ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΕΗΛΑΣΙΕΣ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΣΤΟ ΙΡΑΚ
Εγκλημα κατά της ανθρωπότητας
  • Ονειδος και πρόκληση για όλη την ανθρωπότητα οι βανδαλισμοί και λεηλασίες μνημείων από τα στρατεύματα κατοχής στο Ιράκ
  • Ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Θ. Παφίλη, στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης

Η είσοδος στην αρχαία πόλη της Βαγδάτης
Η είσοδος στην αρχαία πόλη της Βαγδάτης
Το απίστευτο έγκλημα που συντελείται στο Ιράκ από τα ίδια τα στρατεύματα κατοχής ή υπό τις ευλογίες τους, με βανδαλισμούς και λεηλασίες μουσείων και αρχαιολογικών χώρων ανεκτίμητης αξίας και τεράστιας σημασίας για την ιστορία και τον πανανθρώπινο πολιτισμό, καταγγέλλει με Ερώτηση που κατέθεσε στο Συμβούλιο της ΕΕ ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Θ. Παφίλης, ζητώντας να σταματήσει άμεσα μια από τις μεγαλύτερες πολιτιστικές καταστροφές όλων των εποχών.

Συγκεκριμένα ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ τονίζει στην Ερώτησή του τα εξής:

«Ο επαίσχυντος πόλεμος των ΗΠΑ κατά του Ιράκ και η συνεχιζόμενη κατοχή της χώρας, μαζί με τις χιλιάδες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και την εξολόθρευση ενός ολόκληρου λαού, κοστίζει, ταυτόχρονα, και την ανεπανόρθωτη όσο και συστηματική καταστροφή ενός από τα παλαιότερα λίκνα του ανθρώπινου πολιτισμού, με αποκλειστική ευθύνη των στρατευμάτων κατοχής. Εκτός από τις τεράστιες καταστροφές που προκάλεσαν οι μαζικοί βομβαρδισμοί της ίδιας της ιστορικής πόλης της Βαγδάτης, ολόκληρο το Ιράκ, το οποίο, σύμφωνα με τον ασσυριολόγο John Curtis, του Βρετανικού Μουσείου, "αποτελεί ολόκληρο έναν τεράστιο αρχαιολογικό χώρο, μεγάλο μέρος του οποίου παραμένει ακόμη ανεξερεύνητος", βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο έλεος βανδαλισμών και λεηλασιών. Αρχαιολογικοί χώροι μετατρέπονται σε ελικοδρόμια και τόπους στάθμευσης της πολυεθνικής δύναμης, ενώ από τα μουσεία αφαιρούνται αντικείμενα ανυπολόγιστης αξίας από οργανωμένα δίκτυα αρχαιοκάπηλων. Αρχαιολογικοί χώροι και ευρήματα (όπως η Βαβυλώνα και τα μνημεία του Ναβουχοδονόσορα), που επέζησαν ανά τους αιώνες, καταστράφηκαν για πάντα σε μερικές εβδομάδες, καταγγέλλουν οι αρχαιολόγοι.

Στιγμιότυπο από την κλοπή κειμηλίων από το Μουσείο της Βαγδάτης
Στιγμιότυπο από την κλοπή κειμηλίων από το Μουσείο της Βαγδάτης
Τα στρατεύματα κατοχής δεν απειλούν και δεν καταστρέφουν μόνο το παρόν και το μέλλον του ιρακινού λαού. Βάλλουν, άμεσα και με βαρβαρότητα, την ιστορική μνήμη και πολιτιστική κληρονομιά ολόκληρης της ανθρωπότητας, φέροντας, με βάσει και το διεθνές δίκαιο, την αποκλειστική ευθύνη των διαπραττομένων βανδαλισμών και λεηλασιών. Ερωτάται το Συμβούλιο πώς προτίθεται να αντιδράσει μπροστά στην κατάσταση αυτή, που αποτελεί όνειδος και πρόκληση για όλη την ανθρωπότητα, δεδομένου ότι, ήδη, οι προκληθείσες καταστροφές είναι ανεπανόρθωτες και καθημερινά επεκτείνεται μια από τις μεγαλύτερες πολιτιστικές καταστροφές όλων των εποχών;», καταλήγει η Ερώτηση του Θ. Παφίλη.

Χονδροειδής και ψευδολόγα προπαγάνδα

Με παιδαριώδη τρόπο προσπαθούν οι ιμπεριαλιστές εισβολείς στο Ιράκ να «διασκεδάσουν» την πρόσφατη αποκάλυψη της καταστροφής που προκάλεσαν στον αρχαιολογικό χώρο της Βαβυλώνας τα αμερικανικά και πολωνικά στρατεύματα, τα οποία τον μετέτρεψαν σε στρατόπεδο.

Οι αμερικανικές τελωνειακές υπηρεσίες χτες επέστρεψαν στον «πρεσβευτή» του Ιράκ στον ΟΗΕ, τρεις σφραγίδες από μάρμαρο κι αλάβαστρο, ηλικίας 4.000 ετών, που κλάπηκαν από το Εθνικό Μουσείο του Ιράκ και κατασχέθηκαν από έναν... Αμερικανό καθηγητή!

«Τη στιγμή που πολλές ανταποκρίσεις μέσων ενημέρωσης για το Ιράκ είναι αρνητικές και καταθλιπτικές, είναι μεγάλη η ευχαρίστηση να επισφραγίζουμε αυτό το σημαντικό, θετικό γεγονός», τόνισε ο «πρεσβευτής» Σαμίρ Σουμαντάιε, σε συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της Υπηρεσίας Τελωνείων και Μετανάστευσης, επιβεβαιώνοντας, εμμέσως, τον προπαγανδιστικό χαρακτήρα της κίνησης. Ο ίδιος πρόσθεσε πως περίπου τα μισά από τα κλαπέντα αντικείμενα από το Μουσείο της Βαγδάτης έχουν επανακτηθεί.

Τα αντικείμενα που επιστράφηκαν είναι κυλινδρικές σφραγίδες, ύψους 2,5 εκατοστών, που χρησιμοποιούνταν για την κύρωση των εγγράφων στις πήλινες πινακίδες πριν την ανακάλυψη του χαρτιού και χρονολογούνται μεταξύ του 2340 και 2180 π.Χ.

Η επίσημη εκδοχή είναι ότι οι σφραγίδες «ανακαλύφθηκαν» τον Ιούνη του 2003, στο αεροδρόμιο «Κένεντι» της Νέας Υόρκης, στις αποσκευές του Τζόζεφ Μπροντ, συγγραφέα ενός βιβλίου για το Ιράκ. Ο Μπροντ, ο οποίος καταδικάστηκε σε εξάμηνη κατ' οίκον κράτηση για λαθρεμπόριο, αρχικά αρνήθηκε πως είχε πάει στο Ιράκ, αργότερα, όμως, ομολόγησε πως αγόρασε τις σφραγίδες στη μαύρη αγορά της Βαγδάτης, με 200 δολάρια την κάθε μία.

Δεν είναι η πρώτη φορά - ούτε η τελευταία βέβαια - που οι Αμερικανοί επιστρατεύουν τέτοιες γελοίες μεθόδους προπαγάνδας για το συγκεκριμένο θέμα. Θυμίζουμε, ότι τον Ιούνη του 2003, η κατοχική διοίκηση των ΗΠΑ στο Ιράκ θεώρησε το ζήτημα των αρχαιολογικών λεηλασιών... «λήξαν» και λίγο αργότερα έκανε και επανέκθεση στο Μουσείο της Βαγδάτης, υποστηρίζοντας πως η λεηλασία δεν ήταν του «μεγέθους» που εμφανίστηκε. Την ίδια περίοδο έγιναν και άλλες «ανευρέσεις» και επιστροφές κλεμμένων αντικειμένων. Ο «Ρ», τότε, προειδοποίησε πως θα ακολουθήσουν και άλλες στο μέλλον, με τον ίδιο στόχο.

Εξάλλου, προχτές, ο Πολωνός, πρώην διοικητής των πολυεθνικών δυνάμεων στο Ιράκ, διέψευσε τις δηλώσεις του Βρετανού αρχαιολόγου Τζον Κέρτις, ότι τα πολωνικά στρατεύματα υπό τη διοίκησή του στο Ιράκ κατέστρεψαν την αρχαία πόλη της Βαβυλώνας. Ο στρατηγός Μιετσισλάβ Μπιένιεκ δήλωσε ότι οι στρατιώτες είχαν ως... «πρώτη προτεραιότητά τους την προστασία των θησαυρών της αρχαίας Βαβυλώνας από πλιατσικολόγους και την καταστροφή από τον πόλεμο»! Πρόσθεσε ότι Πολωνοί αρχαιολόγοι, οι οποίοι συνεργάζονταν με τη στρατιωτική αποστολή είχαν ολοκληρώσει 25 αρχαιολογικά σχέδια, κόστους περίπου 700.000 δολαρίων. Τα ίδια ισχυρίστηκε και ο αξιωματούχος του πολωνικού υπουργείου Πολιτισμού Ρίτζαρντ Μικλίνσκι, ισχυριζόμενος ότι οι Πολωνοί αρχαιολόγοι «εργάστηκαν σκληρά» για τη διαφύλαξη της αρχαίας πόλης της Βαβυλώνας!!!

Κανείς από τους παραπάνω δεν αναφέρει την τεκμηριωμένη έκθεση του Κέρτις, η οποία στηρίχτηκε σε ανάλογη έκθεση των Πολωνών. Εκτός αυτού, προσπερνούν την εύλογη απορία για το πώς μπορεί να «διαφυλαχτούν» αρχαιότητες πάνω στις οποίες έχουν στρατοπεδεύσει 2.000 στρατιώτες, με εγκαταστάσεις πυρομαχικών και καυσίμων, συνεχή διέλευση βαρέων οχημάτων και κατασκευή οχυρωματικών έργων.

Επέκταση της αστικής κουλτούρας

Στην ακόμη μεγαλύτερη διάδοση της κυρίαρχης κουλτούρας στη νεολαία και τα παιδιά προσανατολίζεται η κυβέρνηση, υποστηρίζοντας, πλήρως, ηθικά και υλικά, πρωτοβουλίες όπως αυτή του Μεγάρου Μουσικής, που παρουσιάστηκε χτες και αφορά στην επέκταση των δραστηριοτήτων του οργανισμού σε επιλεγμένες θεματικές καλλιτεχνικές ενότητες με τίτλο «Megaron Plus».

Πρόκειται για «πρωτοβουλία» του συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», με την υποστήριξη του ΥΠΠΟ και ισχυρών «χορηγών» του τραπεζικού - και όχι μόνο - κεφαλαίου (Εθνική Τράπεζα, Ασπίς Bank, ΓΕΚ, ΤΕΡΝΑ, Δ. Κοντομηνάς, Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη). Κατά τους «εμπνευστές», το πρόγραμμα αποσκοπεί στο «να παρουσιάσει τους νέους προβληματισμούς και τις σύγχρονες απόψεις στις τέχνες, τις επιστήμες και τον πολιτισμό» και να μετατρέψει το ΜΜ σε «τόπο συνάντησης νέων ανθρώπων, φοιτητών, σπουδαστών και εργαζομένων, οι οποίοι θα έρθουν σε επαφή με τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής μας» από το χώρο της λογοτεχνίας, φωτογραφίας, «ντιζάιν», εικαστικών τεχνών, μαθηματικών, ιατρικής, «πολιτικής σκέψης», γελοιογραφίας, κλπ.

Αρχικά, ενεργό ρόλο στο πρόγραμμα του 2005 παίζει η γαλλική πρεσβεία, η οποία αποτέλεσε «κρίκο» μεταξύ του Μεγάρου και χαρακτηριστικών εκπροσώπων του κεφαλαίου, σε εκδοτικό και «πολιτισμικό» επίπεδο, όπως η γαλλική εφημερίδα «Λε Μοντ» και το «Κέντρο Μπομπιντού». Αλλοι εμπλεκόμενοι στις εκδηλώσεις είναι το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Επιστημών και Βιομηχανίας «Λα Βιλέτ» του Παρισιού και το Διεθνές Ινστιτούτο Υγείας και Ιατρικής Ερευνας της Γαλλίας.

Ηδη, το πρόγραμμα ξεκίνησε (12/1) με διάλεξη του Ολλανδού αρχιτέκτονα Ρεμ Κόολχαας, ενώ, μέχρι και το τέλος του χρόνου θα δώσουν διαλέξεις, μεταξύ άλλων, οι λογοτέχνες Αμοζ Οζ (χτες), Adonis, Πάουλο Κοέλιο, οι διανοητές Χόρχε Σεμπρούν και Λ. Λαφόργκ, ο ακαδημαϊκός και γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Παστέρ, Φιλίπ Κουρίλσκι κ.ά. Επίσης, προβλέπονται εικαστικές εκθέσεις και ενημερωτικές εκδηλώσεις για ασθένειες όπως το SARS και το AIDS, έκθεση έργων Ματίς και του Πικάσο για παιδιά κ.ά.

Οι επιλογές και ο τρόπος εφαρμογής του προγράμματος - διαλέξεις, «στρογγυλά τραπέζια» κλπ. - στοχεύουν στη διαμόρφωση συνειδήσεων, κυρίως, της νεολαίας στην ανώτερη και ανωτάτη εκπαίδευση. Δηλαδή επιχειρείται «μάντρωμα» - σε ένα ακριβό, με χρήματα του λαού και πολυτελές «μαντρί», όπως είναι το Μέγαρο Μουσικής - που με το «περιτύλιγμα» της «ανταλλαγής ιδεών» θα «εμφυτεύεται» η αντιδραστική ιδεολογία της αστικής τάξης.

Οσον αφορά στην ένταξη του προγράμματος στην ευρύτερη στρατηγική των κυρίαρχων πολιτικών δυνάμεων για τον πολιτισμό, αποκαλυπτικός ήταν ο πρόεδρος του ΟΜΜΑ, Χρ. Λαμπράκης, λέγοντας ότι «το πρόγραμμα θα αποτελέσει την απάντηση του Μεγάρου και της Ελλάδας στην πρόκληση των καιρών»(!) το... «απόφευγμα» του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, ότι «ο πολιτισμός καλεί το μέλλον (σ.σ. τη νεολαία) δίπλα του, να τι είναι το "Μέγαρο Plus"» και η διαπίστωσή του ότι «ο πολιτισμός της πατρίδας μας πρέπει να αφορά όλους τους πολίτες και μέσα από το πρόγραμμα του Μεγάρου και αυτό γίνεται ξεκάθαρο». Ακριβώς: γίνεται συνεχώς πιο ξεκάθαρo ότι ενισχύονται οι «πολιτιστικές ανησυχίες» του κεφαλαίου, σε αναντιστοιχία με τις πραγματικές ανάγκες για μόρφωση και πολιτισμό του λαού.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ