ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Γενάρη 2000
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΟΡΙΣΜΑ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΖΑΖΗ»
Απροσχημάτιστη στήριξη της «μεταρρύθμισης»

Ασήμαντες τροποποιήσεις που δε θίγουν το χαρακτήρα του ελιτίστικου λυκείου και του ταξικού χαρακτήρα της «μεταρρύθμισης» εισηγείται στο υπουργείο Παιδείας η περιβόητη επιτροπή

Τις... καλύτερες κριτικές εισέπραξε τελικά η «μεταρρύθμιση» από την εντεκαμελή «επιτροπή Καζάζη», η οποία χτες δημοσιοποίησε το πόρισμά της για την αξιολόγηση της «μεταρρύθμισης». Οι προτάσεις της επιτροπής, που έχουν αποσταλεί προς τον υπουργό Παιδείας, δεν αλλάζουν ούτε στο ελάχιστο την ουσία της μεταρρύθμισης. Αντίθετα, προτείνεται η επιτάχυνση των αντιδραστικών αλλαγών και το υπουργείο Παιδείας εισέπραξε την επιστημονική επίφαση που ζητούσε, με στόχο να νομιμοποιήσει στις συνειδήσεις μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών την καταδικασμένη «μεταρρύθμιση».

Οι «ευνοϊκές ρυθμίσεις» για τους μαθητές του «ενιαίου» λυκείου, για τις οποίες εδώ και τρεις μήνες είχε καλλιεργηθεί κλίμα αναμονής, περιορίστηκαν σε ασήμαντες τροποποιήσεις. Συγκεκριμένα: Οι μέρες των πανελλαδικών εξετάσεων της Β` Λυκείου αυξάνονται σε 24, δηλαδή οι μαθητές θα εξετάζονται μέρα παρά μέρα, ενώ όταν υπάρχει κενό δύο ημερών θα εξετάζονται σε δύο μαθήματα γενικής παιδείας. Προτείνεται επίσης μείωση της εξεταστέας ύλης, η οποία θα ανακοινώνεται κάθε χρόνο όχι πριν τις 15 Μάη.

Προτείνεται επίσης ο μέσος όρος προαγωγής και απόλυσης να είναι το 9,5 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και να παγιωθεί η διαφορά πέντε μονάδων ανάμεσα στην προφορική και γραπτή βαθμολογία ως κριτήριο προαγωγής, τονίζοντας ότι «τούτο θα καθιστούσε περιττή την κατηγορία των ανεξεταστέων».

Η επιτροπή, στην ανάγκη να αποφορτιστούν οι μαθητές από τον όγκο των εξεταστικών δοκιμασιών, απαντά με πρόταση για κατάργηση της επαναληπτικής ωριαίας εξέτασης και αντικατάστασή της με συνθετικές - δημιουργικές εργασίες.

Σε ό,τι αφορά το «τεστ δεξιοτήτων» η επίδοση στο οποίο επηρεάζει το βαθμό του απολυτηρίου «ενιαίου» λυκείου, η επιτροπή καταθέτει δύο προτάσεις, εκτιμώντας ότι δε στάθηκε εφικτή η έγκαιρη ενημέρωση των μαθητών της Γ` Λυκείου για φέτος. Η επιτροπή προτείνει ως μεταβατική διάταξη να απαλλαγούν από τη δοκιμασία δεξιοτήτων οι μαθητές της Γ` Λυκείου του τρέχοντος έτους, αφού δεν τους είχε δοθεί πέρσι η δυνατότητα να εξεταστούν κατά τη λήξη της Β` Λυκείου. Η άλλη πρόταση προβλέπει να δοθεί η δοκιμασία δεξιοτήτων όπως προβλέπει ο νόμος, αλλά με βαθμολογία ίση με 5% φέτος και ίση με 10% από του χρόνου.

Η επιτροπή προτείνει επίσης καθολική εφαρμογή του θεσμού της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, την επέκταση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου σε όλα τα στάδια και τους τύπους σχολείου, στήριξη του θεσμού της πρόσθετης διδακτικής στήριξης και ένταξής του στα προγράμματα του ΕΠΕΑΕΚ, ανασυγκρότηση των αναλυτικών προγραμμάτων.

Οι παραπάνω προτάσεις απέχουν από τα αιτήματα του κινήματος και παρ' όλες τις δηλώσεις ότι η επιτροπή έλαβε υπόψη της τις απόψεις εκπαιδευτικών φορέων, εκπαιδευτικών και μαθητών σε σχολεία που επισκέφθηκε, και μόνο η δήλωση ότι «εύκολα διαπίστωσε την ομόφωνη θετική στάση της κοινής γνώμης απέναντι στους στόχους της Μεταρρύθμισης και τις ανάγκες που την υπαγόρευσαν», αποδεικνύει ότι δεν ασχολήθηκε καν με τα αιτήματα των αγωνιζόμενων μαθητών.

Εισηγήσεις και για νέα μέτρα

Τα μέλη της επιτροπής που δεν είδαν τίποτα κακό στην κατάργηση των μετεξεταστέων και στις εξετάσεις σφαγής της Β` Λυκείου, εντόπισαν όπως φαίνεται πρόβλημα στον αριθμό των σχολείων, γι' αυτό και εισηγούνται «εκπαιδευτικό Καποδίστρια» με συγχωνεύσεις των ολιγοθέσιων δημοτικών σχολείων.

Και όπως ήταν αναμενόμενο από τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας είχε αποδώσει ευθύνες για την αποτυχία της Β` Λυκείου στους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες, η επιτροπή προτείνει σχεδόν ως πανάκεια την αξιολόγηση. Ειδικότερα προτείνεται ενεργοποίηση της αξιολόγησης - χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, η οποία όπως τονίζεται μπορεί να γίνει «αμέσως μετά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας συνολικά, των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων και του διδακτικού υλικού, των στελεχών της εκπαίδευσης (σχολικών συμβούλων, προϊσταμένων, διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων)».

Ωστόσο, ακόμα και αυτή η επιτροπή, η διορισμένη από το υπουργείο Παιδείας, δεν μπόρεσε να παραβλέψει την αναστάτωση που δημιούργησε η μεταρρύθμιση. Ενδεικτικά για τα ΤΕΕ η επιτροπή δε διατυπώνει καμία συγκεκριμένη θέση και παραπέμπει το θέμα για μελέτη. Διαπιστώνει όμως ότι «απροσδόκητα μεγάλος αριθμός μαθητών που έστρεψε την προτίμησή του προς τα ΤΕΕ» το έκανε «όχι από γνήσια προτίμηση, αλλά από αμηχανία ή και φοβία έναντι του απαιτητικού Ενιαίου Λυκείου!». Παράλληλα έμμεσα ή άμεσα εντοπίζει προβλήματα στη μη έγκαιρη εκπόνηση των αναλυτικών προγραμμάτων και των αντίστοιχων βιβλίων, στο μη καθορισμό της ύλης των νομαρχιακών και πανελλαδικών εξετάσεων, έλλειψη κτιριακής υποδομής, σύγχρονου εργαστηριακού εξοπλισμού κ. α. Οι προτάσεις για τα ΤΕΕ περιορίζονται στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την ίδρυση ειδικού τμήματος στο ΥΠΕΠΘ για την τεχνική εκπαίδευση κ. ά., αλλά και στη «διεξαγωγή εξετάσεων επιπέδου αντίστοιχου προς εκείνο των εξετάσεων του Ενιαίου Λυκείου, ώστε να εξαλειφθεί η εντύπωση των ΤΕΕ ως του πτωχού συγγενούς»...

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Αλχημείες» με συγχωνεύσεις

Για ακόμη μια φορά, το υπουργείο Παιδείας αξιοποιεί ανέξοδες «αλχημείες» για να ξεπεράσει αδιέξοδα της πολιτικής του. Προχωράει στη συγχώνευση σχολείων, στις συμπτύξεις τμημάτων, αλλά και την ανακατανομή του ήδη υπάρχοντος διδακτικού προσωπικού, προκειμένου να εμφανίσει ...πλεονάζον διδακτικό προσωπικό και να «λύσει» τα υπαρκτά προβλήματα της διπλοβάρδιας και της έλλειψης διδακτικού προσωπικού.

Ετσι, το υπουργείο, αντί να ικανοποιήσει το αίτημα για πρόσληψη προσωπικού, αφού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ανέρχονται σε 1.700, με εγκύκλιο στις 21/12/99, που υπογράφει ο υφυπουργός Παιδείας Ι. Ανθόπουλος και απευθύνεται προς όλες τις Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και ανακοινώνει ότι «τα αιτήματα για χορήγηση πιστώσεων, προκειμένου να προσληφθούν εκπαιδευτικοί, είναι αθεμελίωτα». Ζητά, μάλιστα, στη συγκεκριμένη εγκύκλιο, «να πραγματοποιήθηκαν οι αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις, ώστε το διαθέσιμο για διδασκαλία εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιηθεί ορθολογικά και τα σχολεία να λειτουργήσουν, χωρίς ελλείψεις και προβλήματα». Με αυτές τις αλχημείες, το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να εμφανίσει πλεονάζον διδακτικό προσωπικό.

Επίσης, με άλλες εγκυκλίους, στις 30/12/99 και 3/12/99, ο υφυπουργός Παιδείας ζητά από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και από τα γραφεία νομαρχών, γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και γραφεία ΤΕΕ, αντίστοιχα, να υποβάλουν προτάσεις για ίδρυση, προαγωγή, υποβιβασμό, καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων. Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, οι προτάσεις πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 20/2/2000 και μέχρι τις 10/2/2000 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Φυσικά, αυτά τα προωθούμενα μέτρα είναι σε αντίθετη κατεύθυνση με τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Αυτό που χρειάζεται για να αναβαθμιστεί πραγματικά η παιδεία είναι μαζικοί διορισμοί από την επετηρίδα, μείωση των μαθητών στα νηπιαγωγεία και στην α` και β` τάξη στους 15 και στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού στους 20.

Εκρηκτική η κατάσταση στην Κοζάνη

Με νέες συγχωνεύσεις - καταργήσεις Γυμνασίων, Ενιαίων Λυκείων, και ΤΕΕ ξεκινά το 2000 η Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης. Με πρόταση, που έχει ήδη καταθέσει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Κοζάνης και την αρμόδια Επιτροπή Παιδείας, ζητά την κατάργηση 5 Γυμνασίων και 3 Ενιαίων Λυκείων, τα οποία στην πλειοψηφία τους βρίσκονται στην περιφέρεια. Αναλυτικά, τα σχολεία που συμπεριλαμβάνονται στην πρόταση του διευθυντή και των προϊσταμένων των γραφείων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης, είναι: Το Γυμνασιο του Αγίου Χριστοφόρου, το οποίο συγχωνεύεται με το αντίστοιχο του Ανατολικού. Το Γυμνάσιο Γαλάτειας με το 3ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, το Γυμνάσιο Κλείτου με του Καπνοχωρίου, το Γυμνάσιο Λευκοπηγής με αυτό της Αιανής ή με το 4ο Κοζάνης, το Γυμνάσιο Γαλατινής με αυτό της Εράτυρας. Το Ενιαίο Λύκειο Τσοτυλίου με αυτό της Νεάπολης, το Ενιαίο Λύκειο Εράτυρας με αυτό της Σιάτιστας και, τέλος, το Ενιαίο Λύκειο Βελβενδού με το αντίστοιχο των Σερβίων.

Η πρόταση αυτή έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, όπου προτείνονται οι καταργήσεις σχολείων, ενώ σφοδρή είναι και η αντίδραση του Συλλόγου Καθηγητών του Ενιαίου Λυκείου Βελβενδού, ο οποίος δηλώνει πως το συγκεκριμένο Λύκειο διαθέτει όλα τα κριτήρια ως σχολική μονάδα για να λειτουργήσει, χωρίς να χρειάζεται να συγχωνευτεί με κάποια άλλη. Δεν αντιδρούν, όμως, μόνο οι καθηγητές. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βελβενδού έχει συγκαλέσει Λαϊκή Συνέλευση για την ερχόμενη Τετάρτη στις 7.30 το απόγευμα, προκειμένου να αποφασιστούν αγωνιστικές αντιδράσεις.

Την ερχόμενη Τρίτη, θα συνεδριάσει και το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΜΕ, για να εκφράσει και την αντίθεση των εκπαιδευτικών στην κλιμακούμενη επιχείρηση συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων.

ΔΟΕ
Σήμερα συζητά για κινητοποιήσεις

Σήμερα αναμένεται να αποφασίσει το ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας για την πορεία του κλάδου, έχοντας δεδομένες τις αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων των συλλόγων αλλά και την απόφαση της ΟΛΜΕ για 48ωρη απεργία στις 3 και 4 Φλεβάρη με νέα γενική συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ το αργότερο στις 12 Φλεβάρη. Η συνεδρίαση του ΔΣ της ΔΟΕ ξεκίνησε χτες και όπως διαφάνηκε, η πλειοψηφία δεν προτίθεται να εγκαταλείψει την αρνητική της στάση απέναντι στη συμπόρευση των εκπαιδευτικών με τους μαθητές ενώ προτάσσει στο διεκδικητικό πλαίσιο μισθολογικά αιτήματα, τα οποία απομονώνουν τον κλάδο από το εκπαιδευτικό κίνημα που ζητά κατάργηση του νόμου 2525.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ