ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Γενάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρχαίο δράμα και σκηνοθεσία

Το Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί» διοργανώνει, τη Δευτέρα, (10πμ) στη «Στοά του Βιβλίου», ημερίδα με θέμα: «Η σκηνοθετική προσέγγιση του αρχαίου ελληνικού δράματος από τους Σωκράτη Καραντινό, Λίνο Καρζή, Κωστή Μιχαηλίδη και Τάκη Μουζενίδη».

Το 1998 το Κέντρο εγκαινίασε τον κύκλο συμποσίων με τίτλο «Η ερμηνεία του αρχαίου ελληνικού δράματος στον 20ό αιώνα: Η ματιά του σκηνοθέτη», με στόχο τη μελέτη και ανάλυση της σκηνοθετικής μεθόδου όσων αφιερώθηκαν στη σκηνική παρουσίαση του αρχαίου δράματος. Μέχρι σήμερα έχει μελετηθεί το συνολικό έργο των Φώτου Πολίτη, Δημήτρη Ροντήρη, Κάρολου Κουν και Αλέξη Σολομού.

Στην ημερίδα θα μιλήσουν ηθοποιοί και σκηνοθέτες, οι οποίοι συνεργάστηκαν με τους τέσσερις προαναφερόμενους σκηνοθέτες και θεατρολόγοι: E. Ανδριανού, Γ. Βόγλης, Σ. Ευαγγελάτος, Θ. Καλλιγά, Θ. Καρζής, Ο. Τουρνάκη, Χ. Πάρλας, Α. Συνοδινού, Ε. Σοφρά, Φ. Ταξιάρχης.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, το ΚΕΠΕΑΕΔ - «Δεσμοί» ετοίμασε, με την αρωγή των εκδόσεων Gutenberg, αφιερωματικό τεύχος με την παραστασιογραφία των τεσσάρων σκηνοθετών, πλαισιωμένη από φωτογραφίες και αποσπάσματα της κριτικογραφίας της εποχής.

ΠΩΛ ΣΟΥΛΙΚΙΑ
Τίμησαν την προσφορά του

Φθινοπωρινό τοπίο,1990
Φθινοπωρινό τοπίο,1990
Αφιερωμένη στη μακρόχρονη εικαστική προσφορά του Πωλ Σουλικιά, ήταν η έκθεση που πραγματοποιήθηκε (Νοέμβρης 2006) στο Μόντρεαλ του Καναδά. Με αφορμή τα 80χρονα του καλλιτέχνη, η πόλη όπου έζησε για τέσσερις δεκαετίες, διοργάνωσε τιμητική παρουσίαση του έργου του. Ο Πωλ (Παλαιολόγος) Σουλικιάς ανδρώθηκε εικαστικά στη μεταπολεμική Ελλάδα. Υπηρέτησε, με ήθος και σεμνότητα, τη ζωγραφική στον Καναδά. Η ζωγραφική του «ακουμπά» στη γη και απεικονίζει θεματογραφικά την απέραντη αίσθηση της φύσης και πραγματικότητας. Μάγος του χρώματος, γνώστης της σύνθεσης και του σχεδίου, φιλοτέχνησε με τρόπο μοναδικό, τοπία, νεκρές φύσεις και προσωπογραφίες. Εργα που τα διακρίνει η λιτότητα, η αφαίρεση του περιττού, αλλά και ο λυρισμός και η εκφραστικότητα. Δίνοντας έμφαση στις εικαστικές αξίες του χρώματος, ζωγραφίζει με παλμική γραφή, αναπλάθοντας ποιητικά την ορατή πραγματικότητα.

Η έκθεση στο Μόντρεαλ έδωσε το έναυσμα στον τεχνοκριτικό Ρόμπερτ Μπερνιέρ για τη δημοσίευση σχετικού άρθρου στο περιοδικό τέχνης του Μόντρεαλ, «Parcours». Στο κείμενό του, ο τεχνοκριτικός αναφέρεται στις εικαστικές αρετές του καλλιτέχνη, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Ο Π. Σουλικιάς είναι ένας άριστος ζωγράφος. Επαγγελματίας. Δεν απλώνει απλά το χρώμα στον καμβά του. Για πολλά χρόνια κατέχει τον τρόπο να μετουσιώνει τη φύση στον πίνακά του. Εχει όραμα του τοπίου! Με το χρωστήρα του δικαιώνει τον πίνακά του, χωρίς λεπτομέρειες, μέσα σ' ένα ρυθμικό τρόπο». Με την παλέτα του, ο Σουλικιάς γίνεται «δημιουργός της αρμονίας των έντονων χρωμάτων ή τον τόνων του πράσινου και του πορτοκαλί και ξέρει να βγάζει από το θέμα του μια ποικιλία εκπληκτική και φανταστική».

Βιογραφική «κιβωτός» θεατρίνων

Σε «προσκύνημα» πλήθους καλλιτεχνών του θεάτρου μας για την προσφορά μεγάλων «απόντων» ηθοποιών του 19ου και του 20ού αιώνα μετατράπηκε η εκδήλωση-παρουσίαση, στο θέατρο «Δημήτρης Χορν» (τη Δευτέρα) του εικονογραφημένου με φωτογραφικά ντοκουμέντα βιβλίου με τίτλο «Ελληνες ηθοποιοί της φθαρτής αθανασίας» και υπέρτιτλο «Βιογραφίες» («Καστανιώτης»). Δημιουργός του βιβλίου, παρότι εμφανίζεται ως «επιμελητής» του, είναι ο ερευνητής θεμάτων του πολιτισμού μας, ποιητής και συγγραφέας Θανάσης Νιάρχος (συνέλεξε και επιμελήθηκε παλιά κείμενα - κρίσεις -μνήμες κορυφαίων διανοουμένων και θεατράνθρωπων για εξέχοντες ηθοποιούς της εποχής τους, και κείμενα σύγχρονων καλλιτεχνών για απόντες ηθοποιούς και έγραψε το επίμετρο). Ο Σταμάτης Φασουλής προλόγισε το βιβλίο (με τον λογοπαικτικό τίτλο «Ουαί ημίν θεατρίνοι ηθοποιοί και υποκριτές») και έγραψε κείμενο για τον Δημήτρη Χορν.

Το βιβλίο περιλαμβάνει κείμενα για 58 ιστορικούς ηθοποιούς του θεάτρου μας. Μεταξύ των κειμενογράφων είναι οι: Φ. Πολίτης, Αιμ. Βεάκης, Γ. Σιδέρης, Αγ. Τερζάκης, Αιμ. Χουρμούζιος, Γ. Τσαρούχης, Δ. Μυράτ, Α. Μινωτής, Αλ. Σολομός, Θ. Κωτσόπουλος, Α. Συνοδινού, Σπ. Ευαγγελάτος, Γ. Βακαλό, Κ. Γεωργουσόπουλος. Μεταξύ των «βιογραφουμένων» ηθοποιών είναι οι πρωτεργάτες του νεοελληνικού θεάτρου: Δ. Ταβουλάρης, Θ. Οικονόμου, Ε. Παντόπουλος, Ε. Παρασκευοπούλου, Αικ. Βερώνη, Ν. Μέγγουλας. Ακολουθούν κορυφαίοι ηθοποιοί των τριών μεγάλων γενεών στον 20ό αιώνα (μεσοπολεμική, προπολεμική, μεταπολεμική): Σ. Αλκαίου, Αιμ. Βεάκης, Μ. Κοτοπούλη, Κυβέλη, Χρ. Νέζερ, Γ. Γληνός, Κ. Παξινού, Β. Λογοθετίδης, Ν. Παρασκευάς, Α. Μινωτής, Ε. Παπαδάκη, Μ. Κατράκης, Σ. Νοταρά, Κ. Κουν, Ε. Λαμπέτη και άλλοι εξέχοντες.

Ακρόαση ηθοποιών

Τη Δευτέρα 29 και την Τρίτη 30 Γενάρη, στις 10.00π.μ. στη Σκηνή «Κοτοπούλη», θα πραγματοποιηθεί ακρόαση νέων ανδρών ηθοποιών, με σκοπό να καλυφθούν οι ανάγκες του χορού στο έργο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, που θα παρουσιάσει το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα, το καλοκαίρι. Οι ενδιαφερόμενοι ηθοποιοί πρέπει να προετοιμάσουν μονόλογο και τραγούδι. Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 210.5224.271.

Λυρικός «Ορφέας και Ευρυδίκη»

«Εφ' όσον μπορεί κανείς να δοκιμάσει τόσο μεγάλη ευχαρίστηση στη διάρκεια δύο ωρών, πιστεύω ότι η ζωή χρησιμεύει σε κάτι», έλεγε ο Ζαν Ζακ Ρουσό, μετά την παρισινή πρεμιέρα της όπερας «Ορφέας και Ευρυδίκη» του Γκλουκ. Το έργο, που αναφέρεται στο μύθο του Ορφέα, ο οποίος με όπλο τη μουσική κατεβαίνει στον Αδη προκειμένου να ξαναφέρει στη γη την αγαπημένη του Ευρυδίκη, ανεβαίνει σήμερα (8 μ.μ.), στο «Ολύμπια» της Λυρικής Σκηνής. Ακολουθούν παραστάσεις στις 28, 31/1 και 2, 4, 7 και 9/2. Η όπερα θα παρουσιαστεί, για πρώτη φορά στην ΕΛΣ, στην εκδοχή που διαμόρφωσε ο συνθέτης για το Παρίσι, με τενόρο στον κεντρικό ρόλο. Ο πόνος του Ορφέα για το χαμό της αγαπημένης του και ο θρήνος των φίλων για την Ευρυδίκη συναντιούνται στην παράσταση. Σκηνοθεσία Στίβεν Λάνγκριτζ. Μουσική διεύθυνση Γιώργος Πέτρου. Ερμηνεύουν: Κόλιν Εϊνσγουερθ (Ορφέας), Ελενα Κελεσίδη (Ευρυδίκη), Βασιλική Καραγιάννη (Ερωτας). Σκηνικά - κοστούμια Γιώργος Σουγλίδης, φωτισμοί Ελευθερία Ντεκώ, χορογραφία Φώτης Νικολάου.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Από 16-25 του Μάρτη θα διεξαχθεί το 9ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα, με συμμετοχή δεκάδων σκηνοθετών από πολλές χώρες του κόσμου.

Από ελληνικής πλευράς φαίνεται ότι προς το παρόν συνεχίζεται η κατάθεση των προτάσεων για ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής, δηλαδή αυτά που έχουν ολοκληρωθεί 18 μήνες πριν από την έναρξη του Φεστιβάλ. Πάντως οι διοργανωτές θα εντάξουν ελληνικά ντοκιμαντέρ σε όλα τα τμήματα του προγράμματος του Φεστιβάλ.

Κατά τ' άλλα, στο επίκεντρο της φετινής διοργάνωσης θα βρεθούν μεταξύ άλλων δυο αφιερώματα, τα οποία καθιερώνονται ως μόνιμα τμήματα του Φεστιβάλ: Τα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» και το «Βλέμμα στην Ασία». Αυτά θα προστεθούν στα γνωστά τμήματα «Οψεις του Κόσμου» (με ταινίες κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου), «H Καταγραφή της Μνήμης» (γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πραγματικότητας), «Πορτρέτα - Ανθρώπινες Διαδρομές», «Μικρές Αφηγήσεις», «Κοινωνία και Περιβάλλον», «Μουσική».

Χρόνια «ψάχνουν»... τη λίστα

«Αγνοια» για την περίφημη λίστα του περιεχομένου των κοντέινερ που έφυγαν το 1991 από το Τατόι δήλωναν, ξανά και ξανά, οι αρμόδιοι υπουργού των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. «Αγνοια» δήλωσε τώρα και ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Αλογοσκούφης, υπογραμμίζοντας ακόμη περισσότερο τις τεράστιες συν-ευθύνες των μεταδικτατορικών κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, στο συγκεκριμένο θέμα.

«Εχουμε ζητήσει από τις υπηρεσίες, αν υπάρχει λίστα να μας την κοινοποιήσουν.(!) Οι προκάτοχοί μας δε μας κοινοποίησαν καμία τέτοια λίστα», απάντησε σε σχετική ερώτηση ο υπουργός, αφήνοντας εκτεθειμένο και τον Γ. Βουλγαράκη, ο οποίος τις τελευταίες μέρες επιμένει ότι αυτά που έφυγαν από το Τατόι ήταν «οικοσκευή» και ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία κατέγραψε αυτά που δεν έπρεπε να φύγουν.

Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμιά λίστα... Ούτε της «οικοσκευής», ούτε των σχετικών με τον αρχαιολογικό νόμο αντικειμένων. Και αν κάπου υπάρχουν οι λίστες, ουδείς γνωρίζει πού βρίσκονται τα απροσδιόριστου είδους, μη καταγραμμένα επίσης αντικείμενα που περιλήφθηκαν στην «οικοσκευή» και τι αρχαιολογικά αντικείμενα περιλήφθηκαν! Στο μεταξύ χτες, στέλεχος της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο επιβεβαίωσε την άμεση εμπλοκή του οίκου «Κρίστις» στο «πακετάρισμα» της «οικοσκευής» από το Τατόι στο Λονδίνο, καθώς και ότι ο ιδιοκτήτης της πλήρωνε υπέρογκα ποσά για φύλακτρα στον οίκο δημοπρασιών όλα αυτά τα χρόνια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ