ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Οχτώβρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το "μουστάκι" του Βάλραφ

Οταν ο Γερμανός δημοσιογράφος Γκίντερ Βάλραφ κολλούσε στο πρόσωπό του το ψεύτικο μαύρο μουστάκι, που θα τον μεταμόρφωνε σε Τούρκο μετανάστη εργάτη, για να αποκαλύψει τη στυγνή εκμετάλλευση των ξένων εργατών στη χώρα του, ήταν δύσκολο να φανταστεί - και, πολύ περισσότερο, να δεχτεί - ότι τα ΜΜΕ, ηλεκτρονικά και έντυπα, θα έδιναν άπλετο χώρο και χρόνο για "ρεπορτάζ", με θέμα ...τις αθλητικές επιδόσεις ενός πολιτικού προσώπου. Ηταν ξεκάθαρο, τουλάχιστον για τη δική του γενιά, ότι αυτά τα "ρεπορτάζ" είχαν σχέση μόνο με την πολιτική διαφήμιση, πάντως όχι με τη δημοσιογραφία.

Από το "άνθρωπος δαγκώνει σκύλο" μέχρι το "τι έγινε, πότε, πού, από ποιον, γιατί" και από το "μήνυμα είναι το Μέσο" μέχρι τα μαθήματα περί "ιδεολογικής διαχείρισης της μνήμης" στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα, κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι της θεωρίας της επικοινωνίας και άδειασαν πολλές "πατάτες" στο τσουβάλι του εφήμερου δημοσιογραφικού Λόγου.

Συγχρόνως βέβαια, λειτουργούσε και μια δημοσιογραφία, που, ανεξάρτητα από την ιδεολογική της αφετηρία, σεβόταν τη βάση των αρχών, που μετέτρεψαν το μεροκάματο του μονόστηλου σε δημιουργική δημοσιογραφική γραφή και το επάγγελμα σε λειτούργημα. Ηταν η εποχή που αυτές οι αρχές αποτελούσαν "ένα το κρατούμενο" για τους λειτουργούς του Τύπου και από κει και πέρα οι ιδεολογικές μάχες που περνούσαν από τα ρεπορτάζ έδιναν το απαραίτητο οξυγόνο στο "σώμα" του ποιοτικού επικοινωνιακού Λόγου.

Ερχονται, ωστόσο, μερικές στιγμές, που ο Μακ Λούαν, ο Βιδάλης, ο Μαρκές (για να αναφέρουμε μόνο μερικά ονόματα από τη θεωρία και την πράξη της δημοσιογραφίας που αναφέραμε παραπάνω) θα έμεναν, τουλάχιστον, άναυδοι, ακόμη κι αυτοί, οι γνώστες της αστικής προπαγάνδας. Οπως άναυδοι μένουν και όσοι από τους νέους δημοσιογράφους συγκινούνται από τα ρεπορτάζ της Φαλάτσι, για παράδειγμα, των φοιτητικών εξεγέρσεων στο Μεξικό στα τέλη της δεκαετίας του '60, ή τις συγκλονιστικές δημοσιογραφικές έρευνες και αποκαλύψεις του Βάλραφ για τους μετανάστες, αλλά και για τους δεσμούς "αίματος" των μεγάλων, "έγκυρων" συγκροτημάτων του Τύπου με τους πιο αντιδραστικούς πυρήνες του μονοπωλιακού κεφαλαίου.

Αναυδοι από τις εκατοντάδες λέξεις, φιλμ και τα δεκάδες λεπτά λήψεων για τα βάρη που σηκώνει ο πρόεδρος της ΝΔ, για τα "πλασέ" και τα "σουτ", για το γλίστρημα στο χόρτο του γηπέδου. Αναυδοι για τις μουσικές επιδόσεις του Κλίντον και τα κεράκια γενεθλίων της Χίλαρι, που κατέκλυσαν τα δελτία ειδήσεων. Αναυδοι, πολύ περισσότερο, που αυτή η οφθαλμοφανής και χυδαία επίθεση στη φαιά ουσία των ανθρώπων διδάσκεται σαν το μοντέλο δημοσιογραφίας του παρόντος και του μέλλοντος.

Μπροστά στη φωτογραφία του σκυμμένου εικονολήπτη στο "τζόκινγκ" του Καραμανλή, εμείς θα προτιμήσουμε για "μπούσουλα" τη γραφή των συναδέλφων μας, που ακόμη δίνουν και τη ζωή τους για να φτάσει η αλήθεια στα σπίτια μας.

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Πήγε ... Στρέφη η ζωή τους

Δέκα Κούρδοι πρόσφυγες από το Ιράκ ζουν κάτω από απαράδεκτες συνθήκες στο λόφο του Στρέφη. Δίνουν καθημερινά το δικό τους αγώνα επιβίωσης, χωρίς να περιμένουν, πλέον, βοήθεια από πουθενά...

Δέκα Κούρδοι πρόσφυγες, από το Ιράκ, προσπαθούν να επιβιώσουν "προσωρινά" στο Λόφο Στρέφη, στα Εξάρχεια, όπου μες στο καταχείμωνο δίνουν ολομόναχοι τη δική τους μάχη ζωής...

Οι πρώτες εικόνες που βλέπεις ανεβαίνοντας το λόφο είναι ρούχα απλωμένα στα κλαδιά των δέντρων, καρέκλες μισοσπασμένες. Αμέσως μετά βρίσκεις τον Αντέλ,τον Νιζάρ,τον Ραμαζάν και τον Αμάρ,τέσσερις από τους δέκα Κούρδους που μένουν εκεί και οι οποίοι θεωρούνται και οι πιο "προνομιούχοι". Κι αυτό, γιατί έχουν την τύχη να μην κοιμούνται "κάτω από τα άστρα", αλλά σε ένα παλιό, εγκαταλειμμένο αναψυκτήριο. Εχουν την "τύχη" να σκεπάζονται με παλιές κουβέρτες και πανιά, που βρήκαν μέσα σ' έναν κάδο απορριμμάτων.

Περιμένουν βοήθεια, αλλά...

Στο πλησίασμα, είναι φιλικοί και χαμογελώντας σε καλούν να καθίσεις γύρω από τη μικρή φωτιά που έχουν ανάψει. Ολοι είναι από 25 - 35 χρονών. Εχουν έρθει στην Ελλάδα εδώ και ένα μήνα. Ο Αμάρ, ο νεότερος απ' αυτούς, παραπονιέται πως δεν μπορεί να βρει δουλιά. "Ψάχνουμε συνέχεια, αλλά κανείς δεν ενδιαφέρεται", λέει. Και συνεχίζει: "Φύγαμε από το Ιράκ, γιατί μας κυνηγούσαν συνέχεια, πολεμούσαμε και κρυβόμασταν. Αν γυρίσουμε πίσω, θα μας σκοτώσουν".

"Αλλά και εδώ που είμαστε", προσθέτει ο συμπατριώτης του Αντέλ, "κανείς δε μας βοηθάει. Τα περιμέναμε καλύτερα, αλλά...". Πάντα οι σκέψεις τους στην Ελλάδα σταματούν στο "αλλά". Η κυβέρνηση, όχι μόνο αδιαφορεί, αλλά αρνείται να τους δώσει την πολυπόθητη άδεια παραμονής και εργασίας, οι αρμόδιες υπηρεσίες υπόσχονται να τους στηρίξουν, αλλά ουσιαστικά τους αγνοούν.

Λίγο πιο πέρα, δύο ακόμα Κούρδοι, ο ένας να κουρεύει τον άλλο, και ένας τρίτος πλένει ρούχα. Ο Ραμέιλ και ο Νιζάρ μένουν, ήδη, δύο μήνες στο λόφο. Εκφράζουν τη νοσταλγία τους για το Ιράκ μόνο για ένα λόγο. Εχουν αφήσει και οι δύο πίσω την οικογένειά τους, ο καθένας τους έχει από δύο παιδιά μέχρι πέντε χρονών. "Δε γινόταν να έρθουν μαζί μας. Εδώ μόνο ένας παπάς μάς βοηθάει. Μας φέρνει φαγητό κάθε Σάββατο, Κυριακή και Δευτέρα. Τις υπόλοιπες μέρες δεν έχουμε να φάμε", λένε.

Παράλληλα, προσπαθούν να διατηρούν όσο μπορούν πιο καθαρό το χώρο που τους "φιλοξενεί". Προσπαθούν μ' αυτόν τον τρόπο να κάνουν τη ζωή τους πιο ανθρώπινη, και ελπίζουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Σ' ένα μέλλον, όπου δε θα τρώνε τρεις φορές τη βδομάδα, όπου δε θα χρειάζεται να κρύβονται και να φεύγουν συνέχεια. Ελπίζουν πως η επόμενη μέρα θα είναι λιγότερο σκληρή και απρόσωπη...

Ε. Τ.

Οσοι κοιμούνται μέσα σ' αυτόν το χώρο, θεωρούνται ...τυχεροί. Οι υπόλοιποι δίνουν το δικό τους αγώνα επιβίωσης στην ύπαιθρο

Μέσα σ' ένα μικρό κουβά, προσπαθεί να πλύνει τα ρούχα του ο Ραμέιλ. Στο βάθος, ένας Κούρδος προσπαθεί να κουρέψει τον Νιζάρ....

Απ' αυτήν τη μικρή εστία φωτιάς, προσπαθούν μάταια να ζεσταθούν οι τέσσερις πρόσφυγες!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ