Μια άνευ προηγουμένου επίθεση στα λαϊκά εισοδήματα εξαπολύει η κυβέρνηση Σημίτη σκορπώντας κεραυνούς φόρων προς μισθωτούς και συνταξιούχους. Μετά τις βόμβες που έβαλαν στα θεμέλια του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και τα άλλα μέτρα υπονόμευσης του βιοτικού επιπέδου των λαϊκών στρωμάτων, οι κυβερνώντες επιχειρούν να καταφέρουν ένα ακόμα, εξίσου, βάρβαρο πλήγμα, με... δημοσιονομικούς όρους αυτή τη φορά. Αξιοποιώντας τη δοτή «Συντονιστική Επιτροπή Αναμόρφωσης» του φορολογικού συστήματος και με κύρια επιχειρήματα τη... «φορολογική δικαιοσύνη» και ταυτόχρονα την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών άρχισε ήδη να ετοιμάζει το έδαφος για μια φορολογική μεταρρύθμιση που:
Αυτού του είδους οι αντιδραστικές ρυθμίσεις και πολλές άλλες που περιέχονται στην «Εκθεση για την Αναμόρφωση του Ελληνικού Φορολογικού Συστήματος» που παρουσίασε χτες ο Ν. Χριστοδουλάκης, σε ένα ακροατήριο εκατοντάδων παραγόντων. Ο υπουργός ζήτησε οι προτάσεις αυτές να αποτελέσουν «αντικείμενο ευρύτατου διαλόγου», παραβλέποντας το αυταπόδεικτο, ότι τέτοιου είδους επιλογές και προσατολισμοί δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αντικείμενο οποιασδήποτε συζήτησης! Κλείνοντας τα περί «ανταγωνιστικότητας» και πραγματικής σύγκλισης» σε όλους τους τόνους, ο υπουργός χαρακτήρισε τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις γύρω από το φορολογικό σύστημα ως τη «μητέρα όλων των μεταρρυθμίσεων». Η μεταρρύθμιση -κατά τον υπουργό αποτελεί το τέταρτο σημείο του νέου θεσμικού πλαισίου- που προωθούν οι «εκσυγχρονιστές», περιλαμβάνει, με τη σειρά που ο Ν. Χριστοδουλάκης ανέφερε:
Αν αναλογιστεί κανείς ότι καθεμιά από τις παραπάνω κυβερνητικές πολιτικές και οι τρεις μαζί στο σύνολό τους αποτελούν πολιτικές- ρυθμίσεις πλουσιοπάροχης ενίσχυσης των εκπροσώπων της ολιγαρχίας και ταυτόχρονα υπονόμευσης του βιοτικού επιπέδου του λαού και κατακρεούργησης λαϊκών καταχτήσεων, αρκεί να βγάλει συμπέρασμα για ό,τι αντιπροσωπεύει η...«μητέρα όλων των μεταρρυθμίσεων». Ο υπουργός, του κόμματος που επί 21 χρόνια βρίσκεται στην εξουσία, ανέπτυξε με όλα τα του τα επιχειρήματα ότι «η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος είναι ένα θέμα που συζητείται έντονα τα τελευταία 25 χρόνια και είναι απαίτηση όλης της κοινωνίας», παραβλέποντας βέβαια ότι σε περίπτωση που παρουσίαζε πράγματι στην... κοινωνία το περιεχόμενο των προβλεπόμενων φορολογικών ρυθμίσεων, τόσο ο ίδιος όσο και η κυβέρνησή του συνολικά δε θα έβρισκαν πού να κρυφτούν.
Σε ό,τι αφορά τη λεγόμενη μεταρρύθμιση αυτή, είπε ο υπουργός, θα κινηθεί στους εξής τέσσερις βασικούς άξονες:
Πρώτος: Απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου.
Δεύτερος: Κατάργηση όλων των φόρων που αποφέρουν περιορισμένα έσοδα.
Τρίτος: Επέκταση της φορολογικής βάσης (αύξηση δηλαδή των φορολογουμένων και της φορολογικής ύλης) και μείωση των ονομαστικών συντελεστών φορολογίας.
Τέταρτος: Σταδιακή κατάργηση των εκτεταμένων τεκμαρτών, εξολογιστικών ή ειδικών τρόπων προσδιορισμού της φορολογικής βάσης.
Ο υπουργός βεβαίως δεν είπε κουβέντα για το γεγονός ότι και αυτή η μεταρρύθμιση στοχεύει να γονατίσει και φορολογικά τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Μέσα από τον προπαγανδιστικό μηχανισμό που διαθέτει η κυβέρνηση και έχοντας σταθερό σύμμαχο το ΣΕΒ και τη συντριπτική πλειοψηφία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, παραποιούν την αλήθεια και αποπροσανατολίζουν τους εργαζόμενους, ταυτίζοντας την επικείμενη μεταρρύθμιση με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς και συνταξιούχους, κάτι που καμιά απολύτως σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα.
Μεταξύ άλλων προτείνεται:
Οι νέοι φόροι που θα πληρώσουν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι θα προκύψουν κύρια μέσα από την καρατόμηση των εκπιπτόμενων δαπανών. Η βασική μάλιστα δικαιολογία που επικαλούνται για το σφαγιασμό τους είναι ότι έτσι το φορολογικό σύστημα θα γίνει πιο απλό... Ανατριχιαστικά απλό, θα προσθέταμε. Προτείνουν την κατάργηση των εκπτώσεων δαπανών για:
Το συνολικό όφελος εκτιμάται σε 130 δισ. δραχμές.
Προτείνουν μόνο τη διατήρηση των εκπτώσεων για:
Δαπάνες που καταβάλλονται σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες για ασφάλιστρα ασφάλισης ζωής ή θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων καθώς και για ασφάλιστρα ασφαλιστηρίων ασθενείας. Λειτουργώντας σαν «βαποράκια» των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών, ανερυθρίαστα αναφέρουν ότι προτείνουν τη διατήρηση της έκπτωσης «προκειμένου να αποτελέσει κίνητρο για την προώθηση της ιδιωτικής ασφάλισης, ενόψει της σημασίας που έχει η προώθηση της ασφάλισης των πολιτών μιας κοινωνίας και των προβλημάτων που θα αντιμετωπίσει στο μέλλον το σύστημα της Κοινωνικής Ασφάλισης»!
Την ίδια στιγμή υποτίθεται πως διατηρούν, αλλά πετσοκόβουν τις εκπτώσεις για ιατρικές δαπάνες και τόκους στεγαστικών δανείων. Συγκεκριμένα:
Τσουχτερές αυξήσεις των τελών κυκλοφορίας, των φόρων για αγοραπωλησίες ακινήτων (και πρώτης κατοικίας) των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων - ποτών - τσιγάρων, των συντελεστών ΦΠΑ, με παράλληλη μείωση των φόρων για τις επιχειρήσεις, πρότεινε η επιτροπή
Η φοροεισπρακτική λογική, κυριαρχεί και στις αλλαγές, που προτείνει η -διορισμένη από την κυβέρνηση- Επιτροπή Αναμόρφωσης του Φορολογικού Συστήματος να γίνουν στην έμμεση φορολογία, με στόχο υποτίθεται τη ...«δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών». Χαρακτηριστικό δείγμα γραφής, για το πώς εννοεί την απονομή φορολογικής δικαιοσύνης το ΠΑΣΟΚ, είναι και το γεγονός ότι από το 1996 ως το 2000 (που κυβερνά τη χώρα ο εκσυγχρονιστής πρωθυπουργός και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Κ. Σημίτης) οι έμμεσοι φόροι αυξήθηκαν κατά 86,4% ή κατά 5.462 εκατ. ευρώ (1,9 τρισ. δραχμές), ποσοστό πολύ πάνω από την αύξηση τόσο του πληθωρισμού όσο και των ονομαστικών αυξήσεων των μισθών και συντάξεων. Με δεδομένο ότι οι προτάσεις αποσκοπούν στην αύξηση των έμμεσων φόρων (που κανείς δεν αμφισβητεί ότι πλήττουν κυρίως τους οικονομικά αδύνατους), στην ουσία δεν προωθείται αναμόρφωση, αλλά παραμόρφωση του ισχύοντος φορολογικού συστήματος, «επί το αντιλαϊκότερον»!
Ιδού και τα τεκμήρια, που αποδεικνύουν τη φορομπηχτική διάθεση των προτάσεων που κάνει η Επιτροπή, προετοιμάζοντας στην κυβέρνηση το έδαφος για νέο φορολογικό γιουρούσι σε βάρος των εργαζομένων μισθωτών, συνταξιούχων, ανέργων, αγροτών, ΕΒΕ κλπ: Μεταξύ άλλων, η Επιτροπή προτείνει τις παρακάτω αλλαγές στο σύστημα έμμεσης φορολογίας, που το 2002 έχει προϋπολογιστεί να αποφέρει στα ταμεία του κράτους από έμμεσους φόρους το ποσό των 11.783 εκατ. ευρώ:
Πρώτον, την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης στις μεταβιβάσεις (αγοραπωλησίες) ακινήτων με τους εξής τρόπους.
Δεύτερον, «αν κριθεί αναγκαίο να αυξηθούν οι συντελεστές ΦΠΑ (σήμερα 4%, 8% και 18%), προκειμένου να αναπληρωθούν απώλειες από την κατάργηση ή μείωση άλλων συντελεστών», με τους εξής τρόπους:
Τρίτον, την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) στις βενζίνες, τα πετρέλαια. Με επιφύλαξη, προτείνεται επίσης η αύξηση των ΕΦΚ στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα και σε ορισμένα οινοπνευματώδη ποτά και η επιβολή ΕΦΚ στα εμφιαλωμένα κρασιά, που θα επιβαρύνουν αποκλειστικά τους καταναλωτές.
Τέταρτον, την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης στα αυτοκίνητα και άλλα οχήματα με:
Πέμπτον, κατάργηση των ειδικών απαλλαγών που ισχύουν σήμερα, στην αμειβόμενη παροχή υπηρεσιών δικηγόρων, συμβολαιογράφων, υποθηκοφυλάκων, συγγραφέων, καλλιτεχνών κλπ.
Με πρόσχημα τη μείωση του κόστους και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η επιτροπή πρότεινε και νέα φοροπρονόμια στις μεγάλες επιχειρήσεις, όπως:
Στο όνομα των ΟΤΑ οι νέοι φόροι στα ακίνητα. Καταργούν το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας
Η φιλοσοφία της διορισμένης από την κυβέρνηση Επιτροπής προκύπτει ανάγλυφα και από τον τρόπο φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας, στη βάση της λεγόμενης ανταποδοτικότητας. Τα φορολογικά βάρη από την εισαγωγή του ενιαίου φόρου ακίνητης περιουσίας, όπως προτείνεται στο πόρισμα, την εισαγωγή του ΦΠΑ στα ακίνητα, καθώς και από το νέο φόρο επιτηδεύματος θα σηκώσουν και πάλι τα εργαζόμενα νοικοκυριά.
Στο πόρισμα προτείνονται τα ακόλουθα:
Μέσα από τα παραδείγματα, μπορεί κανείς ευκολότερα να κατανοήσει το εύρος της λεηλασίας που επιχειρούν οι κυβερνώντες και η οποία συστηματικά αποκρύβεται. Ο «Ρ» παρουσιάζει σήμερα το παράδειγμα ενός ζευγαριού μισθωτών, που για το 2001 το εισόδημα ήταν, όπως φαίνεται στο σχετικό πίνακα, 5.850.000 δραχμές και 4.320.000, αντίστοιχα, για τους δύο συζύγους. Πρόκειται για μηνιαίους μισθούς 370 και 290 χιλιάδων δραχμών το μήνα (660.000 και οι δυο μαζί), ποσό που ίσα - ίσα φτάνει για ένα ζευγάρι, που με τις οικονομίες του αγόρασε πρώτη κατοικία και πληρώνει δάνειο στην τράπεζα.
Με βάση τα ισχύοντα σήμερα, το ζευγάρι αυτό είχε: α) Εκπτωση από το φόρο περί τις 45.000 δραχμές για τις οικογενειακές δαπάνες με αποδείξεις. β) Μείωση του εισοδήματος του συζύγου κατά 666.815 δραχμές για τους τόκους του στεγαστικού δανείου. γ) Μείωση του εισοδήματος κατά 78.000 δραχμές για ιατρικά έξοδα. Ο φόρος που θα κληθεί να πληρώσει με βάση τα ισχύοντα είναι 661.670 δραχμές.
Με τους ...κεραυνούς που εξαπολύει τώρα η κυβέρνηση και παίρνοντας υπόψη μια πολύ μικρή αύξηση των εισοδημάτων των συγκεκριμένων συζύγων (5%), το ίδιο ζευγάρι θα κληθεί να πληρώσει συνολικό φόρο 941.363 δραχμές. Διαπιστώνουμε, δηλαδή, ότι ελέω αναμόρφωσης και «δικαιότερης κατανομής των φορολογικών βαρών», το ίδιο ζευγάρι μισθωτών καλείται να πληρώσει κοντά 300.000 δραχμές επιπλέον φόρους, ήτοι αύξηση 42%!