ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΕΡΟ
Από φυσικός πόρος ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα

Ο «Ρ» ανοίγει το θέμα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων, της εκμετάλλευσής τους από τις πολυεθνικές, την ελληνική πραγματικότητα και τις πολιτικές εξυπηρέτησης των ιδιωτών που ακολουθούν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ

Η λίμνη του Μόρνου... Η ιδιωτικοποίηση είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει ο κυριότερος φυσικός πόρος

Eurokinissi

Η λίμνη του Μόρνου... Η ιδιωτικοποίηση είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει ο κυριότερος φυσικός πόρος
Το νερό είναι ο πιο ζωτικός φυσικός πόρος στον πλανήτη. Η ίδια η ζωή προήλθε από αυτό, η ίδια η ζωή εξαρτάται από αυτό. Και όμως, σήμερα, όλο και περισσότερα λέγονται και γράφονται για την έλλειψη νερού. Δυσοίωνες προβλέψεις, ότι «οι πόλεμοι στον 21ο αιώνα θα οφείλονται στους υδατικούς πόρους», έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Η «λειψυδρία» - την οποία όλο και περισσότερο επικαλούνται και στη χώρα μας - είναι «προ των πυλών».

Ολα τα παραπάνω, όμως, τι είναι; Τίποτα άλλο, παρά τα αποτελέσματα της μετατροπής του νερού από φυσικό πόρο σε εμπόρευμα. Τα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης τα βιώνουμε και στην Ελλάδα, με πρώτο αντίκτυπο, στην τσέπη των εργαζομένων και των αγροτών, την κατακόρυφη αύξηση στα τέλη παροχής νερού. Ολα αυτά, όμως, δεν είναι μια ελληνική πρωτοτυπία. Είναι απόρροια της συνολικής εμπορευματοποίησης του περιβάλλοντος για την αποκόμιση κερδών από τις πολυεθνικές, στο πλαίσιο του καπιταλιστικού συστήματος. Ετσι συμβαίνει και στο νερό: Αντί για άντληση υδάτων προς όφελος της κοινωνίας, έχουμε άντληση κερδών από μια χούφτα πολυεθνικές. Ο νόμος της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου εμφανίζεται και στην περίπτωση των φυσικών πόρων και, φυσικά, στον σημαντικότερο απ' αυτούς, το νερό.

Ο «Ρ», σήμερα, ανοίγει το τεράστιο κεφάλαιο «υδατικοί πόροι». Η διαχείρισή τους, η πολιτική της ΕΕ, η συγκέντρωση του κεφαλαίου, η πολιτική των κυβερνήσεων της Ελλάδας, οι αυξήσεις στα τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ. Ολα αυτά θα επιχειρήσουμε να τα βάλουμε κάτω από το «μικροσκόπιο» και να δούμε τι είναι τελικά αυτό που πραγματικά μολύνει τους υδάτινους πόρους: Τα μικροσωματίδια ή η εμπορευματοποίησή τους στο όνομα του κέρδους;..

Η παγκόσμια κατάσταση

Το πρώτο ερώτημα που μπαίνει είναι: Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί ανά τον κόσμο, όσον αφορά τους υδάτινους πόρους;

  • Περισσότεροι από 1,5 δισ. άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας εξαιτίας της κατανάλωσης μολυσμένου νερού, το οποίο ενοχοποιείται ως κύρια αιτία θανάτου 15 εκατ. παιδιών, κάτω των 5 ετών.
  • Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Αμυνας της Βρετανίας (2002), έως το 2025 τα 2/3 του πληθυσμού του πλανήτη θα υποφέρουν από έλλειψη νερού. Η θέρμανση του πλανήτη (οι περίφημες κλιματικές αλλαγές) θα δημιουργήσει πλημμύρες, θα απειλήσει εγκαταστάσεις και οικολογικά συστήματα, όπως εκτιμούν οι επιστήμονες.

Ομως, αυτά τα - εκ πρώτης όψεως - αντιφατικά φαινόμενα, όπως η λειψυδρία και οι πλημμύρες, σε συνδυασμό με τη μόλυνση των υδάτων, γεγονότα που έχουν εισβάλει και στη χώρα μας, είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής που ακολουθείται και όχι «ακραίων φυσικών φαινομένων», όπως συχνά λένε οι κυβερνήσεις.

Σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις

Στην παγκόσμια αγορά κυριαρχούν δέκα πολυεθνικές. Οι τέσσερις κολοσσοί είναι οι «Suez RWE», «Vivendi Enviroment», «Thames Water» και «Wessex Water». Στην αγορά των υδάτινων πόρων - που υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί σε περισσότερα από 400 δισ. δολάρια - κυριαρχούν οι δύο πρώτες εταιρείες, γαλλικής προέλευσης, που μαζί ελέγχουν πάνω από το 70% της αγοράς. Η «Vivendi» δραστηριοποιείται σε 90 χώρες και η «Suez» σε 130. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η δεύτερη ενδιαφέρεται και για τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.

Από το 1990 και μετά υπήρξαν σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις. Πάνω από 460 εκατ. άνθρωποι στον κόσμο εξαρτώνται από ιδιωτικές εταιρείες ύδρευσης, από μόλις 51 εκατ. το 1990. Προβλέπεται ενίσχυση των σχετικών τάσεων σε 1,16 δισ. ανθρώπους το 2015. Ειδικοί αναλυτές προβλέπουν ότι περισσότερο από το 75% της ευρωπαϊκής και το 65% της αμερικανικής αγοράς θα ιδιωτικοποιηθούν έως το 2015. Κάτω την πίεση των πολυεθνικών, η συνδιάσκεψη του Τόκιο δε δέχτηκε ούτε καν ότι το νερό αποτελεί «ανθρώπινο αγαθό».

Αν και μέχρι σήμερα το 95% των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης σε ολόκληρο τον κόσμο παρέχεται από δημόσιες επιχειρήσεις, εντούτοις οι παραπάνω «γίγαντες» περιμένουν στη γωνία και επιδιώκουν να εδραιώσουν την κυριαρχία τους στις αγορές που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, αναφέρει η «LE MONDE», τον Απρίλη του 2005. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι τα όσα δρομολογούνται στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ, που πολιορκούνται από τις ιδιωτικές πολυεθνικές. Πολιορκητικός κριός σε αυτή την κατεύθυνση είναι οι ίδιες οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ...

ΝΔ - ΠΑΣΟΚ
Χαρατσώνουν και παραδίδουν...

Το νερό... νεράκι έχουμε πει με τις συνεχείς αυξήσεις τιμολογίων. (Στη φωτ. τα διυλιστήρια νερού στο Γαλάτσι)
Το νερό... νεράκι έχουμε πει με τις συνεχείς αυξήσεις τιμολογίων. (Στη φωτ. τα διυλιστήρια νερού στο Γαλάτσι)
Στη χώρα μας, το πρόβλημα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων δε θα μπορούσε να μην κάνει την εμφάνισή του. Τι συμβαίνει, όμως, στην πραγματικότητα; Γιατί τα τέλη της ΕΥΔΑΠ στην Αθήνα και της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη αυξάνονται κατακόρυφα; Τι κάνουν οι ελληνικές κυβερνήσεις;

Οι εργαζόμενοι, τα πλατιά λαϊκά στρώματα, εκείνο που πρώτα βλέπουν είναι τις αυξήσεις στους λογαριασμούς της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ. Αυτές οι αυξήσεις, όμως, είναι άμεσο αποτέλεσμα της πολιτικής μετοχοποίησης που έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, το 1999, και συνεχίζει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ.

Το μπαράζ αυξήσεων ξεκίνησε όταν, στις 21 Δεκέμβρη 1999, η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ ανακοίνωσε τις πρώτες αυξήσεις με ορίζοντα το 2004. Ετσι, την 1η Ιούλη 2000, η πρώτη αύξηση ήταν 4,20%. Μέχρι και το Δεκέμβρη του 2004, υπήρχαν αυξήσεις που έφταναν το ύψος του πληθωρισμού. Ετσι, τον Απρίλη του 2002, αυξήθηκαν κατά 4,9%. Στις 15 Δεκέμβρη 2004, νέες αυξήσεις 2,8%. Από 1η Φλεβάρη 2007 κι άλλη αύξηση 3%, μεσοσταθμικά, που σημαίνει ότι σε κάποιες κατηγορίες καταναλωτών θα είναι μεγαλύτερη!

Και έπεται συνέχεια: Τα τέλη αποχέτευσης (υπολογίζονται επί του ποσοστού κατανάλωσης) το 1999 ήταν 40% και το 2007 αναπροσαρμόζονται σε 65%. Αύξηση 61,54%! Επίσης το νερό των δικτύων των δήμων από 0,19 ευρώ (65 δραχμές) το 1999 έφτασε τα 0,46 ευρώ το 2007. Αύξηση 142%! Με αυτόν τον τρόπο η ΕΥΔΑΠ ΑΕ, επιδιώκει οι δήμοι να παραδώσουν τα δίκτυά τους στην εταιρεία. Επιπλέον, αυτό το κόστος, μετακυλίεται στους καταναλωτές. Η ΕΥΑΘ (στη Θεσσαλονίκη), από την πλευρά της, προχωρά σε αυξήσεις μέχρι και 33%, για την περίοδο 2007-2011, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε!

Για το ίδιο διάστημα επίσης είδαν το φως της δημοσιότητας τα εξής δύο στοιχεία: Το έτος 2000 - 2001, η ΕΥΔΑΠ ΑΕ (δηλαδή οι μέτοχοι) είχε αύξηση των προ φόρων κερδών κατά 67,5%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το 2002 - 2003, νέα αύξηση των προ φόρων κερδών κατά 28,2%. Ποιους ευνόησε, λοιπόν, η μετοχοποίηση; Μα φυσικά τους επενδυτές, οι οποίοι είχαν αυξήσεις των κερδών τους, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές χαρατσώνονταν διαρκώς. Μάλιστα, η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ (μαζί με τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) «πανηγύριζε» για αυτή την εξέλιξη, διότι, με αυτόν τον τρόπο θα προσέγγιζε επενδυτές. Και κάτι τέτοιο, όντως, δεν άργησε να γίνει...

Οι πολυεθνικές έχουν... «υπομονή»

«Η προηγούμενη κυβέρνηση μας είχε προτείνει να συμμετάσχουμε στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ, αλλά τότε αυτό το θέμα δεν προχώρησε. Σήμερα δημιουργούνται νέες προοπτικές και εμείς ως όμιλος έχουμε μεγάλη υπομονή». Τα λόγια αυτά ανήκουν στον Ερικ Γκιμπάλι, αντιπρόεδρο Ανάπτυξης της πολυεθνικής εταιρείας «Suez», και ειπώθηκαν στις 28 Ιούνη 2006.

Η «Suez», κατέχει το 4,7% της ΕΥΑΘ και ένα πολύ μικρότερο μερίδιο της ΕΥΔΑΠ. Την ίδια μέρα, ο κ. αντιπρόεδρος είχε πει: «Εχουμε και ένα πολύ μικρό μετοχικό ποσοστό της ΕΥΔΑΠ και ενδιαφερόμαστε και για περιβαλλοντικά έργα, ευρέως φάσματος και στην Αττική, όπως η διαχείριση της λυματολάσπης. Ιδιαίτερα μας ελκύει η δυνατότητα των ΣΔΙΤ και έχουμε συζητήσει για αυτό το θέμα και με τα αρμόδια ελληνικά υπουργεία»! Τα σχόλια είναι περιττά...

Οι ελληνικές κυβερνήσεις

Και ενώ η διαχείριση των υδάτων βρίσκεται πολιορκημένη από τις πολυεθνικές, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ανοίγουν δρόμους στις εταιρείες, στο όνομα της... ανάπτυξης!

Η μετοχοποίηση της μεγαλύτερης εταιρείας παροχής νερού στη χώρα, της ΕΥΔΑΠ, από το ΠΑΣΟΚ (με τη συναίνεση της ΝΔ) είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Διευκολύνοντας όσο δεν παίρνει τους ιδιώτες, έκαναν την εξής «πρωτοτυπία» στην ΕΥΔΑΠ. «Εσπασαν» τη μητρική ΕΥΔΑΠ σε δύο εταιρείες, την «ΕΥΔΑΠ Παγίων» και την «ΕΥΔΑΠ ΑΕ» (τη μετοχοποιημένη εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται τους υδάτινους πόρους). Η «ΕΥΔΑΠ Παγίων» είναι 100% κρατική επιχείρηση. Στη διαχείρισή της έχει μόνο τους ταμιευτήρες (πχ Μόρνος, Υλίκη κλπ) και το εξωτερικό δίκτυο, δηλαδή τους αγωγούς μέχρι τις δεξαμενές της ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Μόνο που έχει και μια... μικρή υποχρέωση! Να συντηρεί και να επισκευάζει το εξωτερικό δίκτυο, παρέχοντας μόνιμα νερό στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Δηλαδή; Το κράτος (σ.σ. διάβαζε οι εργαζόμενοι φορολογούμενοι), θα ξοδεύει χρήματα για να κάνει έργα τα οποία στη συνέχεια θα διαχειρίζεται η ιδιωτική εταιρεία, που τώρα είναι «απλά» μετοχοποιημένη, αύριο, όμως, θα είναι πλήρως ιδιωτική!

Στην ουσία, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, δεν κάνουν άλλο τι, από το να εφαρμόζουν την καταστροφική οδηγία της ΕΕ του '98, περί ιδιωτικοποίησης των υδάτινων πόρων...

Να γίνει το νερό κοινωνική ιδιοκτησία

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι το νερό είναι φυσικός πόρος κοινή κληρονομιά, και ως τέτοιο πρέπει να αποτελεί κοινωνική ιδιοκτησία. Μόνο τότε θα είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Η διαχείρησή του απαιτεί κεντρικό σχεδιασμό και κοινωνικό έλεγχο. Αλλά αυτό δε μπορεί να γίνει στα πλαίσια του εκμεταλλευτικού συστήματος και των νόμων της αγοράς, αλλά στη λαϊκή οικονομία.

Το ΚΚΕ, θεωρεί επιτακτική ανάγκη διεκδίκησης:

  • Την επεξεργασία μιας ολοκληρωμένης υδατικής πολιτικής, που θα αφορά την έρευνα, την προστασία, τις χρήσεις και την ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων αποθεμάτων στο σύνολο της επικράτειας και περιφερειακά, με όλες τις διαστάσεις του προβλήματος (φυσικές, οικονομικές, τεχνικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές) και τη μεταξύ τους δυναμική.
  • Τη δημιουργία ενός άλλου θεσμικού πλαισίου, που θα αντιμετωπίζει το νερό ως φυσικό πόρο ζωτικής σημασίας για τον άνθρωπο, τη φύση και την ανάπτυξη της κοινωνίας. Που σημαίνει, ότι το νερό αποτελεί κοινωνική ιδιοκτησία, τελεί υπό τον έλεγχο και τη διαχείριση της λαϊκής εξουσίας.
  • Το σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των αναγκαίων εγγειοβελτιωτικών και άλλων έργων υποδομής, που θα προλαμβάνουν, θα αμβλύνουν και θα αντιμετωπίζουν την εμφάνιση των πλημμυρών, της λειψυδρίας, θα αποταμιεύουν και θα εμπλουτίζουν τα υδάτινα αποθέματα (φράγματα, ταμιευτήρες, λιμνοδεξαμενές κλπ.), θα αυξήσουν τελικά τη διαθεσιμότητα των υδατικών πόρων.
  • Την προγραμματισμένη ένταξη της χρήσης των υδάτινων πόρων στα πλαίσια μιας σχεδιασμένης αναπτυξιακής πολιτικής με καθορισμένες χρήσεις για συγκεκριμένους στόχους, με σχεδιασμένες ποσοτικές και ποιοτικές παραμέτρους.
  • Συνολική διαχείριση των λεκανών απορροής των χειμάρρων και δασοτεχνικά - φυτοτεχνικά έργα σε όλη την υδρολογική λεκάνη, αντιμετώπιση του χειμαρρικού προβλήματος της χώρας, με την αποτροπή της διάβρωσης και τη συνολική διευθέτηση των χειμάρρων.
  • Μέτρα προστασίας της ποιότητας των νερών και της ανάκτησής τους, με ορθολογική χρήση των λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων.
  • Την άμεση αντιμετώπιση των απωλειών λόγω διαρροών από τα δίκτυα ύδρευσης και άρδευσης.
  • Την κατάλληλη μέθοδο άρδευσης κατά καλλιέργεια.
  • Την προστασία των δασών και αναδασώσεις, που ευνοούν τη συγκράτηση των νερών για τον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα.
  • Τον εξανθρωπισμό των μεγάλων πόλεων, την προστασία των ελεύθερων χώρων, την εξασφάλιση χώματος.
Με μια σωστή διαχείριση τα προβλήματα θα είχαν περιοριστεί

Συνέντευξη του «Ρ» με τον Γιώργο Στουρνάρα, καθηγητή Υδρογεωλογίας και Τεχνικής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και προέδρου της Ελληνικής Επιτροπής Υδρογεωλογίας

-- Την τελευταία περίοδο γίνεται ιδιαίτερος λόγος για την αλλαγή των κλιματικών συνθηκών. Κατά πόσο οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τους υδάτινους πόρους;

-- Οι παγκόσμιες κλιματικές μεταβολές είναι βέβαιο ότι επηρεάζουν τα επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα. Αρχικά, διαταράσσουν την κυκλοφορία των αερίων μαζών στην ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα να διαταράσσεται το καθεστώς των βροχοπτώσεων ποσοτικά, αλλά και η κατανομή τους στο χώρο και το χρόνο. Επίσης, η άνοδος της θερμοκρασίας αυξάνει την εξάτμιση, με αποτέλεσμα διαταραχές στα υδατικά ισοζύγια των διάφορων περιοχών. Για να γίνει περισσότερο κατανοητό, υδατικό ισοζύγιο σημαίνει η ποιοτική και ποσοτική κατανομή των ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων (βροχή, χιόνι κλπ.), που πέφτουν σε μια περιοχή. Ενα μέρος τους απορρέει επιφανειακά, δημιουργώντας το υδρογραφικό δίκτυο (ρυάκια, ποτάμια) και καταλήγει στο επίπεδο βάσης (θάλασσα, λίμνες). Ενα άλλο εξατμίζεται άμεσα (εξάτμιση) ή έμμεσα (διαπνοή φυτών). Ενα τρίτο μέρος κατεισδύει στο υπέδαφος για να εμπλουτίσει τους υδροφόρους ορίζοντες. Ο επηρεασμός, λοιπόν, είναι γεγονός και μάλιστα αυτό επισημαίνεται, τόσο στο πρώτο, όσο και στο δεύτερο κείμενο της Διακυβερνητικής Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Νερά (IPCC). Το πρόβλημα, επομένως, είναι η πρόκληση των κλιματικών μεταβολών από τις εκπομπές αερίων στην ατμόσφαιρα και εδώ είναι μια επιπλέον ευθύνη ορισμένων από τις βιομηχανικές χώρες, που δεν έχουν υπογράψει το Πρωτόκολλο του Κιότο, που δε λύνει το πρόβλημα στο σύνολό του, αλλά είναι μια αρχή κοινώς αποδεκτού ελέγχου.

-- Παρατηρείται η εξής αντίφαση: Ενώ το νερό είναι φυσικός πόρος, βλέπουμε ότι τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα...

-- Ο χαρακτηρισμός του νερού πέρασε από το «φυσικό αγαθό», στο «φυσικό πόρο» και, σήμερα, αντιμετωπίζεται ως «οικονομικό αγαθό». Η μεταβολή αυτή της αντιμετώπισης κρύβει μέσα της μια σταδιακή υιοθέτηση της αντίληψης της οικονομικής σημασίας του νερού, σε όλες τις χρήσεις του και για όλους τους χρήστες. Οι βασικοί χρηματοπιστωτικοί παράγοντες της παγκοσμιοποιήσεως, όπως η Διεθνής Τράπεζα και άλλοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί, πιέζουν προς την κατεύθυνση της εκχωρήσεως των υδρευτικών συστημάτων σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες.

-- Υπάρχουν παραδείγματα προώθησης τέτοιων πολιτικών επιλογών;

-- Προσφάτως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για το διεθνές εμπόριο (GATS), αξίωσε την απελευθέρωση της αγοράς περιβαλλοντικών υπηρεσιών, μέσα στις οποίες υπηρεσίες δεσπόζουσα θέση κατέχουν η ύδρευση και η αποχέτευση. Ετσι, πριμοδοτείται, ουσιαστικώς, η επέκταση των πολυεθνικών του νερού και αγνοούνται επιμόνως οι αντιδράσεις ή, έστω, επιφυλάξεις των επιστημονικών φορέων και των οικολογικών κινημάτων, αλλά και οι δυσάρεστες κοινωνικές εμπειρίες σε πολλές από τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Στο πλαίσιο αυτό, η Παγκόσμια Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επέβαλαν, π.χ. στην Γκάνα, αύξηση των τιμολογίων του νερού κατά 90%.

-- Η χρήση εμφιαλωμένου νερού παρουσιάζει αύξηση και στη χώρα μας. Τι γίνεται;

-- Γίνεται μια συστηματική προσπάθεια υποβάθμισης του νερού των δικτύων με παράλληλη προβολή των εμφιαλωμένων νερών, αν και το νερό των δικτύων είναι πολύ καλύτερο από τα περισσότερα εμφιαλωμένα. Το πρόβλημα που αυτά τα νερά παρουσιάζουν είναι ότι δεν ελέγχεται η ποιότητά τους, ούτε κατά την εμφιάλωση, ούτε κατά τη διανομή. Ιδιαίτερα για την εμφιάλωση, δεν ελέγχεται ο χώρος και οι δραστηριότητες γύρω από το σημείο εμφιαλώσεως του νερού. Κατά τη διανομή, θα πρέπει να διατηρούνται σε σκιά και σε θερμοκρασία κάτω των 18 βαθμών Κελσίου, κάτι που δε γίνεται, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα νερά των δικτύων, αντιθέτως, ελέγχονται καθημερινά.

-- Τι συμβαίνει στην Ελλάδα;

-- Η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα μεταβιβάσει το 25%, περίπου, του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ σε ξένο στρατηγικό επενδυτή, ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό του ιδιωτικού κεφαλαίου, στην επιχείρηση, σε 49%. Επιπλέον, ειδικά για τη διαχείριση του νερού, ο νόμος 3199/2003 εμφανίζει δύο βασικά προβλήματα. Το πρώτο έχει να κάνει με την πολύ μεγάλη καθυστέρηση της εφαρμογής του και της δημιουργίας κεντρικών και περιφερειακών οργάνων. Το δεύτερο είναι η επάνδρωση τόσο των υπηρεσιών όσο και η επιλογή των μελετητών. Η κυβέρνηση έχει επιβάλει μια σχεδόν αποκλειστική επιλογή των Υδραυλικών Μηχανικών, αγνοώντας τους άλλους κλάδους, όπως Υδρογεωλόγοι, Χημικοί, Γεωπόνοι κλπ.

-- Η λειψυδρία αποτελεί μια από τις κύριες πτυχές του προβλήματος της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Ποια είναι η κύρια αιτία της; Με μια άλλη διαχείριση θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της λειψυδρίας;

-- Αρχικά θα πρέπει να διευκρινιστεί η έννοια των όρων «λειψυδρία» και «ξηρασία», που πολλές φορές, είτε από άγνοια, είτε σκοπίμως, χρησιμοποιούνται κακώς (συνήθως για να αποδώσουμε στη φύση δικές μας παραλείψεις και αδυναμίες). Ξηρασία είναι μια κατάσταση όπου η προσφορά νερού είναι, σημαντικώς, μικρότερη από τους διαμορφωμένους μέσους όρους των τελευταίων δεκαετιών που χρησιμοποιούμε. Λειψυδρία είναι μια κατάσταση όπου η προσφορά νερού είναι μικρότερη από τις διαμορφωμένες ανάγκες μας. Για παράδειγμα, σε ένα νησί του Αιγαίου, ακόμα και μια πολύ βροχερή χρονιά, το καλοκαίρι υπάρχει υδατικό έλλειμμα, όχι γιατί προηγήθηκε ξηρασία, αλλά γιατί οι υδατικές ανάγκες που έχουμε διαμορφώσει υπερβαίνουν τις υδατικές δυνατότητες της περιοχής. Δεν είναι δυνατό να μεταφέρουμε σε, υδατικώς, προβληματικές περιοχές τις υδατικές συνήθειές μας (πισίνες, γκαζόν, πλύσιμο αυτοκινήτων, μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κλπ.).

Πάντως, είναι δεδομένο ότι με μια σωστή υδατική διαχείριση - αυτό είναι πεποίθηση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας - τα προβλήματα του νερού θα είχαν εξαλειφθεί κατά πολύ...


Ρεπορτάζ:
Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ