ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Σεπτέμβρη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
Και αυτό στους ιδιώτες

«Καυτό» φθινόπωρο ετοίμασαν οι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού για την πολιτική του ηγεσία. Μετά τους έκτακτους και τους φύλακες, στο «χορό» των απεργιών μπήκαν και οι υπάλληλοι του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων.

Από χτες, ο σύλλογός τους αποφάσισε 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες ενάντια στην επαπειλούμενη συρρίκνωση του ΤΑΠ «και τη σταδιακή εκχώρηση παραγωγικών δραστηριοτήτων του σε ιδιώτες», όπως προκύπτει από το «ολυμπιακό» νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού.

Ο σύλλογος εκτιμά πως η ιδιωτικοποίηση του ΤΑΠ αποτελεί τον απώτερο σκοπό των διατάξεων της παραγράφου 18 του άρθρου 19 του εν λόγω νομοσχεδίου, «με την οποία δίνεται "η δυνατότητα μεταφοράς οργανικών μονάδων και κάθε είδους προσωπικού του ΤΑΠ στο ΥΠΠΟ", με την ασαφή αιτιολογία αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων μεταξύ υπηρεσιών» του ΥΠΠΟ»

«Η λογική της συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα, λογική που κυριαρχεί σήμερα στην κυβερνητική πολιτική, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συμπεριλάβει αυτόν τον νευραλγικό και ευαίσθητο τομέα προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς και να τον εκχωρήσει στα χέρια οποιουδήποτε ιδιώτη που θα ενεργεί με αποκλειστικό κριτήριο το κέρδος», καταλήγει η ανακοίνωση.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ» ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Μπάτε σκύλοι αλέστε...

Την παράκαμψη των εφαρμοζόμενων διαδικασιών στις χωροθετήσεις και ουσιαστική απαξίωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στο «βωμό» του 2004, καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων

Αρχαία ευρήματα στο Μαραθώνα
Αρχαία ευρήματα στο Μαραθώνα
Παράκαμψη της, μέχρι σήμερα ισχύουσας, διαδικασίας χωροθέτησης έργων, με τεράστιες συνέπειες για τον αρχαιολογικό και δασικό πλούτο της χώρας, συνιστά το νομοσχέδιο - «σκούπα» του ΥΠΠΟ περί «Θεμάτων ολυμπιακής φιλοξενίας, έργων ολυμπιακής υποδομής και άλλες διατάξεις» που συζητά η αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Πρόκειται για το ν/σ που παρουσίασε ο Ε. Βενιζέλος και το οποίο «λύνει» τις «εκκρεμότητες» της προηγούμενης «ολυμπιακής» νομοθεσίας, πριμοδοτώντας την αυθαιρεσία, στο όνομα της «επιτάχυνσης» των ολυμπιακών έργων.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, το προεδρείο του ΣΕΑ εναντιώθηκε «στη διά νόμου χωροθέτηση των έργων, διότι παρακάμπτεται η μέχρι τούδε εφαρμοζόμενη διαδικασία της προεγκρίσεως χωροθετήσεως, με συνέπεια να μη μπορεί να ελεγχθεί αρμοδίως από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, πόσο βλάπτονται αρχαιολογικοί χώροι». «Ιδιαίτερα οξύ είναι το πρόβλημα με τις χωροθετήσεις σε περιοχές όπου υπάρχουν ήδη αρχαιότητες ή σε περιοχές όπου πιθανολογείται βάσιμα η εύρεση αρχαίων».

Οπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΣΕΑ, μέχρι σήμερα, κάθε μελετητής που αναλάμβανε μια μελέτη έργου σε συγκεκριμένο σημείο, έπρεπε να διαπιστώσει από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, τον ΕΟΤ, το υπουργείο Γεωργίας, τη ΔΕΗ και άλλες κρατικές υπηρεσίες, αν το συγκεκριμένο οικόπεδο ήταν «λευκό», δηλαδή, αν μπορούσε να χτιστεί χωρίς να καταστραφούν αρχαιότητες ή άλλες υποδομές. Με το ν/σ, αυτή η απαραίτητη διαδικασία γνωμοδότησης καταργείται.

Πρόβλημα υπάρχει και στο στάδιο έγκρισης των οριστικών μελετών, «διότι με το νομοσχέδιο δεν κατοχυρώνεται η (σ.σ. υπάρχουσα) διαδικασία... ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των αρχαίων και να τηρείται η πρακτική παρακολουθήσεως των εργασιών από την Αρχαιολογική Υπηρεσία». Ο ΣΕΑ υπογραμμίζει, πως το νομοσχέδιο δεν αναφέρεται καν στην αρχαιολογική νομοθεσία, γεγονός που ανησυχεί ιδιαίτερα τους αρχαιολόγους.

Τέλος, ο ΣΕΑ θέτει και κλαδικά αιτήματα, όπως: Αύξηση των εκτός έδρας ημερών από 120 σε 180 μέρες. Αύξηση του επιδόματος αρχαιολογικών ερευνών (του μοναδικού επιδόματος των αρχαιολόγων της Υυπηρεσίας) από 28.000 στις 100.000 δραχμές. Επέκταση της «επιδημίας» (της υποχρεωτικής επιστημονικής άδειας για τεκμηρίωση ζητημάτων που προκύπτουν στο έργο της Υπηρεσίας) από όλες τις έδρες των Εφορειών και όχι μόνο από Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Καταβολή οδοιπορικών και ημερήσιας αποζημίωσης, σε κάθε μετακίνηση εκτός έδρας.

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Καταστροφική η χωροθέτηση

Την ολοσχερή καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου στο οικόπεδο Μακρυγιάννη από την επικρατέστερη μελέτη για την κατασκευή του νέου μουσείου Ακρόπολης διαπιστώνει η Επιτροπή για την αποτροπή της κατασκευής του νέου μουσείου στη θέση Μακρυγιάννη.

Η επιτροπή εκτιμά πως η καταστροφή προκύπτει από την έδραση του κτιρίου πάνω στον αρχαιολογικό χώρο, ενώ η προβαλλόμενη ως επικρατέστερη μελέτη «δεν έχει τηρήσει τις δεσμεύσεις που ίσχυαν για τους άλλους διαγωνιζόμενους», γεγονός που καταγγέλθηκε και από δύο ομάδες μελετητών που μετείχαν στο διαγωνισμό στην Α` φάση, αλλά αποχώρησαν από τη Β`.

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία του διαγωνισμού, η επιτροπή υπογραμμίζει πως αποτελεί παρατυπία το ότι δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, κάτι που θα γίνει και με την αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών.

Η επιτροπή, με το κείμενο που έδωσε στη δημοσιότητα και κατέθεσε στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, αιτιολογεί την αντίθεσή της στη χωροθέτηση του μουσείου στου Μακρυγιάννη.

Σύμφωνα με αυτό, το οικόπεδο Μακρυγιάννη είναι εντελώς ακατάλληλο να δεχτεί μια ογκώδη κατασκευή σε οξεία αντιπαράθεση με τον Παρθενώνα και σε βάρος του. Η ακαταλληλότητα ενισχύθηκε και με τα εκτεταμένα και σημαντικότατα ευρήματα των ανασκαφών στο οικόπεδο. «Είναι παράδοξο», σημειώνει η επιτροπή, «ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο υποβάθμισε την αξία των ανακαλύψεων αυτών, χωρίς να έχει την επίσημη έκθεση του υπεύθυνου αρχαιολόγου που διενήργησε τις ανασκαφικές εργασίες».

Προστίθεται ότι ο σταθμός του Μετρό «Ακρόπολη» «παρεμποδίζει πολλαπλά την παρουσία κάθε κτίσματος», ενώ ο περιβάλλων χώρος του οικοπέδου δε βοηθά στην ανάπτυξη και έκφραση ενός εκτεταμένου κτιριολογικού προγράμματος Μουσείου. Χαρακτηρίζεται ως παραπλανητική η σύνδεση του μουσείου με την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα και ως πρόθεση εντυπωσιασμού η ταύτιση της κατασκευής του μουσείου με το 2004. Υπενθυμίζεται τέλος ότι ουδέποτε υπήρξε αξιόπιστη περιβαλλοντική μελέτη για τη συγκεκριμένη χωροθέτηση.

Βραδιές Κάλλας και Μάλερ

Η «Συμφωνία των Χιλίων» του Γκούσταβ Μάλερ θα παρουσιαστεί αύριο (8.30μμ), στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Πρόκειται για μουσική δημιουργία, που θεωρείται ως η πρότυπη χορωδιακή συμφωνία του 20ού αιώνα, όπως η «9η Συμφωνία» του Μπετόβεν για το 19ο αιώνα. Ενα μανιφέστο της πίστης στον άνθρωπο, μία αισιόδοξη κραυγή της ανθρωπότητας. Εργο σε δύο μέρη, για μεγάλη ορχήστρα, οχτώ σολίστ, δύο μεικτές χορωδίες και χορωδία αγοριών, η «Συμφωνία των Χιλίων» παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας στην ολοκληρωμένη της μορφή. Συμμετέχουν οι σολίστ: Elizabeth Whitehouse, Hillevi Martinpelto, Martina Jankove, Yvonne Naef, Jadwiga Rappe, Herbert Lippert, Peter Weber, Andreas Macco. Επίσης, η Ορχήστρα Νέων Γκούσταβ Μάλερ, με διεύθυνση του Franz Welser - Most, η Χορωδία Singverein της Εταιρείας Φίλων Μουσικής της Βιέννης, η Φιλαρμονική Χορωδία της Πράγας, η Χορωδία Αγοριών του Αγίου Φλοριάν της Αυστρίας και η Χορωδία του Ελληνικού Φεστιβάλ.

  • Αφιερωμένη στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας είναι η εκδήλωση που διοργανώνει την Κυριακή στο Ηρώδειο, το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο «Ατενέουμ», στα πλαίσια του φεστιβάλ και υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ. Η βραδιά, πραγματοποιείται με την ευκαιρία των 24 χρόνων από το θάνατό της μεγάλης ντίβας.

Θα τραγουδήσει η Ελένη Κελεσίδη, μια νέα υψίφωνος που ξεχώρισε για την ερμηνεία της στο ρόλο της Βιολέτας, στην «Τραβιάτα», στο Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου, όπου πρωτοεμφανίστηκε. Θα παρουσιαστούν, επίσης, άριες από όπερες Ρώσων και Ιταλών συνθετών με συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας Οπερας και Μπαλέτου του Εθνικού Θεάτρου Βελιγραδίου. Διευθύνει ο δημοφιλής Γιουγκοσλάβος μαέστρος Ντέγιαν Σάβιτς. Σημειώνουμε ότι, στα 24 χρόνια από το θάνατο της Μαρίας Κάλλας, στη διοργάνωση αυτή συμμετείχαν καλλιτέχνες παγκόσμιας φήμης (Σούρα Τσερκάσκι, Βικτόρια ντε λος Ανχελες, Κρίστα Λούντιβχ, Τόμας Βάσαρι, Χαλίνα Τσέρνι - Στεφάνσκα κ.ά.). Παράλληλα προωθήθηκαν νέοι καλλιτέχνες, συνήθως τιμημένοι με τα πρώτα βραβεία του διεθνούς «Γκραν Πρι Μαρία Κάλλας».

Συναυλία στα Γιάννενα

Στα Γιάννενα (στο γήπεδο) τραγουδά σήμερα ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Θα προσφέρει ένα πρόγραμμα με τραγούδια καινούρια και από τη μακρόχρονη πορεία του, ηλεκτρικές και λυρικές μπαλάντες, που «μιλούν» στις καρδιές. Με τη μοναδική φωνή και ερμηνεία του θα τραγουδήσει τα όνειρα, τις αναζητήσεις, τον έρωτα, δημιουργώντας, όπως μας έχει άλλωστε συνηθίσει, τις συνθήκες για μια ουσιαστική συνάντηση και «συνομιλία». Θα προσφέρει και πάλι τα τραγούδια του «στα παιδιά που τα θέλουνε όλα», αλλά και στο μεγαλύτερης ηλικίας κοινό του, που «βαδίζει» μαζί του περισσότερα από είκοσι πέντε χρόνια.

«Ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά»

Το πρόγραμμα των φετινών «Ευρωπαϊκών ημερών πολιτιστικής κληρονομιάς» (21 - 23/9) παρουσίασε χθες ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, θα είναι ελεύθερη η είσοδος στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ θα γίνουν και μια σειρά εκδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα. Το κεντρικό θέμα του φετινού γιορτασμού είναι: «Από τις ανταλλαγές των αγαθών στις συναλλαγές στο διαδίκτυο». Πέρυσι, το κοινό των εκδηλώσεων και οι επισκέπτες στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους ανήλθαν στους 110.000.

Μαζί με την παρουσίαση του προγράμματος, θα παρουσιαζόταν και το νέο αρχαιολογικό νομοσχέδιο, αλλά, όπως είπε ο υπουργός, η παρουσίαση αναβλήθηκε ...λόγω των γεγονότων στις ΗΠΑ.

Το ετήσιο μνημόσυνο του Πέλου και της Αλέκας Κατσέλη θα τελεστεί, αύριο, στις 10.30 το πρωί, στο νεκροταφείο Νέας Σμύρνης, με τη φροντίδα των παιδιών τους, συγγενών και φίλων.

Στις 18 του Σεπτέμβρη η Σοφία Σπυράτου πραγματοποιεί ακρόαση για μαθητές δραματικών σχολών (άνδρες και γυναίκες), που να χορεύουν και να τραγουδάνε. Η ακρόαση θα γίνει στη 1 μ.μ. στο Χοροθέατρο (Ιάκχου 14, Γκάζι).

Στην απαλλοτρίωση της βίλας Ιόλα και την ένταξη του κτίσματος στα έργα για την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» θα προχωρήσει το ΥΠΠΟ. Τη διαβεβαίωση έδωσε στο δήμαρχο Αγ. Παρασκευής ο υπουργός Πολιτισμού σε συνάντηση που είχανε για το θέμα αυτό. Σημειώνουμε ότι ο Δήμος Αγίας Παρασκευής με ενέργειές του ματαίωσε στο παρελθόν την ανέγερση συγκροτήματος πολυκατοικιών στο χώρο που βρίσκεται αυτό το ιστορικό κτίριο.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ