ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Φλεβάρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θεατρικές διαδρομές

«Ο δρόμος για τον ουρανό»

www.annagalanou.com

«Ο δρόμος για τον ουρανό»
Το θεατρικό έργο «Ο Εβραίος - Νόμος 205/1943», βασισμένο στο «L'Ebreo» του Τζιάννι Κλεμέντι (Βραβείο καλύτερου σύγχρονου ιταλικού έργου 2007), παρουσιάζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά, από αύριο και κάθε Σάββατο (21:15) και Κυριακή (18:15), στο «Altera Pars» σε ελεύθερη απόδοση, διασκευή και σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου. Ηρωες του έργου ο Χαράλαμπος και η Ασημίνα Τσιγαρίδα, ένας πρώην φτωχός και τίμιος υπαλληλάκος και μια πρώην ταπεινή υπηρέτρια, καθώς και ο συμπαθής φίλος τους Αρίστος. Το ζευγάρι απολαμβάνει για δεκατρία ολόκληρα χρόνια την περιουσία ενός άλλου και στο τέλος οδηγείται στην παράνοια, με την υποψία της αναπάντεχης επιστροφής του νόμιμου ιδιοκτήτη, ενός Εβραίου τοκογλύφου. Σκηνικά - κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα. Σχεδιασμός φωτισμών: Πέτρος Νάκος - Ρίζος Τσιγάρης. Επιμέλεια μουσικής - Σύνθεση ήχων: Ιάκωβος Δρόσος. Παίζουν: Μίνα Χειμώνα, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Γιάννης Παπαθανάσης.

Στο «Altera Pars», συνεχίζονται οι παραστάσεις του έργου «Himmelweg» (Ο δρόμος για τον ουρανό), κάθε Κυριακή στις 21:15, ένα έργο που μιλά για «μια μασκαράτα, προκειμένου να κρυφτεί η αλήθεια, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων». Αυτό υποστηρίζει ο Ισπανός δραματουργός Χουάν Μαγιόρκα. Πρόκειται για ένα σύγχρονο έργο που με όχημα το Ολοκαύτωμα μιλάει για κάθε μορφή φασισμού, κατάχρησης εξουσίας, καμουφλαρισμένης γενοκτονίας, χειραγώγησης και φαλκίδευσης της πραγματικότητας. Ο Μαγιόργκα μιλάει για «τα μάτια του κόσμου», που δεν μπορούν πια να δουν πίσω από τα εκτυφλωτικά φώτα των τηλεοπτικών σόου. Με αφορμή ένα ιστορικό γεγονός του 1944, την επίσκεψη του αντιπροσώπου του Ερυθρού Σταυρού Μωρίς Ροσέλ στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν, το επονομαζόμενο «γκέτο-μοντέλο», ο Ισπανός συγγραφέας γράφει ένα έργο για τη σημερινή πραγματικότητα και για το σύγχρονο θεατή που αρνείται να «σπρώξει την πόρτα» και να δει με τα μάτια του τη φρίκη. Το θεατή που αρκείται σε αυτά που του δείχνουν και σε όσα καθησυχάζουν τη συνείδησή του.

Το αυτοβιογραφικό έργο του Τζ. Μπέρναρ Σω «Αγαπημένε μου ψεύτη», παρουσιάζεται, στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» (κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή) με τους Νίτα Παγώνη και Βύρωνα Κολάση. Σκηνοθεσία: Τάσος Λέρτας. Μετάφραση: Δημήτρης Μυράτ. Σκηνικά - κοστούμια: Μαριλένα Μέλη. Μουσική εκτέλεση στη ΜπαλάνταΝο 4 του Σοπέν: Μαργαρίτα Κολάση. Μουσική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Λέρτα. Ο συγγραφέας διηγείται τη σχέση που διατηρούσε για σαράντα περίπου χρόνια με τη μεγάλη Αγγλίδα ηθοποιό Πατρίτσια Κάμπελ. Με επαναστατικό τρόπο γραφής από τον ευρηματικό Ιρλανδό πολυβραβευμένο συγγραφέα, το «Αγαπημένε μου ψεύτη» βασίζεται στη γεμάτη συναισθήματα, εντάσεις και κορυφώσεις αλληλογραφία που αντάλλαξε το ζευγάρι κατά τη διάρκεια της εκρηκτικής, όσο και πολυκύμαντης, σχέσης τους.

ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Προβλήματα για τους δημιουργούς

Η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ και η Ενωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), εκπροσωπώντας ένα μεγάλο τμήμα των Ελλήνων δημιουργών του οπτικοακουστικού τομέα, με ανακοίνωσή τους επισημαίνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Ανάμεσα σε άλλα αναφέρουν: «Αντιμετωπίζουμε ένα κράτος εχθρικό απέναντι στην Τέχνη και τη Δημιουργία, ένα Κράτος που δεν αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα που βιώνουν οι Ελληνες δημιουργοί στον τόπο τους. Οταν τον Ιούνιο του 2013 έκλεισε η ΕΡΤ με απόφαση της κυβέρνησης, όλες οι υποχρεώσεις της μεταβιβάστηκαν στη Δημόσια Τηλεόραση, η οποία ως μεταβατικός φορέας, ανήκει - κατά παγκόσμια πρωτοτυπία - στο υπουργείο Οικονομικών. Από τότε το υπουργείο αρνείται να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του απέναντι στους ανεξάρτητους παραγωγούς-δημιουργούς: Για τιμολόγια που έχουν εκδοθεί και εκκρεμεί η πληρωμή τους, για έργο που έχει παραχθεί ή παραδοθεί ή μεταδοθεί, με βάση αποφάσεις δημοσιευμένες στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του τελευταίου, πριν το κλείσιμο, ΔΣ της ΕΡΤ, για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, από προγράμματα που είχαν μεταδώσει από τις συχνότητές τους τα τότε κρατικά κανάλια.

Την καθυστέρηση επιτείνει το γεγονός ότι οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών αγνοούν εντελώς τις ιδιαιτερότητες του κλάδου μας, τον τρόπο παραγωγής, το τι σημαίνει συμπαραγωγή ενός προγράμματος ή μιας ταινίας και τι υποχρεώσεις απορρέουν από υπογεγραμμένα συμβόλαια με Ευρωπαϊκούς φορείς, όπως το EURIMAGES ή η EBU, παραγνωρίζοντας το διεθνή αντίκτυπο που δημιουργείται, όταν οι Ελληνες παραγωγοί γίνονται αφερέγγυοι συνομιλητές έναντι των ξένων συναδέλφων τους, των συμπαραγωγών εταιρειών, και των ευρωπαϊκών τηλεοπτικών καναλιών που συνχρηματοδοτούν ταινίες ή τηλεοπτικά προγράμματα».

Παρόλο που από τις 8 Αυγούστου του 2013 έχουν καταθέσει ομαδικό εξώδικο ζητώντας την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του υπουργείου Οικονομικών, μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει καμία επίσημη γραπτή απάντηση. Μετά από αλλεπάλληλες προσπάθειες, συναντήσεις και επεξηγήσεις σχετικά με το τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο.

Υπόμνημα κατά του νομοσχεδίου

Υπόμνημα σχετικά με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης που βρίσκεται σε διαδικασία συζήτησης στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και ιδιαίτερα το προτεινόμενο άρθρο 43, απέστειλαν στους βουλευτές (εκτός της Χρυσής Αυγής) οι Σύλλογοι του ΥΠΠΟΑ: Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, Πανελλήνιος Σύλλογος Διοικητικών Υπαλλήλων Πτυχιούχων Ανωτάτων Σχολών ΥΠΠΟ, Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Κλάδων ΔΕ, Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων και το Τμήμα ΕΜΔΥΔΑΣ του ΥΠΠΟΑ.

Τους καλούν να μην ψηφίσουν το σχέδιο νόμου που ανοίγει το δρόμο σε νέες οριζόντιες απολύσεις και στοχοποιεί με αντισυνταγματικές προβλέψεις τους εργαζόμενους αορίστου χρόνου στο δημόσιο τομέα. Επισημαίνουν ότι με το άρθρο 43 του σχεδίου νόμου απειλείται με διάλυση το ΥΠΠΟΑ, του οποίου οι μισοί εργαζόμενοι υπηρετούν με σχέση αορίστου χρόνου. Στο υπόμνημα μεταξύ άλλων επισημαίνεται: «Το νομοσχέδιο αυτό ετοιμάζει νέες δεξαμενές απολύσεων με το κλείσιμο Οργανισμών του Δημοσίου και με την πρόβλεψη για συγκεκριμένη ποσόστωση στους βαθμούς των υπαλλήλων (25% άριστοι, 60% μέτριοι, 15% ανεπαρκείς). Ταυτόχρονα, με το άρθρο 43 προετοιμάζει ένα πογκρόμ διώξεων και απολύσεων στους ΙΔΑΧ εργαζομένους του δημοσίου τομέα».

Φεστιβάλ Βαλκάνιων καλλιτεχνών

Μαρίνα Αμπράμοβιτς
Μαρίνα Αμπράμοβιτς
Φεστιβάλ αφιερωμένο στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία (θεατρική, μουσική, χορευτική, περφόρμανς) των Βαλκανίων θα παρουσιάσει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από τις 5 έως τις 16 Μάρτη. Πρόκειται για το 1ο μέρος του Φεστιβάλ «Transitions» («Μεταβάσεις»). Θα ακολουθήσουν άλλα δύο φεστιβάλ. Το ένα αφιερωμένο σε καλλιτεχνικές ομάδες της Λατινικής Αμερικής και το άλλο της Κεντρικής Ευρώπης. Στο φεστιβάλ «Balkans» συμμετέχουν καλλιτεχνικές ομάδες από Σερβία, Κροατία, Σλοβενία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία, ΠΔΓΜ και Ρουμανία.

Μεταξύ άλλων, θα δοθούν οι εξής παραστάσεις: 5/3 (8.30 μ.μ.): «Damned Be the Traitor of his Homeland!» («Καταραμένος να είναι ο προδότης της πατρίδας του!» - Τίτλος παρμένος από τον τελευταίο στίχο του Εθνικού Υμνου της πρώην Γιουγκοσλαβίας), του γνωστού από διάφορα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, Σερβοκροάτη σκηνοθέτη Ολιβέρ Φραλίτς.

Στις 7/3 (7 μ.μ.) η φημισμένη περφόρμερ Μαρίνα Αμπράμοβιτς θα παρουσιάσει το πρόγραμμα «Night of Performances». Πρόκειται για τη μέθοδο που εκπαιδεύει θεατές (ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, σωματικής ικανότητας) για το πώς να παρακολουθούν ενεργά μακράς διάρκειας περφόρμανς. Ακολουθεί συζήτηση της Αμπράμοβιτς με τον Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς.

Στις 9 μ.μ. σε διάφορους χώρους της Στέγης, περφόρμανς θα παρουσιάσουν μεμονωμένοι καλλιτέχνες από Κροατία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία, ΠΓΔΜ.

Στις 8/3 (7 μ.μ.) η Μολδαβή συγγραφέας - σκηνοθέτης Νικολέτα Εσινέσκου θα παρουσιάσει το έργο - ντοκουμέντο «Clear History», με θέμα τον αντισημιτισμό του δικτάτορα Ιον Αντονέσκου και τη δημιουργία, στην Τρανσνίστρια, του μεγαλύτερου μετά το Αουσβιτς ναζιστικού στρατοπέδου.

Στις 9 μ.μ., η σκηνοθέτης - περφόρμερ Σάνγια Μίτροβιτς θα σολάρει με το έργο «A Short History of Crying».

Στις 9/3 (7 μ.μ.) η κροατική παράσταση χορού - περφόρμανς «BADco.: 1poor and one0», που διερευνά τη μετάλλαξη του ανθρώπινου σώματος σε μηχανή παραγωγής, εμπνευσμένη από την πρώτη στην ιστορία του Κινηματογράφου ταινία και ταυτόχρονα ντοκουμέντο για τη βιομηχανοποίηση, «Η έξοδος των εργατών από το εργοστάσιο Λιμιέρ».

Στις 9 μ.μ. συναυλία του σερβικού συγκροτήματος «Experimental Belgrade», πλαισιωμένη με εικόνες και περφόρμανς.

Στις 10/3 (7 μ.μ.) διάλεξη - περφόρμανς του φημισμένου Ρουμάνου σκιτσογράφου Νταν Περζόφσκι με θέμα «Από τον τοίχο του Μουσείου, στον τοίχο του Facebook».

Τον ιλαροτραγικό μονόλογο του Νικολάι Γκόγκολ «Το ημερολόγιο ενός τρελού» θα παρουσιάσει από αυτήν την Παρασκευή (28/2) και για οκτώ μόνο παραστάσεις το θέατρο «Αργώ». Σκηνοθεσία - ερμηνεία Σταύρος Καλλιγάς. Επί σκηνής μουσική από τον Νίκο Ψαριανό. Παραστάσεις: Παρασκευή 21.15 και Σαββάτο 18.30.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ