ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Ιούλη 2006
Σελ. /32
ΓΥΝΑΙΚΑ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Αν σας επιτεθεί ο Βαρνάβας, κ. πρωθυπουργέ;

Σενάριο: Θα κάνω μια υπόθεση... εργασίας! Και θα βάλω ένα ερώτημα. Ας υποθέσουμε, πως κάποιοι ληστές απ' το Βαρνάβα, πιάνουν τα υψώματα της Ραφήνας και αρχίζουν να σφυροκοπούν το παραλιακό προάστιο, που μένει ο πρωθυπουργός, και ιδιαίτερα την περιοχή του Αγίου Νικολάου, πάνω από το λιμάνι, όπου είναι το σπίτι του! Ας υποθέσουμε, πως οι Βαρναβιώτες, αφού ισοπεδώσουν την περιοχή, προχωράνε βάζοντας φωτιά και πυροβολώντας κάθε ψυχή που κινείται. Και ας υποθέσουμε, τέλος, πως φτάνουν στην πόρτα του πρωθυπουργού, την γκρεμίζουν και μπαίνουν στο σπίτι του. Και αμέσως αρχίζουν να σπάνε ό,τι βρούνε μπροστά τους. Και σα να μην έφτανε αυτό, οι ληστές κυνηγάνε τη Νατάσα από δωμάτιο σε δωμάτιο. Κάποια στιγμή την εντοπίζουν, κάτω από μια σκάλα, να κρατάει σφιχτά στην αγκαλιά της τα δύο της παιδιά, για να τα προστατέψει. Χύνονται πάνω της με μανία για να σφάξουν τα παιδιά και για να βιάσουν εκείνη. Την ίδια στιγμή ακούγεται ποδοβολητό αλόγου και αμέσως μια πόρτα που ανοίγει με βία. Στο σπίτι μπαίνει ο πρωθυπουργός κρατώντας ένα μακρύ γιαταγάνι. Σπαθιά από εδώ, σπαθιά από εκεί, σε λίγο γέμισε το πάτωμα αίματα και ληστές. Βαράει αυτός, βαράει η Νατάσα, ακόμα και τα παιδιά βαράνε!..

Οι μάχες, αμέσως, γίνονται γνωστές στην περιοχή. Ο πρωθυπουργός, περιμένει ένα χέρι βοήθειας από τους γείτονες, για να σώσει τα παιδιά και τη γυναίκα του, από τους καλύτερα εξοπλισμένους ληστές. Οι οποίοι ληστές θέλουν, οπωσδήποτε, να κάνουν δική τους τη Ραφήνα, το σπίτι του πρωθυπουργού, τη Νατάσα. Σκοπός τους είναι το λιμάνι και τα πετρέλαια της περιοχής. Αντί για βοήθεια, όμως, ακούει με έκπληξη στο ραδιόφωνο το διάγγελμα του δημάρχου της Λούτσας: «Τις τελευταίες ημέρες, στη Ραφήνα και στο Βαρνάβα, η χρήση βίας πλήττει το ύψιστο δικαίωμα, το ύψιστο αγαθό της ανθρώπινης ζωής. Της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Δοκιμάζει τη συνείδηση, τις αρχές και τις αξίες της διεθνούς Κοινότητας. Εξαντλεί τα όρια της διεθνούς νομιμότητας και του διεθνούς δικαίου. Διαιωνίζει και μεγαλώνει προβλήματα και αδιέξοδα. Θέτει σε διωγμό τη σταθερότητα και την ειρήνη. Αυτή η βία - η κάθε βία - δε διακρίνεται σε καλή και κακή. Την καταδικάζουμε συνολικά. Απερίφραστα και κατηγορηματικά».

Ρωτάω, τώρα, υποθετικά πάντα, και περιμένω συγκεκριμένη, όμως, απάντηση, από τον πρωθυπουργό. Κύριε Καραμανλή, πώς νιώσατε όταν ακούσατε το διάγγελμα του δημάρχου της Λούτσας; Σας λύθηκαν τα γόνατα; Σας ήρθε το αίμα στο κεφάλι; Σας ξέφυγε κάποια Παναγία; Τι κάνατε; Τι είπατε; Και, κυρίως, τι νιώσατε; Τι νιώσατε βλέποντας την απελπισία στα μάτια της γυναίκας σας, τον πανικό στα μάτια των παιδιών σας; Τι νιώσατε όταν καταλάβατε ότι είχατε προδοθεί; Οταν συνειδητοποιήσατε ότι είσαστε μόνος εναντίον περισσότερων και ισχυρότερων αντιπάλων; Οταν καταλάβατε ότι οι γείτονες, ενεργώντας σαν φερέφωνα, κρατάγανε «ίσες αποστάσεις»! Ισες, δηλαδή, σε βάρος σας;

Μη βιαστείτε να απαντήσετε. Σκεφτείτε, ποια θα ήταν η τύχη των παιδιών και της γυναίκας σας χωρίς το σπαθί σας, χωρίς την αντίστασή σας; Τι θα γινόταν το σπίτι σας, το λιμάνι και τα πετρέλαια; Και τι θα γινόσαστε και εσείς μετά από όλα αυτά; Σίγουρα θα σας πιάνανε αιχμάλωτο, θα σας έβαζαν σε κάποια φυλακή, όπου θα σαπίζατε. Θα σαπίζατε ακούγοντας συνεχώς τα ουρλιαχτά και τις φωνές της γυναίκας σας και των παιδιών σας. Λοιπόν; «Αυτή η βία - η κάθε βία - δε διακρίνεται σε καλή και κακή. Την καταδικάζουμε συνολικά. Απερίφραστα και κατηγορηματικά».

Εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι δεν υπάρχει καλή και κακή βία, κύριε Καραμανλή; Εξακολουθείτε να εξισώνετε το θύμα με το δολοφόνο; Είναι βία να σπρώχνεις τους σφαγείς των παιδιών σου, τους βιαστές της γυναίκας σου, έξω από το σπίτι σου, μακριά από το λιμάνι της Ραφήνας, να υπερασπίζεσαι τα πετρέλαια της περιοχής σου; Αλήθεια, τι θα κάνατε σε μια τέτοια περίπτωση, κύριε πρωθυπουργέ; Θα αφήνατε τους ληστές από το Βαρνάβα να εκτελέσουν το έργο τους; Και αν τους αφήνατε τι θα νιώθατε και, κυρίως, τι θα είσαστε; Κάντε μόνος σας το χαρακτηρισμό, εγώ θέλω να τον αποφύγω, υποθετικά!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Την αρρώστια τη νικάμε!

Ενα αισιόδοξο μήνυμα έρχεται μαζί με το νέο τριμηνιαίο περιοδικό που κυκλοφορεί η Ελληνική Εταιρεία Μαστολογίας, ένα μήνυμα ότι ο καρκίνος του μαστού σήμερα, εάν διαγνωστεί έγκαιρα, μπορεί να θεραπευτεί.

Σύμφωνα με τις στατιστικές που ισχύουν για τη χώρα μας, 1.500-1.800 γυναίκες χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους από την πάθηση αυτή. Το τραγικό είναι ότι οι μισές από αυτές θα είχαν σωθεί, αν είχε γίνει έγκαιρα η διάγνωση. Ετσι, παρόλο που το ποσοστό των κρουσμάτων στην Ελλάδα είναι από τα μικρότερα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, έχουμε, δυστυχώς, μεγαλύτερο ποσοστό θνησιμότητας, που οφείλεται στην έλλειψη ενημέρωσης, στην έλλειψη πληροφόρησης, καθώς και στην καθυστερημένη προσέλευση στο γιατρό.

Τα παραπάνω διαβάσαμε στο πρώτο τεύχος της «Μαστολογίας», που δεν απευθύνεται μόνο σε ειδικούς, αλλά και στο ευρύτερο κοινό, υγιείς και ασθενείς, ασφαλιστικούς οργανισμούς, ταμεία υγείας, νοσηλευτές, κρατικούς φορείς, δήμους, νομαρχίες και, βέβαια, σε κάθε γυναίκα.

Το περιοδικό, μας πληροφορεί, ανάμεσα σε άλλα, ότι η θνησιμότητα από τον καρκίνο του μαστού μειώθηκε κατά μέσο όρο 2,1% στην Ευρωπαϊκή Ενωση στην πενταετία 1995-2000. Μείωση, που οφείλεται κυρίως στην έγκαιρη διάγνωση και την αποτελεσματική θεραπευτική αντιμετώπιση. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δυστυχώς δεν είναι πλήρη, ούτε αναλυτικά. Η μοναδική καταγραφή που έγινε ήταν από το Εθνικό Αρχείο Νεοπλασιών (ΕΑΝ) πριν από 14 χρόνια. Το επί πολλά χρόνια αίτημα της Ελληνικής Εταιρείας Μαστολογίας για την αναγκαιότητα ύπαρξης αρχείου καταγραφής του καρκίνου του μαστού και στην Ελλάδα, όπως στον υπόλοιπο κόσμο, πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα.

Το περιοδικό «Μαστολογία» ενημερώνει για ποικίλα θέματα που έχουν σχέση με την πρόληψη της ασθένειας, τις σχετικές εξετάσεις και τα θαύματα της Χειρουργικής. Σε κάθε τεύχος, υπάρχει μια μαρτυρία με τον τίτλο «Μια ανώνυμη αφηγείται», που με ζωντανό τρόπο πληροφορεί για τις διάφορες φάσεις που πέρασαν γυναίκες που βίωσαν την ασθένεια και την ξεπέρασαν σωματικά και ψυχολογικά. Και σε κάθε τεύχος αποτυπώνεται ένα αριστούργημα Ζωγραφικής ή Γλυπτικής, που έχει σχέση με το μαστό και γενικότερα τη μητρότητα.

Η Ελληνική Εταιρεία Μαστολογίας εδώ και τρία χρόνια δεν είναι μόνη της. Εχει τη στήριξη του «Συλλόγου των φίλων της Ελληνικής Εταιρείας Μαστολογίας» και του Κέντρου «Ελλη Λαμπέτη».

Οι υπεύθυνοι της έκδοσης απευθύνουν ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή στο έργο της Εταιρείας Μαστολογίας και στήριξη του περιοδικού. Οσοι - όσες ενδιαφέρονται μπορούν να απευθυνθούν στο τηλέφωνο 210-7470.257 (όλες τις μέρες εκτός από Σάββατο και Κυριακή) ή στη Λεωφόρο Κηφισίας 18, ΤΚ 115 26 Αθήνα. Το περιοδικό αποστέλλεται δωρεάν.

Παιδεία και Δημοκρατία

Οι νέοι αγωνίζονται για την Παιδεία και ένα έντυπο - ουσιαστικά, βιβλίο - που λάβαμε μας φάνηκε ιδιαίτερα επίκαιρο. Τίτλος του, «Επιστήμη και Παιδαγωγία»(τετραμηνιαία περιοδική έκδοση υπό την αιγίδα του Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου -ΠΕΚ- Τρίπολης). Τα κείμενα προβληματίζουν για το ρόλο και το έργο των σχολικών συμβούλων και όχι μόνο: Θέτουν γενικότερα θέματα Παιδαγωγικής και ενδιαφέρουν όχι μόνο τους διδάσκοντες, αλλά και τους μαθητές και τους γονείς τους. Ανάμεσα στα πιο ενδιαφέροντα κείμενα, αυτά που αναφέρονται στον Μανώλη Μιλτ. Παπαδάκη, διδάκτορα Φιλολογίας, πρώην σχολικό σύμβουλο, συγγραφέα και ερευνητή (να θυμίσουμε ότι έχει γράψει, ανάμεσα σε άλλα αξιόλογα, τη μοναδική μελέτη για την Μαρία Λιουδάκι, τη σπουδαία παιδαγωγό και λαογράφο που βρήκε φρικτό θάνατο από τους παρακρατικούς στην Κρήτη, την εποχή του εμφυλίου. Εχει, επίσης, συγκεντρώσει πολύτιμα στοιχεία για τη ζωή και το έργο του ήρωα αγωνιστή Ναπολέοντα Σουκατζίδη).

Ενα μικρό απόσπασμα που αναφέρεται στη δημοκρατική συμπεριφορά του Μ. Π. (Γράφει ο Παναγιώτης Ξηντάρας *):

«Δεν κρατούσε σε απόσταση το συνάδελφο, αλλά τον πλησίαζε. Δεν τον επέκρινε, αλλά τον συμβούλευε. Δεν τον έλεγχε, αλλά τον συζητούσε και επικροτούσε. Δεν κατηγορούσε, αλλά κατανοούσε. Δεν παρουσιαζόταν ότι "αυτός έφα", αλλά άκουγε ισότιμα την αντίθετη άποψη. Δεν κοίταζε βλοσυρά και εξουσιαστικά, αλλά ήταν προσηνής και καταδεχτικός. Εσπαζε τον πάγο. Δεν πρόσβαλλε, αλλά επισήμαινε διακριτικά. Δεν αποθάρρυνε, αλλά ενθάρρυνε. Δεν ήταν παγερός στις επαφές του, αλλά δημιουργούσε οικειότητα. Μειλίχιος και καλοσυνάτος, σχεδίαζε από κοινού πολλές φορές τη διδασκαλία».

Υπερασπιστής των αδικουμένων, ο Μανώλης Μιλτ. Παπαδάκης τους υποστήριζε με θέρμη, όπως συνέβη με τη φιλόλογο - διευθύντρια του δεύτερου Λυκείου Ιεράπετρας Μαρία Δημητρομανωλάκη, που υπέστη διώξεις από την πολιτική και εκπαιδευτική ηγεσία και τελικά δικαιώθηκε. Την είχε υπερασπιστεί δημοσία ο ίδιος με άρθρο σε καθημερινή εφημερίδα («Ελευθεροτυπία»), με τίτλο «Ο Γολγοθάς και η ανάσταση μιας καλής δασκάλας», κείμενο που φιλοξενείται στο έντυπο.

* Ο Π. Ξηντάρας είναι προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πελοποννήσου.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ