Η συγκεκριμένη κωμωδία πήρε το όνομά της από το χορό, που αποτελείται από πολίτες της εύπορης και συντηρητικής τάξης των Ιππέων, οι οποίοι αντιπαθούσαν τον δημαγωγό Κλέωνα, εναντίον του οποίου στρέφει την πένα του ο Αριστοφάνης.
Στο έργο τα ονόματα Παφλαγόνας και Αλλαντοπώλης είναι συμβολικά και εύκολα παραβάλλονται με πρόσωπα της εποχής του, αλλά και με σύγχρονα πολιτικά πρόσωπα.
Ο καυστικός Αριστοφάνης περιγράφει τον αγώνα για την εξουσία μεταξύ του Παφλαγόνα και του Αλλαντοπώλη, διακωμωδώντας τον τρόπο που ασκείται η πολιτική προκειμένου να αποκτηθεί η εύνοια των πολιτών. Καθοριστικό ρόλο στο ποιος θα υπερισχύσει στη σύγκρουση αυτή παίζει ο χορός των Ιππέων. Στη λεκτική διαμάχη του Παφλαγόνα με τον Αλλαντοπώλη, η κωμωδία στηλιτεύει και χλευάζει τη δημαγωγία των πολιτικών και τη φαυλότητα της εξουσίας, το λαϊκισμό και τη ρουσφετολογία, τα μικροκομματικά συμφέροντα, αλλά και την αφέλεια που πολλές φορές διακρίνει την κοινή γνώμη. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα τόσο της αρχαίας Αθήνας όσο και της σημερινής πολιτικής κατάστασης.
Οι «Ιππής», γράφει ο Κώστας Βάρναλης, «είναι ίσως η πιο ανελέητη και η πιο ολοκληρωμένη πολιτική σάτιρα του Αριστοφάνη εναντίον των δημαγωγών του καιρού του και τόσο αληθινή που ξεπερνά τα φράγματα των καιρών». «Ο Αριστοφάνης νίκησε στον ποιητικό αγώνα», καταλήγει ο Βάρναλης, «αλλά νικήθηκε στον πολιτικό. Θριάμβεψε ο ολέθριος Κλέωνας. Ομως το μάθημα που μας έδωσε ο ποιητής είναι αθάνατο. Μας δείχνει ποιο είναι το χρέος των εθνικών δασκάλων στις παρόμοιες ιστορικές ώρες».
Αποψη της Ακαδημίας Πλάτωνος |
Σχετικά με την Ακαδημία Πλάτωνος, αναφέρει ότι είναι «ένας ιδιαίτερα σημαντικός αρχαιολογικός χώρος και ταυτόχρονα μια ανάσα ελεύθερου χώρου του κέντρου της Αθήνας, λειτουργώντας ως πολιτιστικό πάρκο μαζί με τη λειτουργία και του Μουσείου της Πόλης των Αθηνών που έχει χωροθετηθεί στη θέση αυτή, μπορεί να μεταμορφώσει την περιοχή».
Επισημαίνει ακόμα ότι «με πρόσφατη απόφασή του, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ενέκρινε το σχέδιο της εταιρείας "Artume ΑΕ", ευρωπαϊκό βραχίονα της "Blackrock", ανέγερσης εμπορικού πολυχώρου μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας 55.000 τ.μ., με εμπορικές και ψυχαγωγικές χρήσεις, σε έκταση 19,7 στρεμμάτων, μεταξύ της λεωφόρου Κηφισού και της οδού Αντιγόνης, σε απόσταση αναπνοής από τον αρχαιολογικό χώρο.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η σχετική απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ ενέκρινε την εισήγηση του υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη για τροποποίηση των όρων δόμησης στα οικοδομικά τετράγωνα που βρίσκονται στην περιοχή γύρω από τον αρχαιολογικό χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος. Οπως αναφέρεται, "η τροποποίηση των όρων δόμησης συνδέεται με την ανάπλαση και αναζωογόνηση της ευρύτερης περιοχής του Αρχαιολογικού Αλσους της Ακαδημίας Πλάτωνος, και στο πλαίσιο αυτό πρόκειται να συνταχθεί Μνημόνιο Συνεργασίας, μεταξύ του υπουργείου Ενέργειας & Περιβάλλοντος και της Artume Ανώνυμη Εταιρεία Ανάπτυξης ακινήτου και κινητής περιουσίας (Artume AE)"».
Για τις αρχαιότητες στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, σημειώνει ότι, όπως είναι γνωστό, «οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ έχουν προτείνει την κήρυξη των γνωστών αρχαιοτήτων και μνημείων της υπό συζήτηση περιοχής, η οποία καλύπτει τους αρχαίους Δήμους Αλιμούντος και Ευωνύμου, με κριτήριο τις σημαντικές αρχαιότητες που εντοπίστηκαν κατά την έρευνα πεδίου και οι οποίες ορίζουν ένα πεδίο ανθρώπινης δραστηριότητας από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τις μέρες μας (...).
Η τεκμηριωμένη πρόταση για την κήρυξη της περιοχής δεν έχει ακόμα εξεταστεί όπως επιβάλλεται από τον Αρχαιολογικό Νόμο, ενώ αντίθετα ακολουθούνται, εν κρυπτώ, από τους εμπλεκόμενους κυβερνητικούς παράγοντες, διαδικασίες που επιχειρούν να παρακάμψουν την κείμενη νομοθεσία και, κυρίως, θέτουν σε κίνδυνο τις αρχαιότητες».
Στην ανακοίνωση καταγγέλλουν ότι «στις 22 Μαΐου 2017 το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ενέκρινε ένα, αμφίβολης νομιμότητας, σχέδιο γενικού Μνημονίου Συναντίληψης και Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της εταιρείας "Ελληνικό ΑΕ". Η απόφαση αυτή περιεβλήθη με επισημότητα δημοσιευόμενη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β' 1862/26.5.2017). Ομως, στη δισέλιδη απόφασή του, το Συμβούλιο δεν αναφέρει το αντικείμενο της συνεργασίας. Τι ακριβώς ενέκρινε το ΚΥΣΟΙΠ; Ακολούθησε, στις 15/6, η κατάθεση από τη "Lamda Development" του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), που υποτίθεται πως δεν μπορούσε νωρίτερα να καταθέσει επειδή εκκρεμούσε η πρόταση κήρυξης τμήματος της έκτασης ως αρχαιολογικού χώρου!».
Η ανακοίνωση καταλήγει σημειώνοντας «πως δεν είμαστε διατιθέμενοι να συναινέσουμε σε οποιαδήποτε διαδικασία καταστρατήγησης του Αρχαιολογικού Νόμου, παράκαμψης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και διακινδύνευσης των αρχαιοτήτων, απέναντι σε όσους - πολιτικούς και επενδυτές - με πρόσχημα την ανάπτυξη, αντιμετωπίζουν τον αρχαιολογικό πλούτο του τόπου ως εμπόδιο για τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα».
Αναλυτικά, το πρόγραμμα για τις επόμενες μέρες έχει ως εξής: Σήμερα, Πέμπτη, στις 21.15, στην Παραλία των Εργατικών Κατοικιών, την Παρασκευή 7 Ιούλη, στη Ζάκυνθο, την Κυριακή 9 Ιούλη, στην πλατεία στο Ακταιο.
Μια κωμωδία παρεξηγήσεων και εναλλαγής ρόλων... Ενα παιχνίδι μεταμφιέσεων που κινεί επιδέξια ο Οργκόν, πατέρας της Σύλβια, που σκοπεύει να παντρευτεί τον Ντοράντ. Για να μάθει ποιος στ' αλήθεια είναι ο Ντοράντ, ζητάει άδεια από τον πατέρα της να αλλάξει θέση με την υπηρέτριά της, Λιζέτ, όταν εκείνος τους επισκεφθεί. Ο πατέρας της συμφωνεί, γνωρίζοντας πως και ο Ντοράντ σκοπεύει να κάνει το ίδιο ακριβώς παιχνίδι. Θα παρουσιαστεί ως υπηρέτης και ο υπηρέτης του Αρλεκίνος θα μεταμφιεστεί σε Ντοράντ...
Ο Μαριβώ έζησε στη Γαλλία την εποχή που μεσουρανούσε το καλλιτεχνικό ρεύμα του Ροκοκό και οι μεγάλοι τεχνίτες του θεάτρου ήταν οι πρωταγωνιστές της Commedia dell' Arte.
Συντελεστές: Μετάφραση: Γιάννης Βαρβέρης, Σκηνοθεσία - Διασκευή: Χρήστος Στρέπκος, Σκηνικά - κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου, Κίνηση: Μαριμίλλη Ασημακοπούλου, Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος
Παίζουν: Γιάννης Τσάκωνας, Βασίλης Κόκκαλης, Ελένη Καλαντζοπούλου, Κατερίνα Κολλυροπούλου.
Προσφέρονται 1.000 εισιτήρια ανά μέρα στην τιμή των 16 ευρώ για το άνω διάζωμα και 500 εισιτήρια ανά μέρα στην τιμή των 26 ευρώ στο κάτω διάζωμα, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς προς και από το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Στα πούλμαν τους θεατές θα συνοδεύουν θεατρολόγοι, οι οποίοι θα τους παρέχουν στοιχεία για τους συγγραφείς και την εποχή τους, για τα έργα, το είδος και την παράσταση.
Η διάθεση των εισιτηρίων θα πραγματοποιείται στο κεντρικό ταμείο του Φεστιβάλ Αθηνών, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), από 4 έως και 19 Ιούλη για την «Ειρήνη» και 4 έως και 26 Ιούλη για την «Αλκηστη».
Ωρες αγοράς των εισιτηρίων: Τρίτη έως Παρασκευή 9.00 - 16.00 και Σάββατο 10.00 - 15.00.