ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Ιούλη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Η κρίση μειώνει το έλλειμμα

Το «θαύμα» του μικρού πλεονασματικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το μήνα Μάη οφείλεται στη συνεχή υποχώρηση των εισαγωγών εμπορευμάτων από το 2010, στη σταθεροποίηση με μικρές ανοδικές τάσεις των εξαγωγών εμπορευμάτων και στη βελτίωση του ισοζυγίου των υπηρεσιών. Σαν συνέπεια της οικονομικής κρίσης και της βίαιης επίθεσης σε βάρος του λαϊκού εισοδήματος, που οδήγησαν στο δραστικό περιορισμό της εγχώριας ζήτησης και όχι επειδή η καπιταλιστική οικονομία παράγει εισαγώμενα προϊόντα αξιοποιώντας πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας, εκτοπίζοντας έτσι τις εισαγωγές. Αλλωστε το κεφάλαιο επενδύει εκεί που βγάζει μεγάλο και γρήγορο κέρδος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών το μήνα Μάη, εμφάνισε πλεόνασμα 35,5 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 1,3 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2012.

Η βελτίωση της εικόνας που εμφανίζουν οι συναλλαγές της χώρας με το εξωτερικό, είναι καθαρά συγκυριακή και δεν οφείλεται σε κάποιο ιδιαίτερο δυναμισμό της ελληνικής οικονομίας, η οποία τα χρόνια της κρίσης, έχει συρρικνωθεί δραματικά.

Την περίοδο Γενάρη - Μάη του 2013, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, περιορίστηκε στα 3,5 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 7 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Το έλλειμμα αυτό είναι απόρροια:

-- Του εμπορικού ελλείμματος το οποία ανήλθε στα 7,2 δισ. ευρώ, έναντι 8,3 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αναλυτικότερα το έλλειμμα του ισοζυγίου καυσίμων ανήλθε στα 3,3 δισ. ευρώ, του ισοζυγίου εμπορευμάτων στα 3,4 δισ. ευρώ (εισαγωγές 9,1 δισ. ευρώ και εξαγωγές 5,8 δισ. ευρώ) και του ισοζυγίου πλοίων στα 552 εκατ. ευρώ.

-- Του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών το οποίο διαμορφώθηκε στα 3,5 δισ. ευρώ, έναντι 3,2 δισ. ευρώ το 2012. Οι εισπράξεις από μεταφορές μειώθηκαν στα 4,8 δισ. ευρώ (έναντι 5,9 δισ. ευρώ πέρυσι), ενώ μικρή άνοδο στα 1,7 δισ. ευρώ εμφανίζουν και οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες.

-- Του ελλείμματος του ισοζυγίου εισοδημάτων το οποίο περιορίστηκε στα 1,5 δισ. ευρώ (έναντι ελλείμματος 2,1 δισ. ευρώ πέρυσι) με τις πληρωμές τόκων, μερισμάτων και κερδών να ανέρχονται στα 2,7 δισ. ευρώ και τις αντίστοιχες εισπράξεις στα 1,3 δισ. ευρώ.

-- Του πλεονάσματος ισοζυγίου τρεχουσών μεταβιβάσεων το οποίο ανήλθε στα 1,7 δισ. ευρώ, με τις εισπράξεις να ανέρχονται στα 3,3 δισ. ευρώ (από αυτά τα 2,7 δισ. ευρώ αφορούν μεταβιβάσεις από την ΕΕ, ενώ στα 600 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα μεταναστευτικά εμβάσματα κλπ) και τις πληρωμές στα 1,6 δισ. ευρώ (από αυτά τα 1,3 δισ. ευρώ αφορούν πληρωμές προς την ΕΕ).

-- Του πλεονάσματος του ισοζυγίου κεφαλαιακών μεταβιβάσεων στα 1,1 δισ. ευρώ (κυρίως αφορούν μεταβιβάσεις από την ΕΕ).

ΣΤΟΙΧΕΙΑ EUROSTAT
Στο 160,5% του ΑΕΠ εκτινάχτηκε το χρέος το α' τρίμηνο του 2013

Στο 160,5% του ΑΕΠ εκτινάχθηκε το κρατικό χρέος της Ελλάδας στο τέλος του α' τριμήνου του 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της eurostat, παρουσιάζοντας αύξηση 24,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2012 και 3,7 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το δ' τρίμηνο του 2012. Με την επίδοση αυτή, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των 27 χωρών - μελών της ΕΕ.

Πρόκειται για στοιχεία που καταρρίπτουν κάθε αστικό επιχείρημα δικαιολόγησης της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής απ' όλες τις κυβερνήσεις μετά το 2009 και της σημερινής των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, που - υποτίθεται - ότι τα ληστρικά μέτρα σε βάρος του ελληνικού λαού, λαμβάνονται, προκειμένου να μειωθεί το κρατικό χρέος. Συν τοις άλλοις πρέπει να σημειώσουμε, ότι είχε μεσολαβήσει το 2012 το «κούρεμα» του χρέους του ιδιωτικού τομέα κατά 54%, και παρά ταύτα η χώρα συνεχίζει να βρίσκεται στην πρώτη θέση της ΕΕ σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του χρέους. Επιβεβαιώνεται ότι αυτή η πολιτική, στο όνομα αντιμετώπισης του χρέους έχει στόχο τις αντεργατικές, αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις που κάνουν ολοένα και φθηνότερη την εργατική δύναμη, για έξοδο από την κρίση σε όφελος του κεφαλαίου, αντισταθμίζοντας τώρα στην κρίση την πτώση του ποσοστού κέρδους αλλά και δημιουργώντας συνθήκες μεγάλου και γοργού κέρδους όταν έρθει η ανάκαμψη.

Από την άλλη, αυτά είναι κακά μαντάτα για τον ελληνικό λαό, καθώς οι δανείστριες καπιταλιστές χώρες, θα επιδιώξουν με κάθε τρόπο να εισπράξουν τα δάνειά τους, και από την άποψη αυτή, είναι πιθανά νέα αντιλαϊκά μέτρα παρά την εκ διαμέτρου αντίθετη κυβερνητική προπαγάνδα.

Αλλά και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με βουνά κρατικού χρέους, με την Ιταλία να βρίσκεται στη δεύτερη θέση - μετά την Ελλάδα - με χρέος 130,3% του ΑΕΠ, ενώ ακολουθεί Πορτογαλία με 127,2% του ΑΕΠ και η Ιρλανδία με 125,1% του ΑΕΠ. Το χρέος της Γαλλίας ανήλθε στο 91,9% του ΑΕΠ, της Ισπανίας στο 88,2% του ΑΕΠ και της Γερμανίας στο 81,2% του ΑΕΠ. Τα χαμηλότερα ποσοστά χρέους κατέγραψαν η Εσθονία με 10% του ΑΕΠ, η Βουλγαρία με 18% του ΑΕΠ και το Λουξεμβούργο με 22,4% του ΑΕΠ.

Συνολικά, τα χρέη των 17 κρατών της Ευρωζώνης αυξήθηκαν στο 92,2% του ΑΕΠ από 90,6% το προηγούμενο τρίμηνο και 88,2% το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους, ενώ για την ΕΕ των 27 τα χρέη σημείωσαν άνοδο στο 85,9% από 85,2% και 83,3% αντίστοιχα.

Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων

Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων ανάλογα με την παλαιότητα προωθεί το υπουργείο Οικονομικών με τις αλλαγές που επεξεργάζεται για τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας οχημάτων για το 2014. Ετσι κάποιος που έχει υπό την κατοχή του παλιό όχημα 2.500 κ.ε. ενδέχεται να πληρώνει λιγότερα τέλη κυκλοφορίας από κάποιον άλλο που έχει ένα καινούργιο ΙΧ 1.300 κ.ε.

Ηδη έχει συσταθεί επιτροπή για το σκοπό αυτό, η οποία θα πρέπει να παραδώσει το πόρισμά της ως τα μέσα του Σεπτέμβρη.

Η βασική αλλαγή που επέρχεται, είναι, ότι τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται πλέον με βάση την εμπορική τιμή του οχήματος και όχι με βάση τα κυβικά, όπως υπολογίζεται σήμερα. Επίσης εξετάζεται, ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης οχημάτων, να γίνεται με βάση την υψηλότερη λιανική τιμή των ΙΧ και όχι με την εργοστασιακή τους τιμή, πράγμα που αν ισχύσει θα επιφέρει νέες επιβαρύνσεις στους αγοραστές. Τέλος, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της κατάθεσης πινακίδων, από το οποίο χάνουν σημαντικά έσοδα, οι φωστήρες του υπουργείου Οικονομικών σκέφθηκαν να θεσπίσουν και μηνιαία τέλη κυκλοφορίας, έτσι ώστε, αν κάποιος, ο οποίος έχει παραδώσει τις πινακίδες τον προηγούμενο Δεκέμβρη, θελήσει να το επανεκκινήσει τους τελευταίους τρεις μήνες του 2013, να πληρώσει τέλη κυκλοφορίας για το διάστημα αυτό και όχι για όλο το χρόνο όπως ισχύει σήμερα. Από παντού χρήματα θέλουν να βγάλουν...

Για τον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας των αυτοκινήτων, σκέπτονται να εμπλέξουν και τις ασφαλιστικές εταιρείες, από τις οποίες θα ζητήσουν τους καταλόγους ασφάλισης οχημάτων, αλλά και τους πίνακες απομείωσης της αξίας που χρησιμοποιούν σε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης για κλοπή ή ολική καταστροφή του αυτοκινήτου.

ΟΑΣΑ
Υποψήφιοι για το «ηλεκτρονικό εισιτήριο»

Με την κατάθεση τριών δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για το έργο του «ηλεκτρονικού εισιτηρίου» προχωρά η σταδιακή είσοδος των ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό είναι οι «INTRASOFT INTERNATIONAL - ΙΝΤRΑΚΑΤ», «ΑΤΕΣΕ - ΜΕΤΚΑ» και «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - LG CNS». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, ο τελικός ανάδοχος του έργου που θα γίνει με την μέθοδο ΣΔΙΤ, θα χρηματοδοτηθεί με το 50% της συνολικής του αξίας με κεφάλαια του ΕΣΠΑ και θα αναλάβει εκτός από την κατασκευή και την συντήρηση και την τεχνική διαχείριση του έργου.

Σκοπός του λεγόμενου «ηλεκτρονικού εισιτηρίου» είναι ο περιορισμός της «λαθρεπιβίβασης», καθώς θα τοποθετηθούν μπάρες στο μετρό, ενώ το αρμόδιο υπουργείο συνδέει τη λειτουργία του έργου με την «ορθολογικότερη κατανομή» των εσόδων μεταξύ των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών, ανάλογα με το μεταφορικό έργο που έχουν προσφέρει. Υπενθυμίζουμε, ότι τελικός ανάδοχος για το παραπλήσιο έργο της «τηλεματικής» στις αστικές συγκοινωνίες είχε αναδειχθεί η «INTRASOFT INTERNATIONAL - ΙΝΤRΑΚΑΤ».

Ιδιωτικοποιούνται ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ

Την ιδιωτικοποίηση των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ εντός του 2014 κι αφού προηγούμενα αναδιαρθρωθούν ανακοίνωσε χτες βράδυ η κυβέρνηση. Σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, αποφάσισε «να ζητήσει τη βοήθεια εξειδικευμένων ανεξάρτητων συμβούλων για να προχωρήσει στη ριζική αναδιάρθρωση των επί σειρά ετών ζημιογόνων κρατικών εταιρειών Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και ΛΑΡΚΟ», για να «καταστούν βιώσιμες με στόχο την ιδιωτικοποίησή τους εντός του 2014 ή και να διευκολύνουν την πώληση επιμέρους στοιχείων του ενεργητικού τους»!

Η γνωστοποίηση μιας προειλημμένης απόφασης «σερβιρίστηκε» με το πρόσχημα του «κόστους των εταιρειών αυτών για τον Ελληνα φορολογούμενο»! Πρόκειται για στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, που άπτονται και της αμυντικής θωράκισης της χώρας. Χιλιάδες εργαζόμενοι, ήδη απλήρωτοι επί μήνες, αντιμετωπίζουν πλέον το φάσμα της ανεργίας.

Οι οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης θα παρθούν μετά την παράδοση του πορίσματος των συμβούλων το αργότερο έως το τέλος Αυγούστου και η υλοποίησή τους τοποθετείται έως το τέλος του τρέχοντος έτους.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ