ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Μάη 2025 - Κυριακή 11 Μάη 2025
Σελ. /40
Ο Σοστακόβιτς δεν είναι για τους λίγους, είναι για τους πολλούς

Μουσική εκδήλωση διοργανώνει η ΤΕ Ιωαννίνων του ΚΚΕ με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου συνθέτη και τα 80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών

This content is subject to cop

Με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Σοβιετικού συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς και τα 80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών η ΤΕ Ιωαννίνων του ΚΚΕ παρουσιάζει, με την πολύτιμη συμβολή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Ιωαννιτών και μουσικούς του Δημοτικού Ωδείου Ιωαννίνων, αποσπάσματα από τη συγκλονιστική μουσική του μεγάλου μουσικοσυνθέτη. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 12 Μαΐου στην αίθουσα «Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος» στην Ακαδημία, με ομιλήτρια την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Για τους σκοπούς και τα μηνύματα της εκδήλωσης ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με την Μαρία Αντωνακάκη, μέλος της ΕΠ Ηπείρου - Κέρκυρας - Λευκάδας του ΚΚΕ και της ΤΕ Ιωαννίνων.

***

- Πώς μπορεί μια πολιτιστική εκδήλωση για τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς να φωτίσει την επικαιρότητα της μεγάλης Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών;

- Μια τέτοια εκδήλωση είναι πράξη μνήμης αλλά και αγώνα. Δεν αποτίουμε απλώς φόρο τιμής, αλλά αναδεικνύουμε την επικαιρότητα της Αντιφασιστικής Νίκης σήμερα. Η μουσική του Σοστακόβιτς είναι βαθιά συνδεδεμένη με τα γεγονότα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, με την αντίσταση του σοβιετικού λαού απέναντι στο φασιστικό τέρας. Η 7η Συμφωνία του, γραμμένη εν μέσω της πολιορκίας του Λένινγκραντ, δεν είναι απλά ένα μουσικό έργο, είναι ένα «ποίημα για τον αγώνα και τη νίκη που έρχεται», όπως ο ίδιος τη χαρακτήρισε. Μέσα από τη μουσική του, αντηχούν οι κραυγές του πολέμου, το πείσμα της επιβίωσης, η πίστη στη νίκη. Στις 9 Αυγούστου 1942, ενώ οι ναζί διακήρυσσαν ότι θα είχαν κυριεύσει την πόλη, η Συμφωνία παιζόταν στην πολιορκημένη πόλη, μεταδιδόταν παντού και έφτανε μέχρι τις εχθρικές γραμμές. Η μουσική του έγινε όπλο αντίστασης, ανύψωσε το ηθικό του λαού, συνέβαλε ακόμα και στην κατάρρευση του ηθικού των επιτιθέμενων. Σε μια εποχή που οι λαοί καλούνται πάλι να πληρώσουν το τίμημα ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, τέτοιες εκδηλώσεις μάς θυμίζουν τη δύναμη της συλλογικής πάλης.

- Σε ποιο ιστορικό πλαίσιο έδρασε ο Σοστακόβιτς; Ποια είναι η πολιτιστική του κληρονομιά;

- Ο Σοστακόβιτς δεν ήταν ένας συνθέτης αποκομμένος από την εποχή του. Ηταν παιδί της Οκτωβριανής Επανάστασης. Εζησε και δημιούργησε στην περίοδο όπου η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα χτίζανε μια νέα κοινωνία, απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Ο παλιός, σάπιος κόσμος της Τσαρικής Ρωσίας έδωσε τη θέση του στον σοσιαλισμό, μια ανώτερη κοινωνία όπου ο λαός είναι αφέντης στον τόπο του, κατέχει τα κλειδιά της οικονομίας, οικοδομεί το δικό του εργατικό κράτος, σχεδιάζει επιστημονικά το μέλλον του. Γι' αυτό και η καλλιτεχνική παιδεία, άρα και η μουσική, αντιμετωπίζεται ως μέσο διαπαιδαγώγησης και ανάπτυξης ολοκληρωμένης προσωπικότητας, εφόδιο αναγκαίο για τον εργάτη που διευθύνει την κοινωνική παραγωγή, που συμμετέχει στην εργατική εξουσία.

Η καλλιτεχνική διαδρομή του Σοστακόβιτς καθρεφτίζει αυτήν τη μετάβαση, αυτή την κοινωνική εξέλιξη. Ηταν μια περίοδος όπου οι Σοβιετικοί συνθέτες και γενικότερα οι εργάτες του πολιτισμού είχαν όλες τις ευκαιρίες να δώσουν μεγάλα έργα, γιατί μπορούσαν να δημιουργούν απαλλαγμένοι από το άγχος της επιβίωσης, ως αποτέλεσμα της πολιτικής του σοσιαλιστικού κράτους. Ετσι το άλμα στην ανθρωπότητα συνοδεύτηκε και με ένα άλμα στη μουσική.

Ο ίδιος πίστευε ότι η μουσική του πρέπει να «μεταδίδει τις ιδέες και τα αισθήματα του Σοβιετικού ανθρώπου», να γίνει μια γλώσσα που να είναι κατανοητή από τον λαό. Γι' αυτό και τονίζει: «Θέλω να γράψω με τέτοιο τρόπο που όλοι να καταλαβαίνουν... Πρέπει να βρω μια γλώσσα που να του είναι προσιτή». Το έργο του, με συμφωνίες, όπερες, μουσική για θέατρο και κινηματογράφο, είναι ένα σώμα δουλειάς που δεν υπηρετεί τον φορμαλισμό ή την τέχνη για την τέχνη, αλλά έναν σκοπό: Την ανύψωση του ανθρώπου, την κινητοποίηση των συνειδήσεων, την έκφραση της κοινωνικής αλήθειας.

Ακόμα και σήμερα, που οι λαοί βρίσκονται μπροστά σε νέα δεινά από το ίδιο καπιταλιστικό σύστημα που γεννά φτώχεια και πολέμους, το έργο του παραμένει ζωντανό. Η μουσική του ήταν και παραμένει ένα άλμα όχι μόνο στη σύνθεση αλλά και στην ίδια την ανθρώπινη συνείδηση. Και αν η ανατροπή του σοσιαλισμού αποτέλεσε ένα ιστορικό πισωγύρισμα, δεν ανατρέπει την πορεία της Ιστορίας προς μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση. Οπως γράφει και η ανακοίνωση της εκδήλωσης: Οι λαοί θα έχουν την τελευταία λέξη.

- Γιατί στην ανακοίνωση της Κομματικής Οργάνωσης τονίζεται ότι «ο Σοστακόβιτς δεν είναι για τους λίγους, είναι για τους πολλούς»;

- Αυτό το σύνθημα δεν είναι απλώς μια διαπίστωση. Είναι η καρδιά της καλλιτεχνικής του φιλοσοφίας. Ο Σοστακόβιτς αρνείται τη λογική του απομονωμένου δημιουργού και τον ελιτισμό που μετατρέπει την τέχνη σε προνόμιο. Ηταν ξεκάθαρος: «Κάθε καλλιτέχνης που απομονώνεται από τον κόσμο, είναι καταδικασμένος σε αποτυχία... Ενας καλλιτέχνης πρέπει να υπηρετεί το μεγαλύτερο κομμάτι του λαού». Η μουσική του μιλά για όλους και σε όλους. Είναι για τον εργάτη, τον νέο, τον αγωνιστή, τον άνθρωπο που «ξεκουράζεται» από την τέχνη ή που του τη στερούν καθημερινά. Δεν προϋποθέτει μουσικές γνώσεις, προϋποθέτει ανθρώπινη εμπειρία, πάλη, συναίσθημα.

Η εκδήλωση που οργανώνεται είναι και γι' αυτό σημαντική. Επαναφέρει στο προσκήνιο το δικαίωμα του λαού στον πολιτισμό - όχι ως πολυτέλεια, αλλά ως ανάγκη. Και αποδεικνύει πως αυτή η τέχνη δεν είναι κτήμα μιας «ελίτ», αλλά δύναμη που εμπνέει, ενώνει και κινητοποιεί. Αυτή η σημαντική πρωτοβουλία δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την καθοριστική συμβολή της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου και των μουσικών του Δημοτικού Ωδείου Ιωαννίνων που συμμετέχουν με μεράκι και ενθουσιασμό. Θα θέλαμε και με αυτήν την ευκαιρία να τους ευχαριστήσουμε.


Κ. Η.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης

Ωρα έναρξης 8 μ.μ.

Προβολή βίντεο

Ομιλία της Ελένης Μηλιαρονικολάκη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνης του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ

Μουσική αφήγηση

5 πρελούδια για πιάνο (έργο 34), πιάνο: Νίκος Γρηγοριάδης

Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο (έργο 40), βιολοντσέλο: Ανθή Παντώστη, πιάνο: Λαμπρίνα Πρεβεζιάνου

5 κομμάτια για βιολί, βιόλα, πιάνο & ορχήστρα εγχόρδων, βιολί: Βάσω Αρλέτου, βιόλα: Μαριάνθη Καψάλη, πιάνο: Λαμπρίνα Πρεβεζιάνου

Τρίο για βιολί, βιολοντσέλο & πιάνο (έργο 8), βιολί: Ευριπίδης Παππάς, βιολοντσέλο: Ανθή Παντώστη, πιάνο: Λαμπρίνα Πρεβεζιάνου

Κοντσέρτο για πιάνο & ορχήστρα σε φα μείζονα (έργο 102) σολίστ: Ειρήνη Ζάγκλη

Σκέψεις του μαέστρου για τον Σοστακόβιτς...

Αργησα να αντιληφθώ το μεγαλείο της μουσικής του, και του ίδιου του ανθρώπου, αλλά από τότε με κυριεύει πάντα μια συγκίνηση ακούγοντας τα έργα του, από τα μικρά πιανιστικά του αριστουργήματα, μέχρι τα έργα μουσικής δωματίου και τις συμφωνίες του, σχεδόν όλες, με αποκορύφωμα την 5η, την 7η και τη 10η, σε μι ελάσσονα. Η μουσική ειρωνεία είναι βαθιά ιδιωματική στο συνθετικό στυλ του Σοστακόβιτς, ενώ η μουσική του χαρακτηρίζεται από πλούσια ενορχήστρωση, υπερβολικά ακραίες δυναμικές αντιθέσεις, ρυθμούς και υφές, χρήση μελωδιών που ανακαλούν στη μνήμη μας γνώριμους ήχους, έντονα στοιχεία γκροτέσκου, αμφίθυμες τονικότητες και μια ποικιλία διαφορετικών μουσικών τεχνικών, που συναντάμε σε όλα τα έργα του. Και όπως συνήθιζε να λέει ο ίδιος: «Ενας δημιουργικός καλλιτέχνης δουλεύει στην επόμενη σύνθεσή του, επειδή δεν ήταν ικανοποιημένος με την προηγούμενή του»...

Αισθάνομαι ιδιαίτερα τυχερός που έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω από το πόντιουμ της Συμφωνικής Ορχήστρας, κάποια εμβληματικά έργα του και να συμβάλω έτσι στη διάδοση της μουσικής του, με τρόπο που να μεταφέρω έστω ένα ψήγμα του δέους που νιώθω για τη μουσική αυτή στον απλό ακροατή που ίσως σήμερα ακούσει για πρώτη του φορά αυτόν τον κολοσσό της μουσικής, τον τεχνίτη των ήχων, τον αειθαλή δημιουργό και την παρακαταθήκη που μας άφησε, όχι μόνο όσο ζούσε, αλλά πέρα και μετά από τον θάνατό του...

Το μόνο που με καθησυχάζει είναι η σκέψη ότι για έξι χρόνια της ζωής μου μοιράστηκα τον ίδιο αέρα με τον Σοστακόβιτς, κι αυτό... μου αρκεί!


Γιώργος ΧΛΙΤΣΙΟΣ
Συνθέτης και μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Ιωαννιτών



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ