ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Δεκέμβρη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Δρομολογεί την παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ και ανοίγει το δρόμο για ΕΥΔΑΠ

Eurokinissi

Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ψηφίστηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής από τα κόμματα της συγκυβέρνησης. Οι διατάξεις του είναι εναρμονισμένες με συγκεκριμένες οδηγίες της ΕΕ και ανοίγουν το δρόμο για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, του ελέγχου των εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς, παραδίδουν σε Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα την κατασκευή, διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων, ενώ φτάνουν μέχρι σε ρύθμιση, σε θέματα που αφορούν από τα ΚΤΕΟ, ΚΤΕΛ και φορτηγά οχήματα μέχρι την ΕΥΔΑΠ!

Ο υπουργός, Μ. Χρυσοχοΐδης, επικεντρώθηκε κυρίως στον ΟΣΕ και την ΕΥΔΑΠ. Οπως ανέφερε, με την πολιτική της κυβέρνησης στο «σιδηρόδρομο γίνονται μεγάλα έργα, επενδύσεις», ώστε «σε δύο χρόνια η Ελλάδα να διαθέτει ένα μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο για εμπορική ανάπτυξη και την επιβατική κίνηση», βεβαίως σε όφελος της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.

Οσον αφορά την ΕΥΔΑΠ, προβλέπεται ότι μπορεί να αναπτύσσει δραστηριότητες σε όλη την Ελλάδα και να αναλάβει δημοτικά δίκτυα. «Θεωρούμε - σημείωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σπ. Χαλβατζής - ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων της ΕΥΔΑΠ σχεδόν σε όλη την Ελλάδα δεν κάνει άλλο τι από το να διογκώνει το πακέτο που θα λάβει ο ιδιώτης διότι και η ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε μια πορεία ιδιωτικοποίησης. Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται εμπόρευμα».

Τροπολογία του ΚΚΕ για τους ναυτεργάτες

Το ΚΚΕ κατέθεσε στο νομοσχέδιο αυτό τροπολογία, με την οποία αναγνωρίζεται η προνομιακή ικανοποίηση του συνόλου των ναυτεργατών και εργαζομένων στις ναυτιλιακές εταιρείες, σε περίπτωση εκποίησης του πλοίου ως ναυαγίου. Ο Σπ. Χαλβατζής παρουσιάζοντας την τροπολογία ζήτησε την ψήφισή της. Η τροπολογία, μεταξύ άλλων, λύνει άμεσα, για παράδειγμα, και το πρόβλημα των 35 απλήρωτων ναυτιλιακών υπαλλήλων της εταιρείας του Αγούδημου. Ωστόσο το αίτημα απορρίφθηκε από τον υπουργό Μ. Χρυσοχοΐδη. Η τροπολογία που κατέθεσε το ΚΚΕ υποστηρίχτηκε και από άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Το υπουργείο Αμυνας

Το υπουργείο Αμυνας κατέθεσε χτες την τελευταία στιγμή στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών τροπολογία 30 σελίδων (!), η οποία προβλέπει συνοπτικά: Η αγγλική εταιρεία BAE SYSTEM SURFACE SHIPS, με την οποία είχε υπογράψει σύμβαση το 2000 το ΥΠΕΘΑ, για την προμήθεια 3 Ταχέων Περιπολικών Σκαφών, απαλλάσσεται από τα ανταποδοτικά οφέλη, που προέβλεπε η σύμβαση και ήταν δύο πυραυλάκατοι, και την κατασκευή τους την αναλαμβάνουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Ο υπουργός Ν. Δένδιας στην εισήγησή του συνέδεσε την αποδοχή της τροπολογίας με την καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων στα ναυπηγεία παρά το γεγονός ότι στη σύμβαση δεν γίνεται καμία σαφής αναφορά.

Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών», ενώ, όπως σημείωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος Ν. Καραθανασόπουλος, «δεν αμφιβάλλουμε ότι αφορά τους εργαζόμενους. Ομως, δεν μπορούμε στο διάστημα μίας ώρας να μελετήσουμε τη συγκεκριμένη τροπολογία και να τη συγκρίνουμε με την προηγούμενη σύμβαση - γιατί αλλάζει τη σύμβαση - η οποία ίσχυε, προκειμένου να καταλήξουμε αν όντως δεν επιφέρει βλάβη προς το Δημόσιο και δεν εξυπηρετεί και δεν ικανοποιεί τα συμφέροντα της συγκεκριμένης εταιρείας, η οποία βγαίνει εκτός αυτής της σύμβασης. Πολύ δε περισσότερο όταν το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν έχει προλάβει καν να κάνει τη δική του εκτίμηση για το ότι δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Αρα, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν υπάρχουν ή όχι "φωτογραφικές" διατάξεις».

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΕΚΑ
Επιτρέπει στα λατομεία να «τρώνε» δάση και αναδασωτέες εκτάσεις

Να αποσυρθεί απαίτησε από την πρώτη στιγμή το ΚΚΕ

Μέχρι και χορήγηση άδειας σε λατομεία να επεκτείνουν τη λειτουργία τους σε όμορες δασικές εκτάσεις, δάση ακόμα και σε εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, προβλέπει το δασοκτόνο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, του οποίου η εξέταση συνεχίστηκε και χτες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Χτες, συγκεκριμένα, έγιναν δύο διαδοχικές συνεδριάσεις, όπου στην πρώτη έγινε συζήτηση με φορείς και στη δεύτερη συζήτηση επί των άρθρων.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» και τα όσα προωθεί είναι προσαρμοσμένα σε κατευθύνσεις και οδηγίες της ΕΕ με στόχο την παραπέρα εμπορευματοποίηση της γης και τη συγκέντρωσή της σε μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις ταυτόχρονα με την αλλαγή χρήσης της.

Από την πλευρά των φορέων αυτοί που εκτίμησαν ότι το νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση ήταν οι εκπρόσωποι των βιομηχανιών Αττικής και οι δήμαρχοι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Διαφωνίες από εκπροσώπους φορέων

Διαφωνίες εξέφρασαν σύλλογοι κατοίκων και επιστημονικοί φορείς.

Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση της Γεωργίας Νίκα, από τον Σύλλογο «Ανοιχτή Συνέλευση Αττάλου - Αγ. Νικολάου». Οπως σημείωσε, σε άρθρα του το νομοσχέδιο προβλέπει ότι «τα μικρά οικόπεδα επιβαρύνονται με μεγαλύτερο ποσοστό εισφοράς γης και ταυτόχρονα μειώνεται στα μεγαλύτερα οικόπεδα. Δηλαδή, μέχρι 250 τετραγωνικά ήταν 10% και με το νέο νομοσχέδιο γίνεται 15%». Ενώ η εισφορά σε γη για πάνω από 10 στρέμματα μειώνεται κατά 10%. «Πόσο δίκαιο μπορεί να είναι αυτό για το λαϊκό κόσμο;», ρώτησε.

Ο Νίκος Μπόκαρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων, αλλά και εκπρόσωπος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, παρουσίασε τη διάταξη που αφορά την αλλαγή χρήσης γης σε δασικές περιοχές εισάγοντας τον όρο του «θετικού περιβαλλοντικού ισοζυγίου». «Αυτό δεν μας βρίσκει καθόλου σύμφωνους, γιατί δεν είναι δυνατή η επίτευξη θετικού περιβαλλοντικού ισοζυγίου, όταν έχει εκχερσωθεί ένα δάσος μεγάλης ηλικίας και ικανού ύψους του, στο οποίο υπήρχε η οργανική ενότητα της δασικής βλαστήσεως, της χλωρίδας και της πανίδας, και από την άλλη μεριά να συζητάμε για περιβαλλοντικό ισοζύγιο με τη φύτευση φυταρίων δύο ή τριών ετών και ύψους 30 - 40 εκατοστών και μάλιστα αμφιλεγόμενης επιτυχίας πολλές φορές».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Δ. Μανωλάκου, η οποία από την πρώτη στιγμή απαίτησε την απόσυρσή του, καταψήφισε και όλα τα άρθρα του τονίζοντας ότι η γη δεν είναι εμπόρευμα. «Για μας η λύση είναι η κοινωνικοποίηση της γης ώστε με κεντρικό σχεδιασμό να γίνει αξιοποίησή της υπέρ των λαϊκών αναγκών και όχι να πλημμυρίζουν πόλεις, να πνίγονται και να χάνονται άνθρωποι λόγω ανυπαρξίας υποδομών και μέτρων αντιπλημμυρικής προστασίας. Και βεβαίως συμβάλλει σε αυτό και η καταστροφή των δασών».

ΔΕΗ - ΕΤΕΠ
Υπέγραψαν σύμβαση δανειοδότησης

Δανειακή σύμβαση ύψους 80 εκατ. ευρώ υπεγράφη χτες, μεταξύ των διοικήσεων της ΔΕΗ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, μέρος δανείου συνολικού ύψους 190 εκατ. ευρώ, από τα οποία θα χρηματοδοτηθούν τα νέα έργα παραγωγής ηλεκτρικής Ενέργειας, στη Ρόδο και σε ακόμη 17 νησιά της χώρας, κατά την περίοδο 2014 - 2019.

Στη Ρόδο, θα κατασκευαστεί Θερμοηλεκτρικός Σταθμός με καύσιμο πετρέλαιο (μαζούτ χαμηλού θείου) καθαρής ισχύος 115 MW, ενώ έχει προβλεφθεί ώστε η μονάδα να έχει δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου, εφόσον αυτό μπορεί να διατεθεί στο νησί. Παράλληλα, θα ξεκινήσουν εργασίες αναβάθμισης στις υποδομές της ΔΕΗ σε Σαντορίνη, Λέσβο, Σάμο, Κάλυμνο, Σέριφο, Κύθνο, Λήμνο, Σκύρο, Κω, Κάρπαθο, Ικαρία, Αστυπάλαια, Οθωνούς, Ερεικούσες, Δονούσα, Μεγίστη, Ανάφη.

Η υπογραφή της σύμβασης έγινε σε επίσημη τελετή από τον πρόεδρο της ΕΤΕπ, W. Hoyer, και τον Πρόεδρο της ΔΕΗ, Αρ. Ζερβό, παρουσία του υπουργού ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτη. Σε δήλωσή του, ο Πρόεδρος της ΕΤΕπ σημείωσε πως η νέα συμφωνία αποτελεί συνέχεια της σύμβασης ύψους 65 εκατ. ευρώ που συνυπέγραψαν οι δύο πλευρές τον περασμένο Σεπτέμβρη, για τη χρηματοδότηση της σύνδεσης των κύριων νησιών των Κυκλάδων με το διασυνδεδεμένο σύστημα της ηπειρωτικής Ελλάδας. Πρόσθεσε επίσης ότι η ΕΤΕπ εξακολουθεί να παρέχει «ισχυρή στήριξη σε τομείς που είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξη και την απασχόληση στην Ελλάδα, χορηγώντας δάνεια, συνδυάζοντας πόρους από διάφορες πηγές και προσφέροντας συμβουλές»...

Ο Γ. Μανιάτης είπε ότι το 2016 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα της Ανδρου, της Νάξου, της Σύρου, της Τήνου και της Μυκόνου και πρόσθεσε ότι υπάρχει «υψηλός βαθμός ωριμότητας» για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, ένα έργο προϋπολογισμού της τάξης των 800 εκατ. ευρώ, για το οποίο γίνεται προσπάθεια να ενταχθεί στα «Διευρωπαϊκά Ενεργειακά Δίκτυα Κοινού Ενδιαφέροντος», ώστε να εξασφαλιστεί και η απαιτούμενη χρηματοδότηση.

Τέλος, ανέφερε ότι η Ελλάδα, στα επόμενα 6 χρόνια, μέχρι το 2020, θα επενδύσει πάνω από 10 δισ. ευρώ σε υποδομές Ενέργειας, σε Ηλεκτρισμό, Φυσικό Αέριο, Εξοικονόμηση, Ανανεώσιμες Πηγές και «Εξυπνους Μετρητές», έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ, τον ιδιωτικό τομέα και την ΕΤΕπ.

Συνεχίζεται η οικοδομική συρρίκνωση

Συνεχίζεται η συρρίκνωση της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα, καθώς σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, στο 9μηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2014, η συνολική οικοδομική δραστηριότητα εμφάνισε στο σύνολο της χώρας μείωση κατά 17,8% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 14,3% στην επιφάνεια και κατά 6,7% στον όγκο, σε σχέση με το αντίστοιχο 9μηνο του 2013. Αντίστοιχα, η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα εμφανίζει στο σύνολο της χώρας μείωση κατά 17,7% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 11,5% στην επιφάνεια και κατά 3,3% στον όγκο, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2013.

Κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο, το διάστημα δηλαδή Οκτωβρίου 2013 - Σεπτεμβρίου 2014, η συνολική οικοδομική δραστηριότητα ανήλθε σε 14.249 οικοδομικές άδειες, μειωμένες δηλαδή κατά 13,3% σε σχέση με το προηγούμενο δωδεκάμηνο, ενώ μειωμένη ήταν και η συνολική επιφάνεια κατά 11,8%, όπως και ο όγκος κατά 5%. Το ποσοστό συμμετοχής της δημόσιας οικοδομικής δραστηριότητας στο συνολικό οικοδομικό όγκο, για το Σεπτέμβρη 2014, είναι μόλις 2,2%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ