ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάη 2010
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Προσπάθεια χειραγώγησης και από τα θέματα της Ιστορίας

Φτηνοί εργάτες, κρατικά δάνεια, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις τα θέματα που επέλεξαν για την Ιστορία Γενικής Παιδείας

Eurokinissi

Αποφασισμένο να υποτάξει όσο ποτέ τις πανελλαδικές εξετάσεις στην αποστολή της ιδεολογικής παρέμβασης στις συνειδήσεις της νεολαίας φαίνεται να είναι φέτος το υπουργείο Παιδείας, σε συνθήκες γενικευμένης επίθεσης σε δικαιώματα. Αυτή τη φορά, εργαλείο ήταν τα χτεσινά θέματα Ιστορίας Γενικής Παιδείας με τους υποψηφίους να υφίστανται πέρα από το άγχος των εξετάσεων και... πολιτική προπαγάνδα αιτιολόγησης των αντιλαϊκών κυβερνητικών επιλογών για την έξοδο από την κρίση υπέρ του κεφαλαίου. Είχε προηγηθεί την περασμένη Παρασκευή η «εξέταση» στο πόσο καλά αφομοιώνουν οι μαθητές την πολιτική της διά βίου περιπλάνησης, στην οποία παρέπεμπε το θέμα για την «αυτομόρφωση» στη Νεοελληνική Γλώσσα.

Στα χτεσινά θέματα της Ιστορίας επιλέχτηκε ένα κείμενο του Ν. Μουζέλη με θέμα Οικονομία και Κράτος την εποχή του Βενιζέλου. Το κείμενο αναφέρεται στην εγκατάσταση μεγάλου αριθμού προσφύγων στα αστικά κέντρα που «σήμαινε την προσφορά άφθονης φτηνής εργασίας και επιχειρηματικού δυναμικού τη στιγμή που εισέρρεαν στη χώρα μαζικά νέα ξένα κεφάλαια με τη μορφή κρατικών δανείων, διεθνούς βοήθειας για τους πρόσφυγες, ιδιωτικών επενδύσεων για την κατασκευή δημοσίων έργων κλπ. (...) Στη δεκαετία 1928 - 38 (...) η Ελλάδα σημείωσε την υψηλότερη αύξηση βιομηχανικής παραγωγής (65%) μετά τη Σοβιετική Ενωση και την Ιαπωνία», αναφέρεται στο απόσπασμα. Εξ αντικειμένου, δημιουργεί συνειρμούς με τη σημερινή κατάσταση και ενισχύει την προπαγάνδα που ισχυρίζεται ότι με τα βάρβαρα μέτρα που επιβάλλονται σήμερα στο λαό θα υπάρξει ανάπτυξη. Μάλιστα, μέσα από τη σύγκριση με τη Σοβιετική Ενωση δημιουργεί επιπλέον συγχύσεις, αφήνοντας να εννοηθεί έως και ότι μέσα στον καπιταλισμό μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη υπέρ του λαού! Πρόκειται, δηλαδή, για επιχειρηματολογία υπέρ του καπιταλιστικού τρόπου «ανάπτυξης», ο οποίος στο απόσπασμα εμφανίζεται και ως αποδοτικός, σε μια χρονική συγκυρία που η κυβέρνηση προωθεί αντίστοιχες επιλογές παρά τη λαϊκή κατακραυγή.

Δε μένουν όμως μόνο εκεί. Παρατίθεται επίσης ένα απόσπασμα από κείμενο του Αλέξη Δημαρά με τίτλο «Παιδεία. Συντηρητική αντεπίθεση», το οποίο αναφέρεται στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου (1928). Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, γίνεται λόγος για τις «καινοτομίες» που πρόσταζε τότε στην παιδεία η κυρίαρχη τάξη. Ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται στο πολλαπλό βιβλίο, προαιρετικά μαθήματα, «απογεύματα ελευθέρας εργασίας» στα σχολεία. Επιχειρούν να δώσουν έτσι ιστορική... νομιμοποίηση στις επιλογές που κάνουν σήμερα για την Παιδεία, για να θεωρηθεί «καινοτομία» - μια λέξη πολυχρησιμοποιημένη και στην προπαγάνδιση του «νέου σχολείου» - ό,τι πιο αντιδραστικό σήμερα.

Πρόκειται για προκλητική προσπάθεια χρησιμοποίησης της διαδικασίας των εξετάσεων, για να παρέμβουν ιδεολογικά σε μια περίοδο που η πολιτική των μονοπωλίων γίνεται επιθετικότερη και η λαϊκή αγανάκτηση εντονότερη. Δεν είναι βέβαια ούτε το πρώτο, ούτε το μόνο μέσο που χρησιμοποιούν για να πείσουν τον κόσμο ότι είναι υποχρεωμένος να δεχτεί το μονόδρομό τους, έχοντας στο στόχαστρο εκείνους που θα υποστούν με το χειρότερο τρόπο τις κυβερνητικές επιλογές: Τη νέα γενιά.

Εξέταση σε... χρησιμοποιημένα θέματα

Δύο από τα ερωτήματα στα οποία χτες εξετάστηκαν οι υποψήφιοι στη Βιολογία γενικής παιδείας ήταν παρόμοια με θέματα τα οποία είχαν ήδη «πέσει» σε διαγωνιστικό τεστ που διοργανώνει τα τελευταία χρόνια πριν από τις πανελλαδικές η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας, δηλαδή ο φορέας των ιδιοκτητών φροντιστηρίων. Το γεγονός δημιουργεί ερωτήματα για το πώς επιλέγονται τελικά, τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ δίνει τη δυνατότητα στους φροντιστηριάρχες να το αξιοποιήσουν για να αντλήσουν κύρος για τα διαγωνίσματά τους. Ουσιαστικά, το γεγονός, δείχνει και από άλλη μια σκοπιά το πρόβλημα της πολιτικής που έχει ανάγει σε «θεσμό» την παραπαιδεία.

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα μαθήματα, «αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά» χαρακτηρίζει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία τα θέματα Μαθηματικών και Στοιχείων Στατιστικής γενικής παιδείας. Οπως σημειώνει, «καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της ύλης και υπάρχουν ερωτήματα που συνδυάζουν διαφορετικά κεφάλαια. Η επιτυχής αντιμετώπιση προϋποθέτει πολύ καλή προετοιμασία από τους υποψηφίους», αναφέρει η ΕΜΕ.

Η Επιτροπή Παιδείας της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών σημειώνει ότι τα θέματα Φυσικής που επέλεξε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων «έχουν ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο δυσκολίας και αναντίστοιχο των επιπέδων δυσκολίας των άλλων μαθημάτων γενικής παιδείας, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η αντικειμενικότητα του συστήματος, αφού: δε μπορούν να αντιμετωπιστούν "επί ίσοις όροις" από τις μαθήτριες και τους μαθητές όλων των κατευθύνσεων, στερούν τους άριστους βαθμούς από όσους μαθητές επέλεξαν το μάθημα». «Προβληματική» χαρακτηρίζει τη διατύπωση του ερωτήματος Β2, εξηγώντας ότι «η "πλάκα" στην οποία αναφέρεται το θέμα πρέπει να έχει υπερφυσικές ιδιότητες ώστε να είναι μαύρο σώμα για μια δέσμη ακτίνων Χ και διαφανές για μια άλλη».

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
«Το αίσχος της ιδεολογικής χειραγώγησης»

Προσπάθεια του υπουργείου να μετατρέψει τις πανελλαδικές «σε πλυντήριο εγκεφάλου της νεολαίας» καταγγέλλει με αφορμή και τα θέματα Ιστορίας

«Να σταματήσει αυτό το αίσχος της ιδεολογικής χειραγώγησης και προπαγάνδας και μέσα από τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων» ζητά η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ σχολιάζοντας τα χτεσινά θέματα Ιστορίας γενικής παιδείας. «Από ό,τι φαίνεται το Υπουργείο Διά Βίου Μάθησης, με όργανο την ΚΕΕ και τα θέματα που επιλέγει, επιμένει προκλητικά και θρασύτατα στο να μετατρέψει τις πανελλαδικές εξετάσεις σε εστία πολιτικής και ιδεολογικής χειραγώγησης των τελειοφοίτων του γενικού λυκείου και των ΕΠΑΛ και σε πλυντήριο εγκεφάλου της νεολαίας», σημειώνει.

Ανάμεσα σε άλλα, το ΠΑΜΕ σημειώνει ότι οι ερωτήσεις που απαιτούν μονολεκτική απάντηση ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ, «καμιά σχέση δεν έχουν με την καλλιέργεια της ιστορικής γνώσης και κρίσης (αντιπαιδαγωγικές) και κατά τη γνώμη μας στοχεύουν στη διάλυση της σκέψης των παιδιών, έτσι ώστε αύριο μπροστά στα μεγάλα κοινωνικά και εργασιακά προβλήματα να μην ξέρουν τι να απαντήσουν».

«Τα θέματα προχωρούν στην ιστορική παραχάραξη και την πολιτική προπαγάνδα αιτιολόγησης των αντιλαϊκών κυβερνητικών επιλογών για την έξοδο από την κρίση υπέρ του κεφαλαίου», τονίζει το ΠΑΜΕ αναφορικά με το περιεχόμενο του κειμένου του Ν. Μουζέλη που επιλέχτηκε, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «επιχειρείται η ύπουλη νομιμοποίηση στη συνείδηση των παιδιών της φτηνής, μισοπληρωμένης και ανασφάλιστης εργασίας σαν μέσου αύξησης της παραγωγικότητας και εξόδου από την κρίση, ενώ ταυτόχρονα αιτιολογείται η υποταγή της χώρας στις αντιλαϊκές εντολές που υπαγορεύει το Ευρωπαϊκό κεφάλαιο και το ΔΝΤ με το δουλοκτητικό δανεισμό της χώρας μας».

Σε ό,τι αφορά το κείμενο για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου, το ΠΑΜΕ σημειώνει ότι «επιδιώκεται ο εξεταζόμενος να εγκρίνει αντιδραστικές επιλογές στην εκπαίδευση του σήμερα όπως, τα προαιρετικά μαθήματα (ταξική διαφοροποίηση), το πολλαπλό βιβλίο των μεγαλοεκδοτών, τα απογεύματα της ελεύθερης εργασίας στο σχολείο, δηλαδή τα ολοήμερα κάτεργα της επιχειρηματικής δράσης στην εκπαίδευση της αγοράς», αναφέρει μεταξύ άλλων το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Τελευταίος μήνας ο Μάης για τις εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» για φέτος και το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

Πέμπτη 20/5: Προβολή ταινίας «Ο Σαν Μικέλε είχε ένα κόκκορα». Ωρα έναρξης 9.30 μ.μ.

Παρασκευή 21/5: Συναυλία από τους «Νίκος Πονηρός και οι JethroTalibans». Ωρα 10.00 μ.μ.

Σάββατο 22/5: Συναυλία από τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο. Ωρα 10.00 μ.μ.

Κυριακή 23/5: Θεατρική παράσταση από την ομάδα ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ «Οι κουραμπιέδες». Ωρα 9.00 μ.μ.

Δευτέρα 24/5: Θεατρική παράσταση από την ομάδα ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ «Οι κουραμπιέδες». Ωρα 9.00 μ.μ.

Πέμπτη 27/5: Προβολή ταινίας «Allons enfants». Ωρα 9.30 μ.μ.

Παρασκευή 28/5: Συναυλία με το συγκρότημα «Γόρδιος Δεσμός».

Σάββατο 29/5: Συναυλία με τα συγκροτήματα «Ταξιδευτές» και «Solaris».

Κυριακή 30/5: Αποχαιρετιστήριο Πάρτι.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org