ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΚΡΙΤΙΚΗ
«Ηρακλής» πάσχων
«Ηρακλής» από το ΚΘΒΕ

«Ηρακλής» (Στέφανος Κυριακίδης)
«Ηρακλής» (Στέφανος Κυριακίδης)
Το ΚΘΒΕ πήρε το ρίσκο να αναθέσει στον (πολυδιαφημιζόμενο στη Δύση, γνωστό στην Ελλάδα από τις ενδιαφέρουσες «Τρωάδες» του με το αμερικανικό θέατρο «Λα Μάμμα») Ρουμάνο σκηνοθέτη Αντρέι Σερμπάν, το ανέβασμα του ευριπιδικού «Ηρακλή». Το θέατρο είχε, ήδη, ένα μεγάλο κρατούμενο. Την εξαιρετική μετάφραση της φιλολόγου Μαίρης Γιόση. Μετάφραση, η οποία φωτίζει αυτό το ελάχιστα παιζόμενο, δυσπρόσιτο και αμφίσημο έργο του κορυφαίου ρεαλιστή της αρχαιότητας, του ευφάνταστου σαρκαστή των μύθων που εμπλέκουν με θεούς τη γέννηση, τη «μοίρα» τις πράξεις των ανθρώπων. Μετάφραση, που αποκαλύπτει το «κλειδί» για την ερμηνεία του κατά Ευριπίδη χειρισμού του προϊστορικού μύθου. Μύθος, σύμφωνα με τον οποίο ο -«γεννημένος» από τον Δία, αλλά μεγαλωμένος από έναν άνθρωπο, τον Αμφιάραο- Ηρακλής, επιστρέφει από τον Αδη, σκοτώνει τον τύραννο Λύκο, σώζοντας τη γυναίκα του, Μεγάρα, και τα παιδιά του. Ομως, «τρελαμένος» από τη θεά Ιριδα, με όργανο τη Λύσσα, ο Ηρακλής σκοτώνει τη γυναίκα και τα παιδιά του. Οταν συνέρχεται, συνειδητοποιεί το φρικτό «ανδραγάθημά» του και κυριεύεται από οδύνη, τότε μόνον ο «ημίθεος» γίνεται άνθρωπος.

Τέτοιες «μοίρες» δεν τις φτιάχνουν οι θεοί. «Γιατί ο θεός δεν έχει ανάγκη,/ εάν στ' αλήθεια είναι θεός. Τα άλλα είναι λόγια των ποιητών», λέει- διά στόματος του συνειδητοποιημένου Ηρακλή- ο Ευριπίδης, δίνοντας το «κλειδί» για την ερμηνεία του έργου του.

Ο σκηνοθέτης φάνηκε να έλαβε υπόψη του αυτό το «κλειδί», καθώς, εξαρχής και ιδιαίτερα στο τέλος, θέλησε έναν Ηρακλή ανθρώπινα ηρωικό και όχι «ημίθεο». Η παράστασή του, όμως, δεν «απέδειξε» ότι μελέτησε αρκούντως και τη μετάφραση και τα διαφωτιστικότατα φιλολογικά κείμενα στο πρόγραμμα. Ο σκηνοθέτης είχε κάποιες ενδιαφέρουσες ιδέες, με σημαντικότερη τη σκηνή της Ιριδας με τη Λύσσα που θύμιζαν νυχτόβια, παροξυσμικά, «ανθρωποφαγικά» θηλυκά «τέρατα» της σύγχρονης κοινωνίας. Ομως, το σκηνοθετικό αποτέλεσμα, έμοιαζε «χύμα», χωρίς κάποιο ιδεολογικοαισθητικό «κορμό», με αποτέλεσμα να χωρούν λίγο - πολύ όλα. Ο «μεταμοντέρνος» -εντυπωσιοθηρικής σκοπιμότητας- φορμαλισμός (εντονότατος στη χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου, που μετέβαλε τα μέλη του Χορού σε σπαστικά γερούνδια και στην «παραξενίζουσα» μουσική της Ελίζαμπεθ Σουνέντος). Η αφαίρεση και ο συμβολισμός, που υπηρετήθηκαν με υψηλό αισθητικό γούστο από το λιτό, διαρκώς μεταμορφώσιμο σκηνικό του Διονύση Φωτόπουλου (μεταλλικά τραπέζια, τα οποία μετακινούσε ο Χορός, διαμορφώνοντας ποικίλους σχηματισμούς και διάφορα «πεδία» της δράσης). Ο εκσυγχρονισμός και η «πολιτική», κύρια μέσω των κοστουμιών της Ευαγγελίας Κιρκινέ (λ.χ. ο Λύκος ενδυματολογικά και ερμηνευτικά παρέπεμπε στα σύγχρονα στρατοκρατικά καθεστώτα). Η «αποστασιοποίηση» και η αποδραματοποίηση του μύθου και των προσώπων, σε τόσο ακραίο βαθμό που να οδηγηθούν οι ηθοποιοί -κυρίως η υπεράξια για δραματικούς ρόλους Λυδία Φωτοπούλου (Μεγάρα)- σε μια εγκεφαλική, ψυχρότατη «διήγηση» των συναισθημάτων και παθών του ρόλου τους. Μέσα, σ' όλα τα στοιχεία παρεισέφρησαν, ευτυχώς, χάρη στο υποκριτικό ένστικτο των ηθοποιών, και αποχρώσεις ρεαλισμού, ανθρώπινης αλήθειας. Στοιχεία που πρόσφεραν ο «πάνοπλος» υποκριτικά, πάντα με μεγάλη αίσθηση του μέτρου και αυτοέλεγχο, Στέφανος Κυριακίδης, ενανθρωπίζοντας βαθύτατα, με αλήθεια και απλότητα, τον τραγικότατο παιδοκτόνο και συζυγοκτόνο και εξοριζόμενο από τη Θήβα, Ηρακλή, ο Δημήτρης Καμπερίδης (Αμφιάραος), που έπλασε συγκινητικά έναν στοργικό, τρυφερό γεροπατέρα και ο Μανώλης Μαυροματάκης (Αγγελος), ο οποίος, μέσα από την ψυχρή «λογική» διήγηση (της «τρέλας» και του τριπλού φονικού που διέπραξε ο Ηρακλής), που του ζήτησε ο σκηνοθέτης, έβγαζε τη θέρμη και τη θλίψη κάθε ανθρώπου για κάθε πάσχοντα άνθρωπο. Βάση των «μέτρων» και «σταθμών» της σκηνοθεσίας, πολύ ενδιαφέρουσες ήταν οι ερμηνείες των Ελένης Ουζουνίδου και Μαρίας Χατζηιωαννίδου και θετικές οι ερμηνευτικές προσπάθειες των Δημήτρη Σιακάρα και Βασίλη Σπυρόπουλου.


ΘΥΜΕΛΗ

Λυρική «Λυσιστράτη» στην Επίδαυρο

Στην Επίδαυρο θα παρουσιαστεί (Σάββατο) η «Λυσιστράτη» του Μίκη Θεοδωράκη. Η λυρική κωμωδία συμπληρώνει την τετραλογία του συνθέτη με θέματα του αρχαίου δράματος (προηγήθηκαν οι τρεις όπερές του, «Μήδεια», «Ηλέκτρα» και «Αντιγόνη»). Βασισμένη στην ομώνυμη αριστοφανική κωμωδία, η «Λυσιστράτη», σε λιμπρέτο του συνθέτη, αποτελεί ύμνο στην ειρήνη. Το αντιπολεμικό μήνυμα του έργου τονίζεται με πολλές σύγχρονες μουσικές και δραματικές αναφορές, που το καθιστούν ιδιαίτερα επίκαιρο.

Η παράσταση, που ανέβηκε σε παγκόσμια πρώτη τον περασμένο Απρίλιο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Λυρικής Σκηνής και τελεί υπό την αιγίδα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Μ. Θεοδωράκης, μεταξύ άλλων, είπε πως η «Λυσιστράτη» είναι ένα «λαϊκό έργο με την ευρεία έννοια» και ότι «από το 1964 μέχρι σήμερα είναι η πρώτη φορά που το κράτος πληρώνει έργο μου».

Στην παράσταση συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Μιχαηλίδη, τα σκηνικά - κοστούμια του Διονύση Φωτόπουλου, η μουσική διεύθυνση του Νίκου Τσούχλου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δάφνη Ευαγγελάτου (Λυσιστράτη), Ιωάννα Φόρτη (Κλεονίκη), Αλεξάνδρα Παπατζιάκου, Δημήτρης Καβράκος, Ζάχος Τερζάκης, Χριστόφορος Σταμπόγλης κ.ά. Στο ρόλο του ποιητή ο Γιώργος Νταλάρας.

Θεάτρου «εραστές» στην «Πέτρα»

Η Θεατρική Ομάδα του Δήμου Πετρούπολης
Η Θεατρική Ομάδα του Δήμου Πετρούπολης
H Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει, σήμερα, στο Θέατρο «Πέτρας» το μιούζικαλ «Ο Μαγικός Κόσμος της Αγάπης», βασισμένο στο βιβλίο του Πι Τράβερς και το παραμύθι «Μαίρη Πόπινς». Η σκηνοθεσία και η χορογραφία είναι της Μαριάννας Τόλη. «Ο μαγικός κόσμος της αγάπης», έργο εμπνευσμένο από τις περιπέτειες της Μαίρης Πόπινς, πραγματεύεται τη δύναμη της αγάπης και της πραγματικής φροντίδας, μετουσιώνοντας τη σκληρότητα της ζωής σε μια ανάλαφρη ηλιαχτίδα που χαϊδεύει, αγγίζει τις ψυχές και, τέλος, μεταμορφώνει τους ανθρώπους. Στο πέρασμά της δεν αντιστέκεται τίποτα. Η είσοδος για τα παιδιά είναι δωρεάν και για τους γονείς 10 ευρώ.

Παράλληλα, ο Δήμος Πετρούπολης καταθέτει τις προτάσεις του για την τέχνη και τον πολιτισμό, και μάλιστα στο πλαίσιο του Β΄ κύκλου, έχει εντάξει φέτος το Φεστιβάλ Θεάτρου Δυτικής Αθήνας, σαν μια προσπάθεια να συμβάλει στη διαδημοτική συνεργασία σε πολιτιστικό επίπεδο, αλλά και να ενισχύσει τα θεατρικά δρώμενα της ευρύτερης περιοχής. Οι θεατρικές ομάδες των προσκεκλημένων γειτονικών δήμων της Δυτικής Αθήνας συμμετέχουν με δικές τους θεατρικές παραγωγές. Ηδη έχουν παρουσιαστεί με επιτυχία η «Φαύστα» του Μποστ, από τη Θεατρική ομάδα του Δήμου Αγ. Αναργύρων και ο «Καραγκιόζης ο Ελληνας», από τη Θεατρική Ομάδα του Δήμου Αιγάλεω. Και ακολουθούν: Στις 13 Σεπτέμβρη, ο «Ματωμένος γάμος» του Λόρκα από τη Θεατρική Ομάδα του Δήμου Χαϊδαρίου. Στις 17 Σεπτέμβρη «Ασπίδα» του Μενάνδρου από τη Θεατρική Ομάδα του Δήμου Πετρούπολης και στις 20 Σεπτέμβρη «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη από τη Θεατρική Ομάδα του Δήμου Αγ. Βαρβάρας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ