ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Οξύνονται τα αδιέξοδα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

Νέα αύξηση του ρόλου της παραπαιδείας και των ιδιωτικών σχολείων φέρνει η «βελτίωσή» της και τα φτιασιδώματά της

Πριν από 15-20 χρόνια υπήρχαν πάρα πολλοί μαθητές - καταγόμενοι, φυσικά, από λαϊκά στρώματα της πόλης και, κυρίως, από την αγροτική επαρχία - που δεν παρακολουθούσαν καθόλου φροντιστήριο - ή το πολύ παρακολουθούσαν μόνο για μερικούς μήνες λίγο πριν τις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ (ΚΑΤΕΕ, τότε) - και, παρ' όλα αυτά, κατάφερναν να μπουν σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή. Τα τελευταία χρόνια ελάχιστοι μαθητές του Λυκείου - κάποιοι υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει κανείς - δεν πάνε φροντιστήριο.

Αυτό το φαινόμενο προϋπήρχε, βεβαίως, της τελευταίας «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης» της κυβέρνησης, αλλά είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι, με την εφαρμογή της, τα τελευταία δυο χρόνια, πήρε ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις. Κι ήταν αναμενόμενο, καθώς η «μεταρρύθμιση» αυτή συνδέθηκε απολύτως, αν δεν ταυτίστηκε πλήρως, με το εξεταστικό σύστημα στο Λύκειο, το οποίο αποτελεί και το «κλειδί» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Επειδή, δε, η βαθμολογία του απολυτηρίου Λυκείου, η οποία είναι η βασική παράμετρος για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξαρτάται από την απόδοση στις εξετάσεις σε πολλά εξεταζόμενα μαθήματα, οι μαθητές αναγκάζονται να κάνουν φροντιστήριο σε περισσότερα μαθήματα απ' ό,τι πριν τη «μεταρρύθμιση».

Στροφή στα «ιδιαίτερα»...

Φαίνεται, όμως, ότι προχωρώντας η «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» αφήνει πίσω της ακόμα και το φροντιστήριο, που στην αρχή της εφαρμογής της αποτέλεσε τον «μέγα ευνοούμενό της». Ετσι φέτος - και μετά τα νέα «βελτιωτικά» της «μεταρρύθμισης» μέτρα, που πήρε η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας - βλέπουμε να διογκώνεται πολύ το φαινόμενο των «ιδιαίτερων», το οποίο, ως ένα βαθμό, μάλιστα, λειτουργεί σε βάρος των φροντιστηρίων. Πολλοί μαθητές - αναφερόμαστε σ' αυτούς που έχουν την οικονομική δυνατότητα - επιλέγουν ν' αφήσουν το φροντιστήριο και να κάνουν «ιδιαίτερα» και στα 6 βασικά μαθήματα, στα οποία θα εξεταστούν για την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ, ή ΤΕΙ. Ιδιαίτερα, μετά τη φετινή «αποτυχία των αριστούχων» να εισαχθούν στις σχολές των προτιμήσεών τους - η οποία, σύμφωνα με κάποιους, απέδειξε ότι τώρα πια δε φτάνει ούτε το εντατικό και εκτατικό φροντιστήριο για να πετύχει ένας μαθητής σε όποια σχολή θέλει - η στροφή προς τα «ιδιαίτερα» είναι εμφανής. Σε αρκετές, μάλιστα, περιπτώσεις και προκειμένου να ικανοποιηθεί η τεράστια ζήτηση, τα «ιδιαίτερα» γίνονται, όχι σε προσωπικό επίπεδο, αλλά σε μικρές ομάδες μαθητών.

Η νέα κατάσταση προκαλεί τις ανησυχίες πολλών φροντιστών, οι οποίοι, βλέποντας να μειώνεται η πελατεία τους, διαμαρτύρονται, επισημαίνοντας ότι όσοι ασχολούνται με τα «ιδιαίτερα» δε φορολογούνται. Υποστηρίζουν ακόμα ότι πολλοί καθηγητές που κάνουν «ιδιαίτερα» σε μαθητές είναι ταυτόχρονα και καθηγητές τους στο δημόσιο σχολείο και εκφράζουν την υπόνοια ότι τα «ιδιαίτερα» σ' αυτές τις περιπτώσεις αποτελούν προϊόν εκβιασμού - άμεσου ή έμμεσου - με δέλεαρ ή «όπλο» την προφορική βαθμολογία. Αλλοι, όμως, φροντιστές δε φαίνεται ν' ανησυχούν, υποστηρίζοντας ότι τα φροντιστήρια είναι ικανά ν' αντέξουν και στον «αθέμιτο ανταγωνισμό» με τα «ιδιαίτερα», αρκεί να πάρουν πρόσθετα μέτρα. Θεωρούν, δε, ότι οι συγχωνεύσεις φροντιστηρίων, η προσπάθεια προσέλκυσης μαθητών με διάφορες προσφορές και δώρα - όπως, π.χ., υπολογιστών κ.ά. - κι άλλοι «εκσυγχρονισμοί», που βλέπουμε σε πολλά φροντιστηριακά συγκροτήματα, κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.

...και στα «ιδιωτικά»

Απόρροια της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης» είναι και η μεγάλη αύξηση των ιδιωτικών σχολείων, ιδιαίτερα στην ελληνική επαρχία. Πάρα πολλοί μαθητές, γνωρίζοντας ότι η βαθμολογία απολυτηρίου είναι το παν για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, φεύγουν από τα δημόσια σχολεία και πάνε στα ιδιωτικά, όπου μπορούν να εξασφαλίσουν πιο εύκολα υψηλότερη προφορική βαθμολογία. Πολλοί άλλοι μαθητές προτιμούν τα ιδιωτικά σχολεία, επηρεαζόμενοι από διάφορες προσφορές προγραμμάτων σπουδών, από την καλύτερη «ξενοδοχειακή» και, πολλές φορές, τεχνολογική υποδομή που διαθέτουν αυτά και από υποσχέσεις ότι η φοίτησή τους στα ιδιωτικά σχολεία θα τους κάνει να μη χρειάζονται πλέον τα φροντιστήρια, ή τα «ιδιαίτερα». Βεβαίως, ήδη βλέπουμε αρκετά ιδιωτικά σχολεία να λειτουργούν πλέον με προβλήματα που εμφανίζονται στα δημόσια, όπως, π.χ., το γεγονός ότι υπάρχουν τάξεις με πάρα πολλούς μαθητές κ.ά. Και φυσικά οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων δε γλιτώνουν τελικά από το φροντιστήριο, ή τα «ιδιαίτερα», αναγκάζοντας τους γονείς τους να πληρώνουν διπλά και τριπλά. Αυτό που σε μεγάλο βαθμό εξασφαλίζουν οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων είναι η υψηλή βαθμολογία της προφορικής εξέτασης - ανεξαρτήτως, πολλές φορές, αν την αξίζουν, ή όχι - η οποία από φέτος συνυπολογίζεται για την τελική βαθμολογία. Είναι, απ' αυτή την άποψη, χαρακτηριστικό το παράδειγμα ενός δημόσιου σχολείου της Λάρισας, στο οποίο ομάδα καθηγητών αποφάσισε πέρσι να λειτουργήσει αντικειμενικά στην προφορική βαθμολόγηση των μαθητών, με αποτέλεσμα οι μισοί σχεδόν από τους μαθητές ν' αλλάξουν σχολείο την επόμενη χρονιά!

Οσα αναφέρουμε παραπάνω αποτελούν κάποια νέα αρνητικά φαινόμενα, που προκαλεί η «βελτιωμένη μεταρρύθμιση Ευθυμίου» επί της πρώτης «μεταρρύθμισης Αρσένη». Και βεβαίως, παραμένουν όλα τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που έχουν σχέση με την πλήρη υποβάθμιση και την απορύθμιση του δημόσιου σχολείου και τους ταξικούς φραγμούς που τίθενται στη μόρφωση.


Π. Ρ.

ΝΙΚΑΙΑ
Κανονισμός για τη χειραγώγηση των μαθητών

Αγωνιστικά απαντούν τα Συντονιστικά Αγώνα σχολείων της περιοχής με κινητοποίηση στις 18 του μήνα σε συνδυασμό με τα γενικότερα αιτήματά τους

Ενας απαράδεκτος εσωτερικός κανονισμός κοινοποιήθηκε στο 5οΕνιαίο Λύκειο Νίκαιας και προωθείται σε όλα τα σχολεία της περιοχής, που προσπαθεί να μετατρέψει το σχολείο σε ένα «γκέτο» άμεσα ελεγχόμενο από τη διεύθυνση.

Πρόκειται για ένα άκρως αντιδημοκρατικό κείμενο-κανονισμό, με συνολικά 22 «όρους», υποτίθεται για «την αρμονική συμβίωση και την πρόοδο της σχολικής οικογένειας», που ξεκάθαρα παραπέμπει σε άλλες μαύρες εποχές. Κάτω από την επίφαση... δημοκρατικών δικαιωμάτων, κανόνων ηθικής και αρχών... σύγχρονης παιδαγωγικής επιχειρείται ουσιαστικά η στρατιωτικοποίηση και ο έλεγχος της ζωής των μαθητών μέσα και έξω από το σχολείο.

Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε άλλους «κανόνες» που αναφέρονται, περιλαμβάνονται η υποχρεωτική παρουσία όλων των μαθητών και καθηγητών στην προσευχή, ενώ απαγορεύεται «η είσοδος των μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας πριν από την προσευχή». Ακόμα δεν επιτρέπεται η έξοδος των μαθητών από το σχολείο πριν από το τέλος των μαθημάτων της μέρας, ενώ αναφέρεται ότι «οι μαθητές και οι μαθήτριες οφείλουν να υπακούουν στους καθηγητές τους και να εκτελούν χωρίς αντίρρηση τις εντολές τους».

Αλλες διατάξεις προβλέπουν ότι «οποιαδήποτε μη φυσιολογική φθορά τιμωρείται πειθαρχικά ενώ τα έξοδα αποκατάστασής της βαραίνουν αυτόν που την προκάλεσε ή το σύνολο των μαθητών που χρησιμοποιούν το χώρο, σε περίπτωση που δε βρεθεί ο υπεύθυνος». Παράλληλα, η οποιαδήποτε εσωσχολική ή εξωσχολική εκδήλωση τμήματος ή τάξης πρέπει πάντα να είναι σε γνώση της διεύθυνσης του σχολείου και ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάρτηση αφισών. Παρατηρήσεις επίσης υπάρχουν για την ενδυματολογική εμφάνιση των παιδιών, που πρέπει, σύμφωνα με τους εμπνευστές του κανονισμού-διατάγματος, να είναι «λιτή, απλή και ανεπιτήδευτη».

Το θέμα έχει προκαλέσει δικαιολογημένες αντιδράσεις στους μαθητές της περιοχής και σε συνεδρίαση που πραγματοποίησε το Συντονιστικό Αγώνα σχολείων Νίκαιας-Κορυδαλλού, αποφάσισε να εκφραστεί η έντονη αποδοκιμασία των μαθητών.

Ταυτόχρονα, οι μαθητές με τα Συντονιστικά τους αντιπαλεύουν συνολικά την κυβερνητική αντιεκπαιδευτική πολιτική, που και φέτος ρίχνει βαριά τη σκιά της στα σχολειά τους. Ετσι τα Συντονιστικά Αγώνα σχολείων Νίκαιας και κέντρου Πειραιά καλούν σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις με πρώτη αυτή που προγραμματίζουν στις 18 του Οκτώβρη στις 11.30 το πρωί στην πλατεία Κοραή με αιτήματα την κατάργηση των νόμων της αντιδραστικής μεταρρύθμισης, 2525/97 και 2640/98, και ταυτόχρονα την απόσυρση του αντιδημοκρατικού εσωτερικού κανονισμού. Για το λόγο αυτό, την ίδια μέρα θα πραγματοποιήσουν παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στον Αγιο Νικόλαο Νίκαιας.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δραματική η κατάσταση της σχολικής στέγης

Ο υφυπουργός Παιδείας, απαντώντας σε Ερώτηση του Γ. Χουρμουζιάδη, παραδέχτηκε ότι χρειάζονται 50 δισ. δρχ. περίπου για την αντιμετώπιση του προβλήματος

Δεν υπάρχει ορατή λύση για το τεράστιο πρόβλημα της σχολικής στέγης, που ταλανίζει τη Θεσσαλονίκη, καθώς και οι μεν δαπάνες χρόνο με το χρόνο μειώνονται ενώ για την οριστική λύση, κατά ομολογία του αρμόδιου υφυπουργού, θα απαιτηθούν περίπου 50 δισ. δρχ.

Το θέμα έφερε στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης και ο Φ. Πετσάλνικος παραδέχτηκε την ύπαρξη του προβλήματος λέγοντας ότι αυτό είναι παλιό και οφείλεται στο ότι δεν έγινε τόσα χρόνια σχεδιασμός για την εξασφάλιση οικοπέδων.

Ισχυρίστηκε ότι από το 1995 μέχρι σήμερα έχουν δοθεί στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης 40 δισ. περίπου για τη σχολική στέγη και έχουν κατασκευαστεί 1.200 νέες αίθουσες, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν κατασκευαστεί άλλες 35.

Ο υφυπουργός Παιδείας είπε ότι μέχρι το τέλος Οκτώβρη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου θα έχουν αποτυπώσει πλήρως τις πραγματικές ανάγκες και μία πρώτη εκτίμηση ανεβάζει το κόστος κατασκευής των σχολικών αιθουσών σε 50 δισ. δρχ. Οπως παραδέχτηκε και ο ίδιος, ούτε σε πέντε χρόνια δε θα έχει αντιμετωπιστεί πλήρως το πρόβλημα, αλλά ελπίζει μέχρι τότε να το προσεγγίσει. Θέλοντας να απαντήσει στην κριτική για τη μείωση των δαπανών, είπε ότι στο πρώτο τετράμηνο έχουν δοθεί στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση πιστώσεις που είναι αυξημένες σε σχέση με πέρσι κατά 25%.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης απαντώντας στον υφυπουργό είπε ότι το πρόβλημα είναι μεγάλο, με αποτέλεσμα αρκετοί μαθητές να φοιτούν σε αίθουσες νοικιασμένες και ακατάλληλες, ενώ εάν δει κάποιος τα σχετικά νούμερα δεν μπορεί να είναι αισιόδοξος αφού οι επιχορηγήσεις ολοένα και πέφτουν. Είναι χαρακτηριστικό, τόνισε, ότι το 1999 είχαν δοθεί 9 δισ. δρχ. και για το 2000 προβλέπονται μόνο 4 δισ. Ο βουλευτής του ΚΚΕ κάλεσε τον υπουργό, πέρα από τα νούμερα που ανακοίνωσε, να εξετάσει και το ενδεχόμενο έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ