ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ
Ολα τον θυμίζουν...

Μετονομασία του Πολιτιστικού Πολυχώρου Μηχανικής Καλλιέργειας σε «Μάνος Λοΐζος» και συναυλία - αφιέρωμα στον αξέχαστο συνθέτη, την Τετάρτη, στη Νίκαια

Είκοσι τέσσερα χρόνια πέρασαν... Κι όμως είναι πάντα εδώ. Μέσα από τα τραγούδια και τις μουσικές του, που μας κάνουν ν' αφουγκραζόμαστε τους πόθους και τα πάθη του κόσμου μας. Γιατί, μπορεί η ανθρώπινη περιπέτεια του Μάνου Λοΐζου να ολοκληρώθηκε πρόωρα, άδικα, σαν σήμερα, στις 17 του Σεπτέμβρη 1982, όμως η φωτεινή του δημιουργία παραμένει «ένα παράθυρο ανοιχτό στη λιακάδα...».

Ο Δήμος Νίκαιας, θέλοντας να τιμήσει την προσφορά του, καλλιτεχνική και αγωνιστική, την ερχόμενη Τετάρτη (20/9), θα προχωρήσει στη μετονομασία του Πολιτιστικού Πολυχώρου της Μηχανικής Καλλιέργειας (Θηβών 245) σε «Μάνος Λοΐζος». Εκεί στις 8.30 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί η αφιερωμένη στον αξέχαστο συνθέτη συναυλία του Χρήστου Λεοντή, με ερμηνευτές την Μαρία Σουλτάτου, την Ιωάννα Φόρτη και τον Δώρο Δημοσθένους. Θα τους συνοδεύσει η Λαϊκή Ορχήστρα του Χρήστου Λεοντή.

«Ο Μάνος Λοΐζος», λέει ο δήμαρχος Νίκαιας Στέλιος Μπενετάτος, «υπήρξε πολύ μεγάλος καλλιτέχνης και συνεπής αγωνιστής. Θεωρούμε ότι δεν έχει τιμηθεί όπως του πρέπει. Ο Πολιτιστικός Πολυχώρος της Μηχανικής Καλλιέργειας, ένας πνεύμονας πολιτισμού που όλο αναπτύσσεται, πλέον θα φέρει τ' όνομά του. Μετονομάζεται σε "Μάνος Λοΐζος". Για μας είναι κάτι πολύ σημαντικό, είναι χρέος και τιμή. Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στον τομέα του πολιτισμού. Γίνεται μια προσπάθεια να έχουμε ουσιαστική πολιτιστική παρέμβαση, να εκφράζονται οι ζωντανές δυνάμεις της πόλης, τα σχολειά, οι νέοι δημιουργοί, η νεολαία που δημιουργεί μέσω του Πνευματικού Κέντρου. Επιδιώκουμε η πολιτιστική πρόταση του Δήμου να είναι διαρκής και ουσιαστική και να μην περιορίζεται στις συνήθεις εποχιακές εκδηλώσεις. Στα σχολεία έγινε πολύ καλή δουλιά και για πάνω από ένα μήνα το Κηποθέατρο έβριθε μαθητικών δραστηριοτήτων. Επίσης, να σημειώσουμε το "Πολιτιστικό Καλοκαίρι" με το κατάμεστο Κατράκειο, τις εκδηλώσεις μνήμης για το Μπλόκο και τη Μικρασιατική τραγωδία και βεβαίως το Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής, με θέμα τους "Πρόσφυγες", που διοργανώνει ο δήμος σε συνεργασία με το Εικαστικό Επιμελητήριο στον περιβάλλοντα χώρο του "Κατράκειου", με τη συμμετοχή 20 γλυπτών από χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων».

Στρατευμένος μελωδός


Η αξία της δημιουργίας του Μάνου Λοΐζου, του Μάνου του Μελωδού, όσο περνούν τα χρόνια, όσο μεγαλώνει η απόσταση, τόσο γίνεται ολοένα και περισσότερο ανεκτίμητη. Τι να πρωτοθυμηθούμε... «Ολα σε θυμίζουν», «Σ' ακολουθώ», «Το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας», «Ο Δρόμος», «Σεβάχ ο Θαλασσινός», «Τζαμάικα», «Ο Τρίτος Παγκόσμιος», «Ο γέρο νέγρο Τζιμ», «Πρώτη Μαΐου», «Τσε», «Αχ χελιδόνι μου», «Μάνα δε φυτέψαμε», «Εχω έναν καφενέ», «Πάγωσε η τσιμινιέρα»... Και τόσα άλλα τραγούδια και μουσικές υπέροχες του Μάνου της καρδιάς μας, που παρότι έφυγε νωρίς από τη ζωή, σημάδεψε την υμνογραφία του ελληνικού τραγουδιού. Ο αιφνίδιος, πρόωρος θάνατός του σε νοσοκομείο της Μόσχας όπου είχε μεταβεί για νοσηλεία, αναμφίβολα άφησε ένα μεγάλο, δυσαναπλήρωτο κενό στην ελληνική μουσική δημιουργία. Ομως, το έργο του παραμένει ζωντανό, συνεχίζει να φωλιάζει στις καρδιές και να συνεπαίρνει με την ίδια δύναμη εδώ και χρόνια. Τα τραγούδια του τραγουδιούνται με απίστευτο ενθουσιασμό, πάθος, αγάπη, αποκτούν ολοένα και περισσότερους φίλους, τα μοιράζονται και τα ξαναμοιράζονται γενιές ολόκληρες... Σε μέρες άνυδρες πολιτιστικά, καθώς κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση, το ευτελές και εύπεπτο τραγούδι, είναι ανάγκη μας να επιστρέφουμε και ξαναεπιστρέφουμε σε αυτή την «όαση» μελωδίας, ανθρωπιάς, αγώνα, συμπαράστασης, ελπίδας.

Το ανεξάντλητο, πηγαίο ταλέντο του το έκανε όπλο στον αγώνα του για έναν καλύτερο κόσμο. «Το θέμα είναι να μπορείς να είσαι στρατευμένος και συγχρόνως γνήσιος καλλιτέχνης, λέγοντας αυτά που πιστεύεις», έλεγε. «Πρέπει να υπάρχει στρατευμένη τέχνη, γιατί μέσα στο δρόμο αυτής της σχολής, μπορούν να βγουν αριστουργηματικά έργα. Αλλά το πιο σπουδαίο είναι ότι η στρατευμένη τέχνη είναι ένας ελάχιστος φόρος τιμής στις χιλιάδες των φτωχών παιδιών που πεινάνε, αγωνίζονται και σκοτώνονται καθημερινά».

Τραγούδια, όνειρα, αγώνες

Γεννημένος το 1937 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο Μάνος Λοΐζος είχε την πρώτη του επαφή με τη μουσική, στην αρχή μέσω του βιολιού και στη συνέχεια μέσω της κιθάρας και του πιάνου. Στην Αθήνα έρχεται στα μέσα της δεκαετίας του '50 για σπουδές (αρχικά στη Φαρμακευτική Σχολή και αργότερα στην Εμπορική), αλλά τις παρατάει για τη μεγάλη του αγάπη, τη μουσική. Αν και σχεδόν αυτοδίδακτος στις αρχές του '60 φτιάχνει τα πρώτα του τραγούδια. Εμπνευσμένος από το «Τραγούδι του Δρόμου» του Λόρκα, που το βρίσκει στο περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» (σε μετάφραση του Νίκου Γκάτσου), το μελοποιεί και στις αρχές του '62 κυκλοφορεί τον πρώτο του (μικρό) δίσκο, με ερμηνευτή τον Γιώργο Μούτσιο. Οπως πολλοί νέοι καλλιτέχνες της εποχής, ο Λοΐζος γίνεται ενεργό μέλος του «Συλλόγου Φίλων Ελληνικής Μουσικής» και αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Χορωδίας του ΣΦΕΜ στην παράσταση της «Ομορφης Πόλης» του Μ. Θεοδωράκη στο «Παρκ» (1962). Ενα χρόνο αργότερα, διευθύνει τη χορωδία στην παράσταση των Χατζιδάκι - Θεοδωράκη «Μια πόλη μαγική» (την ορχήστρα διευθύνει ο Χρήστος Λεοντής), όπου οι δύο νέοι συνθέτες παρουσιάζουν και κάποια δικά τους τραγούδια. Το 1964, ο ΣΦΕΜ διοργανώνει την πρώτη κοινή συναυλία των Μ. Λοΐζου - Χρ. Λεοντή, στο «Ακροπόλ», με τραγούδια τους σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, Φώντα Λάδη και Μάρως Λήμνου - Λοΐζου. Τα έσοδα από τη συναυλία διατίθενται στο Δ΄ Πανσπουδαστικό Συνέδριο.

Σε μια εποχή που έπρεπε να αποφασίσεις ...με ποιους θα πας και ποιους θ' αφήσεις, ο Μάνος Λοΐζος παράλληλα με το δρόμο της μουσικής επιλέγει και το δρόμο του αγώνα, την ενασχόληση με τα κοινά. Το έργο του ανδρώνεται μέσα στη δεκαετία του '60, των Λαμπράκηδων, των συνεχών διαδηλώσεων για 114, των δυναμικών φοιτητικών, εργατικών, κοινωνικών και πολιτικών αγώνων. Τα τραγούδια που γράφει εκείνη την περίοδο είναι εμπνευσμένα από αυτούς τους αγώνες και τους συνοδεύουν: ο «Δρόμος», ο «Στρατιώτης», το «Ακορντεόν», ο «Τρίτος Παγκόσμιος»... Η ιδεολογική του στράτευση στα ιδανικά του κομμουνισμού, η ευαισθησία του σε ό,τι αφορά τους ταπεινούς και τους καταφρονεμένους, η αλληλεγγύη του στους αγωνιζόμενους σε όλο τον κόσμο για ισότητα και αξιοπρέπεια βρίσκουν καλλιτεχνική έκφραση στα «Νέγρικα» σε ποίηση του Γιάννη Νεγρεπόντη, τα οποία παρουσιάζονται δύο ημέρες πριν τη δικτατορία, στη θρυλική συναυλία της ΕΦΕΕ (19 Απρίλη 1967). Τραγούδια που μιλούν για τον αγώνα επιβίωσης των μαύρων της Αμερικής και απαγορεύονται την περίοδο της χούντας, όπως και τα άλλα μέχρι τότε τραγούδια του...

Η συνεργασία του με τους Λευτέρη Παπαδόπουλο, Γιώργο Νταλάρα, Γιάννη Καλατζή κ.ά. γεννά τραγούδια που γίνονται επιτυχίες. Κυκλοφορεί τους δίσκους «Ο Σταθμός», «Θαλασσογραφίες» (και οι δύο σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου). Με το τραγούδι «Σεβάχ ο Θαλασσινός», κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως ερμηνευτής και η μεγάλη επιτυχία του τον οδηγεί στην ερμηνεία και άλλων τραγουδιών του. Συνθέτει τη μουσική για την ταινία του Αλέξη Δαμιανού «Ευδοκία» και το «Να 'χαμε τι να 'χαμε». Παράλληλα, και πολλά κομμάτια που τα τραγουδά «σε φιλικό κύκλο» και δεν ακούγονται «ποτέ έξω από τους τέσσερις τοίχους μιας κάμαρας», όπως έλεγε. Ανάμεσά τους, ο «Τσε», ο «Μέρμηγκας», τα «Συρματοπλέγματα», το «Μη με ρωτάς». Στην περίοδο '74 - '76, ακολουθούν οι κύκλοι «Καλημέρα ήλιε», «Τα τραγούδια του δρόμου», «Τα τραγούδια μας». Τα τελευταία, σε στίχους του Φώντα Λάδη, είναι λαϊκά, πολιτικά τραγούδια, με αναφορές σε καυτά κοινωνικά προβλήματα, σε απεργίες και αγώνες της εργατικής τάξης, που ερμηνεύονται από τον Γ. Νταλάρα. Ανάμεσά τους, τα «Πάγωσε η τσιμινιέρα», «Λιώνουν τα νιάτα μας», «Το Δέντρο». Το 1979 κυκλοφόρησαν τα «Τραγούδια της Χαρούλας», με ερμηνεύτρια την Χαρούλα Αλεξίου, σε στίχους του Μανώλη Ρασούλη (τρία του Πυθαγόρα): «Τίποτα δεν πάει χαμένο», «Μες στο πλήθος», «Ολα σε θυμίζουν», «Γύφτισσα τον εβύζαξε» κ.ά. Ακολουθούν ο τελευταίος του δίσκος «Για μια μέρα ζωής» και μετά το θάνατό του τα «Γράμματα στην αγαπημένη», σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ.

Ο Μάνος Λοΐζος υπήρξε επίσης πρωτοπόρος συνδικαλιστής στο χώρο των δημιουργών του ελληνικού τραγουδιού. Πάλεψε με συνέπεια για τα πνευματικά τους δικαιώματα από τις δισκογραφικές εταιρείες και την κασετοπειρατεία μέσα από την ΕΜΣΕ (ήταν ο πρώτος πρόεδρος του σωματείου).


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΕΟΝΤΗΣ
Συγχαρητήρια στο Δήμο Νίκαιας

«Είναι ενθαρρυντικό το ότι υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι στους δήμους που θυμούνται να τιμήσουν δημιουργούς οι οποίοι έχουν προσφέρει στον πολιτισμό της χώρας μας. Γιατί δεν είναι μόνο το κράτος που οφείλει να κάνει κάτι τέτοιο. Είναι και η Τοπική Αυτοδιοίκηση που πρέπει να συμβάλει. Στην προκειμένη περίπτωση, είναι άξια συγχαρητηρίων η Δημοτική Αρχή της Νίκαιας, που με αυτή την εκδήλωση πραγματοποιεί την απαίτηση ανθρώπων που αγαπούν τη μουσική του Μάνου Λοϊζου. Η δημιουργία του έχει ριζώσει και στις καρδιές των νέων. Είναι φάρος στη σημερινή καταιγίδα, στη λαίλαπα της ασχήμιας. Θεωρώ ότι σήμερα, όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, είναι περισσότερο παρά ποτέ αναγκαία η υπενθύμιση στους νέους ότι υπήρξαν και υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται για έναν πολιτισμό ουσίας. Για έναν πολιτισμό ο οποίος συνδυάζει την ψυχαγωγία με αξίες και αρχές που δεν τους κάνουν να ντρέπονται και που έχουν να κάνουν με ολόκληρο τον ψυχικό τους κόσμο. Ας ψάχνουν οι νέοι. Να μη δέχονται άκριτα οτιδήποτε τους προσφέρεται. Θα βρουν πράγματα που τους ενδιαφέρουν και τους συγκινούν».


Μη ρωτάς, υποκλίνονται...

Τον γνώρισαν μέσα από τα τραγούδια του, πολλά χρόνια μετά το φευγιό του. Είναι σημερινοί νέοι, που συν-ομιλούν για τον Μάνο Λοΐζο της καρδιάς τους... Τυχαία τους «συναντήσαμε» στο διαδίκτυο...

«Οποιο όμορφο συναίσθημα μπορεί να νιώσει ο καθένας μας, ο Μάνος το έκανε τραγούδι...» (Κώστας)

«Δεν είχα την ευκαιρία να σε δω ποτέ ζωντανά Μάνο μιας και όταν έφυγες ήμουν μόλις 2 χρόνων αλλά σπουδάζοντας αργότερα στο ωδείο, μπορώ να πω ότι έμαθα ακορντεόν με τα δικά σου τραγούδια. Πήρα πτυχίο και ακόμα θυμάμαι το πρώτο σου τραγούδι που έπαιξα: "στη γειτονιά μου την παλιά είχα ένα φίλο που ήξερε και έπαιζε τ' ακορντεόν...". Πόσα χάσαμε όλοι μας που έφυγες τόσο νωρίς...» (Βιβή)

«Σε αγαπάω. Κάθε μου βήμα ακολουθείται από τη μουσική σου...» (Χρύσα)

«Δεν τον έζησα, δεν πρόλαβα. Μου έμαθαν να ακούω ποιοτική μουσική, αληθινή. Τραγούδια με στίχους όμορφους, που να μιλάνε για την αγάπη, τη ζωή, τον κόπο, τη θυσία. Αυτός είναι ο μεγάλος Μάνος Λοΐζος. Ζει και αφιερώνει τραγούδια. Στέλνει στιχάκια από ψηλά. Οσο ακούμε Λοΐζο, ακούμε αληθινή μουσική. Υποκλίνομαι...» (Κωνσταντίνος)


Το μεγάλο κόλπο

Στην αρχή η μπάντα του δήμου, κι άλλες φορές του Γ΄ Σώματος Στρατού παιάνιζαν τα γνωστά εμβατήρια υποδοχής των επισήμων, «ταράτα τζουμ ταράτα τζουμ» που λέει και το τραγούδι και μεις τρέχαμε να δούμε ποιος ήτανε ο επίσημος για να χειροκροτήσουμε κιόλας, τα αθώα πιτσιρίκια μιας ένοχης και βάρβαρης εποχής. Υστερα, ήτανε η ώρα των μεγαλοπαπάδων που με προτεταμένες τις απειλητικές τους γαστέρες, τις χρυσοποίκιλτες φορεσιές τους και τα βαρύτιμα ευαγγέλια περίμεναν στο κεφαλόσκαλο τον επίσημο να τον υποδεχτούν και να του θυμίσουν πως το κράτος δεν μπορεί να κάνει χωρίς την εκκλησία και πως τα χρυσά γαλόνια δε «φτουράνε» χωρίς τα θυμιάματα και τις κατανυκτικές προσευχές. Ακολουθούσαν οι αγιασμοί και οι καθιερωμένοι λόγοι, για να κλείσει όλη η γιορτή με τα πυροτεχνήματα. Και έτσι καταλάβαινε η πόλη πως έγιναν τα εγκαίνια της Εκθεσης. Καταλάβαινε πως άρχισε το εικοσαήμερο πανηγύρι της πόλης και των περιχώρων. Να γεμίζουν τα μεγάλα ποτήρια με μαύρη μπίρα, τα λουκάνικα Φραγκφούρτης να μοσκοβολούν και τα ροξ του Φλόκα να ευφραίνουν τα στερημένα στόματα των πιτσιρικάδων. Ετσι ήτανε τότε, τα χρόνια τα μαύρα και τα δύσκολα. Τα ψέματα βρίσκανε τρόπο για να κρυφτούν. Ετσι κι αλλιώς, ο λαός ούτε να φωνάξει μπορούσε ούτε να γράψει στους τοίχους, να σηκώσει τις οργισμένες του γροθιές και να διεκδικήσει.

Και τώρα που τα «πράγματα» άλλαξαν; Τώρα που και να φωνάξουμε μπορούμε, και να σηκώσουμε τις οργισμένες γροθιές μας και να σταθούμε, που λέει ο λόγος, απειλητικοί απέναντι στο ροπαλοφόρο χωροφύλακα; Μήπως σταμάτησαν οι επίσημες μουσικές; Μήπως οι μεγαλοπαπάδες αποφάσισαν να λιγοστέψουν το χρυσάφι από τις απειλητικές επωμίδες τους; Μήπως, τελικά, τα ψέματα έπαψαν να κρύβονται και τα πυροτεχνήματα των εγκαινίων είναι πιο διακριτικά; Οχι. Δεν άλλαξε τίποτε. Απλώς άλλαξε η γωνία απ' όπου βλέπουμε τις γιορτές των εγκαινίων. Αλλαξε ο τρόπος που ακούμε τα ίδια επίσημα εμβατήρια και τις κατανυκτικές ψαλμωδίες των αγιασμών. Και τώρα το ίδιο «μεγάλο κόλπο» στήνεται κάθε τέτοια εποχή. Κάτι ανάμεσα σε γιορτή και σε θλίψη. Κάτι ανάμεσα σε πολιτικό φιάσκο και σε πατριωτική έξαρση. Μια μέρα γεμάτη απ' όλα τελικά, που μας την περιγράφουν, ας είναι καλά τα ΜΜΕ, πολύ πριν να συμβεί. Τι θα πει ο πρωθυπουργός στο λόγο του. Τι θα ρωτήσουν οι δημοσιογράφοι. Πώς θα απαντήσει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και μαζί με όλα αυτά τα περιγραφικά και τα καλώς πληροφορημένα και οι ερμηνείες. Αχ αυτές οι ερμηνείες! Αυτό το απερίγραπτο τηλεοπτικό «μάπετ σόου», όπου οι διαπληκτισμοί διαδέχονται τις φιλοφρονήσεις και τα επιχειρήματα τα νεοελληνικά «εμένα θα μου πεις».

Ετσι, λοιπόν, και φέτος στήθηκε με όλους τους κανόνες που ισχύουν για την περίπτωση, το «μεγάλο κόλπο» της ΔΕΘ. Ετσι, για να ξεχνάμε το τι πραγματικά συμβαίνει. Για να ξεχνούμε πως αυτά που θα πει φέτος ο πρωθυπουργός τα είπε και στα προηγούμενα εγκαίνια. Οπως ακριβώς τα έλεγαν και οι Αλλοι πρωθυπουργοί και θα τα λένε και αυτοί που θα έρθουν. Και σιγά σιγά να χάσουν και οι «γιορτές» το νόημά τους. Να χάσουν οι λέξεις το περιεχόμενό τους. Και η άρνηση να ερμηνεύεται σαν κατάφαση. Το όχι σαν διπλωματικό ίσως. Η περιγραφή της επερχόμενης ήττας να χαιρετίζεται σαν δομούμενη περιφανής νίκη. Και ο λαός να απαντά «δεν ξέρω δεν απαντώ». Να κατανέμει τα μερίδια της ελπίδας στους δύο αρχηγούς, να ομολογεί, χωρίς δισταγμό, την πρόθεση ψήφου. Και να μην αντιλαμβάνεται το εφιαλτικό ψέμα που τον απειλεί!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ