ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Λογοκρισία παράστασης από επιτροπή του υπουργείου Παιδείας

Σκηνή από την παράσταση
Σκηνή από την παράσταση
Τους κλασικούς της ελληνικής και ξένης δραματουργίας, αλλά και νεότερους καταξιωμένους Ελληνες θεατρικούς συγγραφείς θεωρεί ως «βλαπτικούς» για τους μαθητές το υπουργείο Παιδείας. Επιτροπή του απαγόρευσε - για θέαση από τα σχολεία - έργο βασισμένο σε κείμενά τους. Συγκεκριμένα, τη «Σύγκρουση Γενεών», από το θέατρο «Κνωσσός», με τον Λάμπρο Τσάγκα, σε σύνθεση κειμένων του Κώστα Γεωργουσόπουλου και μουσική του Διονύση Τσακνή.

Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χθες οι υπεύθυνοι της παράστασης, στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, κατήγγειλαν το αντιδημοκρατικό κρούσμα λογοκρισίας. Η ιστορία της υπόθεσης έχει ως εξής: Στις 9/10/2006 η καλλιτεχνική ομάδα υπέβαλε αίτηση για να εγκριθεί η συγκεκριμένη παράσταση από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, ώστε να μπορούν να τη δουν μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με όσα καταγγέλθηκαν, επιτροπή του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων απέρριψε (στις αρχές Φλεβάρη), για μαθητές Γυμνασίου, την παράσταση αυτή, που αποτελείται από αποσπάσματα έργων Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Αριστοφάνη, Σαίξπηρ, Χορτάτση, Σίλερ, Μολιέρου, Ο' Νιλ, Μάτεσι, Ξενόπουλου, Χορν, Αναγνωστάκη, Διαλεγμένου. Στα 16 αποσπάσματα σχολιάζονται επί σκηνής τα αίτια και τα αποτελέσματα, οι ιδέες και οι αξίες που τα προκαλούν, οι ρήξεις (παλιό και νέο, ήθη, ιδέες, ψυχολογικές εντάσεις, οικονομικά αίτια, ταξικές διαφορές, κλπ.). Αντί γι' αυτά, τα μέλη της επιτροπής θεώρησαν «βόμβα» στα θεμέλια της ελληνικής οικογένειας την παράσταση, επαναστατική τη μουσική του Διονύση Τσακνή και άρα «βλαπτική»... και άρα ακατάλληλη για τα παιδιά του Γυμνασίου.

Η έγκριση για τα Λύκεια δόθηκε λίγες μέρες μετά την πληροφόρηση ότι το θέμα θα δοθεί στον Τύπο (6/2) και μόλις προχθές, μια μέρα πριν από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου. Υπάλληλος, μάλιστα, του υπουργείου Παιδείας πρότεινε στον Λάμπρο Τσάγκα να κόψει μερικά αποσπάσματα για να δοθεί άδεια και για τα Γυμνάσια και να λήξει εκεί το θέμα. Δηλαδή, αφού δεν πέρασε η λογοκρισία, επιχείρησαν εμμέσως να επιβάλουν την αυτολογοκρισία. Πάντως, πρέπει να σημειώσουμε ότι και μέχρι τώρα δεν έχει δώσει γραπτά την ...αιτιολόγηση της λογοκρισίας.

Πολύ αρνητικές εντυπώσεις προκάλεσε χθες η έκρηξη της Μέλπως Ζαρόκωστα (είναι και μέλος της συγκεκριμένης επιτροπής του υπουργείου), η οποία βρέθηκε στη συνέντευξη Τύπου και δήλωσε αντίθετη με την άδεια και για τα Λύκεια, λέγοντας πως στην παράσταση είδε «μόνο γονείς καθάρματα και όχι και παιδιά καθάρματα». Ποιος μπορεί να χαρακτηρίσει ένα παιδί κάθαρμα, ακόμη και «ποιητική αδεία»;

Την αντίθεσή τους με κάθε μορφή λογοκρισίας εξέφρασαν ο γγ του ΣΕΗ Κωστής Μαλκότσης και, εκ μέρους της Εταιρείας Θεατρικών Συγγραφέων, ο Γιώργος Λαζαρίδης.

Πρεμιέρες ενόψει

«Τίποτα δικό μου» στο θέατρο «Πορεία»
«Τίποτα δικό μου» στο θέατρο «Πορεία»
Το «Θέατρο της Ανοιξης» ανεβάζει το Σάββατο την παράσταση «Σοφία Λασκαρίδου - Το ταξίδι μιας ζωής», σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη, μουσική Χρήστου Θηβαίου, σκηνικά - κοστούμια Δημήτρη Κακριδά. Πρόκειται για αφιέρωμα στη μεγάλη Ελληνίδα ζωγράφο που άνοιξε το δρόμο στις γυναίκες για σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών και που με την προσωπικότητά της ενέπνευσε ποιητές, συγγραφείς και ομοτέχνους της. Παράλληλα, είναι μια μελέτη για τη μνήμη και την επίδρασή της στον πολιτισμό. Το κείμενο, βασισμένο στην αυτοβιογραφία της και σε έρευνα σε αρχεία και στο χώρο στενών συγγενών της ζωγράφου, έγραψε ο Γιάννης Μαργαρίτης. Για την πληρέστερη προσέγγιση του εικαστικού και ποιητικού επιπέδου του θέματος, η σκηνική δράση πλαισιώνεται με videoκαι επί σκηνής τραγούδι του Χρήστου Θηβαίου, που υποδύεται και το μεγάλο έρωτα της Σοφίας Λασκαρίδου, λογοτέχνη Περικλή Γιαννόπουλου. Τη ζωγράφο υποδύεται η Χρυσάνθη Δούζη.

  • Πρεμιέρα στις 28/2 έχει το θέατρο «Πορεία», με το έργο «Τίποτα δικό μου» του Εντουαρντ Μποντ, σε σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου. Παίζουν: Νίκος Κουρής, Μαρία Ζορμπά, Ιπποκράτης Δελβερούδης.

Ο Εντουαρντ Μποντ, κινούμενος με άνεση από την κωμωδία στη φάρσα, γράφει για τον κόσμο όπως τον φαντάζεται το 2077, συστήνοντας επαγρύπνηση. Βλέπει έναν κόσμο όπου οι «αρχές» θα έχουν αποσπάσει από τον άνθρωπο το παρελθόν, τις αναμνήσεις του, ακόμα και τις πιο προσωπικές, αναγκάζοντάς τον να ζει σ' ένα αποστειρωμένο περιβάλλον, περιορισμένο στα απολύτως αναγκαία. Στις 18 Ιουλίου 2077, ένας άντρας χτυπάει την πόρτα του διαμερίσματος του Τζαμς και της Σάρα, λέγοντας πως είναι ο ξεχασμένος αδελφός της Σάρα. Στόχος του έργου να κρατήσει τους θεατές σε επαγρύπνηση ενάντια στον έλεγχο και την καταστολή, που επιβάλλουν όσοι κατευθύνουν την κοινωνία.

  • Στις 26/2 στο «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου 14) ανεβάζεται ο σαιξπηρικός «Τίτος Ανδρόνικος» από την ομάδα «Αρένα» (κάθε Δευτέρα, Τρίτη). Το έργο - σπάνια παιζόμενο, βίαια προκλητικό και βαθιά πολιτικό - εξερευνά τα όρια της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Κατατάσσεται στις ρωμαϊκής θεματολογίας τραγωδίες του Σαίξπηρ, αλλά χωρίς συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Μέσα στη σάπια Ρώμη, που νικά μετά από δεκαετείς πολέμους τους βαρβάρους Γότθους, με την επιστροφή του στρατηγού Τίτου Ανδρόνικου, προβάλλει η ωμότητα και η βία ενός μαρμαρωμένου πολιτισμικού κώδικα της Ρώμης, ο παραλογισμός και ο ακραίος ανθρώπινος πόνος που οδηγεί εκδικητικά το ένστικτο. Με μια ανατρεπτική πλοκή, με πράξεις ακραίας μορφής βίας, έρωτα, αναρχίας και οδύνης, λαξεύεται ένας κόσμος στρεβλός, με πάσχοντα, μοιραία πρόσωπα.

Μετάφραση Εύα Σιμάτου, σκηνοθεσία - διασκευή Αλέξανδρος Σωτηρίου, σκηνικά - κοστούμια Μιχάλης Τοπκαράς, μουσική Γιώργος Διαμαντόπουλος. Παίζουν: Αλέξης Σαρηπανίδης, Εύα Σιμάτου, Αλέξης Κλήμος, Ναθάνιελ Ραντλ, Μαρία Γεωργιάδου, Αλέξανδρος Σωτηρίου.

Μνήμη Νίκου Νικολαΐδη

Αυτοπροσωπογραφία του συγγραφέα και ΕΑΜίτη αγωνιστή Νίκου Νικολαΐδη
Αυτοπροσωπογραφία του συγγραφέα και ΕΑΜίτη αγωνιστή Νίκου Νικολαΐδη
Το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας πήρε την αξιέπαινη πρωτοβουλία να οργανώσει, σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Αιγυπτιωτών Ελλήνων, στο Σπίτι της Κύπρου (Ηρακλείτου 10, Κολωνάκι) στις 6 και 7/3 (έναρξη στις 8 μ.μ.) διημερίδα μνήμης του σπουδαίου, κομμουνιστή, αγωνιστή της ΕΑΜικής Αντίστασης στην Αίγυπτο, Κυπριο-αιγυπτιώτη πεζογράφου, ποιητή και ζωγράφου Νίκου Νικολαΐδη. Θα γίνουν εισηγήσεις για πολλές πτυχές του έργου του, από τους Ε. Νικήτα, Λ. Παπαλεοντίου, Α. Χατζησάββα, Α. Ζήρα, Θ. Πυλαρινό, Α. Κατσιγιάννη, Κ. Νικολαΐδη, Μ. Ρώτα κ.ά. Επίσης, στις 8/3 (8 μ.μ.) στο θέατρο «Δημήτρης Ποταμίτης» θα παρουσιαστεί το έργο του Ν. Νικολαΐδη «Πέρ' απ' το Καλό και το Κακό», σε σκηνοθεσία Α. Χριστοδουλίδη, διασκευή Ε. Ιωαννίδου - Αδαμίδου, σκηνικά-κοστούμια Α. Χαραλάμπους.

  • Με την ευκαιρία να σημειώσουμε ότι στο Σπίτι της Κύπρου, στις 15/3 (8 μ.μ.) θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Ανθολογία ρώσικου διηγήματος του μεσοπολέμου» («εκδόσεις «Πλέθρον»), σε εισαγωγή- μετάφραση της Ρωσίδας μελετήτριας της νεοελληνικής λογοτεχνίας Τάνιας Ραχματούλινα, η οποία ζει στην Ελλάδα.
2ο φεστιβάλ νέων θεατρίνων

Το θέατρο «Τόπος Αλλού», μετά την επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση ανοίγει ξανά τις πόρτες του σε νέους ανθρώπους του θεάτρου, που έχουν όνειρα και σχέδια αλλά όχι τα μέσα να τα υλοποιήσουν. Το 2οφεστιβάλ νέων θεατρίνων θα πραγματοποιηθεί από 16 - 21/4, με θεματικό άξονα: «Μαριονέτες σε έναν κόσμο που αλλάζει».

Η γη είναι σφαιρική και γυρνάει ασταμάτητα. Αλλάζει και μαζί της και μεις. Το παγκόσμιο γίγνεσθαι έχει να επιδείξει τρομερές αλλαγές σε άπειρους τομείς. Σ' αυτόν τον κόσμο, ο άνθρωπος στέκεται άφωνος, έκπληκτος, ελάχιστος. Αλλάζει και αυτός, άγει και άγεται, οδηγεί τα γεγονότα αλλά και οδηγείται απ' αυτά. Η ύπαρξη, η μοναξιά, η κοινωνική συμπεριφορά, η στάση του απέναντι σ' αυτόν τον κόσμο αποτελεί το τραγικό αλλά και το κωμικό στοιχείο του.

Το θέατρο «Τόπος Αλλού» θα διαθέσει τον εξοπλισμό και το μηχανισμό λειτουργίας του στις νέες ομάδες που θα υποβάλλουν τις προτάσεις τους, προκειμένου να τις υλοποιήσουν και να τις παρουσιάσουν στο κοινό.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ