Σκληρότερη λιτότητα υπόσχεται η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στα λαϊκά στρώματα. Μοναδικός τρόπος για την επίλυση των οικονομικών προβλημάτων είναι η ένταση της ακολουθούμενης πολιτικής, λέει ο υπουργός
Νέες αντιδραστικές αλλαγές στην αγορά εργασίας, στην κατεύθυνση της περαιτέρω ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων, της σύνδεσης του μισθού με την παραγωγικότητα, αλλά και την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών. Ο Ν. Χριστοδουλάκης, από το βήμα του συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, έστειλε για μια ακόμα φορά μήνυμα προς την ολιγαρχία και τους ξένους επιχειρηματίες ότι η κυβέρνηση, αν εκλεγεί ξανά, προτίθεται να κλιμακώσει και να εντείνει την αντιλαϊκή της οικονομική πολιτική. Κατά τον υπουργό, «η πολιτική που εφαρμόσαμε την τελευταία δεκαετία έχει αποδώσει», κυρίως με την επιτυχή ένταξη της ελληνικής οικονομίας στην ΟΝΕ...
Ο υπουργός Οικονομίας, ο οποίος, επί της ουσίας, έδινε εξετάσεις για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησής του σε ένα ακροατήριο «απαιτητικών» ξένων επιχειρηματιών, έκανε μια εκτενή αναφορά στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης στους τομείς των λεγόμενων διαρθρωτικών αλλαγών με έμφαση στις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων, καθώς και στο τελευταίο «αναπτυξιακό» - φορολογικό νόμο που δίνει νέα κίνητρα στις μεγάλες επιχειρήσεις. Σημείωσε με έμφαση ότι κεντρικός πολιτικός στόχος της οικονομικής πολιτικής παραμένουν οι αντιδραστικές αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας για την «πραγματική σύγκλιση» των επιδόσεων, με τα μέσα επίπεδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα δε εργαλεία για την επίτευξη του στρατηγικού αυτού στόχου, κατά τον υπουργό, παραμένουν πάντα η πολιτική δημοσιονομικής λιτότητας και η προώθηση των «διαρθρωτικών αλλαγών». Επιδίωξε μάλιστα να εμφανίσει την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική σαν μονόδρομο για την επίλυση των οικονομικών προβλημάτων. «Είναι βέβαιο, ανέφερε συγκεκριμένα, ότι κανείς σήμερα δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι όλα είναι ρόδινα για την ελληνική οικονομία. Ταυτόχρονα, όμως, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι ο μοναδικός τρόπος να επιλύσουμε αποτελεσματικά τα μεγάλα ανοιχτά για την ελληνική οικονομία ζητήματα είναι να εντείνουμε την πολιτική που ακολουθούμε». Οι Ελληνες εργαζόμενοι θα πρέπει να υπομένουν και νέες θυσίες, αυτή τη φορά για να βγει «η ελληνική οικονομία από τη θέση ουραγού στην Ευρωπαϊκή Ενωση και να τη φέρουμε σήμερα στο επίκεντρο των εξελίξεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση»!
Καθόλου φειδωλός στις εκφράσεις του ο υπουργός Οικονομίας, εξάγγειλε επί της ουσίας την κλιμάκωση της κυβερνητικής επίθεσης για την πλήρη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, στη λογική απορύθμισης της αγοράς εργασίας. Και όλα αυτά προεκλογικά... Κατά τον υπουργό, «χρειάζεται εκσυγχρονισμός της εργατικής νομοθεσίας, σύνδεση αμοιβής - παραγωγικότητας, βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων ενεργού αγοράς εργασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνηση προχωρεί σε πολιτικές ευελιξίας και ενίσχυσης της απασχόλησης και πολιτικές ενίσχυσης της επαγγελματικής κατάρτισης:
Με την επίκληση του νόμου της προσφοράς και της ζήτησης, ο υπουργός του ΠΑΣΟΚ «τελείωσε» τις εργασιακές σχέσεις...
Η πολιτική της κυβέρνησης και οι ανάγκες του μεγάλου ξενοδοχειακού κεφαλαίου καθορίζουν τις κατευθύνσεις του
Η σύνδεση της τουριστικής εκπαίδευσης με την πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση υπέρ του μεγάλου ξενοδοχειακού κεφαλαίου, αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΤΕΚ). Χαρακτηριστικός ήταν και ο τίτλος της ημερίδας που διοργάνωσε χτες: «Ο ρόλος του ΟΤΕΚ στο ανταγωνιστικό περιβάλλον της τουριστικής αγοράς».
Στην ημερίδα παρουσιάστηκε μελέτη για την απασχόληση και την εκπαίδευση, καθώς και το σχέδιο του ΟΤΕΚ για «αναβάθμιση» των τουριστικών σπουδών. Με τους καθηγητές και τους μαθητές να απουσιάζουν, αφού κανείς δεν τους κάλεσε, ο πρόεδρος του ΟΤΕΚ Γ. Σταματίου επισήμανε ότι με βάση τη μελέτη που εκπόνησαν από κοινού οι εταιρίες ΕΕΟ Group και KANTOR, «το 70% των απασχολουμένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και το 50% των απασχολουμένων στα τουριστικά γραφεία δεν έχουν καμιά εκπαίδευση - κατάρτιση».
Ωστόσο, ο ΟΤΕΚ προτίθεται να αντιμετωπίσει αυτήν την κατάσταση, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία τμημάτων ανώτερης εκπαίδευσης, που έχουν να κάνουν με την ξενοδοχειακή διοίκηση και μάλιστα υψηλού επιπέδου (!), καθώς και με προγράμματα σπουδών που αφορούν στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, για τις οποίες προετοιμάζονται συστηματικά οι μεγάλες μονάδες.
Η μελέτη αναφέρει επίσης ότι 6 στους 10 μαθητές θεωρούν μέτριο το επίπεδο των σχολών, κάτι που χειροτερεύει ο τελευταίος νόμος για την τουριστική εκπαίδευση 3105/03 και η συμμετοχή των ιδιωτών στις σχολές. Η έρευνα έδειξε ότι ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις κρίνουν πως υπάρχει έλλειψη εκπαιδευμένου προσωπικού, όμως μόνο το 68% των αποφοίτων των ανώτερων σχολών ΣΤΕ και ΑΣΤΕ έχει απορροφηθεί από την «αγορά εργασίας», σε σχέση μάλιστα με το 91% των παλαιών αποφοίτων.
Την ίδια στιγμή, η εντατικοποίηση στους χώρους εργασίας προκύπτει και από το στοιχείο ότι στην Ελλάδα αντιστοιχούν 9 κλίνες ανά υπάλληλο και ειδικότερα 3,5 κλίνες σε ξενοδοχεία κατηγορίας ΑΑ` και 14 κλίνες σε κατηγορίας Δ`.
Ο ΟΤΕΚ δίνει έμφαση στις ανάγκες του μεγάλου τουριστικού κεφαλαίου σε εξειδικευμένα στελέχη και την ίδια ώρα το σύνολο των αποφοίτων των σχολών και όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοί τους αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα της ανεργίας και των «ευέλικτων» εργασιακών σχέσεων, μισθών και ωραρίων.
Ανοδικά κινούνται τα μακροπρόθεσμα επιτόκια του ευρώ, γεγονός που προδιαγράφει την άνοδο των επιτοκίων του κρατικού δανεισμού για το 2004. Η Τράπεζα της Ελλάδος αποδίδει τη συγκεκριμένη εξέλιξη στο ότι τα «οικονομικά μεγέθη που δημοσιεύτηκαν έδωσαν περαιτέρω ενδείξεις για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, οδηγώντας πιθανότατα στο μέλλον σε μια αύξηση των επιτοκίων». Είναι φανερό δηλαδή το γεγονός ότι οι τραπεζίτες, που λυμαίνονται τόσο το κρατικό χρέος όσο και τα υπέρογκα δάνεια προς τα νοικοκυριά, θησαυρίζουν και σε περιόδους ύφεσης και σε περιόδους ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας.
Σύμφωνα με την ΤτΕ, η απόδοση του δεκαετούς κρατικού ομολόγου έφτασε στο τέλος του Νοέμβρη σε 4,55% από 4,45% στο τέλος του Οκτώβρη. Οι αυξήσεις στα επιτόκια των ομολόγων βραχυπρόθεσμης διάρκειας ήταν μικρότερη καθώς οι λεγόμενοι επενδυτές «αναμένουν ότι τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στους προσεχείς μήνες θα παραμείνουν αμετάβλητα, στα σημερινά ιστορικά χαμηλά επίπεδα». Ο τζόγος στη δευτερογενή αγορά κρατικού χρέους για το μήνα Νοέμβρη έφτασε σε 70 δισ. ευρώ.
Χτες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - ικανοποιώντας τις ορέξεις των ντόπιων και ξένων τραπεζών - ανακοίνωσε το πρόγραμμα του κρατικού δανεισμού για το α' τρίμηνο του 2004, όχι όμως και το ύψος του. Ξεχωρίζουν οι πολυετείς (μέχρι και το 2025) εκδόσεις που θα διατεθούν όπως και τα προηγούμενα χρόνια μέσω «κοινοπρακτικών δανείων» στις ευρωπαϊκές χρηματαγορές.
Παιχνίδια, ακόμη και μ' αυτή την υποτυπώδη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων, παίζει τώρα ο υφυπουργός Κουλούρης. Από τη μέρα που ο πρωθυπουργός τον διόρισε υφυπουργό εξωραϊσμού της ακρίβειας και της κερδοσκοπίας στην αγορά, ο κύριος Κουλούρης δίνει και τα ...ρέστα του. Δε σταμάτησε ούτε στιγμή να μετέρχεται διάφορα τερτίπια προκειμένου να εξασφαλίσει την παρουσία του στα μέσα ενημέρωσης -κυρίως σ' αυτά που, όπως λέει ο ίδιος, έχει ανθρώπους που ...«τον αγαπούν». Ετσι, αξιοποιώντας κάποιον ακόμη «φίλο» του, εμφανίστηκε χτες να δηλώνει σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή ότι έχει στα χέρια του αποκαλυπτική έρευνα του ΕΦΕΤ στον τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων. Και ενώ άφησε να εννοηθεί ότι από την έρευνα αυτή προκύπτουν πράματα και θάματα και ότι θα τη δημοσιοποιούσε χτες στους αρμόδιους συντάκτες του υπουργείου, δεν το έπραξε.
Φαίνεται ότι το ξανασκέφτηκε καλύτερα και - κρίνοντας ότι η χτεσινή μέρα ήταν φορτωμένη ειδησεογραφικά και άρα όχι πρόσφορη για τη δική του προσωπική προβολή - το ανέβαλε, αφήνοντας στους καταναλωτές αναπάντητα τα ερωτήματα που δημιούργησαν οι πρωινές του «αποκαλύψεις». Μέχρι, δηλαδή, να αποφασίσει ποια μέρα τον βολεύει να δώσει στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της έρευνας του ΕΦΕΤ, ώστε όσοι «τον αγαπούν στα κανάλια» να έχουν τη δυνατότητα να «παίζουν» το όνομά του. Διότι, τι είναι η ενημέρωση των καταναλωτών μπροστά στην προσωπική προβολή ολόκληρου Κουλούρη; Αυτά θα κοιτάζει τώρα ο άνθρωπος; Εδώ έρχονται εκλογές!