Με μεγάλη συμμετοχή η χτεσινή Γενική Συνέλευση | Το ΠΑΜΕ και οι αγρότες στηρίζουν τον δίκαιο αγώνα των ηθοποιών
Οι ηθοποιοί συζήτησαν για την οργάνωση της απεργιακής μάχης της 27ης Δεκέμβρη, ενώ αποφάσισαν και άλλες παρεμβάσεις μέσα στις γιορτές για να φτάσουν τα αιτήματά τους, αλλά και η πραγματικότητα που βρίσκεται πίσω από τα λαμπερά φώτα πλατιά στον κόσμο.
Με την απόφασή τους έστειλαν ηχηρό μήνυμα στις δύο μεγάλες εργοδοτικές ενώσεις του θεάτρου (ΠΕΘ και ΕΝΘΕΠΑ) ότι δεν «τσιμπάνε» στα ψέματα που διαδίδουν, ότι τάχα το ΣΕΗ δεν θέλει να υπογράψει σύμβαση.
Οπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Νίκος Καραγεώργης:
«Αν τώρα κάνουμε έστω και ένα βήμα πίσω, τη στιγμή που τους έχουμε στριμώξει, δεν θα κερδίσουμε ποτέ κλαδική Συλλογική Σύμβαση.
Βρισκόμαστε εδώ για να συζητήσουμε και άλλες μορφές κινητοποιήσεων μέσα στις γιορτές.
Προτείνουμε: Ανακοίνωση που θα μοιράζεται στο κοινό στα θέατρα, χάπενινγκ στην Πλατεία Συντάγματος, κείμενο υπογραφών από προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών, στήριξη φορέων.
Γιατί ο αγώνας μας δεν αφορά μόνο εμάς. Αφορά τον πολιτισμό, την αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στη δουλειά.
Και αυτόν τον αγώνα θα τον πάμε μέχρι τέλους.
Γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι όταν το άδικο γίνεται νόμος, η αντίσταση, η ανυπακοή, η απεργία γίνεται το αυτονόητο καθήκον.
Γιατί αν αγωνιστούμε μπορεί και να χάσουμε. Αν δεν αγωνιστούμε είμαστε από χέρι χαμένοι.
Γιατί αγαπάμε πολύ τη δουλειά μας και δεν ανεχόμαστε να την απαξιώνουν οι διάφοροι έμποροι.
Γιατί το θέατρο είμαστε οι ηθοποιοί, οι τεχνικοί, ο ενδυματολόγος, ο σκηνοθέτης, ο χορογράφος, ο συγγραφέας και χωρίς εμάς θέατρο δεν υπάρχει. Χωρίς παραγωγούς υπάρχει.
Θέατρο είναι και το κοινό και εμείς θέλουμε να μπορούν όλοι οι άνθρωποι να δουν καλό και ποιοτικό θέατρο, χωρίς να τους φέρνει ταξικά εμπόδια το ακριβό εισιτήριο σε συνθήκες που η ακρίβεια έχει χτυπήσει κόκκινο.
Θέλουμε θέατρο ανοικτό στην κοινωνία χωρίς άνωθεν επεμβάσεις και αξιοποίηση της προπαγάνδας πολέμου των ιμπεριαλιστών.
Θέλουμε θέατρο που να εκφράζει τις ανάγκες και τα όνειρά μας και όχι τα κέρδη των εμπόρων».
Με δήλωσή του στο ΣΕΗ ο Ρίζος Μαρούδας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Νόμου Λάρισας και εκπρόσωπος του μπλόκου της Νίκαιας Λάρισας, ανάφερε:
«Οι αγρότες που βρισκόμαστε στα μπλόκα και στους δρόμους του αγώνα, εκφράζουμε την αμέριστη αλληλεγγύη μας στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και στους ηθοποιούς του θεάτρου που παλεύουν για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Ο αγώνας για δουλειά με δικαιώματα, αξιοπρέπεια και ζωή με όρθιο το κεφάλι είναι κοινός.
Μας έχουν απέναντι την ίδια πολιτική, που θέλει τον μόχθο μας απλήρωτο. Σε αυτή την επίθεση απαντάμε με συλλογική διεκδίκηση, με ενότητα εργατών και αγροτών και ανυποχώρητο αγώνα.
Κανένας μόνος του! Η αλληλεγγύη είναι το όπλο μας και θα το χρησιμοποιήσουμε μέχρι να επιβληθεί το δίκιο μας. Καλή δύναμη στον αγώνα σας. Είμαστε στο πλευρό σας».
Επίσης, με ανακοίνωσή του το ΠΑΜΕ στηρίζει τις απεργιακές κινητοποιήσεις του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και τον δίκαιο αγώνα που δίνουν οι ηθοποιοί στα θέατρα για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Καλεί τα σωματεία, τους εργαζόμενους σε όλους τους κλάδους, να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους στον αγώνα των ηθοποιών.
Οπως σημειώνει, «οι ηθοποιοί με τον αγώνα τους ενώνουν τη φωνή τους με τους εργαζόμενους και τα σωματεία σε άλλους κλάδους που δίνουν τη μάχη για υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων.
Οι αγώνες που γίνονται υπόθεση των σωματείων και των ίδιων των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, για Συλλογικές Συμβάσεις με βάση τις ανάγκες τους, αποτελούν την καλύτερη απάντηση στην άθλια συμφωνία κυβέρνησης, εργοδοτών και ΓΣΕΕ για τις ΣΣΕ».
Η Κ. Μορφονιού με την Μ. Κάλλας |
Η Μορφονιού σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο πιάνο και τραγούδι (δίπλωμα με Α' βραβείο και Αριστείο Εξαιρετικής Επιδόσεως της Σχολής Σκέπερς, 1956), κατόπιν ισχυρής παρότρυνσης των αδερφών Κουτσιμάνη, στενών φίλων και συνεργατών του Σκαλκώτα και του Σπαρτιάτη συνθέτη Αλέκου Παναγιωτόπουλου.
Το 1957 διορίζεται στη Χορωδία της Λυρικής και έναν χρόνο μετά γίνεται σολίστ, υπηρετώντας το μοναδικό λυρικό μας θέατρο για 30 περίπου χρόνια, ερμηνεύοντας όλους τους μεγάλους ρόλους της φωνής της και γράφοντας χρυσές σελίδες. Στα 1961 - 1963 σπουδάζει με υποτροφία στο Μιλάνο δίπλα στους μαέστρους της «Σκάλας» Αντόνιο Τονίνι και Αντόνιο Ναρντούτσι, μετά από σύσταση της Μαρίας Κάλλας, με αποτέλεσμα να εμφανιστεί κατόπιν ακροάσεων σε διάφορα θέατρα της Ιταλίας, της Γιουγκοσλαβίας, της Πορτογαλίας, της πρώην Δυτικής Γερμανίας, του Βελγίου κ.λπ. Είχε την τύχη να την διευθύνουν οι μεγαλύτεροι μαέστροι της εποχής της, όπως οι Σεραφίν, Ερέντε, Ρεσίνιο, Πατανέ, Ντερβό, Πφέφερ, Τσου Χουΐ, αλλά και οι Καραλίβανος, Δημητριάδης, Ευαγγελάτος, Παρίδης, Χωραφάς, Κολάσης, Καρυτινός, Αλέκος Συμεωνίδης, Αργύρης, Φιδετζής, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις κ.λπ., σε όλο το ρεπερτόριο της όπερας και της συμφωνικής. Ανεπανάληπτες υπήρξαν οι ερμηνείες της στην «Αζουτσένα» («Τροβατόρε» - Βέρντι), «Ανταλτζίζα» και «Νέρις» («Νόρμα» - Μπελίνι και «Μήδεια» - Κερουμπίνι αντίστοιχα, δίπλα στην Κάλλας στην Επίδαυρο, 1960 - 1961). Τραγούδησε δίπλα στους σημαντικότερους λυρικούς καλλιτέχνες των χρόνων της, όπως οι Ελενα Σουλιώτη, Μαρία Κερεστεντζή, Ζαχαρίου, Πασχάλης, Ρίζανεκ, Μπεργκόντζι, Καπουτσίλι, Ντιμιτρόβα, Ταντέι, Βίκερς κ.λπ. Στη Λυρική ερμήνευσε 40 όπερες σε 93 παραγωγές, όπως στα σπάνια «Δαχτυλίδι της Μάνας» (Καλομοίρης), «Χοβάντσινα» και «Μπόρις Γκοντούνοφ» (Μουσόργκσκι), «Ντάμα Πίκα» (Τσαϊκόφσκι), «Διάλογοι των Καρμελιτισσών» (Πουλένκ), «Κώστας Καρυωτάκης» (Θεοδωράκης), «Πρίγκιπας Ιγκόρ» (Μποροντίν), «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» (Μπάρτοκ), «Η Ανοδος και η Πτώση της Πόλης του Μαχαγκόνι» (Κ. Βάιλ), «Το Απόγευμα της Αγάπης» (Βάρβογλης) κ.λπ. Εμφανίστηκε με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και ηχογράφησε για την ΕΡΤ και ξένες ραδιοφωνίες.
Επί δεκαετίες δίδαξε στο Ωδείο Αθηνών, «βγάζοντας» σημαντικούς Ελληνες τραγουδιστές: Σταμπόγλη, Μπερή, Κατσούλη, Ματθαιουδάκη, Μποτέλλη, Πατσαλίδη, Σταμίδου, Φωτεινοπούλου κ.ά.
Αξέχαστες έμειναν οι ερμηνείες της σε έργα Χατζιδάκι και Θεοδωράκη (κάποια τα ηχογράφησε και κυκλοφόρησαν σε δίσκους), Νίνο Ρότα στο Ηρώδειο, στα «Τραγούδια για τα Νεκρά Παιδιά» (Μάλερ), στο «Τραγούδια και Χοροί του Θανάτου» (Μουσόργκσκι) και στα «Επινίκια» (Σπ. Σαμάρας). Επίσης κυκλοφόρησε σε δίσκους έργα των Καλομοίρη, Χατζηαποστόλου, «Αριες Αντίκες» με τον Γαρουφαλή (πιάνο), «Εντεχνα Επτανησιακά Τραγούδια του ΙΘ' αι.» με την Μπήλιω Μωραΐτου (πιάνο), άριες και ντουέτα από την καριέρα της υπό τον τίτλο «Η Τέχνη της Κικής Μορφονιού» κ.ά.
Η Μορφονιού ήταν πάντοτε πολύ υποστηρικτική με τους νέους που άξιζαν, είχε χιούμορ ακαταμάχητο, μαχητική στους αγώνες του κλάδου μας.
Η έκθεση θα διαρκέσει από σήμερα Παρασκευή 19 έως την Κυριακή 21 Δεκέμβρη και θα φιλοξενηθεί στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα.
Ολοκληρώνοντας μια περίοδο έντονης πολιτικής δραστηριότητας και αγώνων, μια ανάσα πριν από τις γιορτές, η ΚΟΒ Εικαστικών καλεί φίλους και συντρόφους να γνωρίσουν την έντυπη τέχνη, να απολαύσουν έργα φτιαγμένα από μαχόμενους καλλιτέχνες με το μάτι στραμμένο στις αγωνίες του λαού και στους αγώνες του. Την Κυριακή 21 Δεκέμβρη στις 18.30 θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με θέμα «Τέχνη στην υπηρεσία της πάλης για την επαναστατική αλλαγή. Η παρέμβαση του ΚΚΕ στον Πολιτισμό», στην οποία θα μιλήσει η Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ.
Διεύθυνση: Τροίας 36, Αθήνα, κοντά στον σταθμό ΗΣΑΠ «Βικτώρια».
Μέρες και ώρες λειτουργίας έκθεσης: Παρασκευή 19/12: 18.00 - 21.00. Σάββατο 20/12 και Κυριακή 21/12: 12.00 - 21.00.
Επίσης, η Κομματική Οργάνωση Χορού της ΤΟ Καλλιτεχνών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ καλεί όσους και όσες ασχολούνται και αγαπάνε τον χορό, σε έναν μουσικό και χορευτικό αυτοσχεδιασμό εμπνευσμένο από τη φράση του Γκιούρκο Λάζλο, «Η Επανάσταση είναι η μεγαλύτερη μέθη της ανθρωπότητας», την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025, στις 17.00 - 19.00, στο Arrojo Theatre - Flamenco School (Μεγ. Αλεξάνδρου 128, Κεραμεικός).
Οπως σημειώνουν στο κάλεσμα: «Μέσα σε συνθήκες οξυμένων αντιπαραθέσεων μεταξύ των ιμπεριαλιστών, με την απειλή ενός γενικευμένου πολέμου, η πραγματική διέξοδος για τους λαούς είναι η πάλη για την επαναστατική αλλαγή του κόσμου. Αυτός ο δρόμος της ανατροπής μας εμπνέει και σαν καλλιτέχνες του Χορού.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Θα υπάρχουν κουπόνια για την Οικονομική Εξόρμηση προς τιμή του 22ου Συνεδρίου του ΚΚΕ.