ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Γενάρη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΕ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Το πραγματικό δίλημμα με αφορμή την ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ

Ανακοίνωση - παρέμβαση της Οργάνωσης για τη μεταβίβαση της εταιρείας στην ισραηλινή κοινοπραξία

Ανακοίνωση - παρέμβαση για τις εξελίξεις στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) εξέδωσε η ΤΕ Βιομηχανίας Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, αντιδρώντας στην ιδιωτικοποίηση και προβάλλοντας την ανάγκη για κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα της Αμυνας. Παράλληλα, η Οργάνωση του Κόμματος αναδεικνύει την υπεροχή του άλλου δρόμου ανάπτυξης, για τον οποίο παλεύει το ΚΚΕ, που μπορεί να εξασφαλίσει έναν σχεδιασμό αμυντικής βιομηχανίας απαλλαγμένο από τους νόμους του καπιταλιστικού κέρδους, με σκοπό να υπηρετεί το λαό.

Τελευταία εξέλιξη στη μακριά αλυσίδα της ιδιωτικοποίησης είναι η ολοκλήρωση στις 22/12/20, από την κυβέρνηση, της μεταβίβασης της ΕΛΒΟ στην κοινοπραξία «SK Group» και «Plasan», ισραηλινών συμφερόντων, με την υπογραφή της συμφωνίας με την οποία το Ελληνικό Δημόσιο θα συμμετέχει με ποσοστό μέχρι 21% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας «ΕΛΒΟ 2020».

Ετσι, οι Ισραηλινοί επιχειρηματίες βάζουν στο χέρι τρία οικόπεδα έκτασης άνω των 270.000 τ.μ. στη Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου, κτιριακές εγκαταστάσεις στην ίδια περιοχή, εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ» και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει τυχόν κατοχυρώσει η εταιρεία.

Επιδίωξη των Ισραηλινών επιχειρηματιών είναι να αποκτήσουν τα προϊόντα τους ευρωπαϊκό και ΝΑΤΟικό «διαβατήριο», ενώ φαίνεται πως με την ανακοίνωση του προγράμματος αντικατάστασης οχημάτων του Ελληνικού Στρατού και της Αστυνομίας, εξασφαλίζουν και σίγουρα έσοδα για αρκετά χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΛΒΟ σχεδιάζεται να κατασκευάζει στρατιωτικά οχήματα, οχήματα ειδικού τύπου και πολιτικά οχήματα.

Η ΤΟ Βιομηχανίας Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ τονίζει ότι η επένδυση που παρουσιάζει η κυβέρνηση ως διέξοδο για τη λειτουργία της επιχείρησης είναι λύση που έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν και έχει αποδειχτεί αδιέξοδη για τους εργαζόμενους και το λαό.

«Η ίδια η πείρα της ΕΛΒΟ αποδεικνύει ότι οι ιδιωτικοποιήσεις αποτέλεσαν μοχλό για το τσάκισμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων της», σημειώνεται και τονίζεται:

«Το πραγματικό δίλημμα που τίθεται σήμερα είναι: Βιομηχανία οχημάτων με αναβαθμισμένες υποδομές για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας και εργαζόμενους με σύγχρονα δικαιώματα ή παραδομένη στους στόχους του κεφαλαίου που θα παράγει με κριτήριο την κερδοφορία των μετόχων, μακριά από τις ανάγκες του ελληνικού λαού και εργαζόμενους με τσακισμένα δικαιώματα;».

Σημειώνει ότι το ΚΚΕ, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κόμματα που χαρακτήριζαν την ΕΛΒΟ βαρίδι για το κράτος, αναδεικνύει τις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα για να τεθεί η επιχείρηση στην υπηρεσία του ελληνικού λαού και προβάλλει αιτήματα για την ανακούφιση των εργαζομένων, όπως το να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση, να επανέλθει σε δημόσιο έλεγχο, να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας με όλα τα δικαιώματα. Επίσης, να ανατεθούν στην ΕΛΒΟ παραγγελίες στρατιωτικών και πολιτικών οχημάτων με βάση την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Ανατροπή της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» της αμυντικής βιομηχανίας, κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου που υλοποιεί τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες. Δραστική μείωση των εισαγωγών και κατάργηση των πολεμικών δαπανών για σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ.

Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει ότι για να υπηρετήσει ο σχεδιασμός της αμυντικής βιομηχανίας τη λαϊκή ευημερία πρέπει να απαλλαγεί απ' τους νόμους της αγοράς, τους νόμους του καπιταλιστικού κέρδους.

Τότε «η ΕΛΒΟ θα μπορούσε να δουλεύει με χιλιάδες εργαζόμενους, με πλήρη μισθολογικά, ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, με ουσιαστικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, μιας και υπάρχουν τεράστιες ανάγκες σε μεταφορικά μέσα, σε πολιτικά, στρατιωτικά και οχήματα ασφαλείας, που σήμερα ετοιμάζονται να τα προσφέρουν στα εγχώρια και διεθνή μονοπώλια για να αυγατίσουν τα κέρδη τους. Την ίδια στιγμή για να φτιαχτούν αυτά τα οχήματα θα απαιτούνται χάλυβας και άλλες πρώτες ύλες που με την σειρά τους μέσα από τον πανεθνικό κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής θα δημιουργούσαν χιλιάδες θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα θα μείωναν την εξάρτηση από τα μονοπώλια.

Η φιλολαϊκή όμως αξιοποίηση των εγχώριων παραγωγικών δυνατοτήτων προς όφελος της κοινωνίας προϋποθέτει ένα εντελώς διαφορετικό σχέδιο στην κοινωνική οργάνωση, στην οικονομία, μια ριζικά διαφορετική εξουσία, στα χέρια των εργαζομένων. Απαιτείται να κοινωνικοποιηθούν τα εργοστάσια, να υπάρξει επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της παραγωγής. Πάνω σ' αυτό το έδαφος του νέου τρόπου παραγωγής, μπορεί να υπάρξει ένας ενιαίος, αποκλειστικά κρατικός φορέας αμυντικής βιομηχανίας με την ΕΛΒΟ ενταγμένη σε αυτόν, ως εργαλείο της εργατικής εξουσίας, που θα μπορεί να παράγει οχήματα τόσο του στρατιωτικού και του τομέα ασφάλειας όσο και του πολιτικού σε περίοδο ειρήνης. Αυτήν τη λύση τεκμηριώνει μόνο το Πρόγραμμα του ΚΚΕ».

ΕΠ ΗΠΕΙΡΟΥ - ΚΕΡΚΥΡΑΣ - ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κάλεσμα πάλης ενάντια στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων

Ανακοίνωση με αφορμή την αποπροσανατολιστική αντιπαράθεση δημάρχων για τη λειτουργία ΣΜΑ

Αποπροσανατολιστική χαρακτηρίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΠ Ηπείρου - Κέρκυρας - Λευκάδας του ΚΚΕ την αντιπαράθεση μερίδας δημάρχων της Ηπείρου για τη λειτουργία των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) και την επικείμενη αύξηση των δημοτικών τελών που συνεπάγεται η ανάθεσή τους σε ιδιώτη.

«Για κάθε στάδιο της επεξεργασίας των απορριμμάτων που τίθεται σε εφαρμογή, έρχεται και ένας καινούριος λογαριασμός στον λαό», σημειώνει η ανακοίνωση, υπογραμμίζοντας ότι «το πρόβλημα για τους δημάρχους είναι ποιος θα έχει την ευθύνη της ανάθεσης σε ιδιώτη της λειτουργίας των ΣΜΑ και όχι η λειτουργία και διαχείρισή τους από δημόσιο φορέα με την κατάλληλη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό».

Σύμφωνα με μελέτη του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ηπείρου (ΦΟΔΣΑ), στον οποίο ανήκουν και οι 18 δήμοι της περιφέρειας, το κόστος από την ανάθεση σε ιδιώτη της λειτουργίας των ΣΜΑ διαμορφώνεται σε 23,02 ευρώ/τόνο, ποσό που έρχεται να προστεθεί στα 50 ευρώ/τόνο που καταβάλλουν οι δήμοι στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στο Ελευθεροχώρι υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

«Αυτόν το νέο λογαριασμό που θα επιβαρύνει τους δήμους, οι δήμαρχοι που ήξεραν ότι θα έρθει το έκρυβαν», τονίζει η Οργάνωση του Κόμματος, ενώ σήμερα με διάφορες προφάσεις διαφοροποιούνται προτείνοντας ως εναλλακτική ξεχωριστό ΦΟΔΣΑ στον νομό Ιωαννίνων ή κατά δήμο. Στην αντιπαράθεση παρεμβαίνει και η Περιφέρεια Ηπείρου με «συμβιβαστική» λύση, τη μετατροπή του ΦΟΔΣΑ σε Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο με τη συμμετοχή της, μαζί με τους δήμους κατά το παράδειγμα της Αττικής.

Η ανακοίνωση αναδεικνύει ότι «το κύριο πρόβλημα είναι η ιδιωτικοποίηση του τομέα διαχείρισης απορριμμάτων», τονίζοντας ότι «ο καβγάς καμία σχέση δεν έχει με την υπεράσπιση των λαϊκών εισοδημάτων και την προστασία του περιβάλλοντος».

«Απέναντι λοιπόν σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης, το ΚΚΕ προβάλλει ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο αιτημάτων για άμεση διεκδίκηση και πάλη με προμετωπίδα ποιος θα διαχειριστεί τα απορρίμματα, με ποιον τρόπο, για το όφελος ποιανού», καλώντας των ηπειρώτικο λαό να δυναμώσει την πάλη του ενάντια στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Στρεβλή εικόνα της αγοράς εργασίας

Σε μια «παγωμένη» αγορά εργασίας τα στοιχεία του συστήματος «Εργάνη» συνεχίζουν να δίνουν στρεβλή εικόνα με δεδομένο ότι η πραγματική ανεργία κρύβεται πίσω από τις αναστολές συμβάσεων, που σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για αναστολές απολύσεων, ενώ πολλοί είναι οι άνεργοι που έχουν σταματήσει να αναζητούν εργασία μετά από μια μεγάλη περίοδο ανεπιτυχών προσπαθειών.

Στο πλαίσιο αυτό τα στοιχεία για το Δεκέμβρη 2020 δείχνουν τα εξής: Το ισοζύγιο προσλήψεων - απολύσεων είναι θετικό κατά 2.116 άτομα (93.370 προσλήψεις έναντι 91.254 απολύσεων). Χαρακτηριστικό της ευκολίας με την οποία οι επιχειρήσεις «αλλάζουν σαν τα πουκάμισα» τους εργαζόμενους είναι το γεγονός ότι στο σύνολο του 2020 έγιναν 1.986.442 προσλήψεις και 1.893.439 απολύσεις. Αξίζει να σημειωθεί πως το 40% των απολύσεων είναι «οικειοθελείς»... Σχετικά με τις μορφές απασχόλησης το 51,49% των προσλήψεων είναι πλήρους, το 40,09% μερικής και το 8,42% εκ περιτροπής.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι καταγεγραμμένοι άνεργοι στον ΟΑΕΔ το Νοέμβρη του 2020 ήταν αυξημένοι κατά 6,41% συγκριτικά με το Νοέμβρη του 2019, ενώ οι επιδοτούμενοι άνεργοι μειώθηκαν σε σύγκριση με τον Οκτώβρη 2020 (-15.173 άτομα) και με το Νοέμβρη του 2019 (-3.371 άτομα).

Διαδικτυακές εκδηλώσεις της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ

-- Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «Πανδημία, επιπτώσεις και η πρόταση του ΚΚΕ» διοργανώνει η ΤΟ Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, την Παρασκευή 15/1, στις 6.30 μ.μ. Θα μιλήσει ο Κώστας Σιδηρόπουλος, μέλος του ΓΠ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ. Link: us02web.zoom.us/j/5226060450

-- Διαδικτυακή βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «Κι όμως κινείται...» διοργανώνει η ΤΟ Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, την Κυριακή 17/1, στις 6.30 μ.μ. Θα μιλήσει η Βούλα Τσίγκα, επικεφαλής της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας. Link: us02web.zoom.us/j/5226060450

Μπουρδουκλώματα

Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι εκεί στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ, προσπαθώντας να αντιπαρατεθούν στην πολιτική και τη γραμμή του ΚΚΕ, οδηγούνται σε μπουρδουκλώματα, από τα οποία δυσκολεύονται να βγουν, και σε λαθροχειρίες. Αυτό επιβεβαιώνεται από τον σχολιασμό του «Πριν» της περασμένης Κυριακής, σχετικά με την πρόσφατη Απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ. Θα επανέλθουμε σε άλλες πλευρές που θέτουν, δεν μπορούμε όμως να μη σχολιάσουμε το γεγονός ότι εγκαλούν το ΚΚΕ για «καλλιέργεια αδυναμίας στο κίνημα», χαρακτηρίζοντας υποτιμητικά «συμβολικές κινητοποιήσεις» αυτές στις οποίες πρωτοστάτησαν τα μέλη και οι φίλοι του Κόμματος. Αν κάποιος άνοιξε μέσα στην πανδημία το δρόμο για να σπάσει το «σιωπητήριο» που επιχείρησε να επιβάλει η κυβέρνηση, είναι οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, οι συνδικαλιστές τους, τα ταξικά σωματεία στα οποία παρεμβαίνουν. Το ότι αυτή η προσπάθεια δεν είχε το χαρακτήρα μιας κινητοποίησης για την «τιμή των όπλων», όπως υπονοούν οι συντάκτες του «Πριν», φάνηκε από το περιεχόμενο, το πλαίσιο των κινητοποιήσεων, από το γεγονός ότι έσπασαν τις απαγορεύσεις και βεβαίως από τη σφοδρή επίθεση που δέχθηκαν από τις δυνάμεις καταστολής, από το κράτος, την κυβέρνηση και τα παπαγαλάκια τους. Αν οι κινητοποιήσεις αυτές είναι απλά «συμβολικές», όπως λέει αφ' υψηλού το «Πριν», προσβάλλοντας εκατοντάδες συνδικαλιστές και πρωτοπόρους εργάτες, που ένα χρόνο τώρα δεν έπαψαν στιγμή να οργανώνουν τη λαϊκή πάλη, δεν θα ενοχλούνταν τόσο η κυβέρνηση όσο και η εργοδοσία, η οποία έφτασε να χαρακτηρίζει «τρομοκρατία» τη συνδικαλιστική παρέμβαση σε εργοστάσια εν μέσω πανδημίας. Ομως, είναι τουλάχιστον ειρωνεία να «μετράει» το ΝΑΡ την εμβέλεια και την επιτυχία μιας κινητοποίησης με βάση τη μαζικότητά της και μάλιστα εν μέσω πανδημίας...




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org