ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Ιούλη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΡΩΣΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ
Πιέζουν να κρατήσουν τα μερίδιά τους στις ευρωπαϊκές αγορές

Αιχμές για το ρόλο της ΕΕ στην πώληση του ΔΕΣΦΑ σε αζέρικα και όχι ρωσικά κεφάλαια άφησε ο γενικός διευθυντής του ρωσικού Εθνικού Ταμείου Ενεργειακής Ασφάλειας

«Η απόρριψη του ρωσικού πετρελαίου και αερίου είναι ένα βήμα μείωσης της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ», αναφέρουν οι Ρώσοι αξιωματούχοι, προβάλλοντας τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» των δικών τους ενεργειακών πόρων
«Η απόρριψη του ρωσικού πετρελαίου και αερίου είναι ένα βήμα μείωσης της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ», αναφέρουν οι Ρώσοι αξιωματούχοι, προβάλλοντας τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» των δικών τους ενεργειακών πόρων
Το ρόλο που μπορεί να παίξει η Ρωσία στη διασφάλιση του ενεργειακού ανεφοδιασμού της Ευρώπης ανέπτυξε χτες στο συνέδριο του «Economist», ο Κονσταντίν Σιμόνοφ, ιδρυτής και γενικός διευθυντής του ρωσικού Εθνικού Ταμείου Ενεργειακής Ασφάλειας (National Energy Security Fund - NESF), προσπαθώντας να προωθήσει τις θέσεις ρωσικών μονοπωλίων, στην αντιπαράθεσή τους με σημαντικά τμήματα των μονοπωλίων του ευρωατλαντικού άξονα.

Το NESF ιδρύθηκε το 2006, επισήμως «για να μελετήσει την επιρροή των πολιτικών παραγόντων στην ενεργειακή βιομηχανία και και την επιρροή του τομέα παραγωγής πετρελαίου και αερίου στις πολιτικές διεργασίες στη Ρωσία».

Μιλώντας στο Συνέδριο του «Economist», ο Κ. Σιμόνοφ παρέθεσε στοιχεία για τις εξαγωγές καυσίμου προς τις χώρες της ΕΕ, υποστήριξε ότι οι εξαγωγές της «Gazprom» προς Ευρώπη και Τουρκία το 1998 διέρχονταν σε ποσοστό 95% μέσω Ουκρανίας, ενώ το 2013 το ποσοστό αυτό έπεσε στο 52%, συνέπεια της οικοδόμησης εναλλακτικών διαδρομών - δικτύων αγωγών.

Αυτό βέβαια δεν αλλάζει την εικόνα για κράτη όπως Σλοβακία, Βουλγαρία, Μολδαβία, Σερβία, Βοσνία, και ΠΓΔΜ, ο ανεφοδιασμός των οποίων σε αέριο συνεχίζει να περνά σε ποσοστό 100% από το ουκρανικό έδαφος. Αυτό ισχύει επίσης για ποσοστό άνω του 80% για Τσεχία και Σλοβενία, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα είναι λίγο πάνω από 60%.

Ο Κ. Σιμόνοφ προειδοποίησε ότι αν η ουκρανική κυβέρνηση συνεχίζει την αρνητική της στάση απέναντι στη Μόσχα και διακοπεί η διαμετακόμιση καυσίμου μέσω Ουκρανίας, τότε οι προαναφερόμενες χώρες ενδεχομένως να περάσουν το χειμώνα δίχως καθόλου αέριο.

Αφησε αιχμές ότι οι ΗΠΑ εμπλέκονται ενεργά στην υπόθεση επιβολής κυρώσεων στη Ρωσία, με αφορμή το Ουκρανικό, για λόγους πολιτικούς και οικονομικούς. Αφησε επίσης αιχμές ότι η ΕΕ πίεσε για πώληση της ΔΕΣΦΑ σε αζέρικα και όχι ρωσικά κεφάλαια. «Ποια θα είναι η απάντηση της Ρωσίας; Ξέρετε πολύ καλά ότι υπογράψαμε μια μακροχρόνια σύμβαση με την Κίνα και τώρα έχουμε βρει νέα πεδία, νέα κοιτάσματα», συμπλήρωσε με νόημα.

Ταυτόχρονα, σαν επισήμανση ότι υπάρχουν κι αλλού ...πορτοκαλιές για τις ρωσικές πολυεθνικές, σημείωσε ότι το ποσοστό εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου στις αγορές Ασίας και Ειρηνικού έφτασε στους 236 τόνους το 2013, αποκτώντας αναλογικά πολύ μεγαλύτερο μερίδιο έναντι των εκεί ανταγωνιστών τους, οι οποίοι χάνουν έδαφος λόγω συνολικής μείωσης της κατανάλωσης εν μέσω παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης.

Μετά ταύτα, ο Κ. Σιμόνοφ κατέληξε ισχυριζόμενος ότι «η απόρριψη του ρωσικού πετρελαίου και αερίου είναι ένα βήμα μείωσης της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ. Οι εμφανιζόμενες ως νέες πηγές ανεφοδιασμού δεν έχουν αρκετές ποσότητες αερίου, μόνον πολλά πολιτικά σχέδια και φιλοδοξίες. Η ένωση σε αυτό το ζήτημα της Ρωσίας με την Κίνα δεν θα είναι η καλύτερη λύση για την ΕΕ»...

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΛΑΥΡΙΟΥ
Με γνώμονα την ικανοποίηση των αναγκών του κεφαλαίου

Τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των μονοπωλίων των logistics στο επίκεντρο του έργου

Με γνώμονα την εξυπηρέτηση όχι των υπαρκτών λαϊκών αναγκών, αλλά των εφοπλιστών της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, καθώς και των «επενδυτών» στη διαμετακόμιση, συνολικά της «εφοδιαστικής αλυσίδας» (logistics), θα «τρέξει» και το νέο έργο της επέκτασης του προαστιακού σιδηρόδρομου έως το λιμάνι του Λαυρίου, όπως επιβεβαιώνεται από όσα ανέφερε χτες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδης. Ακριβώς γι' αυτό, ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με το έργο αυτό, ο υπουργός αρνήθηκε να δώσει απαντήσεις στις συγκεκριμένες ερωτήσεις που του έθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σπ. Χαλβατζής, για τους όρους κατασκευής του, το καθεστώς εκμετάλλευσης και ιδιοκτησίας, το ύψος των εισιτήριων κ.ά.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός ρωτήθηκε τα εξής από τον βουλευτή του ΚΚΕ: «Πώς θα πραγματοποιηθεί αυτό το έργο; Θα προχωρήσει με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα); Ποιος θα το εκμεταλλεύεται; Υπάρχει σχεδιασμός, προγραμματισμός για μελλοντική εκχώρησή του; Θα ενταχθεί στην εκμετάλλευση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία κινείται στη γραμμή τού να πωληθεί; Θα έχει φτηνά εισιτήρια;».

Ο Σπ. Χαλβατζής ξεκαθάρισε ότι «δεν είμαστε αντίθετοι με την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου. Θα συνδέει λιμάνια, θα αναπτυχθεί η δραστηριότητά του. Το ΚΚΕ ανέκαθεν ήταν υπέρ της ανάπτυξης του σιδηροδρόμου. Στηρίζαμε πάντοτε την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και μάλιστα των μέσων σταθερής τροχιάς» ωστόσο, όπως τόνισε, το θέμα είναι ποιον θα εξυπηρετεί το έργο. Εκανε ειδική αναφορά στον ΟΣΕ, σημειώνοντας ότι «υπάρχει μια πλούσια εμπειρία, από τον ΟΣΕ, λόγου χάρη για την κατασκευή. Υπήρχε πάντα μια ικανή οργάνωση. Εμείς θα επιμείνουμε στην ανάγκη να ενσωματωθεί η ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ, αφού έχει ο ΟΣΕ αυτή τη δυνατότητα». Ο βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε και το θέμα της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής, σημειώνοντας ότι «το ζήτημα των ανισόπεδων διαβάσεων είναι πολύ σημαντικό».

Οσον αφορά αυτή καθαυτή την επέκταση του προαστιακού, πρόκειται για την κατασκευή μιας σιδηροδρομικής γραμμής διπλής κατεύθυνσης μήκους 32 χιλιομέτρων, η οποία θα ξεκινάει από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου. Θα έχει 10 στάσεις και 2 σταθμούς, ενώ όπως αναφέρθηκε χτες υπολογίζεται ότι ο χρόνος που θα χρειάζεται ο επιβάτης για την μετακίνησή του από το Κορωπί θα είναι 17 λεπτά.

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το 2020, ενώ μέσα στο 2015 προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες. Δείχνοντας ποιοι θα είναι οι πραγματικά ωφελημένοι ανέφερε: «Τα δίκτυα έχουν πολύ μεγάλη αξία για τη χώρα μας, διότι πρόκειται για μια χώρα τουριστική και μια χώρα που έχει συγκεντρώσει δυστυχώς το 40% του πληθυσμού της στο μητροπολιτικό κέντρο Αττικής και μια χώρα που το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνει επίκεντρο της μεταφοράς προϊόντων και από θαλάσσης και μέσω σιδηροδρόμου. Ηδη ξεκίνησε από τον Πειραιά και το Λαύριο θα αποτελέσει ακόμη ένα επίκεντρο δραστηριοτήτων logistics και διαμεταφορικών λειτουργιών. Συνεπώς ο στόχος είναι μεγάλος και μεγάλη είναι και η πρόκληση για την Ανατολική Αττική και για την Ελλάδα συνολικότερα».

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Στα όρια της στασιμότητας στο 5μηνο

Στα όρια της στασιμότητας διαμορφώνεται στο πρώτο πεντάμηνο του 2014 (Γενάρης - Μάης) ο όγκος της παραγωγής από τους κλάδους της μεταποίησης, όσο και η συνολική βιομηχανική παραγωγή στη χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), ο «γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής» ενισχύθηκε σε ποσοστό 0,2% και οι κλάδοι της μεταποίησης σε ποσοστό 0,3%.

Ειδικά για το μήνα Μάη, καταγράφονται ρυθμοί ανάκαμψης 1,8% (στο σύνολο της παραγωγής) και 1,2% (στη μεταποίηση). Να σημειωθεί ότι στην 6ετία 2008-2013 η βύθιση της παραγωγής στη μεταποίηση έφτασε στο 28% και συνολικά η μείωση της βιομηχανικής παραγωγής στο 29%, κατρακύλα που δεν πρόκειται να αναπληρωθεί στο άμεσα ορατό μέλλον.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το πρώτο πεντάμηνο του 2014:

-- Μεταποίηση: Από τους 24 ταξινομούμενους κλάδους, οι 15 κινούνται σε πτωτική τροχιά και οι 9 σε ανοδική. Ανάμεσα σε αυτούς που κατέγραψαν πτώση περιλαμβάνονται οι εξής: Κλωστοϋφαντουργικές ύλες 8,8%, καπνός 13,7%, είδη ένδυσης 7,9%, ξύλο και φελλός 35,3%, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός 13,6%. Αύξηση της παραγωγής σε σχέση με πέρσι εμφανίστηκε μεταξύ άλλων στους εξής κλάδους: Βασικά μέταλλα 9,3%, ηλεκτρονικοί υπολογιστές και προϊόντα 79,9%, έπιπλα 7,7%, χαρτί και προϊόντα από χαρτί 6%.

-- Σε ό,τι αφορά την ταξινόμηση ανά «κύριες ομάδες βιομηχανικών κλάδων», ρυθμοί ανάκαμψης εμφανίζονται στα κεφαλαιουχικά αγαθά με 8,3% και ενδιάμεσα αγαθά με 3,9%. Αντίθετα, σε πτωτική τροχιά συνεχίζουν τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (8,8%), η Ενέργεια (0,9%) και τα μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά (2%).

ΣΕΒ - ΥΠΕΞ
«Ομάδα εργασίας» για τις εξαγωγές των ντόπιων ομίλων

Τη συγκρότηση μεικτής ομάδας εργασίας, αποτελούμενης από στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών και του ΣΕΒ, προκειμένου η ελληνική κυβέρνηση να συντονίζεται καλύτερα στις απαιτήσεις του ελληνικού μεγάλου κεφαλαίου, για προώθηση των εξαγωγών του, συμφώνησαν χθες ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του ΥΠΕΞ, Π. Μίχαλος και ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θ. Φέσσας. Εκφράστηκε, δε, «επιθυμία βαθύτερης συνεργασίας, ιδίως στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι εξωστρεφείς επιχειρήσεις για περαιτέρω διείσδυση σε αναδυόμενες αγορές».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ