ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Φλεβάρη 2010
Σελ. /40

Δύο είναι οι ενδιαφέρουσες ταινίες της βδομάδας που καλό είναι να μη χάσετε οι ενδιαφερόμενοι. Η ελληνική «Το μαύρο λιβάδι» του Βαρδή Μαρινάκη και τα «Σταυροδρόμια ζωής» μια ισραηλινο - γερμανική παραγωγή, σκηνοθετημένη από έναν Ισραηλινό κι έναν Αραβα. Και οι δύο ταινίες είναι οι παρθενικές μεγάλου μήκους των δημιουργών τους. Οσο για τις υπόλοιπες, δεν αξίζει τον κόπο να διαθέσετε χρόνο και χρήμα. Μη φοβάστε, και να θέλατε δεν πρόκειται να τις χάσετε, σε λίγο θα τις απολαύσετε στην τηλεόραση.

ΒΑΡΔΗΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ
Το μαύρο λιβάδι

Ετος 1654 στην, υπό οθωμανική κατοχή, Ελλάδα. Οι μοναχές μιας απομακρυσμένης Μονής βρίσκουν έναν τραυματισμένο γενίτσαρο έξω από την πύλη του μοναστηριού και αποφασίζουν να τον περιθάλψουν. Τον τραυματία φροντίζει κρυφά η Ανθή, μια νεαρή μοναχή που έχει πάρει όρκο σιωπής. Μεταξύ του τραυματία και της μοναχής αρχίζει να αναπτύσσεται μια λανθάνουσα ερωτική έλξη. Η Ανθή δεν τολμά να αποκαλύψει ότι είναι αγόρι που, για να γλιτώσει το παιδομάζωμα, μπήκε σαν κορίτσι στη μονή. Βοηθά όμως τον γενίτσαρο να δραπετεύσει όταν η ηγουμένη ετοιμάζεται να τον παραδώσει στους Τούρκους εξαγοράζοντας έτσι την ασφάλεια της μονής ...

Το θέμα της ταινίας του Μαρινάκη, εμένα τουλάχιστον, ούτε με αγγίζει ούτε με συγκινεί. Μου αρέσει όμως ιδιαίτερα ότι ο σκηνοθέτης, ήδη από την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, αποκαλύπτεται απαιτητικός και αυστηρός με τον εαυτό του και με διαβεβαιώνει ως θεατή ότι γνωρίζει πολύ καλά τι κάνει και γιατί ότι τίποτα σ' αυτό το φιλμ δεν έγινε τυχαία και τίποτα δεν έγινε αβασάνιστα. Ο Μαρινάκης, με σοβαρές κινηματογραφικές σπουδές, τοποθετεί τη διαχρονική ιστορία αγάπης - γι' αυτήν θέλει να μας μιλήσει - σ' έναν απεικονιστικά αβανταδόρικο χωρόχρονο όπου σχεδόν τα πάντα, άψυχα και έμψυχα, λειτουργούν σαν ντεκόρ στην ιστορία που αφηγείται. Οτιδήποτε διαδραματίζεται ανάμεσα στα τείχη και τους τοίχους της μονής δε διέπεται από παραμικρό ίχνος θρησκευτικότητας ή μεταφυσικής, είναι βαθιά ανθρώπινο και κοσμικό. Το μοναστήρι, οι μοναχές, η ηγουμένη, οι Τούρκοι αποτελούν μονοδιάστατο σκηνογραφικό φόντο στο παλκοσένικο που εξελίσσεται η κυρίως ιστορία. Στα σκηνικά αυτά ο σκηνοθέτης προσθέτει το στοιχείο της αφαίρεσης. Αφαιρεί αποφασιστικά οποιοδήποτε στοιχείο εκτιμά ως οργανικά μη απαραίτητο στην αφηγηματική εξέλιξη της ιστορίας του. Αφαιρεί τόσο δραστικά που καταλήγει στην απόλυτη αφαίρεση, στη φύση, που προβάλλει γυμνή και πανέμορφη, η φύση και ο άνθρωπος, οι δύο άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφεται στο σημείο ουσιαστικής του κορύφωσης το φιλμ και παραπέμπει στις αρχές του ρομαντισμού σαν αισθητική και φιλοσοφία. Η δυσκολία δεν συνίσταται στο να μπορείς να αφηγείσαι ιστορίες αλλά στο να κατορθώσεις να αρθρώσεις κάθετα πλήθος από κώδικες που συμβάλλουν στην κατασκευή του φιλμ, σε ένα αρμονικό σύνολο. Με βλέμμα αναλυτικό μπορεί κανείς να διακρίνει επιρροές από άλλους δημιουργούς, με συνθετική όμως προσέγγιση ανακαλύπτεις κάτι το προσωπικά αυθεντικό. Ο Μαρινάκης απέδειξε περίτρανα ότι όχι μόνο κατέχει αλλά μπορεί και χειρίζεται τα εκφραστικά του μέσα με γνώση, μεθοδικότητα και ευαισθησία. Τις εξετάσεις για την ικανότητά του ως δημιουργού (auteur) τις πέρασε επιτυχώς. Νομίζω ότι τώρα αρχίζουν τα δύσκολα, γιατί οι προσδοκίες από τους άξιους πολλαπλασιάζονται. Στις δύσκολες αυτές εποχές, περιμένουμε από τους άξιους να ορθώσουν ανάστημα και να αναμετρηθούν με τα θεριά που είναι πολλά και ισχυρά... Καθόλου μικρό πράγμα. Μνεία στον Δημήτρη Μαραμή για την μουσική και στον Γιώργο Γεωργίου για τα σκηνικά / κουστούμια και στους ηθοποιούς ιδίως στον Χρήστο Πασσαλή.

Παίζουν: Σοφία Γεωργοβασίλη, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Χρήστος Πασσαλής.

ΣΚΑΝΤΑΡ ΚΟΠΤΙ - ΧΑΡΟΝ ΣΑΝΙ
Σταυροδρόμια της ζωής

Αζαμί είναι το όνομα της γειτονιάς στην πόλη Γιάφα στα περίχωρα του Τελ Αβίβ, όπου συμβιώνουν Εβραίοι και Αραβες. Κεντρικός μάλιστα χαρακτήρας και ένας Παλαιστίνιος πρόσφυγας που μπαίνει παράνομα στην ισραηλινή πόλη για να δουλέψει, κάπου στο βάθος δε, διακρίνεται και το περίφημο τείχος.

Με σημείο εκκίνησης την ομότιτλη του φιλμ γειτονιά, οι δύο σκηνοθέτες της ταινίας, ισραηλινός ο ένας, Αραβας ο άλλος - έγραψαν και το σενάριο οι ίδιοι - περιγράφουν με ρεαλιστικό και προσωπικό τρόπο, στιγμές και αποσπάσματα από παράλληλες ιστορίες, συνθέτοντας την εικόνα μιας δύσκολης καθημερινότητας. Στο κέντρο της κάθε ιστορίας βρίσκεται κάποιος από τους χαρακτήρες της, όλοι νέοι άνθρωποι, με όνειρα για τη ζωή και το μέλλον... χωρίς όμως χαρά για ζωή, τολμώ να σημειώσω, δεδομένου ότι η πραγματικότητα καταγράφεται ζοφερή. Ολοι μα όλοι θρηνούν νεκρούς. Με πολύ ενδιαφέρουσα αφήγηση και δομή, μέσα από την οπτική και την υποκειμενική διάσταση του κάθε χαρακτήρα, με ένα αέναο μπρος πίσω στο χρόνο και μια σπαρταριστά ζωντανή γραφή που λες και την αγγίζεις με κάμερα κύρια στον ώμο και γρήγορους ρυθμούς, οι ήρωες του φιλμ, ερασιτέχνες ηθοποιοί από την περιοχή, μοιάζουν με εγκλωβισμένα σε παγίδα θηρία που γυρνούν γύρω - γύρω, χτυπιούνται στα τοιχώματα και δεν μπορούν να ξεφύγουν από πουθενά. Στις παρυφές της απεικόνισης το φιλμ καταγράφει τεράστια κοινωνικά προβλήματα που συνιστούν και τον κοινό παρανομαστή όλων ανεξαιρέτως των ρόλων. Συνεχείς έλεγχοι, στρατοκρατούμενες περιοχές, συρματοπλέγματα, αστυνομικό κράτος και ασφυξία, από δουλειές τώρα... χαμαλίκι σαν αυτή του Παλαιστίνιου, φαγάδικα, καφέ, ντισκοτέκ και ναρκωτικά, μείγμα εκρηκτικό.

Η ταινία τιμήθηκε με τον «Χρυσό Αλέξανδρο» στο περσινό, 50ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη και ήταν από τις λίγες φορές που η επιλογή της κριτικής επιτροπής, με πρόεδρο τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, συνέπεσε με εκείνη του κοινού.

Παίζουν: Σαχίρ Καμπαχά, Ιμπραΐμ Φρεζ, Φουάντ Χαμπάς κ.ά.

ΤΖΟΝ ΧΙΛΚΟΟΥΤ
Ο δρόμος

2929/Dimension Films, 2008.

Οι πρακτικοί Σουηδοί επινόησαν έναν κινηματογραφικό όρο που λειτουργεί ως εννοιολογικός αντίποδας της ουτοπίας. Στη λέξη ουτοπία (u-topi) αντέταξαν την αυθαίρετη λέξη δυστοπία (dys-topi). Γνωρίζουμε ότι το μόριο δυσ- αντιτίθεται ως στερητικό του ευ- και όχι του ου-. Η παραπάνω αυθαιρεσία θα μπορούσε ίσως να νομιμοποιηθεί, με την προϋπόθεση να εκληφθεί η θετική υποδήλωση που ενέχει η ου-τοπία ως ταυτόσημη του ευ- έννοια. Χαρακτηρίζονται ταινίες «δυστοπίας» και κατατάσσονται στην κατηγορία που φέρει τον αδόκιμο αυτόν τίτλο, ταινίες που αναφέρονται σε φαντασιακό μελλοντικό χρόνο και σε πολιτικοκοινωνικά πλαίσια δύσμορφα και δυσώδη, σε καθημερινότητες δύσβατες, με εγκλωβισμένους, δυστυχείς ανθρώπους. Ως ενδεικτικές της κατηγορίας αναφέρω τις ΜΠΡΑΖΙΛ και ΝΤΕΛΙΚΑΤΕΣΕΝ. Ο ΔΡΟΜΟΣ, κινηματογραφική μεταφορά της νουβέλας του Κόρμαν Μακ Κάρθι «No country for old men» (2006), ανήκει στο είδος των ταινιών δρόμου, στην κατηγορία των φιλμ δυστοπίας.

Τη νύχτα εκείνη, η έγκυος γυναίκα και ο άνδρας της ξύπνησαν από τα φαινόμενα της βιβλικής καταστροφής του πλανήτη. Πέρασαν δέκα χρόνια και το ψύχος, το σκοτάδι της ασύλληπτης ερήμωσης, του ριζικού αφανισμού και της απουσίας κάθε είδους ζωής συνεχίζεται. Η μητέρα δεν άντεξε κι έφυγε... εξαφανίστηκε. Πατέρας και γιος ξεκινούν για ένα μακρινό ταξίδι, ένα οδοιπορικό κατά μήκος της αχανούς, παγωμένης Αμερικής με προορισμό το νότο, την ακτή. Μοναδικά τους εφόδια η πίστη ότι είναι γενικώς και αορίστως καλοί, η φλόγα στην καρδιά που με κάθε θυσία κρατούν άσβεστη κι ένα πιστόλι με δύο σφαίρες για άμυνα ή αυτοκτονία... Ολόγυρα τοπία αποκάλυψης, γκρίζο στους πιο αποτρόπαιους τόνους, γκρίζο χιόνι, γκρίζα τέφρα και αποκαΐδια σκεπάζουν τις ερειπωμένες - σαν από βόμβα νετρονίου - πόλεις και τα σκουριασμένα παρατημένα οχήματα πάνω στα θαυμαστά έργα υποδομής, απομεινάρια ενός πάλαι ποτέ πολιτισμού. Στο δρόμο, το δίδυμο των καλών έρχεται αντιμέτωπο με σκηνές κόλασης και κτηνώδη βία. Την απόλυτη πρωτιά κατέχουν οι συγκροτημένες συμμορίες των κακών, των ανθρωποφάγων που κινούνται μάλιστα με θηριώδη «Χάμερ»! Αλήθεια, οι κακοί, σ' αυτόν τον κρανίου τόπο πού βρίσκουν τους πόρους; Παρά τις δοκιμασίες οι καλοί φθάνουν στην ακτή - που αποκαλύπτεται χειρότερη από την ενδοχώρα - χωρίς μάλιστα να έχουν ενδώσει στον κανιβαλισμό. Γιατί εξάλλου να ενδώσουν; Στα μισά του δρόμου ξετρύπωσαν υπόγεια αποθήκη με μεγάλες ποσότητες τροφίμων, «κόκα - κόλα», κονσέρβες «Del Monte» και ουίσκι «Jack Daniels». Δικαίως οι άνθρωποι τα διαφημίζουν, πρέπει να πρόκειται για άριστα προϊόντα, αφού άντεξαν αναλλοίωτα επί δεκαετία...

Ο ΔΡΟΜΟΣ, είναι ταινία δρόμου, φτιαγμένη κατά τον παραδοσιακό αμερικάνικο αφηγηματικό τρόπο, που υφαίνει το θεατή στην αφήγηση με την βοήθεια κύρια του μοντάζ και του πλήθους των κοντινών πλάνων. Η δομή της ταινίας τυπική για το είδος, συνίσταται σε επεισόδια, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο ταξίδι αυτό καθαυτό. Οι συναντήσεις των πρωταγωνιστών/ χαρακτήρων με ρόλους /φορείς διαφορετικών αξιών και στάσης ζωής, καθώς και οι αντιπαραθέσεις αποτελούν τον πυρήνα της αφήγησης και τη βάση της δραματικής σισπάνς. Μέσα από αυτές τις συναντήσεις ο σκηνοθέτης φωτίζει το τοπίο και αιτιολογεί την εσωτερική εξέλιξη των χαρακτήρων, που στην προκειμένη περίπτωση δοκιμάζεται απλά η αντοχή τους κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού. Ο αμαρτωλός λοιπόν κόσμος ξεπατώθηκε συθέμελα μα ο αγώνας του καλού και του κακού συνεχίζεται. Την κρίσιμη ώρα της αναμέτρησης του συσχετισμού καλών - κακών, παρουσιάζεται η ευκαιρία στους εκλεκτούς, επιζήσαντες της «κιβωτού του Νώε», να νικήσουν τους κακούς και να ξαναχτίσουν τον κόσμο πάνω στις βάσεις της καλοσύνης. Ποιας καλοσύνης; Εκείνης, της γενικής και αόριστης καλοσύνης θρησκευτικής τάξης ή μάλλον τάξης θρησκευτικής αίρεσης... Αυτό τουλάχιστο εξέλαβα εγώ ως ηθικό δίδαγμα... Βαρύγδουπες ασυναρτησίες και σοβαροφανείς σαχλαμάρες...

Παίζουν: Βίγκο Μόρτενσεν, Σαρλίζ Θερόν, Ρόμπερτ Ντιβάλ κ.ά.

οι υπόλοιπες ταινίες

ΤΖΟΝ ΜΑΣΚΕΡ

Η πριγκίπισσα και ο βάτραχος

Μιούζικαλ κινουμένων σχεδίων για μικρούς και μεγάλους. Διαδραματίζεται στη Νέα Ορλεάνη και περιέχει και ενεργοποιεί όλα τα Ντίσνεϊ κλισέ που εμφανίστηκαν ποτέ. Η κλασική ιστορία της φτωχής - πλην τίμιας κι εργατικής, μαύρης αυτήν τη φορά - που φιλά το μαγεμένο σε βάτραχο/ πρίγκιπα και το όνειρό της γίνεται πραγματικότητα.

ΤΖΟΝ ΤΖΟΝΣΤΟΝ

Ο λυκάνθρωπος

Ριμέικ της κλασικής ταινίας τρόμου του 1941, με ανασύσταση της ατμόσφαιρας του Λονδίνου του 19ου αιώνα και κλίμα πιστό στην παράδοση. Τα καινούργιας γενιάς εφέ έχουν χρησιμοποιηθεί με τρόπο, ώστε να μη χάνεται η μαγεία του φιλμ. Στο ρόλο του πρωταγωνιστή λυκάνθρωπου ο Μπενίσιο ντελ Τόρο και ο έξοχος Αντονι Χόπκινς στο ρόλο του πατέρα του, σερ Τζον.

Παίζουν: Αντονι Χόπκνις, Μπενίσιο ντελ Τόρο,Εμιλυ Μπλαντ, Τζεραλντίν Τσάπλιν

ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΤΟΥΡΟΣ

Το βουνό μπροστά

Το Μεγάλο Σάββατο, τα πυροτεχνήματα της Ανάστασης θα γίνουν η αφορμή της αναζωπύρωσης μιας παλιάς έχθρας μεταξύ του Λουάν του ξένου και του Θύμιου του ντόπιου. Βουνό προκαταλήψεων ορθώνεται μπροστά στους ανθρώπους και τους εμποδίζει να συμβιώσουν αρμονικά. Η ιστορία καταλήγει σε δράμα με θύμα τον Χάρη, παιδί μεταναστών.

Παίζουν: Γεννάδιος Πάτσης, Καραφίλ Σένα, Δημήτρης Πάτσης, Γιασεμή Κηλαηδόνη.

ΓΚΑΡΥ ΜΑΡΣΑΛ

Valentine' s Day

Ρομαντική κομεντί που παρακολουθεί τις ιστορίες μιας ατέλειωτης ομάδας ανθρώπων στο Λος Αντζελες που γνωρίζουν τον έρωτα και την απογοήτευση κατά τη διάρκεια της μέρας των ερωτευμένων.

Παίζουν: Τζούλια Ρόμπερτς, Αν Χάταγουεϊ, Σίρλεϊ Μακ Λέιν,Μπράντλεϊ Κούπερ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ