ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Αυγούστου 2022 - Κυριακή 21 Αυγούστου 2022
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ
Μεροκάματα τρόμου με κράνος - «τσόφλι» και ηλεκτρονικό δερβέναγα

Σοβαρές καταγγελίες από το Σωματείο Εργαζομένων «e-food» Αττικής, που την περασμένη Τετάρτη πραγματοποίησε διαμαρτυρία στο υπουργείο Εργασίας

Από τη διαμαρτυρία στο υπουργείο Εργασίας
Από τη διαμαρτυρία στο υπουργείο Εργασίας
Βαρύ φόρο αίματος πληρώνουν οι διανομείς στον βωμό της κερδοφορίας των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο και γιγαντώνονται με ταχύτατους ρυθμούς, αλλά και της αντεργατικής πολιτικής που έχει μετατρέψει τις εργασιακές σχέσεις όσων δουλεύουν στις ψηφιακές πλατφόρμες σε ...ναρκοπέδιο.

Την περασμένη Τετάρτη το Σωματείο Εργαζομένων «e-food» Αττικής προχώρησε σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Εργασίας για τα «ατυχήματα» που έχουν οδηγήσει διανομείς σε βαρύ τραυματισμό ή ακόμα και στον θάνατο. Οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν την έλλειψη μέτρων προστασίας και τους κινδύνους που πολλαπλασιάζονται από την εντατικοποίηση και την επέκταση του εργασιακού «μοντέλου» του «συνεργάτη».

Ο απολογισμός των τελευταίων μηνών για τους διανομείς στη συγκεκριμένη εταιρεία περιλαμβάνει δύο νεκρούς εργαζόμενους, που έχασαν τη ζωή τους σε ισάριθμα δυστυχήματα, ο ένας στις αρχές του έτους και ο άλλος στις 27 Ιούλη, καθώς και δύο βαρύτατα τραυματισμένους διανομείς. Με αφορμή το πρόσφατο μπαράζ, το Σωματείο αναδεικνύει μια σειρά παράγοντες που θέτουν καθημερινά την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων σε κίνδυνο.

Με κράνος - «τσόφλι» και δίκυκλα «φορτηγάκια»

Στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων των εργαζομένων βρίσκεται το αίτημα για παροχή από την εταιρεία κατάλληλων Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ). Κράνος, προστατευτικό πανωφόρι, αδιάβροχο, ανακλαστικό γιλέκο, κατάλληλα υποδήματα, είναι μερικά από τα βασικά Μέσα Προστασίας που απαιτούνται για τους εργαζόμενους που βγάζουν το μεροκάματό τους στις ρόδες του δικύκλου.

Ωστόσο, ακόμα και το κράνος που χορηγεί η εταιρεία είναι ακατάλληλο για να τους προστατεύσει. Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι και το Σωματείο τους, και στις δύο περιπτώσεις οι συνάδελφοί τους έχασαν τη ζωή τους από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, παρά το γεγονός ότι φορούσαν το κράνος.

Οπως εξηγούν, το κράνος που τους διατίθεται αφήνει ακάλυπτο το πρόσωπο, δεν πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας και δεν μπορεί να τους προστατεύσει σε περίπτωση ατυχήματος. Είναι απλά ένα «τσόφλι» με το οποίο η εταιρεία είναι τυπικά καλυμμένη όσον αφορά την υποχρέωσή της να παρέχει κράνος στους διανομείς που απασχολεί.

Στο ζήτημα αυτό, μεγάλες ευθύνες εκτός από την εταιρεία έχει και η κυβέρνηση: Οι εργαζόμενοι έχουν επανειλημμένα ζητήσει από τα υπουργεία Εργασίας και Υποδομών να καθοριστούν με ΚΥΑ τα ΜΑΠ που θα πρέπει να χορηγούν οι εργοδότες και οι συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα πρέπει αυτά να πληρούν.

Ωστόσο η επίμαχη ΚΥΑ δεν έχει ακόμα εκδοθεί, ενώ τα σχετικά ερωτήματα του Σωματείου γύρω από το ζήτημα αυτό δεν έχουν πάρει απάντηση.

Τα ζητήματα ασφαλείας δεν σταματούν εδώ, αλλά αφορούν τα ίδια τα οχήματα. Το κουτί διανομής, που το βάρος του φτάνει τα δέκα κιλά, επηρεάζει αρνητικά την ευστάθεια των δικύκλων, δημιουργώντας προβλήματα στην ασφάλεια των οδηγών τους. Με δεδομένο ότι χιλιάδες μηχανάκια μετατρέπονται σε «δίτροχα φορτηγάκια», μεταφέροντας ανεξέλεγκτα βάρη και όγκους, το Σωματείο έχει ζητήσει με υπόμνημα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να πάρει τα απαραίτητα μέτρα.

Πρώτα απ' όλα, έχει ζητήσει την «πιστοποίηση του οχήματος, του αποθηκευτικού χώρου διανομής και του μηχανισμού πρόσδεσής του στο όχημα μέσω τεχνικού ελέγχου από αρμόδιο, αναγνωρισμένο από το κράτος φορέα». Ωστόσο, και στο ζήτημα αυτό δεν έχει πάρει καμία απάντηση.

Δουλειά στον «ρυθμό» της πλατφόρμας

Οι όροι δουλειάς με τους οποίους έρχονται αντιμέτωποι οι διανομείς στις ψηφιακές πλατφόρμες αποτελούν έναν ακόμα παράγοντα που πολλαπλασιάζει τον κίνδυνο εργατικών «ατυχημάτων». Η εντατικοποίηση, οι φανερές και κρυφές «αξιολογήσεις», οι μεγάλες αποστάσεις που πρέπει να καλύπτουν και οι προβλεπόμενοι χρόνοι παράδοσης διαμορφώνουν ένα ιδιαίτερα στρεσογόνο περιβάλλον.

Κατά τη διάρκεια της βάρδιας, η εφαρμογή στην οποία πρέπει κάθε διανομέας να είναι συνδεδεμένος δέχεται ασταμάτητα ειδοποιήσεις και μηνύματα, με αποτέλεσμα να αποσπά την προσοχή από την οδήγηση. Μάλιστα, ένα μεγάλο μέρος αυτών των ειδοποιήσεων είναι ουσιαστικά αχρείαστες και ο βασικός στόχος που υπηρετούν είναι να διατηρούν τους εργαζόμενους σε «εγρήγορση».

Αντίστοιχα, η εφαρμογή επιβάλλει διαρκές «τρέξιμο» σε κάθε εργαζόμενο. Ετσι, την ώρα που ο διανομέας παραδίδει την παραγγελία στον πελάτη, πληρώνεται το αντίτιμο για αυτήν και ψάχνει τα ρέστα, στο κινητό του έχει ήδη φτάσει η ειδοποίηση για την επόμενη παραγγελία που καλείται να παραλάβει και ο χρόνος για την παράδοσή της έχει ήδη ξεκινήσει να μετράει.

Την κατάσταση επιδεινώνουν οι μεγάλες αποστάσεις που πρέπει να καλύπτουν οι διανομείς. Οι ζώνες παραλαβής και παράδοσης μέσα στις οποίες κινούνται συνεχώς διευρύνονται, αναγκάζοντάς τους να πηγαίνουν από το Μαρούσι στη Μεταμόρφωση και από την Αγία Παρασκευή μέχρι τα Κάτω Πατήσια για μια παραγγελία.

Κίνδυνος - θάνατος το μοντέλο του «επιχειρηματία ντελιβερά»

Στο ...νοσοκομείο - ή, ακόμα χειρότερα, στο νεκροταφείο - στέλνει τους εργαζόμενους το μοντέλο της «freelance» εργασίας, που επεκτείνεται στους διανομείς. Με «σύμμαχο» τον αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη, που προβλέπει τη δυνατότητα οι ψηφιακές πλατφόρμες να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις «παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών», απαλλάσσοντας την εργοδοσία από μια σειρά εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, η εταιρεία προσλαμβάνει διανομείς μόνο ως «freelancer» και όχι ως μισθωτούς.

Στο φόντο αυτό, αυξάνεται καθημερινά ο αριθμός των διανομέων που δουλεύουν ως δήθεν «συνεργάτες» της εταιρείας και όχι ως μισθωτοί. Οι εργαζόμενοι αυτοί ανοίγουν την εφαρμογή το πρωί και την κλείνουν αργά το βράδυ, βρίσκονται δηλαδή στον δρόμο πάνω στο μηχανάκι 10 και 12 ώρες τη μέρα, και διανύουν ακόμα και 200 χιλιόμετρα μέσα στη βάρδιά τους.

Με βάση τα παραπάνω, δεν εκπλήσσει η επισήμανση του Σωματείου ότι τα περισσότερα «ατυχήματα» συμβαίνουν προς το τέλος της βάρδιας, όταν έχουν συσσωρευτεί ώρες οδήγησης, χιλιόμετρα και κούραση.

Με δεδομένο ότι και οι δύο διανομείς που έχασαν τη ζωή τους δούλευαν ως «freelancer», το Σωματείο έχει καλέσει την εταιρεία να γνωστοποιήσει πόσες ώρες είχαν την εφαρμογή της ανοιχτή τη μέρα που έχασαν τη ζωή τους, χωρίς ασφαλώς να λάβει απάντηση.

Τέλος, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι το μοντέλο της «freelance» εργασίας έχει ανοίξει τον δρόμο για νέου τύπου «γαλέρες»: Στο έδαφος που έχει δημιουργήσει ξεφυτρώνουν κρυφοί ή φανεροί «εργολάβοι» που «ενοικιάζουν» την εφαρμογή σε άλλους, κυρίως σε οικονομικούς μετανάστες, που δουλεύουν με «μαύρη εργασία» και 12ωρες βάρδιες. Ετσι, μετατρέπεται σε αχαρτογράφητο πεδίο το ποιος συνδέεται με την εφαρμογή και ανεβαίνει στο μηχανάκι.

Τα παραπάνω ήρθαν στο προσκήνιο μετά τον θάνατο ενός διανομέα στις 27 Ιούλη. Μετά τη διαπίστωση ότι ο εργαζόμενος είχε συνδεθεί με την εφαρμογή με το όνομα άλλου ατόμου, το Σωματείο έχει ζητήσει από την εταιρεία και το ΣΕΠΕ να δώσουν απαντήσεις όσον αφορά την ταυτότητα του διανομέα που σκοτώθηκε, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το «ατύχημα» που κόστισε τη ζωή του και τη σχέση εργασίας του.

Τα βασικά αιτήματα των διανομέων

Οι διανομείς στην «e-food» και το Σωματείο τους απαιτούν: Αμεση έκδοση της ΚΥΑ για τα ΜΑΠ από τα υπουργεία Εργασίας και Υποδομών. Ελεγχο της «e-food» από τον ΣΕΠΕ για όλα τα εργατικά «ατυχήματα» και τη μαύρη εργασία στις πλατφόρμες. Ενταξη του επαγγέλματος του οδηγού δικύκλου στα Βαρέα και Ανθυγιεινά.


ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Να αποσυρθεί η απαράδεκτη απόφαση για τα αναλώσιμα των διαβητικών

Να αποσυρθεί τώρα η απαράδεκτη απόφαση του ΕΟΠΥΥ από τις 8 Αυγούστου για τις περικοπές των αναλώσιμων υψηλής τεχνολογίας (αισθητήρων) για τους διαβητικούς τύπου 1, ζητάει το ΚΚΕ με Ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Υγείας η βουλευτές του Κόμματος Γιώργος Λαμπρούλης, Γιάννης Δελής, Λιάνα Κανέλλη, Νίκος Καραθανασόπουλος, Μαρία Κομνηνάκα, Γιώργος Μαρίνος, Νίκος Παπαναστάσης και Μανώλης Συντυχάκης.

Θυμίζουμε ότι η συγκεκριμένη απόφαση μειώνει την αποζημίωση για τους αισθητήρες που λειτουργούν με τις αντλίες ρύθμισης σακχαρώδους διαβήτη (συνεχούς έγχυσης ινσουλίνης) από 225 ευρώ τον μήνα στα 100 ευρώ, σε μια περίοδο που η ακρίβεια ρημάζει τα φτωχά λαϊκά στρώματα και πλήττονται ιδιαίτερα οι οικογένειες των χρονίως πασχόντων.

Οι αισθητήρες αυτοί είναι άκρως απαραίτητοι για τη λειτουργία των αντλιών νέας γενιάς, γιατί ρυθμίζουν την παροχή ινσουλίνης στον οργανισμό, ενώ ταυτόχρονα μέσω εφαρμογής στο κινητό ενημερώνουν τον ασθενή, τους γονείς των παιδιών και τους φροντιστές για τα επίπεδα σακχάρου και το ενδεχόμενο υπογλυκαιμίας, ούτως ώστε να παρέμβουν.

Στην περίπτωση αυτή, η αντλία ναι μεν σταματάει την παροχή ινσουλίνης, αλλά πρέπει να επέμβει ο φροντιστής για να αποφευχθεί το υπογλυκαιμικό κώμα, άκρως επικίνδυνο γι' αυτούς τους ασθενείς και ιδιαίτερα για τα παιδιά.

Η απόφαση του ΕΟΠΥΥ, πέρα από το ότι εντάσσεται στη λογική των γενικευμένων περικοπών, της εξασφάλισης ενός ελάχιστου πακέτου παροχών στους ασθενείς, κινείται και στην κατεύθυνση του να αναγκαστούν οι ασθενείς, οι χρόνιοι πάσχοντες και οι οικογένειές τους να προσφύγουν στην «ελεύθερη αγορά» για την κάλυψη των αναγκών τους.

«Το ΚΚΕ υποστηρίζει πως οι κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας και στον τομέα της Υγείας πρέπει να είναι δωρεάν διαθέσιμες για όλους τους ασθενείς, με βάση τις υποδείξεις των ειδικών. Με βάση αυτό το κριτήριο, χρόνια τώρα έχει αντιταχθεί στην ιδιωτικοποίηση της Υγείας, στις περικοπές των παροχών, στην επιβολή πληρωμών - πλαφόν - εξαιρέσεων στους ασθενείς, στους χρονίως πάσχοντες, με οποιονδήποτε τρόπο», αναφέρει το ΚΚΕ στην Ερώτηση και συνεχίζει:

«Θεωρούμε βάρβαρη και απαράδεκτη την παραπάνω απόφαση, γιατί πρακτικά οδηγεί στη λογική ότι τα νέα θεραπευτικά μέσα, τα φάρμακα και οι θεραπείες νέας τεχνολογίας θα είναι διαθέσιμα μόνο γι' αυτούς που θα έχουν να πληρώσουν. Γιατί η παραπάνω απόφαση δεν μειώνει μόνο την αποζημίωση, αλλά είναι και απαγορευτική στη χρήση τέτοιων τεχνολογιών για τους ασθενείς των λαϊκών οικογενειών, μιας και οι αντλίες ρύθμισης του σακχαρώδους διαβήτη δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς τους αισθητήρες».

Λαμβάνοντας υπόψη τις διαμαρτυρίες που έχουν ξεσηκωθεί από τους διαβητικούς και τις οικογένειές τους, το ΚΚΕ ζητάει την απόσυρση της απόφασης, να δοθεί γενναία χρηματοδότηση στον ΕΟΠΥΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτως ώστε να καλύπτονται 100% από το κράτος όλες οι απαραίτητες εξετάσεις, φάρμακα, θεραπείες, σύγχρονα θεραπευτικά μέσα υψηλής τεχνολογίας, αισθητήρες, αντλίες για όλους τους διαβητικούς, με βάση τις ανάγκες και τις υποδείξεις των ειδικών.

Επιπλέον, να εξασφαλιστεί πλήρης κάλυψη, με ό,τι επιτάσσει η επιστήμη, με 100% χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων χωρίς καμία διάκριση των ανασφάλιστων διαβητικών, Ελλήνων και μεταναστών, με βάση τα παραπεμπτικά των ειδικών για εξετάσεις, φάρμακα, σύγχρονα θεραπευτικά μέσα, αντλίες και αναλώσιμα υψηλής τεχνολογίας.

Διαμαρτυρία της ΣΕΑΑΝ

Με παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Υγείας τη Δευτέρα 22 Αυγούστου, στη 1 μ.μ., η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ) απαιτεί από την κυβέρνηση «να πάρει πίσω την απαράδεκτη απόφαση» του ΕΟΠΥΥ. Στην κινητοποίηση καλούν η ΟΓΕ, ο Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμςΑ Αττικής και η Επιτροπή Αγώνα μητέρων παιδιών με διαβήτη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ