ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Αυγούστου 2025
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΛΑΡΚΟ
Να δοθεί πριν τον Δεκαπενταύγουστο έκτακτο επίδομα στους απολυμένους

Με ανοιχτή επιστολή στον πρωθυπουργό επαναλαμβάνει τα επείγοντα αιτήματα για την επιβίωση των εκατοντάδων οικογενειών

Από κινητοποίηση στο υπουργείο Οικονομικών

Eurokinissi

Από κινητοποίηση στο υπουργείο Οικονομικών
Τις επείγουσες διεκδικήσεις και τα κρίσιμα για την επιβίωση των απολυμένων αιτήματα επαναφέρει το Σωματείο Εργαζομένων ΛΑΡΚΟ. Μετά τις πρόσφατες αρχαιρεσίες, μέσα από τις οποίες οι πρώην εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Λάρυμνας, 13 μήνες μετά τις απολύσεις, έστειλαν μήνυμα συσπείρωσης, το Σωματείο συνεχίζει τον αγώνα για τη διασφάλιση του εισοδήματος, την αποκάλυψη της κοροϊδίας της κυβέρνησης, την καταγγελία της απαξίωσης των εγκαταστάσεων, την επαναλειτουργία της ΛΑΡΚΟ.

Σε μια περίοδο που μεγάλο μέρος των απολυμένων μένει χωρίς εισόδημα, με τη λήξη του επιδόματος ανεργίας, διεκδικεί την καταβολή έκτακτου επιδόματος οικονομικής ενίσχυσης πριν τον Δεκαπενταύγουστο.

Με ανοιχτή του επιστολή προς την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, το Σωματείο σκιαγραφεί την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι πρώην εργαζόμενοι: «Για την απορρόφηση εκατοντάδων απολυμένων της ΛΑΡΚΟ σε φορείς απασχόλησης με προγράμματα της ΔΥΠΑ, η κυβέρνηση κωλυσιεργεί έναν χρόνο», καταγγέλλει.

Συγκεκριμένα, από τις 830 θέσεις που είχαν προβλεφθεί στην ΚΥΑ, μόλις 429 απολυμένοι έχουν απορροφηθεί. Οι υπόλοιποι βρίσκονται αυτή την περίοδο αντιμέτωποι με τη λήξη του επιδόματος ανεργίας, η οποία θα τους αφήσει χωρίς καθόλου εισόδημα.

Παρά τις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις του Σωματείου, παραμένουν χωρίς πρόσβαση στα προγράμματα απασχόλησης οι απολυμένοι με παράλληλη ελεύθερη απασχόληση μικρού ετήσιου εισοδήματος και οι απολυμένοι από τις εργολαβίες της ΛΑΡΚΟ. Ακόμα και όσοι «τυχεροί» ενταχθούν στα προγράμματα που προβλέπονται σε πρόσφατη ΚΥΑ, δεν πρόκειται να πάρουν στα χέρια τους τον πρώτο μισθό πριν από τα μέσα Οκτωβρίου, δηλαδή σε δύο μήνες από σήμερα.

«Εκατοντάδες απολυμένοι της ΛΑΡΚΟ θα πρέπει να ζήσουμε τις οικογένειές μας χωρίς εισόδημα, ούτε καν με το πενιχρό επίδομα ανεργίας», υπογραμμίζει το Σωματείο και εξηγεί ότι οι ίδιοι και οι οικογένειές τους βρίσκονται σε αδιέξοδο.

Τα προβλήματα δεν λείπουν, όμως, και στην περίπτωση των πρώην εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ που δουλεύουν μέσα από προγράμματα της ΔΥΠΑ. «Το εισόδημα είναι μικρότερο και από το ετήσιο εισόδημα που προβλέπει ο πενιχρός κατώτερος βασικός μισθός, ενώ ακόμη και από αυτό το εισόδημα πληρώνουν ΦΜΥ και το 25% το ξοδεύουν για μετακίνηση από και προς την εργασία», αναφέρει το Σωματείο.

Ακόμα και όταν τους ανατίθενται βαριές και ανθυγιεινές ειδικότητες (π.χ. αποκομιδή απορριμμάτων) δεν τους καταβάλλεται ανθυγιεινό επίδομα, ούτε οδοιπορικά, όπως συμβαίνει πανελλαδικά σε όλους τους απασχολούμενους με προγράμματα της ΔΥΠΑ.

Δίπλα στα παραπάνω, το Σωματείο υπενθυμίζει τις ευθύνες της κυβέρνησης για την απαξίωση και το «πλιάτσικο» στις υποδομές της ΛΑΡΚΟ. Οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου και οι οικισμοί, στους οποίους εξακολουθούν να ζουν εκατοντάδες απολυμένοι, έχουν αφεθεί χωρίς καμία συντήρηση. Καμία ενέργεια δεν έχει γίνει για να διασφαλιστεί η πιστωτική, κινητή και ακίνητη περιουσία της ΛΑΡΚΟ. Αντιθέτως, υλικά, ανταλλακτικά και μηχανήματα πωλούνται ως «παλιοσίδερα».

Το Σωματείο επαναφέρει στο προσκήνιο τα αιτήματά του και διεκδικεί:

- Νομοθετική ρύθμιση για την ένταξη των απολυμένων από τις εργολαβίες και των παράλληλα ελεύθερων επαγγελματιών στα προγράμματα απασχόλησης.

- Οδηγία από το αρμόδιο υπουργείο, τη ΔΥΠΑ ή ΚΥΑ που θα κάνει σαφές στους φορείς υποδοχής ότι είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν τα επιδόματα ειδικοτήτων, υπερωρίες και μετακινήσεις στους απασχολούμενους στα προγράμματα από τον δικό τους προϋπολογισμό.

- Αξιοποίηση του αδιάθετου προϋπολογισμένου κονδυλίου για τα προγράμματα απασχόλησης σε όλους τους απολυμένους, με κλίμακες και κριτήρια απώλειας εισοδήματος για το έτος που πέρασε, αλλά και για την παράταση των προγραμμάτων απασχόλησης για τις ηλικίες άνω των 54 ετών, με στόχο τη σταθερή εργασία μέχρι την επαναλειτουργία της ΛΑΡΚΟ ή τη συνταξιοδότησή τους.

- Καταβολή εκτάκτου οικονομικού βοηθήματος, πριν τον Δεκαπενταύγουστο, με δεδομένο ότι για εκατοντάδες απολυμένους εξαντλήθηκε το επίδομα ανεργίας.

- Ρύθμιση η οποία θα διασφαλίζει την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών και ανάλογων ενσήμων με αυτά που είχαν οι εργαζόμενοι στη ΛΑΡΚΟ.


ΠΑΜΕ
Αλληλεγγύη σε απεργούς στη Βρετανία

Στιγμιότυπο από την απεργία των Βρετανών εργαζομένων
Στιγμιότυπο από την απεργία των Βρετανών εργαζομένων
Ανακοίνωση με την οποία εκφράζει την αλληλεγγύη του στον αγώνα Βρετανών εργαζομένων στο πολυτελές ξενοδοχείο «Radisson Blu Canary Wharf» και στην αλυσίδα εστιατορίων «Draughts Bar» εξέδωσε χτες το ΠΑΜΕ.

Αναφέρει μεταξύ άλλων: «Το ΠΑΜΕ στέλνει τη μαχητική, ταξική του αλληλεγγύη στο Συνδικάτο σας και στους εργαζόμενους του "Radisson Blu Canary Wharf" και του "Draughts Bar" για την απεργία τους.

Τα αιτήματά σας - αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, μόνιμη και σταθερή δουλειά, σταθερό ημερήσιο εργάσιμο χρόνο, εγγυημένες εβδομαδιαίες ώρες εργασίας και Συλλογική Σύμβαση με αυξήσεις μισθών - δεν είναι μόνο δίκαια, αλλά επείγοντα και αναγκαία. Αντηχούν τις ανάγκες των εργαζομένων σε όλο τον κόσμο που αρνούνται να αποδεχθούν την εργασιακή ανασφάλεια και τους μισθούς φτώχειας, την ώρα που τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων εκτοξεύονται.

Σε μια περίοδο που οι πολυεθνικές καταγράφουν ρεκόρ κερδών μέσα από την εκμετάλλευση των εργαζομένων, ο αγώνας σας υπενθυμίζει ότι η πραγματική δύναμη βρίσκεται στα χέρια αυτών που παράγουν τον πλούτο. Οταν οι εργαζόμενοι είναι οργανωμένοι, ενωμένοι και αποφασισμένοι, καμία δύναμη δεν μπορεί να τους σταματήσει.

Το ΠΑΜΕ, τα Συνδικάτα και οι εργαζόμενοι της Ελλάδας στέκονται σταθερά στο πλευρό σας. Ο αγώνας σας είναι και δικός μας αγώνας. Από το Λονδίνο έως την Αθήνα και σε κάθε γωνιά του κόσμου, δίνουμε την ίδια μάχη - για Συλλογικές Συμβάσεις, σταθερό ημερήσιο εργάσιμο χρόνο, αυξήσεις μισθών, σταθερές δουλειές με δικαιώματα και αξιοπρέπεια για όλους.

Ο κοινός εχθρός - τα μονοπώλια, οι κυβερνήσεις τους και το σύστημα της εκμετάλλευσης - είναι παγκόσμιος. Το ίδιο παγκόσμια είναι η αλληλεγγύη μας, η αντίστασή μας και η ελπίδα μας για έναν κόσμο όπου αυτοί που παράγουν τον πλούτο απολαμβάνουν τους καρπούς του. Με ενότητα, μαχητικότητα και αποφασιστικότητα, η νίκη σας θα είναι νίκη όλων των εργαζομένων».


ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΑΚΤΟΠΛΟΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Κατά τα συμφέροντά τους οι περιορισμοί στον απόπλου

Την προσπάθεια «παράκαμψης» από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες των περιορισμών στον απόπλου των πλοίων, που τέθηκαν σε ισχύ λόγω των ισχυρών ανέμων, καταγγέλλουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ».

Μπροστά στο απαγορευτικό απόπλου από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου (με εξαίρεση τις γραμμές του Αργοσαρωνικού), που τέθηκε σε ισχύ την Παρασκευή, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιδόθηκαν σε αναζήτηση τρόπων παράκαμψης των περιορισμών, εξετάζοντας τις καιρικές συνθήκες σε κάθε λιμάνι και προορισμό ξεχωριστά, με στόχο να πραγματοποιήσουν τα προγραμματισμένα τους δρομολόγια, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων.

«Αξιοποιώντας το παράλογο μιας νομοθεσίας, "κομμένης και ραμμένης" στα συμφέροντα των εφοπλιστών, που προβλέπει ότι σε ακραίες καιρικές συνθήκες την ευθύνη έχει ο πλοίαρχος για την εκτέλεση των δρομολογίων», σχολιάζουν τα σωματεία, «προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να παρακάμψουν το απαγορευτικό. Ετσι, προχώρησαν σε τροποποιήσεις δρομολογίων, ώστε να καταφέρουν να αναχωρήσουν τα πλοία, υποτάσσοντας στα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών».

Σε αυτή την επικίνδυνη τακτική «σύμμαχο είχαν και το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές, που δεν εξέδιδαν νέο απαγορευτικό, παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν», σημειώνουν.

Οσο για το αποτέλεσμα καταγράφουν τα εξής: «Επικίνδυνες συνθήκες ναυσιπλοΐας με σοβαρό κίνδυνο για επιβάτες και πληρώματα. Μεγάλες καθυστερήσεις με συνέπεια την παραβίαση των προβλεπόμενων χρόνων εργασίας και ανάπαυσης των ναυτεργατών, ιδίως σε ορισμένα ταχύπλοα. Καταπόνηση των μηχανοστασίων και ζημιές σε πλοία, όπως στον καταπέλτη του "ΤΕΡΑ ΤΖΕΤ 2", γεγονός που υπονομεύει την ασφαλή λειτουργία τους. Αδυναμία προσέγγισης σε λιμάνια, όπως συνέβη με το "ΤΕΡΑ ΤΖΕΤ 2" που δεν κατάφερε να προσεγγίσει το λιμάνι της Ηρακλειάς, αναδεικνύοντας και τα σοβαρά προβλήματα λιμενικών υποδομών σε πολλά νησιά. Και τέλος εχθές, ουρές από ταλαιπωρημένο κόσμο στο λιμάνι του Πειραιά, να τους κρατάνε για ώρες σε αναμονή οι ναυτιλιακές εταιρείες, με στόχο να πιέσουν για την εκτέλεση των δρομολογίων».

«Δεν τους ενδιαφέρει "να μην χαθούν οι διακοπές του κόσμου", όπως προσχηματικά επικαλούνται, αλλά να μην χαθεί ούτε ευρώ από τα κέρδη τους, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει να παίζουν με τη ζωή επιβατών και ναυτεργατών», καταγγέλλουν τα σωματεία και στηλιτεύουν την «πλήρη ανοχή και κάλυψη» του υπουργείου Ναυτιλίας.

Τα δύο σωματεία απευθύνουν κάλεσμα στους ναυτεργάτες και τους κατοίκους των νησιών να διεκδικήσουν από κοινού «ένα σύγχρονο ακτοπλοϊκό δίκτυο, με φθηνές και ασφαλείς ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με οργανικές συνθέσεις που θα ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες των πλοίων και με ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα». Απαιτούν, τέλος, από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις αρμόδιες λιμενικές αρχές «την πλήρη ανάληψη των ευθυνών τους, για την ασφαλή μετακίνηση επιβατών και ναυτεργατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες».



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ