ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Δεκέμβρη 2025
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
«Τα θέατρα τα κλείνει η εργοδοσία με την αδιάλλακτη στάση της»

Συνέντευξη Τύπου για την απεργία στις 27 Δεκέμβρη

Οι ηθοποιοί θέλουν τα θέατρα ανοιχτά. Κλειστά τα κρατάνε οι δύο μεγάλες εργοδοτικές ενώσεις του θεάτρου (ΠΕΘ και ΕΝΘΕΠΑ), με την αδιάλλακτη στάση τους κόντρα στις ανάγκες ενός ολόκληρου κλάδου. Στην απαίτηση για τα αυτονόητα: Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, πρόβες πληρωμένες με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη, αύξηση μισθού.

Αυτά ζητάνε οι ηθοποιοί, γι' αυτό και προχωράνε δυναμικά και αποφασιστικά σε νέα απεργία στα θέατρα των δύο ενώσεων το Σάββατο 27 Δεκέμβρη.«Ο ελάχιστος σεβασμός από τη μεριά των εργοδοτών είναι η υπογραφή της Σύμβασης και από εμάς ο αγώνας για την υπογραφή της. Το θέατρο είμαστε εμείς». Με αυτά τα λόγια το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) διαμηνύει ότι δεν πρόκειται να κάνει βήμα πίσω, καταγγέλλοντας τις απειλές από τη μεριά της εργοδοσίας. Το πρώτο ραντεβού δίνεται αύριο Πέμπτη στη 1 το μεσημέρι στο Θέατρο «Διάνα», όπου θα πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση για την καλύτερη οργάνωση της απεργιακής μάχης.

Σε μια φορτισμένη συνέντευξη Τύπου του ΣΕΗ, ο πρόεδρός του, Νίκος Καραγιώργης, και τα μέλη του ΔΣ Γιάννης Γιαραμαζίδης, Χάρης Τζωρτζάκης και Δημήτρης Φραγκιόγλου περιέγραψαν τη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει ο ηθοποιός σήμερα, και ειδικά ο νέος.


Μας μίλησαν για το τι δουλειά υπάρχει πίσω από μια παράσταση. Για την επίπονη διαδρομή που χρειάζεται να γίνει για να μπορέσει να ανέβει το έργο στη σκηνή. Αυτή η δουλειά όμως παραμένει απλήρωτη. Οι απλήρωτες πρόβες (6 μέρες τη βδομάδα για δύο μήνες τουλάχιστον) είναι καθεστώς, ενώ είναι χρόνος εργασίας.

Μας μίλησαν ακόμα για το τι σημαίνει να δουλεύει ένας ολόκληρος κλάδος ουσιαστικά ανασφάλιστος από το 2012 και μετά (τότε είχε υπογραφεί η τελευταία ΣΣΕ). Σημαίνει ότι οι ηθοποιοί στην καλύτερη θα πάρουν το ωρομίσθιο ένσημο, όταν παίζεται η παράσταση (όχι στις πρόβες, ενώ υπάρχει η πιθανότητα οποιαδήποτε στιγμή μια παράσταση να κατέβει). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πλειοψηφία των ηθοποιών δεν έχει ένσημα για ιατρικοφαρμακευτική περίθαλψη, ταμείο ανεργίας, σύνταξη.

Μας εξήγησαν γιατί το Σωματείο διεκδικεί Σύμβαση με τρίμηνη διάρκεια, καθώς μόνο έτσι αντισταθμίζονται στο ελάχιστο οι συνέπειες που προκύπτουν από την εποχικότητα του επαγγέλματος.

Μέσα από τη συνέντευξη Τύπου οι ηθοποιοί θέλουν να απευθυνθούν στο κοινό για να στηρίξει τον δίκαιο αγώνα τους, αλλά και να απαντήσουν στις κινήσεις πανικού της εργοδοσίας, στα ψέματα που διαδίδει μέσα από ανακοινώσεις στα καμαρίνια και στους θιάσους. Αυτές οι κινήσεις φανερώνουν ότι η εργοδοσία έχει στριμωχτεί από την αγωνιστική στάση και την ενότητα που έχει δείξει ο κλάδος και, φυσικά, από την απεργία της 5ης Δεκέμβρη, όπου συμμετείχε το συντριπτικό ποσοστό του 97% των θιάσων.

Οπως σημειώθηκε στη συνέντευξη, οι δύο εργοδοτικές ενώσεις έχουν συμφωνήσει στο σχέδιο της Σύμβασης, όμως εδώ και 1,5 χρόνο με διάφορα προσχήματα δεν έρχονται στα προκαθορισμένα ραντεβού, αλλάζουν ραντεβού, ενώ συνεχώς θέτουν νέους όρους. Χαρακτηριστικό είναι το επίδομα του παιδιού. Το ΣΕΗ στη Σύμβαση ζητά επίδομα παιδιού, που θα δίνεται κάθε μήνα. Η ΠΕΘ μιλά ξαφνικά για ένα επίδομα εφάπαξ! Αλλά και η επαναφορά, πάλι από τη μεριά της εργοδοσίας, μιας ενδιάμεσης μισθολογικής κλίμακας για τους νέους ηθοποιούς. Ουσιαστικά, όπως ειπώθηκε και στη συνέντευξη Τύπου, μιλούν για εργαζόμενους δύο ταχυτήτων, με στόχο να ρίξουν ακόμα περισσότερο το μισθολογικό κόστος.

Ισχυρίζονται επίσης ότι θέλουν να υπογράψουν μεμονωμένοι παραγωγοί. Οπως τονίστηκε, όμως, «μια χαρά υπέγραφαν ως ενώσεις όταν ήταν να πάρουν τις επιχορηγήσεις επί COVID-19 και μια χαρά υπογράφουν ως ενώσεις ανακοινώσεις εναντίον του ΣΕΗ. Συλλογική Σύμβαση δεν μπορούν να υπογράψουν;». Αλλωστε η υπογραφή της Σύμβασης με τις δύο εργοδοτικές ενώσεις, που καλύπτουν έναν σημαντικό αριθμό θεάτρων και ηθοποιών, θα πιέσει για να κηρυχθεί η Σύμβαση υποχρεωτική.


ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
ΦΩΤΟ 3

Στη μνήμη του αδερφού μου ΓΙΑΝΝΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ (φωτ.), στη μνήμη των ξαδέρφων μου ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΒΕΙΟΓΛΑΝΗ (φωτ.) (μέλους του ΚΚΕ στα δύσκολα χρόνια) και ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΒΡΕΚΗ (φωτ.) του Γαβριήλ, που ήταν στους Λαμπράκηδες και οικοδόμος συνδικαλιστής, καθώς και στη μνήμη του θείου μου ΗΛΙΑ ΚΙΟΥΒΡΕΚΗ (Μπάρμπα Λιά), κομμουνιστή Μακρονησιώτη, προσφέρω 50 ευρώ στο ΚΚΕ μέσω της ΚΟΒ Υγείας Μυτιλήνης.

Παναγιώτα Ψύλλου


ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΒΕΙΟΓΛΑΝΗΣ
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΒΕΙΟΓΛΑΝΗΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΟΥΒΡΕΚΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΟΥΒΡΕΚΗΣ

Είδαμε το έργο «Ο πατέρας μου» στο θέατρο «Στοά»

Οι οικογενειακές σχέσεις αποτελούν βασικό θεματικό άξονα στα έργα του Γάλλου συγγραφέα Φλοριάν Ζελέρ. Το έργο του «Ο πατέρας μου» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο το 2012, ενώ το 2020 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα, κερδίζοντας σειρά βραβείων. Φέτος παρουσιάζεται στο Θέατρο «Στοά», σε αυτόν τον ιστορικό θεατρικό χώρο στην περιοχή του Ζωγράφου, ο οποίος διανύει την έκτη δεκαετία της λειτουργίας του, σε σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου. Ο σκηνοθέτης αναδεικνύει τις αρετές του έργου, δημιουργώντας μια παράσταση με ουσία.

Συνολικά, τα δραματουργικά μέσα με τα οποία ο Ζελέρ «παγιδεύει» τον θεατή στη σύγχυση που βιώνει ο ανοϊκός πρωταγωνιστής (αιφνίδιες αλλαγές στον χώρο και στα πρόσωπα, ασταθής αίσθηση του χρόνου) αποδίδονται εύστοχα και με ρυθμό στην παράσταση. Καθοριστική είναι η λειτουργία του σκηνικού της Λέας Κούση, η οποία υπογράφει και τη μετάφραση του έργου.

Οι ερμηνείες είναι ακριβείς, ενώ αναπτύσσονται ενδιαφέρουσες δυναμικές μεταξύ των ηθοποιών (Θανάσης Παπαγεωργίου, Εύα Καμινάρη, Αργύρης Παυλίδης, Ιωάννα Παυλίδου, Ελευθερία Στεργίου, Γιάννης Τσουρουνάκης). Αποτυπώνονται οι αιχμές, τα «αγκάθια» των χαρακτήρων, ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της γραφής του Ζελέρ. Ο Παπαγεωργίου και η Καμινάρη, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους του πατέρα και της κόρης, αποδίδουν με διεισδυτικό τρόπο τη σύνθετη συναισθηματική σχέση των δύο προσώπων. Η προσέγγιση του ρόλου του πατέρα από τον Θανάση Παπαγεωργίου ξεχωρίζει ως η πλέον καθοριστική για το συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα. Οι λεπτές αποχρώσεις και οι διαβαθμίσεις της ερμηνείας του, η βαθιά ευαισθησία και το ειλικρινές χιούμορ που τη χαρακτηρίζουν, καθιστούν τον θεατή μάρτυρα μιας καλλιτεχνικής έκφρασης με σπάνια ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Εργο και παράσταση διαπραγματεύονται ένα δύσκολο θέμα, κι όμως, μέσα από τον πόνο, τη μοναξιά, τον φόβο, καταλήγουν σε μια χαμηλότονη και ουσιαστική κατάφαση, αναδεικνύοντας τη δύναμη των ανθρώπινων σχέσεων, όσο δύσκολες ή «ατελείς» κι αν είναι αυτές.

Μέχρι τις 16 Ιανουαρίου, κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 20.30, στο Θέατρο «Στοά».


Κ. Ν.


Εκθεση «Πριντ Αρτ» της ΚΟΒ Εικαστικών

Στο πλαίσιο της Οικονομικής Εξόρμησης Νοέμβρη - Δεκέμβρη 2025

Η ΚΟΒ Εικαστικών Αττικής του ΚΚΕ διοργανώνει έκθεση έντυπης τέχνης, με ψηφιακές ανατυπώσεις πρωτότυπων εικαστικών έργων, έργα χαρακτικής, σκίτσα, γελοιογραφίες κι εφαρμογές, στο πλαίσιο της Οικονομικής Εξόρμησης Νοέμβρη - Δεκέμβρη 2025. Η έκθεση θα διαρκέσει από την Παρασκευή 19 έως την Κυριακή 21 Δεκέμβρη και θα φιλοξενηθεί στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα.

Ολοκληρώνοντας μια περίοδο έντονης πολιτικής δραστηριότητας και αγώνων, μια ανάσα πριν τις γιορτές η ΚΟΒ Εικαστικών καλεί φίλους και συντρόφους να γνωρίσουν την έντυπη τέχνη, να απολαύσουν έργα φτιαγμένα από μαχόμενους καλλιτέχνες με το μάτι στραμμένο στις αγωνίες του λαού και στους αγώνες του.

Την Κυριακή 21 Δεκέμβρη στις 18.30 θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με θέμα «Τέχνη στην υπηρεσία της πάλης για την επαναστατική αλλαγή. Η παρέμβαση του ΚΚΕ στον Πολιτισμό», στην οποία θα μιλήσει η Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ.

Διεύθυνση: Τροίας 36, Αθήνα, κοντά στον σταθμό ΗΣΑΠ «Βικτώρια».

Μέρες και ώρες λειτουργίας έκθεσης: Παρασκευή 19/12: 18.00 - 21.00. Σάββατο 20/12 και Κυριακή 21/12: 12.00 - 21.00.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ