Οδηγίες για τον τρόπο που πρέπει να παραλαμβάνουμε το πετρέλαιο για τους καυστήρες
Από τη Δευτέρα ξεκινάει η χρήση του πετρελαίου θέρμανσης για τα ελληνικά νοικοκυριά, και τα πλατιά λαϊκά στρώματα θα υποστούν βαρύτατο πλήγμα στο εισόδημά τους από το διπλασιασμό της τιμής του. Πέρσι, την ίδια περίοδο, η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης ήταν στις 77 δραχμές. Φέτος, όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, αφού η τιμή εκκίνησης βρίσκεται στις... 160 δραχμές. Βέβαια, πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι στην περίπτωση που οι τιμές του αργού πετρελαίου διεθνώς αυξάνονται, τόσο θα αυξάνονται και στην εγχώρια αγορά, μια και η κυβέρνηση δεν προτίθεται να προχωρήσει σε καμία μείωση της φορολογίας.
Πέρα από την ακρίβεια του πετρελαίου θέρμανσης, πριν φουλάρουμε τις δεξαμενές στα σπίτια μας, θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μια σειρά από ζητήματα και λεπτομέρειες που συμβαίνουν κατά την παραλαβή του πετρελαίου. Ενόψει λοιπόν της προμήθειας με το πετρέλαιο θέρμανσης, το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) και η Ενωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) δίνουν μια σειρά από χρήσιμες συμβουλές. Σύμφωνα με αυτές:
Πριν παραγγείλουμε πετρέλαιο θα πρέπει να ρωτήσουμε σε περισσότερες από μία εταιρίες για την τιμή διάθεσης. Ψάχνοντας ίσως πετύχουμε μια καλύτερη τιμή. Να προσέχουμε όμως τις περίεργα χαμηλές τιμές και σε μία τέτοια περίπτωση να μη σπεύδουμε να το αγοράσουμε διότι ίσως το προσφερόμενο σε τιμή «ευκαιρίας» πετρέλαιο να είναι νοθευμένο. Να φροντίζουμε να προμηθευόμαστε πετρέλαιο σε ποσότητα τουλάχιστον 1.000 λίτρων γιατί ορισμένες εταιρίες σε παρόμοιες ποσότητες προσφέρουν ευκαιρίες. Συνεπώς, ένας τόνος μπορεί (για παράδειγμα) να στοιχίσει λιγότερο από την αγορά 800 λίτρων. Για να διαπιστώσουμε την ποιότητα του πετρελαίου, δηλαδή αν είναι νοθευμένο ή όχι, πολύ λίγα πράγματα μπορούμε να κάνουμε. Αυτό που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε είναι να προσέξουμε το χρώμα του πετρελαίου, το οποίο θα πρέπει να είναι κοκκινωπό. Αν το χρώμα του είναι διαφορετικό τότε κάτι δεν πάει καλά.
Επειδή όμως στο στάδιο της παραλαβής σημειώνονται και τα περισσότερα παράπονα, αλλά και οι περισσότερες παρασπονδίες, υπάρχουν λύσεις ώστε να μη βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να έχουμε πληρώσει μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που πράγματι προμηθευτήκαμε. Συνεπώς, θα πρέπει να έχουμε ογκομετρήσει τη δεξαμενή ώστε να γνωρίζουμε πόσα λίτρα χωράει σε κάθε κυβικό εκατοστό. Αυτό το βρίσκουμε πολλαπλασιάζοντας το μήκος επί το πλάτος.
Οταν έρθει το βυτιοφόρο, να πάρουμε το δελτίο αποστολής και μαζί με τον οδηγό του βυτίου να μετρήσουμε το ύψος του πετρελαίου και να το σημειώσουμε στην ειδική θέση που έχει το τιμολόγιο για να μην υπάρχουν διχογνωμίες. Οταν τελειώσει η παροχή του πετρελαίου από το βυτίο στη δεξαμενή να περιμένουμε πέντε λεπτά τουλάχιστον για να «ηρεμήσει» το πετρέλαιο μέσα στη δεξαμενή. Μετά να ξαναμετρήσουμε το ύψος του πετρελαίου και να το σημειώσουμε στην αντίστοιχη θέση, προκειμένου να βρούμε την ποσότητα που διοχετεύτηκε.
Στο Χρηματιστήριο, κατά τα πρότυπα της ΕΥΔΑΠ, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2001 και η ΕΥΑΘ, αποφάσισε χτες κυβερνητική σύσκεψη
Η εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης για τη μετατροπή του νερού από κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα συνεχίζεται... Ετσι, μετά την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ, σε χτεσινή κυβερνητική σύσκεψη αποφασίστηκε εντός του πρώτου εξαμήνου του 2001 να ιδιωτικοποιηθεί με τον ίδιον ακριβώς τρόπο (μέσω εισαγωγής ποσοστού μετοχών στο Χρηματιστήριο) και η ΕΥΑΘ, η εταιρία ύδρευσης - αποχέτευσης της Θεσσαλονίκης.
Στη σύσκεψη αυτή, που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, πήραν μέρος, εκτός του υπουργού Γ. Παπαντωνίου, ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Γ. Πασχαλίδης, οι γενικοί γραμματείς των δύο υπουργείων Σ. Τραυλός και Γ. Λυσσαρίδης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ Χ. Τσόγκας, καθώς και σύμβουλοι της ΕΤΕΒΑ, οι οποίοι προφανώς θα αναλάβουν να εισηγηθούν τον ακριβή τρόπο της ιδιωτικοποίησης, όπως έκαναν και για την ΕΥΔΑΠ. Αλλωστε, όπως ανακοινώθηκε και επίσημα, η μετοχοποίηση θα πραγματοποιηθεί κατά τα πρότυπα της ΕΥΔΑΠ, το οποίο σημαίνει ότι και η ΕΥΑΘ θα τεμαχιστεί στα δύο (η εταιρία εκμετάλλευσης θα μπει στο χρηματιστήριο, ενώ τα πάγια θα παραμείνουν στο δημόσιο, όπως βέβαια και η ευθύνη για επενδύσεις, ώστε να υπάρχει σταθερή ροή νερού, να αναβαθμιστούν και να συντηρηθούν τα δίκτυα κ.λπ.), δηλαδή όλα τα βάρη θα τα πληρώνει ο λαός, ακόμη και από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ οι ιδιώτες - μέτοχοι μόνο θα... εισπράττουν!
Το εγχείρημα αυτό θα επιφέρει ασφαλώς μεγάλη αύξηση της τιμής του νερού και των τελών αποχέτευσης που θα υποχρεωθούν να πληρώσουν οι κάτοικοι του πολεοδομικού συγκροτήματος της συμπρωτεύουσας (οι Αθηναίοι από τον πρώτο κιόλας χρόνο μετοχοποίησης της ΕΥΔΑΠ πληρώνουν αυξημένα τιμολόγια έως και 30%). Αυτό, άλλωστε, είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Ιούλη ο ίδιος ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Χ. Τσόγκας. Τότε η Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή της τόνιζε: «Οι ανατιμήσεις δεν έχουν σκοπό να καλύψουν το λειτουργικό κόστος ή τα έργα υποδομής, αλλά να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις (δώρα) για να περάσει η ύδρευση στα χέρια των ιδιωτών. Θέλουν να μετατρέψουν το νερό από κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα. Γιατί σκοπός της εταιρίας είναι τα κέρδη του ιδιώτη. Δεν είναι η εξυπηρέτηση των βασικών λαϊκών αναγκών για επαρκές, φθηνό, υγιεινό νερό για όλους».
Σε άλλο σημείο η ίδια ανακοίνωση του ΚΚΕ επισήμαινε ότι η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ «προκαλεί το λαϊκό αίσθημα» και ότι «εντάσσεται στη γενικότερη κυβερνητική πολιτική του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, σύμφωνα με τις εντολές της ΕΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει με τη ΔΕΘ και το Λιμάνι κ.ά.».
Πλεόνασμα ύψους 627 δισ. δραχμών εμφάνισαν τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού στο εννιάμηνο Γενάρη-Σεπτέμβρη του 2000. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών η αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1999 έφθασε σε 11,6%. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι κυβερνώντες στην πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού κάνουν διάφορες... τροποποιήσεις, έτσι ενώ σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ο ετήσιος στόχος αύξησης των εσόδων έχει καθοριστεί στο 5,8%, η χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών κάνει λόγο (άγνωστο για ποιο λόγο) για στόχο 3,4%. Ανεξάρτητα από αυτό και σύμφωνα με τα δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, οι υπηρεσίες του υπουργείου εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου τα έσοδα θα διαμορφωθούν σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα. Από την άλλη πλευρά αυξημένες ήταν και οι δαπάνες, καθώς σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία αυξήθηκαν στο επτάμηνο Γενάρη -Ιούλη κατά 7,9% έναντι ετήσιου στόχου 4,2%.
Στο εννιάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη τα έσοδα έφτασαν σε 8,8 τρισ . δραχμές. Στο πλεόνασμα των 627 δισ.δρχ. συνεισέφεραν τα έσοδα των ΔΟΥ με 549 δισ. δρχ. και τα έσοδα των τελωνείων με 121 δισ. δρχ., ενώ αντίθετα τα έσοδα από κρατικά μερίσματα από μετοχές, ομόλογα κλπ. υπολείπονται του στόχου κατά 43 δισ. δρχ.
Τα έσοδα των ΔΟΥ στο εννιάμηνο αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1999 σε ποσοστό 14,9% και έφτασαν σε 6,1 τρισ. δραχμές. Στο ποσό αυτό σημαντική συμβολή έχουν ο φόρος εισοδήματος (2,8 τρισ.) με ποσοστό αύξησης 13,7% και ο ΦΠΑ (1,73 τρισ.) που εμφανίζεται αυξημένος σε σχέση με το 1999 κατά 11,2%.