ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Οχτώβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Φεστιβάλ Βιβλίου υπό την Ακρόπολη

Στον πεζόδρομο της Δ. Αεροπαγίτου θα διεξαχθεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το φετινό, 33ο Φεστιβάλ Βιβλίου που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου (ΣΕΚΒ) από 4-17 του Οκτώβρη. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 5/10 (8μμ) από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κ. Στεφανόπουλο.

Αντί για θεματική έκθεση, οι διοργανωτές επέλεξαν να έχουν στο φετινό φεστιβάλ το σύνθημα: «Μία ξεχωριστή φθινοπωρινή Ολυμπιάδα για το Βιβλίο! Ελάτε όλοι ν' ανεβάσουμε τον πήχη αναγνωσιμότητας! Ο καθένας θα έχει το δικό του ρεκόρ!». Την αφίσα της φετινής έκθεσης φιλοτέχνησε ο καθηγητής του ΕΜΠ, Σωτήρης Σόρογκας.

Στα 256 περίπτερα της έκθεσης θα συμμετάσχουν 320 περίπου εκδότες, με βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων. Θα παρουσιαστούν βέβαια και όλες οι ελληνικές εκδόσεις που κυκλοφόρησαν με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες και οι οποίες αφορούσαν στους αρχαίους αγώνες, στην αναβίωσή τους και στους σύγχρονους αγώνες. Να σημειώσουμε ότι ο Σύνδεσμος εύχεται οι φετινοί επισκέπτες να ξεπεράσουν τις 700.000 επισκεπτών πέρσι.

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ οργανώνεται συνάντηση με θέμα «Βιβλίο, η γέφυρα συνύπαρξης των λαών», σε συνεργασία με το Ελληνικό Τμήμα της UNICEF, στις 11/10 (6.30μμ), στο κτίριο Μελετών Ακρόπολης στου Μακρυγιάννη.

Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά: Παρασκευή 6-10.30 μμ. Σάββατο 6-11 μμ. Κυριακή 10 πμ-2 μμ και 6-10.30 μμ.

Μουσική, χορός, υποκριτική

«Χιονισμένος ερωδιός» από το θέατρο «Καμπούκι»
«Χιονισμένος ερωδιός» από το θέατρο «Καμπούκι»
Περισσότερα από 400 χρόνια το γιαπωνέζικο θέατρο «Καμπούκι» καθηλώνει τους θεατές με την απαράμιλλη τέχνη του. Αυτή την τέχνη θα ξεδιπλώσει στις τρεις παραστάσεις, που θα δώσει (3, 4,5 /10) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα αποσπάσματα από τρία έργα του, στο πλαίσιο της σειράς «Γέφυρες».

Σύζευξη παλαιότερων μορφών θεάματος, το «Καμπούκι» είναι ένας θεατρικός κώδικας με εκπληκτική πληρότητα. Αξίζει να σημειωθεί πως τα τρία κινέζικα ιδεογράμματα, που αποτελούν τη λέξη «Καμπούκι» σημαίνουν μουσική, χορός, υποκριτική. Τα παραπάνω μαζί με το μακιγιάζ και τα κοστούμια οδηγούν σε μια δεξιοτεχνία ύφους, που εντυπωσιάζει και φαντάζει εξωτική. Το «Καμπού» αποτελεί ένα καλλιτεχνικό είδος, που μιλάει περισσότερο με τη «γλώσσα» του σώματος παρά με αυτή των λέξεων. Φορείς αυτής της στιλιζαρισμένης ομορφιάς και εκφραστικότητας είναι οι εξαιρετικοί ηθοποιοί του «Καμπούκι». Τους ρόλους, ανδρικούς και γυναικείους, ερμηνεύουν αποκλειστικά άνδρες ηθοποιοί, οι «οναγκάτα», που μυούνται σε αυτή την τέχνη πατροπαράδοτα.

Θα παρουσιαστούν αποσπάσματα από τα έργα: «Σιοκούμι» («Ο κουβαλητής του αλατιού») - ένα χορόδραμα «Καμπούκι», τραγικό και μυστηριώδες στην πλοκή του. «Αγιατσούρι Σαμπάσο» («Ο χορός της μαριονέτας») που εμπεριέχει στοιχεία κουκλοθεάτρου, μπουνράκου - το άλλο μεγάλο είδος παραδοσιακού γιαπωνέζικου θεάτρου, που μαζί με το θέατρο «Νο» περνά στο «Καμπούκι» επηρεάζοντας την εξέλιξή του. «Σάγκι μουσούμε» («Χιονισμένος ερωδιός») - χορός συνοδεία μουσικής ναγκάουτα (εκτενές τραγούδι) που ερμηνεύει ένας οναγκάτα. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1762, ενώ οι σημερινές του παραστάσεις συνδυάζουν στοιχεία παραδοσιακής και μοντέρνας χορογραφίας.

  • Με αφορμή τις παραστάσεις, στις 4/10, στο Μέγαρο Μουσικής εγκαινιάζεται η έκθεση «Ουκίγιο - ε», με γιαπωνέζικες ξυλογραφίες και ιστορικά κοστούμια του «Καμπούκι».
«Σώμα και αρχαίο δράμα»

Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Σώμα και Αρχαίο Δράμα» θα πραγματοποιηθεί (1-3/10) στο εργοστάσιο «Κρόνος», στο πλαίσιο των «Αισχυλείων». Το συνέδριο διοργανώνουν το Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί» και ο Δήμος Ελευσίνας.

Το συνέδριο θα διερευνήσει τη σχέση μεταξύ της σωματικότητας και του αρχαίου ελληνικού δράματος, ως κειμένου (κυρίως) και ως σκηνικής πράξης, και στο επίπεδο της παράστασης και στο επίπεδο της πρόσληψής της. Θεατρολόγοι και φιλόλογοι, Ελληνες και ξένοι (ΗΠΑ, Γερμανία, Αγγλία, Ισραήλ, Αυστρία, Ελβετία, Τουρκία, Ιαπωνία, Καναδά, Αυστραλία) θα καταθέσουν σκέψεις και απόψεις, καλύπτοντας ένα ευρύτατο φάσμα επιμέρους θεμάτων. Η θεωρητική προσέγγιση των συνθηκών της αρχαίας παράστασης, η μελέτη ειδικών - τοπικά και χρονικά προσδιορισμένων - σκηνοθεσιών του σώματος, η ανάγνωση συγκεκριμένων παραμέτρων της σκηνοθεσίας της σωματικότητας μέσα από ειδικές μεθόδους και θεωρίες, η προσέγγιση συγκεκριμένων σωματικών τύπων στην κωμωδία και τραγωδία, η διερεύνηση της συμπεριφοράς και στάσης του θεατή, είναι μερικά από τα θέματα που θα απασχολήσουν το συνέδριο. Ο επιστημονικός διάλογος θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις (εργαστήρια, διαλέξεις /παρουσιάσεις σκηνοθετικών μεθόδων, δράσεις κλπ.), που στοχεύουν σε μια παραγωγική συνδιαλλαγή μεταξύ της θεωρητικής και πρακτικής αντιμετώπισης της σωματικότητας, στο πλαίσιο της εγγραφής της στο θεατρικό περιβάλλον του αρχαιοελληνικού δράματος.

Τέλος, μέχρι την Κυριακή, θα φιλοξενείται σε χώρους του εργοστασίου «Κρόνος» ομαδική έκθεση φοιτητών της ΑΣΚΤ και βίντεο - εγκατάσταση της σκηνοθέτριας Αλίκης Πίτερσον.

Πρεμιέρα στη «Στοά»

Πρεμιέρα σήμερα, στο θέατρο «Στοά», με το έργο του Μάριου Ποντίκα «Ο δολοφόνος του Λάιου και τα κοράκια», σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική του Νίκου Μενουδάκη. Το νέο έργο του Ποντίκα, που παρουσιάστηκε την περασμένη άνοιξη για λίγες παραστάσεις και επαναλαμβάνεται, στηρίζεται στο σοφόκλειο «Οιδίποδα» και αποτελείται από δύο μονολόγους που ερμηνεύουν ο Θανάσης Παπαγεωργίου και η Λήδα Πρωτοψάλτη. Συμμετέχουν η Εύα Καμινάρη και η Μαρία Παπαστεφανάκη.

Αναδρομική έκθεση

Αναδρομική έκθεση έργων του Γάλλου ζωγράφου Ζαν Ριστέν φιλοξενείται στο «Μουσείο Φρυσίρα», σε επιμέλεια της Μάρθας Χαλικιά. Η έκθεση περιλαμβάνει 130 έργα του καλλιτέχνη, από τη δεκαετία του '50 μέχρι σήμερα και φιλοξενείται και στα δύο κτίρια του Μουσείου (Μονής Αστερίου 3 και Μονής Αστερίου 7). Ξεκινώντας από την αφηρημένη ζωγραφική, επηρεασμένη από τις τάσεις στη δεκαετία του 1950, ο ζωγράφος κινήθηκε αργότερα (δεκαετία του 1960) στο χώρο της ποπ-αρτ και του κινήματος «Cobra», που κυρίως επηρέασε τους Βέλγους καλλιτέχνες.

Οπως αναφέρθηκε σε συνέντευξη Τύπου, «χαρακτηριστικά της δημιουργίας του είναι η παρουσίαση μοναχικών ή απομονωμένων προσώπων, σχεδόν ακαθόριστων, που θυμίζουν κάτι ανάμεσα σε ζώο και κλώνο, ένα παράλληλο σύμπαν παραμορφωτικών καθρεφτών, μια προβολή των δικών μας αδυναμιών. Εργαζόμενος χωρίς μοντέλο, αποτυπώνοντας αυτό που είχε στη φαντασία του δίχως τη βοήθεια εξωτερικών στοιχείων, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ολόκληρο κίνημα στην παραστατική ζωγραφική, που δέχεται επικρίσεις, αλλά σίγουρα αποτελεί μια από τις πλέον πρωτοποριακές δημιουργίες του 20ού αιώνα». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9/1/2005.

Δοκιμιακές «περιπλανήσεις»

To «πρόσωπο» του κρίσιμου καιρού μας, με το οποίο «απελπιζόμαστε», αλλά «κι απεγνωσμένα ελπίζουμε σε όσα δεν είναι ορατά ακόμα», σε μια νέα «έφοδο στους ουρανούς», αναζητά το βιβλίο του Σάββα Μιχαήλ «Μορφές της περιπλάνησης», το οποίο παρουσίασε, σε συνέντευξη Τύπου η «Αγρα». Το βιβλίο περιλαμβάνει ενδιαφέροντα δοκίμια για αθάνατα, διαχρονικά, αλληγορικά λογοτεχνικά έργα και σε μεγάλες μορφές της Φιλοσοφίας και της Ιστορίας. Μορφές, οι οποίες στον καιρό τους, με ιδέες, οράματα, έργο και πράξη αναζήτησαν το «απόλυτο», το καινούριο για μια κοινωνία του ανθρώπου. Διερμηνεύοντας δημιουργήματα μεγάλων μορφών της λογοτεχνίας, όπως οι Θερβάντες «Δον Κιχώτης», Τζόις («Οδυσσέας»), Μπαλζάκ («Τα χαμένα όνειρα»), Μελβίλ («Μόμπι Ντικ»), Εμπειρίκος («Ο Μεγάλος Ανατολικός»), ο ποιητής της Οκτωβριανής Επανάστασης Μαγιακόφσκι, ο επαναστατημένος Αρτώ, άλλων δημιουργών και μελετητών της λογοτεχνίας, αλλά και μορφών της φιλοσοφίας και της ιστορίας (Μαρξ, Κίργκεγκορ, Λένιν, Τρότσκι, Μέγιαμιν, Μπλοχ, Λούκατς, κ.α), ο συγγραφέας εκφράζει τη διαλεκτική άποψη ότι έργα τέτοιων μορφών «είναι η ίδια η Ιστορία των βασάνων και των αγώνων των ανθρώπων». Οτι οι μορφές αυτές «είναι μορφές αντικειμενικής υλικής ιστορικής ύπαρξης και συνάμα μορφές της μεταβαλλόμενης αυτοσυνείδησης της Ιστορίας στην κίνηση για την αλλαγή και το έργο τους ως "φάροι" βοηθούν να δούμε το "χείλος της καταστροφής", αλλά και λάμψεις του ανέλπιστου, αλλά διαλεκτικά ερχόμενου...».

Ο Τάκης Κωνσταντακόπουλος και η συντροφιά του ξεκινούν σήμερα τις εμφανίσεις τους στο «Μυθικό» (Ηρώνδα 6Β, πεζόδρομος, Καλλιμάρμαρο, τηλ. 210.7257.456). Κάθε Παρασκευή και Σάββατο (11μμ) παρουσιάζουν έντεχνα και λαϊκά τραγούδια.

Συναυλία προς τιμήν του Μίμη Πλέσσα πραγματοποιείται σήμερα (8.30μμ), στο Κηποθέατρο Παπάγου. Με τον συνθέτη, που θα παίξει πιάνο και θα διευθύνει την οκταμελή ορχήστρα θα συμπράξουν οι τραγουδιστές Πένυ Ξενάκη, Ζωή Κουρούκλη και Σπύρος Κλείσσας. Είσοδος ελεύθερη.

Σήμερα παρουσιάζεται το νέο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη «Νύφες» (εκδόσεις «Καστανιώτη»), στο οποίο βασίζεται και η ομώνυμη ταινία του Παντελή Βούλγαρη, σε σενάριο της Καρυστιάνη. Η ταινία που θα βγει στους κινηματογράφους στις 22/10, είναι η ακριβότερη μέχρι σήμερα ελληνική παραγωγή, και τη συνυπογράφουν οι Μπάρμπαρα Ντε Φίνα και Τέρι Ντούγκας, Μάρτιν Σκορτσέζε. Πρωταγωνιστής είναι ο Αγγλος ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Στίβεν Μπέρκοφ, του οποίου το μυθιστόρημα «Η αρπαχτή. Λόγια ενός ηθοποιού» κυκλοφόρησε στα ελληνικά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ