινητοποίηση προχώρησαν μετά τις επαφές τους με τους συναρμόδιους υπουργούς, κατά τις οποίες δεν έγινε αποδεκτό το βασικό αίτημα των αυτοκινητιστών για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης.

Σημειώνεται ότι ορισμένοι ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ έχουν ακινητοποιήσει τα οχήματά τους κατά μήκος των εθνικών οδών, χωρίς να προκαλούν προβλήματα στην κυκλοφορία.

ΑΛΙΕΙΣ
Στα δίχτυα της κυβερνητικής κοροϊδίας

Την ιχθυόσκαλα Κερατσινίου απέκλεισαν χτες οι ιδιοκτήτες και το προσωπικό μηχανότρατων διεκδικώντας την ικανοποίηση των αιτημάτων τους

«Κάβους έριξαν» από χτες οι μηχανότρατες του Πειραιά, καθώς ιδιοκτήτες και προσωπικό ξεκίνησαν αγώνα για την επιβίωσή τους καταλαμβάνοντας το χώρο της ιχθυόσκαλας στο Κερατσίνι. Οι ψαράδες του Πειραιά παίρνοντας πρώτοι τη σκυτάλη του αγώνα, αποφάσισαν να αντισταθούν στην πολιτική κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης που τους καταδικάζει σε αφανισμό στο όνομα της εξυπηρέτησης των μεγαλοσυμφερόντων του κλάδου. Σε αγωνιστικό αναβρασμό βρίσκονται οι ψαράδες της Θεσσαλονίκης και άλλων λιμανιών της χώρας. Τους ψαράδες έβγαλε στη στεριά η συνεχής ανοδική πορεία της τιμής των καυσίμων, η οποία ήρθε να προστεθεί στις τεράστιες ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλουν τα τελευταία χρόνια, υποχρεωτικά, σε τρία ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και στην αισχροκέρδεια του τραπεζικού συστήματος.

Νωρίς χτες το πρωί η διοίκηση του Αλιευτικού Συλλόγου Μηχανοτρατών «ΑΙΓΑΙΟ» συναντήθηκε με τον υπουργό Γεωργίας, Γιώργο Ανωμερίτη, ο οποίος - σύμφωνα με δελτίο Τύπου του υπουργείου - δήλωσε: «Η κυβέρνηση, παρακολουθεί τις εξελίξεις των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο και θα λάβει τις αποφάσεις της για το κόστος παραγωγής των αγροτών και των αλιέων»... Η κουτοπονηριά όμως του υπουργού Γεωργίας δε σταμάτησε στο παραπάνω, αφού στην ανακοίνωσή του προκαταλαμβάνονταν οι αποφάσεις της γενικής συνέλευσης των ψαράδων και αναφερόταν ότι «οι όποιες εκδηλώσεις» θα ανασταλούν!

Οι ψαράδες όμως, παρά τους... ευσεβείς πόθους του υπουργού Γεωργίας, ξεκίνησαν χτες στις 3 μμ την κατάληψη της ιχθυόσκαλας, δίνοντας τη δική τους απάντηση στην πολιτική εμπαιγμού της κυβέρνησης. Δεκάδες ψαράδες συγκεντρώθηκαν μπροστά στην πύλη της ιχθυόσκαλας σχηματίζοντας ανθρώπινο φράγμα, ενώ η οργή και η αγανάκτηση ξεχείλιζαν. «Αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας μέχρι τις αρχές του μήνα, το λιμάνι του Πειραιά θα κλείσει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συλλόγου, Νίκος Μπουναφάτσος, ενώ ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ιωάννης Τουρτάκης συμπλήρωσε: «Ζητάμε δουλιά, φτηνό πετρέλαιο. Αν κινήσουμε τώρα τις μηχανότρατες τα χρέη μας θα μας πνίξουν. Η τράπεζα μας ληστεύει, 37% έφτασαν τα επιτόκια. Οικογένειες έμειναν στο δρόμο, σκάφη κατασχέθηκαν».

Χαρακτηριστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν ήταν ότι το κόστος των καυσίμων από 1.600.000 δραχμές το μήνα που ήταν πέρσι, φέτος έφτασε τις 4.800.000 δραχμές! Ενώ το λίτρο από τις 50 δραχμές έφτασε τις 132! Ακόμα οι αλιείς πληρώνουν εισφορές στο ΤΕΒΕ, το ΝΑΤ και το ΙΚΑ, ενώ -όπως λέγεται από τους ίδιους- ο «φυσικός» τους χώρος είναι το ΝΑΤ. Σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στα καύσιμα οι αλιείς διεκδικούν, στη διάρκεια της τρέχουσας αλιευτικής περιόδου (από 1η Οκτώβρη 2000 ως 31 Μάη 2001) να τα αγοράζουν στις περσινές τιμές.

Στο πλευρό των αλιέων βρέθηκαν χτες ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Γιώργος Τούσσας και ο γραμματέας της Κομματικής Οργάνωσης Πειραιά του ΚΚΕ Σήφης Κοτσαντής.

ΤΣΙΓΑΡΑ
Στα «μουλωχτά» ανατιμήσεις 50 δρχ.

Πρόσθετη επιβάρυνση για τα λαϊκά εισοδήματα

Νέα αύξηση στις τιμές των τσιγάρων μέχρι και 50 δραχμές το πακέτο για τις περισσότερες μάρκες αποφάσισαν οι καπνοβιομηχανίες. Η κυβέρνηση, όπως ήταν ευνόητο, αποδέχτηκε την ανατίμηση και μάλιστα σε μια συγκυρία που τα λαϊκά εισόδημα δέχονται τις πολύ σοβαρές επιπτώσεις από την άνοδο των τιμών στα καύσιμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι κυβέρνηση και καπνοβιομήχανοι προχώρησαν εν κρυπτώ στην αναμόρφωση των τιμών. Η εξέλιξη αυτή δεν εμπόδισε τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς να διαλαλούν τη δήθεν προσπάθειά τους για την πάταξη της κερδοσκοπίας και τη στήριξη των εισοδημάτων για τους χαμηλόμισθους.

Οι καπνοβιομήχανοι από τη μεριά τους θεώρησαν πρόσφορη τη συγκυρία για να ζητήσουν και να επιτύχουν αύξηση στις τιμές, αποδίδοντάς τη στην ενίσχυση του δολαρίου και στο γεγονός ότι διατήρησαν για καιρό αμετάβλητες τις τιμές τους προκειμένου να να επιτευχθούν οι δείκτες για την ένταξη της χώρες στην ΟΝΕ. Αμεση συνέπεια είναι η νέα επιβάρυνση του τιμαρίθμου στους επόμενους μήνες, καθώς η συμμετοχή των προϊόντων καπνού είναι αρκετά υψηλή (2,95%) στη στάθμιση του δείκτη που καταρτίζει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία. Τα τσιγάρα ωστόσο, επιβαρύνονται και με το καθεστώς των ειδικών φόρων, δηλαδή της έμμεσης κρατικής φορολογίας, η οποία - με το πρόσχημα ότι το τσιγάρο έτσι κι αλλιώς είναι βλαβερό για την υγεία - αποτελεί ακόμα μια πηγή αφαίμαξης των λαϊκών εισοδημάτων. Σημειώνουμε ότι οι κάθε είδους φόροι φθάνουν στο αστρονομικό ποσοστό του 72,75%.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ