ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Φλεβάρη 2021 - Κυριακή 7 Φλεβάρη 2021
Σελ. /40
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
«Πάνδημες συνARTήσεις»

Εκθεση εικαστικών έργων, αφιερωμένη στον αγώνα των υγειονομικών, μέσα στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ

Χαρά Αμοιρίδου, «Το Φιλί», 30 × 40 εκ., μεικτή τεχνική, 2020
Χαρά Αμοιρίδου, «Το Φιλί», 30 × 40 εκ., μεικτή τεχνική, 2020
Με ενθουσιασμό αγκαλιάστηκε από εργαζόμενους και ασθενείς, η έκθεση εικαστικών έργων που οργανώθηκε με πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής ομάδας FireArt σε συνεργασία με το Σωματείο Εργαζομένων του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ και λειτουργεί στους κοινόχρηστους χώρους του νοσοκομείου, με τίτλο «Πάνδημες συνARTήσεις». Η έκθεση, η μοναδική που διενεργείται σε νοσοκομείο, ξεκίνησε την Τετάρτη 3 Φλεβάρη και θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Μάρτη.

Παρουσιάζονται εικαστικά έργα ποικίλων μορφών έκφρασης (ζωγραφική, σχέδιο, ψηφιακή εικόνα, φωτογραφία), ενώ στη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν και παράλληλες εκδηλώσεις στους εξωτερικούς χώρους του νοσοκομείου.

Τα έργα που εκτίθενται έχουν ως αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την έναρξη της πανδημίας και τον τιτάνιο αγώνα του προσωπικού των νοσοκομείων να αντεπεξέλθει στις ανάγκες της περίθαλψης των ασθενών μέσα σε συνθήκες υποστελέχωσης και υποχρηματοδότητησης του δημόσιου συστήματος Υγείας.

Οι καλλιτέχνες με τα έργα τους συμπαραστέκονται στους υγειονομικούς, αναγνωρίζοντας την προσφορά τους. Σηκώνουν μαζί τους τη γροθιά και αγωνίζονται στο πλάι τους για όλα όσα διεκδικούν. Ταυτόχρονα, προσπαθούν μέσα από την τέχνη να τους δώσουν κουράγιο για τη συνέχιση του αγώνα τους.

Η καλλιτεχνική ομάδα FireArt

Η καλλιτεχνική ομάδα FireArt ιδρύθηκε τον Γενάρη του 2019 από καλλιτέχνες που ζουν στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα και έχουν παρουσία στην Ευρώπη και αλλού, και διευρύνεται διαρκώς με τη συμμετοχή εικαστικών, μουσικών, χορευτών, performers και θεωρητικών της Τέχνης.

Στόχος της καλλιτεχνικής ομάδας είναι ο επαναπροσδιορισμός του χρέους των καλλιτεχνών όχι απλά απέναντι στην τέχνη, αλλά απέναντι στο πρωτότυπό της, τη ζωή. Φιλοδοξεί να αποδώσει στην τέχνη τον πραγματικό κοινωνικό ρόλο της, να επέμβει στην πολιτική και πολιτιστική πραγματικότητα, να δώσει διέξοδο στους δημιουργούς που προβληματίζονται, να επικοινωνήσει με το πλατύ κοινό και να του δείξει τον δρόμο για να αλλάξει την πραγματικότητα προς όφελός του. Για να γεννήσουν οι ωδίνες «έναν νέο κόσμο, στο μπόι των ανθρώπων και των ονείρων», «για να ανθρωπέψει ο άνθρωπος».

Ανδριάννα Κουμεντάκου, «Slum reformation», 50 x 70, digital art, 2021
Ανδριάννα Κουμεντάκου, «Slum reformation», 50 x 70, digital art, 2021
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συγκεκριμένη δράση που οργανώθηκε με σκοπό να στηρίξει το έργο και τα αιτήματα των υγειονομικών στην παρούσα φάση που το δημόσιο σύστημα Υγείας δοκιμάζεται από τις συνέπειες του δεύτερου κύματος της πανδημίας. Της πανδημίας που ανέδειξε τις χρόνιες ελλείψεις προσωπικού και τη συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση, τις επιπτώσεις της πολιτικής που βάζει τη ζωή του λαού στο ζύγι κόστους - οφέλους και επιβεβαίωσε πως μόνο ένα οργανωμένο, εξοπλισμένο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα Υγείας μπορεί να προστατεύσει την υγεία του λαού.

Μιλώντας για την πρωτοβουλία και τα έργα τους, οι καλλιτέχνες αναδεικνύουν με ιδιαίτερη έμφαση τη σημασία της συμμετοχής στον κοινό αγώνα αλλά και της αλληλεγγύης.

Οπως είπε η Χρύσα Κοφίνα, «η πρωτοβουλία για την έκθεση έργων μέσα σε ένα νοσοκομείο αναφοράς Covid γεννήθηκε από την ίδια την αντίληψη της ομάδας μας για τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης. Δεν μπορούσε να μας αφήσει ασυγκίνητους η δραματική κατάσταση μέσα στα νοσοκομεία, με το προσωπικό να δουλεύει αδιάκοπα, χωρίς να υπάρχει κρατική φροντίδα για πραγματική ενίσχυση του δημόσιου συστήματος Υγείας, αλλά τα πάντα να ανάγονται στην ατομική ευθύνη. Ατομική ευθύνη υπάρχει τελικά. Είναι η ευθύνη του καθενός μας να αντιληφθεί τις αιτίες που η υγεία του λαού αφήνεται στην τύχη, την ίδια ώρα που οι ανάγκες του κεφαλαίου υπηρετούνται με συνέπεια και προθυμία. Να αντιληφθεί και να δράσει.

Αυτός είναι και ο στόχος του έργου μου "Στην πρώτη γραμμή", να κάνει τους εργαζόμενους να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη που έχουν σαν γρανάζια στην κίνηση της Ιστορίας και να δράσουν για το συμφέρον του λαού».

Ο Χαράλαμπος Τουμπέκης σημείωσε πως «είναι πολύ σημαντικό, μέσα σ' αυτές τις δύσκολες συνθήκες, να μπορούμε να συμπαρασταθούμε, έστω και συμβολικά, στο υγειονομικό προσωπικό αλλά και στους νοσηλευόμενους ενός νοσοκομείου που δίνει την καθημερινή μάχη, σώζοντας χιλιάδες ζωές. Η τέχνη δεν μπορεί να λύσει προβλήματα, αλλά στέκεται αρωγός και προσπαθεί να εξυψώσει το ηθικό όλων αυτών που έδωσαν τα πάντα όλη την περίοδο της πανδημίας. Ενώνουμε τη φωνή μας με τους γιατρούς, τους νοσηλευτές και όλο το προσωπικό για να γίνει πιο δυνατή η διεκδίκηση και η απαίτηση για ένα δημόσιο σύστημα Υγείας που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των συνανθρώπων μας. Μέσα σε έναν χώρο τόσο ιδιαίτερο και ευαίσθητο, όπως ένα νοσοκομείο, τα εικαστικά έργα και τα δρώμενα αποκτούν μια κάπως διαφορετική υπόσταση».

Χρύσα Κοφίνα, «Στην πρώτη γραμμή», ακρυλικά σε καμβά, 100 x 130 εκ., 2021
Χρύσα Κοφίνα, «Στην πρώτη γραμμή», ακρυλικά σε καμβά, 100 x 130 εκ., 2021
Ο Γιώργος Κιτσούκης, μιλώντας για το έργο του, ανέφερε ότι «είναι ανθρωποκεντρικό και έχει να κάνει με τα όρια του ανθρώπου ως φυσική υπόσταση και το βίωμα αυτής σε συνάρτηση με τον χώρο που βρίσκεται».

Η Νεφέλη Κυριάκου μιλά για το έργο της «Αλληλεγγύη» και εξηγεί: «Μερικοί από εμάς μπορεί να νιώθουμε μόνοι σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, αλλά όλοι πρέπει να θυμόμαστε ότι η αλληλεγγύη είναι ένα εξαιρετικό όπλο για τέτοιες στιγμές. Η γριούλα προσφέρει γλαδιόλες σε κάποιον. Αυτό το λουλούδι επιλέχθηκε για τον εξής λόγο: Το αρχαίο όνομα για τις γλαδιόλες ήταν xiphium, από την ελληνική λέξη xiphos, που σημαίνει σπαθί. Το όνομά του άλλαξε αργότερα σε γλαδιόλες, που προέρχεται από τη λατινική λέξη gladius, που σημαίνει επίσης σπαθί. Γι' αυτό συσχετίστηκε με τους μονομάχους και έτσι συμβολίζει τη δύναμη ή τον χαρακτήρα αυτού που ποτέ δεν τα παρατάει».

Τα έργα της έκθεσης

Με έργα τους συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Χαρά Αμοιρίδου, «Το Φιλί», 30 x 40 εκ., μεικτή τεχνική, 2020

Γιώργος Κιτσούκης, «Ατιτλο», λάδι σε καμβά, 100 x 150 εκ., 2020

Ανδριάννα Κουμεντάκου, «Slum reformation», 50 x 70, digital art, 2021

Χρύσα Κοφίνα, «Στην πρώτη γραμμή», ακρυλικό σε καμβά, 100 x 130 εκ., 2021

Νεφέλη Κυριάκου, «Αλληλεγγύη», μολύβι σε χαρτί, 90 x 42 εκ., 2020

Χαράλαμπος Τουμπέκης, «Μορφή» και «Καρδιά», λάδι σε καμβά, 45 x 55 εκ. και 40 x 50 εκ., 2020

Μαρίνα Σημάδη, «Ατιτλο», φωτογραφία, 60 x 90, ψηφιακή εκτύπωση, 2021

Μάρκος Τραϊτοράκης, «Ανθρωπογεωγραφία», 4 φωτογραφίες 30 x 40 εκ. και ένα κείμενο, ψηφιακή εκτύπωση, 2020

Νεφέλη Κυριάκου, «Αλληλεγγύη», μολύβι σε χαρτί, 90 x 42 εκ., 2020
Νεφέλη Κυριάκου, «Αλληλεγγύη», μολύβι σε χαρτί, 90 x 42 εκ., 2020
Νάσος Χαλκίδης, «Παροπλισμένες μνήμες», μεικτή τεχνική σε καμβά, 240 x 210 εκ., 2021

Στις παράλληλες εκδηλώσεις συμμετέχουν: Φωτεινή Αναστασίου, Βασιλική Γκρανοπούλου, Αναστασία Ευθυμιάδου, Θεοδώρα Σάβιτς, Βερονίκη Τσουγκράνη, Μελίνα Τσουρεκά.


Χαράλαμπος Τουμπέκης, «Μορφή» και «Καρδιά», λάδι σε καμβά, 45 x 55 εκ. και 40 x 50 εκ., 2020
Χαράλαμπος Τουμπέκης, «Μορφή» και «Καρδιά», λάδι σε καμβά, 45 x 55 εκ. και 40 x 50 εκ., 2020

Νάσος Χαλκίδης, «Παροπλισμένες μνήμες», μικτή τεχνική σε καμβά, 240 x 210 εκ., 2021
Νάσος Χαλκίδης, «Παροπλισμένες μνήμες», μικτή τεχνική σε καμβά, 240 x 210 εκ., 2021


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ