Στόχος η ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία των εφοπλιστών, σε βάρος των εργατών της θάλασσας, των νησιωτών, συνολικά των εργαζόμενων
Υπερεντατικοποίηση της δουλιάς και άθλιες συνθήκες είναι το καθεστώς που επικρατεί κάτω από τη βιτρίνα των πλοίων |
Το δίκιο του μεγαλειώδους αγώνα των ναυτεργατών κατά την πρόσφατη απεργία επιβεβαιώνουν τα στοιχεία που συγκέντρωσαν τα ταξικά σωματεία |
Κραυγαλέα υπόθεση του καθεστώτος της ασυδοσίας που εξασφαλίζει στους εφοπλιστές αυτή την πολιτική, αποτελεί η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που εκτός των άλλων είναι θέμα επιβίωσης για τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα των νησιών, τους μικρομεσαίους και αυτοαπασχολούμενους. Η διαδικασία της απελευθέρωσης έχει αρχίσει με βάση τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και συνεχίζει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ, επεκτείνοντάς την και στις πορθμειακές γραμμές. Η εκτίναξη των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε δυσθεώρητα ύψη, που επιβεβαιώνεται και από τα ίδια τα κυβερνητικά στοιχεία, είναι μία από τις οδυνηρές συνέπειες της απελευθέρωσης σε βάρος των εργατικών λαϊκών οικογενειών για να γεμίζει το χρηματοκιβώτιο των εφοπλιστών.
Ακολουθούν η πλήρης απορύθμιση συνολικά των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ενώ σε ό,τι αφορά τους ναυτεργάτες των ακτοπλοϊκών πλοίων, σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, στρώνεται με ραγδαίους ρυθμούς το έδαφος για να πεταχτούν στην ανεργία και μάλιστα με... πιστοποιητικό από το «Ινστιτούτο Ναυτικής Κατάρτισης»...
Επιπλέον, η κυβέρνηση, αφού... απελευθέρωσε τους εφοπλιστές, έρχεται τώρα να τους δώσει κίνητρα για να δρομολογήσουν πλοία στις λεγόμενες «άγονες» γραμμές. Με τα χρήματα των φορολογουμένων, φυσικά, δηλαδή των εργαζομένων, θα τους κατασκευάσει καταρχήν 11 πλοία και από πάνω θα συνδιαχειριστούν και τα λιμάνια της χώρας!
Επίσης καραμπινάτη περίπτωση αποτελεί η εφαρμογή του νομοθετικού εκτρώματος των εγκριτικών πράξεων και για λογαριασμό των εφοπλιστών των τουριστικών πλοίων (ισχύει εδώ και δεκαετίες γι' αυτούς των ποντοπόρων) με την ταυτόχρονη κατάργηση των ασφαλιστικών εισφορών τους προς το ΝΑΤ, με αντάλλαγμα να υψώσουν στα πλοία τους την ελληνική σημαία. Ομως το πιο εξωφρενικό της υπόθεσης είναι ότι ο εφοπλιστής Λοΐζος, για το χατίρι του οποίου συντάχθηκε η εκτρωματική αυτή υπουργική απόφαση, στον οποίο ανήκει η πλοιοκτήτρια εταιρεία ΛΟΥΗΣ, κάνει κανονική παρακράτηση από το μισθό των ναυτεργατών του ποσού που αναλογεί στις ασφαλιστικές τους εισφορές. Δηλαδή το βάζει στην τσέπη! Με άλλα λόγια οι ναυτεργάτες τον πληρώνουν και από πάνω! Ανάλογη... ρύθμιση ετοιμάζεται και για τον εφοπλιστή Στ. Χατζηιωάννου και μάλιστα με τη συγκατάθεση των δημάρχων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ των Κυκλάδων, προκειμένου να δρομολογήσει τα κρουαζιερόπλοιά του στο νησιωτικό σύμπλεγμα και έτσι να... συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών!
Τα στοιχεία που συγκέντρωσαν από ελέγχους η ΠΕΜΕΝ, ο «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και η ΠΕΣ - ΝΑΤ είναι ενδεικτικά της κατάστασης που βιώνουν σήμερα οι ναυτεργάτες στον αγώνα για το μεροκάματο
Τα στοιχεία για την ποδοπάτηση ακόμα και αυτής της ισχνής νομοθεσίας, που αφορά τις οργανικές συνθέσεις και τα ωράρια εργασίας, που έχουν συγκεντρώσει τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία μετά από περιοδείες και ελέγχους στα λιμάνια και βαπόρι το βαπόρι είναι αποκαλυπτικά. Από τους ελέγχους αυτούς προέκυψε ότι το όργιο της αυθαιρεσίας στο οποίο έχουν επιδοθεί οι εφοπλιστές φέρει τη βούλα και των λιμενικών αρχών. Τεράστιο μερίδιο ευθύνης αναλογεί και στη συμβιβασμένη πλειοψηφία ΔΑΚΕ, ΠΑΣΚΕ, ΑΠ της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η οποία έχει κάνει «ειδικές συμφωνίες» με εφοπλιστές για το παράνομο «πετσόκομμα» των οργανικών συνθέσεων.
Ειδικότερα τα σωματεία Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και η Ενωση Συνταξιούχων - ΝΑΤ (ΠΕΣ - ΝΑΤ) έκαναν έλεγχο στα λιμάνια της Πάτρας, των πορθμείων Ηγουμενίτσας - Κέρκυρας, Ρίου - Αντιρρίου, στα καράβια που εκτελούν τη γραμμή Ηγουμενίτσα - Ιταλία, στα ακτοπλοϊκά πλοία στο λιμάνι του Πειραιά και της Ραφήνας και στα τουριστικά σκάφη αναψυχής που υπάγονται στο ν.2743/99 στη Μαρίνα Ζέας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν:
(που δεν πλησιάζονται)
Η ΘΑΛΑΣΣΑ είναι πάντα για τους περισσότερους Ελληνες η μεγάλη αγαπημένη τους κι αυτήν αναζητούν κάθε τέτοιο καιρό για να περάσουν εκεί στα ακρογιάλια της τις διακοπές τους. Μήνες ολόκληρο το χρόνο χτίζεται ένα όνειρο από τον εργαζόμενο, πώς να μπορέσει να συνδυάσει για να φτάσει στην Ιθάκη που διάλεξε.
ΑΠΟ όσα βλέπεις, όσα διαβάζεις, από τη δική σου εμπειρία καταλαβαίνεις πως φέτος η έξοδος η καλοκαιρινή γίνεται όλο και περισσότερο δύσκολη, τα μετρημένα λιγοστά ευρώ του μεροκάματου δεν μπορούν να καλύψουν τα έξοδα.
ΠΟΛΥ συχνά στις μετακινήσεις με ταξί, στις κουβέντες π' ανοίγω με τον οδηγό, έχεις μια πρώτη γεύση για πολλά και σημαντικά θέματα της καθημερινής μας ζωής, για ζητήματα, που κινούνται... Μετράς με πόση λαχτάρα γυρεύει κι αυτός να ξεφύγει για δυο - τρεις βδομάδες στο χωριό του. Αλλά οι υποχρεώσεις πολλές και τα βάρη ασήκωτα. Κι όλα αυτά μαζί με την ξαφνική υποψία της αρρώστιας κάνουν το φετινό καλοκαίρι του όνειρο άπιαστο. Ολα αύριο θα πάνε καλύτερα του λέμε πριν κατεβούμε και συντροφικά τον χαιρετίσουμε. Η Ρούμελη πάντα σε περιμένει.
ΣΤΙΣ επαφές για τη φετινή έξοδο μπήκε κι ένα αετόπουλο, που σκαρφάλωσε στα 90 του χρόνια, που προετοιμάζει κι αυτός το μεγάλο πανηγύρι της μικρής πολιτείας. Είναι καλέσματα συντροφικά καθώς σε γυρίζουν στης νιότης τις πανέμορφες ώρες. Τότε που αντάμα κολυμπούσατε στ' ανοιχτά βαθιά στον κόρφο.
ΔΙΚΗ σου εκείνη η θάλασσα, δίχως σύρματα, δίχως πλαστικά κι άλλα παρόμοια πολύχρωμα. Σε μπούχιζε το ελαφρό κύμα πάνω στα βράχια. Φτάνει κοντά σου από τα γύρω κτήματα του ξωμάχου η δυνατή κουβέντα, η πρόσκληση για το κολατσιό του.
ΑΥΤΟ ήταν ένα γιομάτο καλοκαίρι, συχνά με αποκοτιές και πάντα δίπλα στη θάλασσα, που σε περίμενε και σου εμπιστευόταν τον κρυφό κόσμο της. Και εκεί, πάνω στη μεγάλη ξεράδα, που άνοιγε σαν αλώνι, δοκίμαζες του ψαρά το πιάτο, το δικό του κρασί, το δροσερό αλλά πάντα μετρημένο νερό του...
ΕΙΝΑΙ ακόμη κι άλλα που πολύ θα ήθελες να ξαναδείς, να τα βεβαιώσεις. Να σταθείς ψηλά στο δρόμο, απάνω από τη θεϊκή εκείνη ακρογιαλιά του Μύρτου να χαρούν τα μάτια σου τις μοναδικές χρωματικές ασπρογαλάζιες παραλλαγές του. Και να είσαι έτοιμος να πεις στο πιο ταιριαστό του ποιητή του λαού μας Κώστα Βάρναλη «Να σ' αγναντέβω θάλασσα». Φαίνεται, πως ένα τέτοιο αγνάντεμα έδωσε στον ποιητή την έμπνευση.
ΣΤΟ της καλοκαιρινής αυτής επίσκεψης υπάρχουν κι άλλες χρεώσεις. Είναι πολλά χρόνια που αναζητούσες να μπεις στο αμπέλι με το μοσχάτο και να καταλάβεις από τη μυρωδιά πως το έχεις κοντά σου. Να δοκιμάσεις το σταφύλι του και να πετύχεις να πιεις το κρασί του, που αχτινοβολεί σαν τη λίρα. Στις λιγοστές πράσινες οάσεις των αμπελιών μας, που θ' αφανιστούν με τα νέα μέτρα που καθορίζουν οι αφέντες της ΕΟΚ.
ΠΩΣ ν' αγνοήσεις μια τέτοια πρόσκληση κι όταν αυτή φτάνει από τη γενέθλια γη σου; Υπάρχουν δυσκολίες, μα υπάρχει τρόπος και δρόμος να ξεπεραστούν. Ο Μύρτος και τ' ακρογιάλια τ' άλλα σε περιμένουν.
ΘΑ γράφαμε σήμερα πως εδώ και πολλά χρόνια μια σειρά ρεπορτάζ στο Σαρωνικό και τους γύρω Δήμους έφερναν στο φως μια σειρά εγκληματικές πράξεις που είχαν διαπραχθεί σε βάρος του περιβάλλοντος και τις μικρές τουριστικές πολιτείες. Τα αττικά ακρογιάλια σ' ολόκληρη τη διαδρομή, από την Ελευσίνα ως το Λαύριο είχαν δεχτεί τα πρώτα σοβαρά πλήγματα. Και ήταν έκδηλη η προσπάθεια κάθε κατηγορίας ισχυρός να αποκτήσει δική του ακρογιαλιά κι άρχισε να δουλεύει το συρματόπλεγμα. Ταυτόχρονα, νέα ξενοδοχεία για ενίσχυση του τουρισμού λειτουργούσαν αλλά οι εργολάβοι της ΕΡΕ δεν είχαν αποχετευτικό δίκτυο γιατί το άφησαν για τον επόμενο αιώνα...
ΚΑΠΟΤΕ ο Σαρωνικός ήταν για τους κατοίκους της Αττικής η προσιτή λύση να βρουν τη θάλασσα. Σήμερα τα πράγματα δυσκόλεψαν. Τα δυο κόμματα έδωσαν τα φιλέτα της παραλίας σε επιχειρηματίες και οι εργαζόμενοι για να πλησιάσουν τη θάλασσα αυτοί και οι φαμελιές τους πρέπει να το χρυσοπληρώσουν... Η θάλασσα, η πλατιά, η μεγάλη κι οι ακρογιαλιές της, που καθένας τη λαχταρά τούτο τον καιρό, την καταστρέφουν και την κάνουν όλο και περισσότερο απλησίαστη.
Η διαδικασία της υποβάθμισης, απαξίωσης και παράδοσης της Ναυτικής Εκπαίδευσης και Μετεκπαίδευσης σε ιδιώτες έχει μπει για τα καλά στο... πρόγραμμα από το 2003, με το νόμο του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Ανωμερίτη - είχε υπογράψει και την πράσινη επιστράτευση σε βάρος των ναυτεργατών της ακτοπλοΐας. Σήμερα, ο υπουργός της ΝΔ Μ. Κεφαλογιάννης, συμπλήρωσε το έκτρωμα με το ν. 3450/2006. Αποτέλεσμα: Επί του συνόλου των 1.215 εισακτέων της περιόδου 2002 - 2003 κατάφεραν να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις σπουδές τους στα 4 χρόνια φοίτησης το 15%! Στο ΚΕΣΕΝ ενδεικτικά αυτή την περίοδο, στο μάθημα «Ναυτιλία Β'» από τους 420 που έγραψαν πέρασαν μόνο 4! Αυτά σε συνδυασμό με τα μέτρα που ετοιμάζονται για Ινστιτούτο Ναυτικής Κατάρτισης ΑΕ για ΟΑΕΝ, έχουν στόχο τη διά βίου κατάρτιση, την εργασιακή περιπλάνηση, τις βαθιές ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, εν ολίγοις, τη μετατροπή του ναυτεργατικού δυναμικού σε εργάτες χωρίς δικαιώματα.