Παρασκευή 13 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Θανατηφόρος ανταγωνισμός

Ηπροχτεσινή πρόκληση των εφοπλιστών, ότι θα ακινητοποιήσουν τα πλοία, δεν ξενίζει. Αυτοί ακριβώς ήταν πάντα οι εφοπλιστές. Ούτε πατριώτες, ούτε φιλεύσπλαχνοι. Κυνικοί, ψυχροί, δραχμοφονιάδες, η πιο σκληρή έκφραση του κεφαλαίου. Φονιάδες και με το ποινικό περιεχόμενο του χαρακτηρισμού. Οχι μόνο δε λογάριασαν ποτέ τις ανθρώπινες ζωές, αντίθετα έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους κι από το θάνατο των ναυτικών να βγάζουν κέρδος. Οι παλιότεροι έχουν να μαρτυρήσουν πολλά για ναύτες κλειωμένους στο μπαλαούρο, που πήγαιναν μαζί με το σαπάκι στο βυθό κι ανέβαζαν έτσι τα δολάρια της αποζημίωσης. Δεν εκπλήσσει λοιπόν η προχτεσινή ανακοίνωσή τους, με την οποία σκυλεύουν πάνω σε 81 πτώματα και ζητάνε τα ρέστα, γιατί, δήθεν, «διασύρονται» από τις συνεχείς αποκαλύψεις για τα σαπάκια που κυκλοφορούν στο Αιγαίο.

Αυτό που αξίζει ειδικής σημείωσης είναι η στάση της κυβέρνησης. Με τη σχετική απαντητική προς τους εφοπλιστές ανακοίνωσή του το υπουργείο Ναυτιλίας προσπερνά την ουσία του προβλήματος, δηλαδή τον ανταγωνισμό των εφοπλιστών - αυτόν που έφερε τους 81 νεκρούς και ανοίγει τάφους για τα επόμενα θύματα - κι αφού αρπάζει την ευκαιρία, χρεώνει τη φιλοεφοπλιστική πολιτική στο λαό. «Η κοινωνία απαιτεί» αναφέρει το ΥΕΝ και παρουσιάζει ως κοινωνικό αίτημα την παραπέρα ένταση του ανταγωνισμού. Ενταση, για την οποία έστρωσαν το έδαφος οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, με βάση τις οποίες την ερχόμενη βδομάδα σπάει η αποκλειστική εκμετάλλευση των γραμμών του Αιγαίου από εταιρίες που έχουν άδειες σκοπιμότητας, ώστε να δοθεί ανάλογο δικαίωμα στην ανερχόμενη εφοπλιστική κλίκα που μέχρι τώρα περιόριζε τη δράση της στο Ιόνιο.

Ηκυβέρνηση δηλώνει πως έτσι ο άγριος ανταγωνισμός μεταξύ των εταιριών του Αιγαίου θα γίνει «υγιής ανταγωνισμός». Ψεύδεται εν ψυχρώ, καθώς γνωρίζει από πρώτο χέρι πως ο «υγιής ανταγωνισμός» που έρχεται σημαίνει 24ωρα συνεχούς δουλιάς για τα πληρώματα, αδιάκοπη λειτουργία των πλοίων σε βαθμό που να «σπάνε» οι μηχανές. Αυτό, δηλαδή, που συμβαίνει ήδη στο Ιόνιο και ειδικότερα στα δρομολόγια προς Ιταλία ανάμεσα στις ίδιες εταιρίες που καλούνται να ανταγωνιστούν «υγιώς» και στο Αιγαίο. Με τις αποφάσεις της η κυβέρνηση άνοιξε κι άλλο τις ορέξεις των εφοπλιστών. Χρεώνεται από τώρα τις συνέπειες.

Αν σημειώνουμε αναλυτικά αυτήν την εξέλιξη είναι γιατί μέσα από τις τραγωδίες που προδιαγράφει, αναδεικνύει ακόμα πιο επιτακτικά το αίτημα που προβάλλεται όλο και πλατύτερα από το νησιώτικο πληθυσμό και τους ναυτεργάτες. Τη διατήρηση, δηλαδή, και θωράκιση του προστατευτισμού στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, με διασφάλιση των ναυτεργατικών δικαιωμάτων. Ακόμα παραπέρα, την ανάπτυξη ενός πλατιού λαϊκού κινήματος, που θα δώσει συντονισμένα τη μάχη για την ανατροπή της σημερινής διαλυτικής πολιτικής και θα διεκδικεί τη δημιουργία ενός Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ο οποίος θα λειτουργεί υπό τον άμεσο εργατικό και κοινωνικό έλεγχο.

Ηπλήρης απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, είτε γίνει το Γενάρη του 2003 που ζητά ο ΣΥΝ, είτε τον Οκτώβρη του 2002 που θέλει ο Παπουτσής, είτε το 2001 που ζητά η ΝΔ, οδηγεί μόνο σε παραπέρα όξυνση τον ανταγωνισμό και κατά συνέπεια σε ισχυροποίηση των μονοπωλίων. Κι αυτό, όπως και να το ντύσει η κυβέρνηση, προαναγγέλλει δεινά και για τους ναυτικούς και για τους νησιώτες, συνολικότερα για τους επιβάτες.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ