ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Μάρτη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μια ιστορική ειρωνεία

Υπερβολή είναι ίσως, δε λέω, αλλά σου 'ρχεται στο μυαλό μ' αυτά που ακούς, ειδικά όταν ορισμένα ιστορικά γεγονότα επαναλαμβάνονται τόσο περίεργα και τόσο διαφορετικά. Πριν από 57 χρόνια, δυο λαοί, ο ελληνικός κι ο ιταλικός, κλήθηκαν για διαφορετικούς, φυσικά, λόγους ο καθένας, να πολεμήσουν μεταξύ τους. Ο φασισμός του Μουσολίνι οδήγησε τη χώρα του σ' έναν επεκτατικό πόλεμο, που στοίχισε εκατομμύρια ζωές και είχε ανυπολόγιστες, τεράστιες συνέπειες. Ο ελληνικός λαός αντιστάθηκε στη φασιστική πρόκληση, πολέμησε κάτω από αντίξοες συνθήκες και χιλιάδες ήταν οι απλοί άνθρωποι που έδωσαν τη ζωή τους για την αξία, που λέγεται "εθνική ανεξαρτησία". Θέρετρο των μαχών και της αυτοθυσίας - τότε - το έδαφος της γειτονικής Αλβανίας. Σήμερα η ίδια χώρα, εξαιτίας των γνωστών σε όλους εξελίξεων, βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, και λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Ιταλία εμπλέκονται στην όλη υπόθεση. Μόνο που τώρα, οι στρατοί των δύο χωρών δεν καλούνται να πολεμήσουν μεταξύ τους. Αντίθετα, ισχυροποιούνται στο διεθνή περίγυρο συνεχώς οι φωνές που τους ζητούν να βαδίσουν μαζί και στρατιωτικά να παρέμβουν, για να παίξουν"καθοριστικό ρόλο" στο πώς θα εξελιχθεί η πολιτική κατάσταση στην Αλβανία!

Ο ιταλικός στρατός έκανε, ήδη, το πρώτο βήμα, ύστερα από εντολή της (κεντροαριστερής, έτσι για την ιστορία) κυβέρνησής του. Με πρόφαση την προστασία της χώρας του από την αθρόα προσέλευση Αλβανών προσφύγων, στρατιωτική δύναμη 450 ανδρών (μέχρι στιγμής) αποστέλλεται στο Δυρράχιο. Στην Ελλάδα, οι κυβερνώντες ανακοινώνουν πως είναι δεδομένο ότι, σε περίπτωση που συγκροτηθεί πολυεθνική δύναμη για να επέμβει, η ελληνική πλευρά θα συνδράμει την προσπάθεια, στέλνοντας μέχρι και ολόκληρη μεραρχία! Μάλιστα, υπάρχει και το σενάριο πως την ευθύνη των στρατιωτικών επιχειρήσεων στην περιοχή θα αναλάβει ουσιαστικά - ανεξάρτητα από το ποιος διεθνής οργανισμός θα καλύψει, τελικά, την κίνηση - η Νοτιοανατολική Πτέρυγα του ΝΑΤΟ, στην οποία βασικοί χορηγοί στρατιωτικών δυνάμεων είναι η Ιταλία και η Ελλάδα...

Εκείνοι που θυμούνται και ασχολούνται ακόμα (πραγματικά, όχι για τα προσχήματα) με το τι σημαίνει "εθνική ανεξαρτησία" γνωρίζουν ότι πάνω από όλα είναι το αναφαίρετο δικαίωμα ενός λαού να διαχειριστεί την τύχη του και το μέλλον του. Το δικαίωμά του να ζει αξιοπρεπώς, να επιλέγει τον τρόπο διακυβέρνησης της χώρας του. Το αν ένας λαός θα κρεμάσει όπλα στον ώμο του και θα τα χρησιμοποιήσει, αντιτιθέμενος σ' αυτούς που τον τυραννούν, είναι δική του επιλογή. Το να ακουμπά, όμως, στον κρόταφό του η κάννη ενός ξένου όπλου, έστω κι αν "αυτοαναγορεύεται" σε "όπλο επιβολής της ομαλότητας", είναι ένας σύγχρονος, "παγκόσμιος", όπως λένε κάποιοι, φασισμός, που προκαλεί ερώτημα το πόσο απέχει από το φασισμό του Μουσολίνι... Είναι καλό, πιστεύω, να τα αναλογιστεί κανείς αυτά, όταν σε λίγες μέρες, με αφορμή το γιορτασμό της 25ης Μαρτίου, θα ακούγονται στις τηλεοράσεις και τις παρελάσεις τόσοι κούφιοι λόγοι περί "υπεράσπισης της εθνικής ανεξαρτησίας"...

Γεράσιμος ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΣ

ΜΕΤΡΟ
Κινδυνεύει να μείνει... κολοβό

Η κυβέρνηση αποφάσισε να περικόψει από την εργολαβία το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, ύστερα από την εμμονή των εργολάβων στα "πανωπροίκια"

Σοβαρός είναι πλέον ο κίνδυνος, το μετρό της Αθήνας να παραδοθεί "κολοβό" - να σταματήσει δηλαδή μέχρι το Σύνταγμα - ύστερα από τη ρήξη που επήλθε κατά τη χτεσινή τελική διαπραγματευτική συνάντηση μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και εργολάβων, με αντικείμενο τις παράλογες οικονομικές απαιτήσεις που πρόβαλαν εδώ και αρκετούς μήνες οι τελευταίοι.

Οπως ανακοίνωσε συγκεκριμένα στους δημοσιογράφους, αμέσως μετά τη συνάντηση, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, η κυβέρνηση προχώρησε σε περικοπή του τεχνικού αντικειμένου του έργου για το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, κάτι που είχε προβλέψει ο "Ρ" από το περασμένο Σάββατο.

Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο τμήμα του μετρό δε συμπεριλαμβάνεται πλέον στο συμβατικό αντικείμενο της κοινοπραξίας των εργολάβων και ότι για να κατασκευαστεί απαιτείται να γίνει νέα δημοπράτησή του, που μέχρι στιγμής παραμένει άδηλο το πότε θα πραγματοποιηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα είναι και το δυσκολότερο, αφού υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα της Μητρόπολης και των αρχαιοτήτων.

Η χτεσινή εξέλιξη θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως "το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου", αφού η όρεξη των εργολάβων είχε ανοίξει μετά τις γεμάτες "παράθυρα" συμβάσεις - τόσο της αρχικής, όσο και της συμπληρωματικής, με την οποία μόλις πριν δύο χρόνια είχαν αποκομίσει πάνω από 65 δισ. δρχ. ως "πανωπροίκια". Και τίποτα βέβαια δεν εγγυάται ότι οι εργολάβοι δε θα συνεχίσουν τις πιέσεις ή τους εκβιασμούς και το επόμενο διάστημα, αφού τους μένει αρκετό - το μεγαλύτερο - ακόμη αντικείμενο του έργου να κατασκευάσουν. Στην περίπτωση αυτή και πάλι τα πρώτα θύματα αναμένεται να είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο έργο...

Πάντως, σύμφωνα με όσα δήλωσε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, η κυβέρνηση οδηγήθηκε στην περικοπή του τεχνικού αντικειμένου, επειδή η κατασκευαστική κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό", με αποκλειστική της ευθύνη, οδήγησε τις συζητήσεις σε αδιέξοδο, αφού "ακολούθησε παρελκυστική τακτική, που επιβάρυνε σε ορισμένα κρίσιμα μέτωπα τη χρονική εξέλιξη του έργου" και επίσης"επιμένει σε παράλογες και αντισυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες σε καμιά περίπτωση δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές".

Ενα από τα ερωτήματα που ανακύπτουν τώρα είναι τι τακτική θα ακολουθήσει η κοινοπραξία των εργολάβων, τη στιγμή μάλιστα που έχει θέσει πλήθος ακόμη απαιτήσεων, που δεν αφορούν το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός. Τι θα γίνει λοιπόν με τα αιτήματα αυτά; Παράγοντες της κυβέρνησης ισχυρίζονται ότι τα ζητήματα αυτά, αν κινούνται μέσα στο πλαίσιο της σύμβασης, μπορούν να επιλυθούν ύστερα από παραπομπή τους στην τεχνική πραγματογνωμοσύνη - όπως γίνεται άλλωστε με το πρόβλημα του πρώτου μετροπόντικα, που έχει μείνει στην πλατεία Καραϊσκάκη - ή ακόμη και στη Δικαιοσύνη. Οι ίδιοι παράγοντες δεν απέκλειαν, αν οι εκβιασμοί των εργολάβων συνεχιστούν, η "σκληρή" στάση του Δημοσίου να κλιμακωθεί και να φτάσει μέχρι τη συνολική έκπτωσή τους από το έργο.

Ολα λοιπόν τα ενδεχόμενα για την πορεία του έργου παραμένουν ανοιχτά, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων για το συγκεκριμένο τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, ανέρχονταν σε 28 με 30 δισ. δρχ., ενώ το σύνολο των πρόσθετων οικονομικών τους απαιτήσεων ανερχόταν πλέον σε 82 δισ. δρχ. (500 εκατ. μάρκα)...

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

Το μετρό σε νέα αδιέξοδα;

Στον "αέρα" το τμήμα Σύνταγμα - Μοναστηράκι. Και φυσικά τι λόγος να γίνει πια, για τις επεκτάσεις που φαίνονται στο χάρτη...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ