Κάναμε αυτή την εισαγωγή, για να σας θυμίσουμε αφ' ενός το γεγονός και, κυρίως, για να αναφέρουμε το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης, όπως το ανέφερε προχτές ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Ν. Αλευράς: «Εμείς λέμε, είπε ο υφυπουργός, ότι είναι κοινωνικά δίκαιο να πληρώνουν για την κατασκευή νέων δρόμων μόνον αυτοί που τους χρησιμοποιούν και όχι όλοι...».
Φαίνεται λογικό. Στην πραγματικότητα, όμως, μόνον έτσι δεν είναι.
Και εξηγούμαστε: Πρώτον, γιατί, αν αφαιρέσουμε μια χούφτα ανθρώπους, που μετακινούνται συνήθως, με την άνεση και την πολυτέλεια των ιδιωτικών ελικοπτέρων και αεροπλάνων, όλοι οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν, με τον ένα ή άλλο τρόπο, τους δρόμους. Δεύτερον, γιατί όλοι αυτοί πληρώνουν, ήδη, πάρα πολλά με τους κάθε λογής φόρους και, πάντως, πολύ περισσότερα από παλιότερα, όταν το δημόσιο κατασκεύαζε τους δρόμους, χωρίς να χρειάζεται να λογαριάζει τα διόδια ανά χιλιόμετρο. Και τρίτον, γιατί η λογική αυτή θα επεκταθεί αύριο στα αεροδρόμια, στα λιμάνια, στο σιδηρόδρομο, στις αστικές συγκοινωνίες, στα σχολεία, στην υγεία, κλπ., κλπ.
Οπως καταλαβαίνετε, πίσω από το κυβερνητικό επιχείρημα, κρύβεται στην πραγματικότητα η ταξική ουσία των πολιτικών της λεγόμενης ιδιωτικοποίησης. Το δήθεν σύγχρονο κράτος - στρατηγείο (κατά Σημίτη) συνεχίζει την εντεινόμενη συνεχώς φορολογική αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων, διευρύνοντας διαρκώς τον υπέρ του κεφαλαίου αναδιανεμητικό του ρόλο και, ταυτόχρονα, περνάει όλο και περισσότερες αρμοδιότητες και λειτουργίες του στις μεγάλες επιχειρήσεις, με το αζημίωτο, φυσικά, για τις τελευταίες. Και ο λαός καλείται να πληρώσει διπλά και τρίδιπλα. Αυτή είναι η αλήθεια.
Κι επειδή μπορεί να αναρωτηθείτε πώς ενισχύεται συνεχώς ο υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου αναδιανεμητικός ρόλος του κράτους, σας δίνουμε ορισμένα παραδείγματα. Οι προετοιμαζόμενες, ήδη, δραστικές φορολογικές ελαφρύνσεις, προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, συνεπάγονται λιγότερα κρατικά έσοδα που πρέπει να συμπληρωθούν. Πρέπει, επίσης, να εξευρεθούν οι πόροι για τις προετοιμαζόμενες, ήδη, ακόμη μεγαλύτερες επιδοτήσεις, προνόμια, κίνητρα και κάθε λογής πολύμορφες ενισχύσεις προς τις μεγάλες επιχειρήσεις, ώστε να γίνουν περισσότερο... ανταγωνιστικές. Οι αυξανόμενες συνεχώς δαπάνες για την άμυνα (δήθεν) της χώρας, όπως και οι επεκτεινόμενες δυνάμεις καταστολής, κάθε λογής (κοντεύουν να διπλασιαστούν τα τελευταία χρόνια), πρέπει από κάπου να πληρωθούν. Το ίδιο συμβαίνει και με αρκετά έργα, τα οποία είναι απολύτως αναγκαία για τη λειτουργία του συστήματος, αλλά καθόλου ελκυστικά για εκμετάλλευση από το μεγάλο κεφάλαιο (π.χ. επαρχιακοί δρόμοι). Και μην ξεχνάμε, βέβαια, πως θέλουν να «ιδιωτικοποιήσουν» ακόμη και τομείς όπως η Παιδεία, η Υγεία, κλπ., αλλά, ταυτόχρονα, το κράτος - στρατηγείο πρέπει να εξασφαλίζει μια στοιχειώδη επιβίωση στις αναπόφευκτα πολύ μεγαλύτερες, απ' ό,τι σήμερα, μάζες εξαθλιωμένων. Οπως γνωρίζετε, το μεγάλο κεφάλαιο απεχθάνεται τις κοινωνικές εκρήξεις και συγκρούσεις...
Κι αυτά είναι ορισμένα μόνο παραδείγματα.
Χαρακτηριστικό, όμως, παράδειγμα του ενισχυόμενου ρόλου αναδιανομής του κράτους είναι και ο προαναφερόμενος τρόπος κατασκευής των εθνικών οδών, γεφυρών κλπ. Μπορεί η κυβέρνηση να μιλάει για «αυτοχρηματοδότηση», αλλά μόνο τέτοια δε θα είναι. Τα κονδύλια, με τα οποία θα συμμετέχουν οι ιδιώτες στα έργα αυτά, θα κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20% και σε καμία περίπτωση δε θα υπερβαίνουν το 25% του συνολικού κόστους του έργου. Τα υπόλοιπα θα τα καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο ή θα αποτελούν δάνεια των εταιριών από ιδιωτικές τράπεζες, με την εγγύηση όμως του δημοσίου.
Μη μας πείτε ότι αυτές οι κυβερνητικές πολιτικές και λογικές δε σας θυμίζουν ένα στίχο, από παλιότερο τραγούδι του Χάρρυ Κλινν, που έλεγε: Τα σα μα και τα μα μάσα τα...
Associated Press |
Και μπορεί, βέβαια, η αντίδραση του συγκεκριμένου εργάτη να σας φαίνεται - και είναι - αναποτελεσματική και πράξη μεγάλης αγανάκτησης. Ποιος μπορεί, όμως, να δώσει το άδικο σ' αυτόν, που βλέπει ξαφνικά τον εαυτό του στους καταλόγους της ανεργίας;
ΤΗΝ ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ περίμενε τόσα χρόνια το δημόσιο για να το αναδιαμορφώσει και να λειτουργήσει όπως δεν έχει λειτουργήσει από τις αρχές του αιώνα! Αλήθεια, γιατί είναι κοινό κόμπλεξ αυτό στα μέλη αυτής της κυβέρνησης;
Ολοι έχουν την εντύπωση ότι κάνουν κάτι που ποτέ κάνεις δεν έχει κάνει στο παρελθόν και στην ελληνική ιστορία από τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή και ύστερα! Ετσι νομίζει ο Λαλιώτης με το Μέτρο, ο Αρσένης έτσι πίστευε με τη μεταρρύθμισή του, ο Παπαδόπουλος έτσι νομίζει με την υγεία και φυσικά ο Γιάννος με την ΟΝΕ!
Αν ήταν στο χέρι τους - το πιστεύουμε αυτό - θα είχαν καταργήσει τη μέχρι τώρα ιστορία και στα σχολεία θα διδάσκονταν μόνο τα... επιτεύγματα της κυβέρνησης Σημίτη. Το έχουν καβαλήσει το καλάμι, πολύ άσχημα.
ΕΙΔΙΚΑ η υπόθεση του δημόσιου και η αναδιοργάνωση της Βάσως, πάντως, να είστε βέβαιοι ότι διατηρεί τα βασικά ΠΑΣΟΚικά στοιχεία (ιστορικά καταγεγραμμένα) που είναι βέβαια το κομματικό ρουσφέτι και προσθέτει - απλώς - την εισαγωγή των νέων μορφών απασχόλησης...
Κι όταν λέμε «νέες μορφές», εννοούμε φυσικά την καταστρατήγηση των εργασιακών σχέσεων και την «απελευθέρωσή» τους, με τις γνωστές συνέπειες για τους εργαζόμενους που η ζωή τους γίνεται λάστιχο.
Για να μη την αδικούμε, πάντως, την κ. υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, πρέπει να σημειώσουμε πως κάνει και μια ακόμη... φιλότιμη προσπάθεια.
Στο πρόγραμμα «Πολιτεία», όπως ονομάζεται η επιχείρηση αναδιοργάνωσης του δημοσίου, υπάρχουν και μια σειρά σημεία, τα οποία ιδιαιτέρως ενδιαφέρουν τους εκπροσώπους της... παραγωγικής τάξης, που συνήθως την ονομάζουν ιδιωτική πρωτοβουλία.
Ναι, έχει και τέτοια το πρόγραμμα «Πολιτεία». Βλέπετε, μπήκαμε στον 21ο αιώνα, εκτός της ΟΝΕ και οι ανάγκες, οι απαιτήσεις, κλπ., κλπ., των κυρίων αυτών έχουν αυξηθεί. Ε, νέες ανάγκες, νέα ήθη, νέα μέτρα... Τι να κάνουμε...
ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΜΑΚΗΣ έφυγε χτες για διακοπές, κι άλλοι τόσοι και περισσότεροι θα φύγουν σήμερα καθώς μπήκαμε πια στην καρδιά των θερινών αδειών. Φυσικά να ευχηθούμε καλή ξεκούραση σε όλους και προσοχή στους δρόμους.
Οσο για αυτούς που θα ταλαιπωρηθούν στα επιβατηγά πλοία για τα νησιά, να θυμάστε ότι δε φταίνε τα πληρώματα και οι λιμενικοί. Ο Παπουτσής και οι εφοπλιστές τα κατάφεραν έτσι φέτος και με αυτούς να τα βάζετε.
Οσοι δε, νομίζετε, πως οι δρόμοι δεν είναι καλοί, σας συμβουλεύουμε να μην πάτε διακοπές φέτος και να περιμένετε όταν θα τους φτιάξουν οι ιδιωτικές εταιρίες και θα βάλουν τα διόδια με το χιλιόμετρο...
Προχτές επίσης, κάλεσε και τους ιδιοκτήτες των κέντρων αδυνατίσματος - που με αθέμιτους τρόπους και παραπλανητικές διαφημίσεις ξεζουμίζουν οικονομικά κάθε χρόνο χιλιάδες πολίτες - και τους προέτρεψε να αυτοδεσμευτούν ότι θα τηρήσουν το σχετικό Κώδικα Δεοντολογίας...
Και στις τρεις παραπάνω περιπτώσεις, η υφυπουργός Ανάπτυξης δε βρήκε να πει ούτε λέξη για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, πάρα μόνο, ότι υπάρχει πρόβλεψη (για τη λήψη μέτρων) σε συγκεκριμένους νόμους και άλλες διατάξεις...
Τη στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη η κυβερνητική αντεργατική καταιγίδα, οι κινήσεις εντυπωσιασμού της κυβέρνησης, το μόνο που μπορούν να κάνουν, είναι να προκαλέσουν το κοινό αίσθημα. Αν αυτές οι επισημάνσεις συνοδευόντουσαν και από συγκεκριμένα μέτρα, τότε, έστω και σ' αυτά τα πλαίσια, ίσως κάτι γινόταν...
Και το ξέρει πολύ καλά η κ. Αποστολάκη ότι με τέτοια μέτρα δεν μπορεί να πατάξει τα φαινόμενα κερδοσκοπίας και πως η κυβέρνησή της δεν προτίθεται να πάρει κανένα μέτρο στην κατεύθυνση εναντίωσης στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι απλοί άνθρωποι του μόχθου όμως, μπορούν να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα για το ποιον εξυπηρετεί αυτή η πολιτική και να δώσουν την ανάλογη απάντηση, με τη συστράτευσή τους στα μέτωπα πάλης που την αντιστρατεύονται. Αυτός είναι ο δικός τους δρόμος.