ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Ιούλη 2000
Σελ. /28
Το «κοινωνικά δίκαιο»

Παπαγεωργίου Βασίλης

Οπως έχετε διαβάσει αυτές τις μέρες, σε σύντομο χρονικό διάστημα, το ταξίδι με αυτοκίνητο στους περισσότερους εθνικούς δρόμους, θα γίνει ιδιαίτερα «αλμυρό». Προκειμένου, να κατασκευαστούν τμήματα των εθνικών οδών από «ιδιώτες», με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης (τρόπος του λέγειν), η κυβέρνηση θα παραδώσει σ' αυτές τις εταιρίες την εκμετάλλευση των τμημάτων αυτών (των διοδίων, δηλαδή), αλλά και παρακείμενων τμημάτων, που έχουν κατασκευαστεί με χρήματα του δημοσίου, για μερικές δεκαετίες. Για παράδειγμα, η εταιρία που θα αναλάβει την ανακατασκευή του τμήματος Πάτρας - Κορίνθου, θα εισπράττει και τα διόδια Αθηνών - Κορίνθου. Και τα διόδια αυτά, θα είναι τσουχτερά. Σε δεκαπέντε (15) δραχμές ανά χιλιόμετρο, τα εκτιμά σήμερα η κυβέρνηση. Περίπου, δηλαδή, όσο κοστίζει σήμερα και η βενζίνη. Τι θα γίνει στην πράξη, θα το δούμε...

Κάναμε αυτή την εισαγωγή, για να σας θυμίσουμε αφ' ενός το γεγονός και, κυρίως, για να αναφέρουμε το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης, όπως το ανέφερε προχτές ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Ν. Αλευράς: «Εμείς λέμε, είπε ο υφυπουργός, ότι είναι κοινωνικά δίκαιο να πληρώνουν για την κατασκευή νέων δρόμων μόνον αυτοί που τους χρησιμοποιούν και όχι όλοι...».

Φαίνεται λογικό. Στην πραγματικότητα, όμως, μόνον έτσι δεν είναι.

Διπλά και τρίδιπλα

Και εξηγούμαστε: Πρώτον, γιατί, αν αφαιρέσουμε μια χούφτα ανθρώπους, που μετακινούνται συνήθως, με την άνεση και την πολυτέλεια των ιδιωτικών ελικοπτέρων και αεροπλάνων, όλοι οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν, με τον ένα ή άλλο τρόπο, τους δρόμους. Δεύτερον, γιατί όλοι αυτοί πληρώνουν, ήδη, πάρα πολλά με τους κάθε λογής φόρους και, πάντως, πολύ περισσότερα από παλιότερα, όταν το δημόσιο κατασκεύαζε τους δρόμους, χωρίς να χρειάζεται να λογαριάζει τα διόδια ανά χιλιόμετρο. Και τρίτον, γιατί η λογική αυτή θα επεκταθεί αύριο στα αεροδρόμια, στα λιμάνια, στο σιδηρόδρομο, στις αστικές συγκοινωνίες, στα σχολεία, στην υγεία, κλπ., κλπ.

Οπως καταλαβαίνετε, πίσω από το κυβερνητικό επιχείρημα, κρύβεται στην πραγματικότητα η ταξική ουσία των πολιτικών της λεγόμενης ιδιωτικοποίησης. Το δήθεν σύγχρονο κράτος - στρατηγείο (κατά Σημίτη) συνεχίζει την εντεινόμενη συνεχώς φορολογική αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων, διευρύνοντας διαρκώς τον υπέρ του κεφαλαίου αναδιανεμητικό του ρόλο και, ταυτόχρονα, περνάει όλο και περισσότερες αρμοδιότητες και λειτουργίες του στις μεγάλες επιχειρήσεις, με το αζημίωτο, φυσικά, για τις τελευταίες. Και ο λαός καλείται να πληρώσει διπλά και τρίδιπλα. Αυτή είναι η αλήθεια.

Ορισμένα παραδείγματα

Κι επειδή μπορεί να αναρωτηθείτε πώς ενισχύεται συνεχώς ο υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου αναδιανεμητικός ρόλος του κράτους, σας δίνουμε ορισμένα παραδείγματα. Οι προετοιμαζόμενες, ήδη, δραστικές φορολογικές ελαφρύνσεις, προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, συνεπάγονται λιγότερα κρατικά έσοδα που πρέπει να συμπληρωθούν. Πρέπει, επίσης, να εξευρεθούν οι πόροι για τις προετοιμαζόμενες, ήδη, ακόμη μεγαλύτερες επιδοτήσεις, προνόμια, κίνητρα και κάθε λογής πολύμορφες ενισχύσεις προς τις μεγάλες επιχειρήσεις, ώστε να γίνουν περισσότερο... ανταγωνιστικές. Οι αυξανόμενες συνεχώς δαπάνες για την άμυνα (δήθεν) της χώρας, όπως και οι επεκτεινόμενες δυνάμεις καταστολής, κάθε λογής (κοντεύουν να διπλασιαστούν τα τελευταία χρόνια), πρέπει από κάπου να πληρωθούν. Το ίδιο συμβαίνει και με αρκετά έργα, τα οποία είναι απολύτως αναγκαία για τη λειτουργία του συστήματος, αλλά καθόλου ελκυστικά για εκμετάλλευση από το μεγάλο κεφάλαιο (π.χ. επαρχιακοί δρόμοι). Και μην ξεχνάμε, βέβαια, πως θέλουν να «ιδιωτικοποιήσουν» ακόμη και τομείς όπως η Παιδεία, η Υγεία, κλπ., αλλά, ταυτόχρονα, το κράτος - στρατηγείο πρέπει να εξασφαλίζει μια στοιχειώδη επιβίωση στις αναπόφευκτα πολύ μεγαλύτερες, απ' ό,τι σήμερα, μάζες εξαθλιωμένων. Οπως γνωρίζετε, το μεγάλο κεφάλαιο απεχθάνεται τις κοινωνικές εκρήξεις και συγκρούσεις...

Κι αυτά είναι ορισμένα μόνο παραδείγματα.

Ολα δικά τους

Χαρακτηριστικό, όμως, παράδειγμα του ενισχυόμενου ρόλου αναδιανομής του κράτους είναι και ο προαναφερόμενος τρόπος κατασκευής των εθνικών οδών, γεφυρών κλπ. Μπορεί η κυβέρνηση να μιλάει για «αυτοχρηματοδότηση», αλλά μόνο τέτοια δε θα είναι. Τα κονδύλια, με τα οποία θα συμμετέχουν οι ιδιώτες στα έργα αυτά, θα κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20% και σε καμία περίπτωση δε θα υπερβαίνουν το 25% του συνολικού κόστους του έργου. Τα υπόλοιπα θα τα καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο ή θα αποτελούν δάνεια των εταιριών από ιδιωτικές τράπεζες, με την εγγύηση όμως του δημοσίου.

Μη μας πείτε ότι αυτές οι κυβερνητικές πολιτικές και λογικές δε σας θυμίζουν ένα στίχο, από παλιότερο τραγούδι του Χάρρυ Κλινν, που έλεγε: Τα σα μα και τα μα μάσα τα...

Τους πετάνε στο δρόμο

Associated Press

Η διπλανή φωτογραφία μας ήρθε από την πόλη Σιλτινχάιμ της Γαλλίας και απεικονίζει έναν αγανακτισμένο εργάτη της τοπικής ζυθοποιίας - θυγατρικής της «Heineken» - να... καταβρέχει το δρόμο με μπίρα, φορώντας μια μάσκα με σχέδιο νεκροκεφαλής. Οι εργάτες της συγκεκριμένης ζυθοποιίας διαμαρτύρονται, επειδή η «Heineken» αποφάσισε ξαφνικά να βάλει λουκέτο στο συγκεκριμένο εργοστάσιο. Αυτό υπαγόρευαν τα συμφέροντά της και η παραπέρα μεγιστοποίηση των ήδη τεράστιων κερδών της. Δυστυχώς, για τους 131 εργάτες, που πετάγονται στο δρόμο και τις οικογένειές τους, δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη στους ισολογισμούς της μεγάλης εταιρίας.

Και μπορεί, βέβαια, η αντίδραση του συγκεκριμένου εργάτη να σας φαίνεται - και είναι - αναποτελεσματική και πράξη μεγάλης αγανάκτησης. Ποιος μπορεί, όμως, να δώσει το άδικο σ' αυτόν, που βλέπει ξαφνικά τον εαυτό του στους καταλόγους της ανεργίας;

Τα μεταρρυθμιστικά

ΤΗΝ ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ περίμενε τόσα χρόνια το δημόσιο για να το αναδιαμορφώσει και να λειτουργήσει όπως δεν έχει λειτουργήσει από τις αρχές του αιώνα! Αλήθεια, γιατί είναι κοινό κόμπλεξ αυτό στα μέλη αυτής της κυβέρνησης;

Ολοι έχουν την εντύπωση ότι κάνουν κάτι που ποτέ κάνεις δεν έχει κάνει στο παρελθόν και στην ελληνική ιστορία από τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή και ύστερα! Ετσι νομίζει ο Λαλιώτης με το Μέτρο, ο Αρσένης έτσι πίστευε με τη μεταρρύθμισή του, ο Παπαδόπουλος έτσι νομίζει με την υγεία και φυσικά ο Γιάννος με την ΟΝΕ!

Αν ήταν στο χέρι τους - το πιστεύουμε αυτό - θα είχαν καταργήσει τη μέχρι τώρα ιστορία και στα σχολεία θα διδάσκονταν μόνο τα... επιτεύγματα της κυβέρνησης Σημίτη. Το έχουν καβαλήσει το καλάμι, πολύ άσχημα.

ΕΙΔΙΚΑ η υπόθεση του δημόσιου και η αναδιοργάνωση της Βάσως, πάντως, να είστε βέβαιοι ότι διατηρεί τα βασικά ΠΑΣΟΚικά στοιχεία (ιστορικά καταγεγραμμένα) που είναι βέβαια το κομματικό ρουσφέτι και προσθέτει - απλώς - την εισαγωγή των νέων μορφών απασχόλησης...

Κι όταν λέμε «νέες μορφές», εννοούμε φυσικά την καταστρατήγηση των εργασιακών σχέσεων και την «απελευθέρωσή» τους, με τις γνωστές συνέπειες για τους εργαζόμενους που η ζωή τους γίνεται λάστιχο.

Για να μη την αδικούμε, πάντως, την κ. υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, πρέπει να σημειώσουμε πως κάνει και μια ακόμη... φιλότιμη προσπάθεια.

Στο πρόγραμμα «Πολιτεία», όπως ονομάζεται η επιχείρηση αναδιοργάνωσης του δημοσίου, υπάρχουν και μια σειρά σημεία, τα οποία ιδιαιτέρως ενδιαφέρουν τους εκπροσώπους της... παραγωγικής τάξης, που συνήθως την ονομάζουν ιδιωτική πρωτοβουλία.

Ναι, έχει και τέτοια το πρόγραμμα «Πολιτεία». Βλέπετε, μπήκαμε στον 21ο αιώνα, εκτός της ΟΝΕ και οι ανάγκες, οι απαιτήσεις, κλπ., κλπ., των κυρίων αυτών έχουν αυξηθεί. Ε, νέες ανάγκες, νέα ήθη, νέα μέτρα... Τι να κάνουμε...

ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΜΑΚΗΣ έφυγε χτες για διακοπές, κι άλλοι τόσοι και περισσότεροι θα φύγουν σήμερα καθώς μπήκαμε πια στην καρδιά των θερινών αδειών. Φυσικά να ευχηθούμε καλή ξεκούραση σε όλους και προσοχή στους δρόμους.

Οσο για αυτούς που θα ταλαιπωρηθούν στα επιβατηγά πλοία για τα νησιά, να θυμάστε ότι δε φταίνε τα πληρώματα και οι λιμενικοί. Ο Παπουτσής και οι εφοπλιστές τα κατάφεραν έτσι φέτος και με αυτούς να τα βάζετε.

Οσοι δε, νομίζετε, πως οι δρόμοι δεν είναι καλοί, σας συμβουλεύουμε να μην πάτε διακοπές φέτος και να περιμένετε όταν θα τους φτιάξουν οι ιδιωτικές εταιρίες και θα βάλουν τα διόδια με το χιλιόμετρο...

Απελευθέρωση της κερδοσκοπίας

Οι πρόσφατες, επίσημες, ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και συγκεκριμένα της αρμόδιας υφυπουργού στα θέματα Εμπορίου, Μιλένας Αποστολάκη, ότι έχουν διαπιστωθεί κατ' επανάληψιν κρούσματα κερδοσκοπίας σε διάφορα προϊόντα στην αγορά και ειδικότερα στα υγρά καύσιμα και στα εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά, δεν αποτελούν πληροφορία για κανένα που ζει σ' αυτή τη χώρα. Αντίθετα η «είδηση» και μάλιστα θλιβερή, είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση προτίθεται να αντιμετωπίσει τα συγκεκριμένα κρούσματα κερδοσκοπίας που, ξαφνικά, «ανακάλυψε» καθώς και όσα μελλοντικά προκύψουν.

Είπε, λοιπόν, η Μιλένα Αποστολάκη την περασμένη Τετάρτη στους εκπροσώπους του Τύπου, ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να πατάξει τα φαινόμενα κερδοσκοπίας, που, κατά κύριο λόγο επηρεάζουν αρνητικά τον πληθωρισμό, και κατά δεύτερο λόγο επιβαρύνουν τους καταναλωτές. Και ευθύς αμέσως, «έλαβε μέτρα», τα οποία, είναι τα εξής: για το όργιο κερδοσκοπίας στα υγρά καύσιμα, επέστειλε επιστολές προς τις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών και τους Βενζινοπώλες, και τους καλεί να συμμορφωθούν με τις μειώσεις στα υγρά καύσιμα που ανακοινώνει το υπουργείο Ανάπτυξης. Στο όργιο κερδοσκοπίας με τα εμφιαλωμένα νερά και αναψυκτικά, τους κάλεσε στο γραφείο της και τους ζήτησε να σταματήσουν να αναγράφουν στα μπουκάλια εξωφρενικές τιμές. Η ίδια μάλιστα επισήμανε, ότι στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών, το μισό λίτρο νερό στοιχίζει φθηνότερο από ό,τι στην Αθήνα.

Προχτές επίσης, κάλεσε και τους ιδιοκτήτες των κέντρων αδυνατίσματος - που με αθέμιτους τρόπους και παραπλανητικές διαφημίσεις ξεζουμίζουν οικονομικά κάθε χρόνο χιλιάδες πολίτες - και τους προέτρεψε να αυτοδεσμευτούν ότι θα τηρήσουν το σχετικό Κώδικα Δεοντολογίας...

Και στις τρεις παραπάνω περιπτώσεις, η υφυπουργός Ανάπτυξης δε βρήκε να πει ούτε λέξη για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, πάρα μόνο, ότι υπάρχει πρόβλεψη (για τη λήψη μέτρων) σε συγκεκριμένους νόμους και άλλες διατάξεις...

Τα εποχιακά κάθε χρόνο δήθεν μέτρα της κυβέρνησης, πλέον δε λαμβάνονται σοβαρά από κανένα. Στα προαναφερθέντα φαινόμενα, είθισται σχεδόν κάθε χρόνο να λαμβάνονται φραστικά μέτρα που ουδείς τα τηρεί. Αυτό όμως που τηρείται και μάλιστα με θρησκευτική ευλάβεια, είναι η «ελεύθερη αγορά» και ο «ανταγωνισμός». Ο «ανταγωνισμός» τον οποίο τον ακριβοπληρώνει ο καταναλωτής και πιο συγκεκριμένα, τα λαϊκά στρώματα και οι εργαζόμενοι.

Τη στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη η κυβερνητική αντεργατική καταιγίδα, οι κινήσεις εντυπωσιασμού της κυβέρνησης, το μόνο που μπορούν να κάνουν, είναι να προκαλέσουν το κοινό αίσθημα. Αν αυτές οι επισημάνσεις συνοδευόντουσαν και από συγκεκριμένα μέτρα, τότε, έστω και σ' αυτά τα πλαίσια, ίσως κάτι γινόταν...

Ομως επειδή η «λυδία λίθος» της «ορθής» λειτουργίας του «ανταγωνισμού», είναι η ασύδοτη δράση του μεγάλου κεφαλαίου, που επιχειρεί να συγκεντρώσει υπερκέρδη στα χέρια του, αλλά και επειδή η «εκσυγχρονιστική» κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, έχει για «ευαγγέλιο» την αύξηση των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου, μέσα από την αφαίμαξη των κατώτερων λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων, οι «βαρύγδουπες» ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, απευθύνονται προφανώς σε αφελείς.

Και το ξέρει πολύ καλά η κ. Αποστολάκη ότι με τέτοια μέτρα δεν μπορεί να πατάξει τα φαινόμενα κερδοσκοπίας και πως η κυβέρνησή της δεν προτίθεται να πάρει κανένα μέτρο στην κατεύθυνση εναντίωσης στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι απλοί άνθρωποι του μόχθου όμως, μπορούν να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα για το ποιον εξυπηρετεί αυτή η πολιτική και να δώσουν την ανάλογη απάντηση, με τη συστράτευσή τους στα μέτωπα πάλης που την αντιστρατεύονται. Αυτός είναι ο δικός τους δρόμος.


Σταμάτης ΖΗΣΙΜΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ