ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τι μέλλεται στα ΔΗΠΕΘΕ;

Σε ...επιτροπή παρέπεμψε την ύπαρξη των ΔΗΠΕΘΕ ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, μετά τη χτεσινή «μαραθώνια» σύσκεψη στο ΥΠΠΟ, με τους προέδρους και τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των ΔΗΠΕΘΕ, με θέμα «το παρόν και το μέλλον του θεσμού».

Η συνάντηση (10 π.μ. - 3 μ.μ.) κατέληξε στο εξής «βασικό συμπέρασμα», σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ: «Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι ο τόσο σημαντικός αυτός θεσμός για την ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας πρέπει να εξακολουθήσει να υπάρχει, αλλά πάνω σε νέες βάσεις που να ανταποκρίνονται στα σύγχρονα δεδομένα».

Ο υφυπουργός «ζήτησε τη συγκρότηση τετραμελούς ομάδας εργασίας αποτελούμενη από τους εκπροσώπους των ΔΗΠΕΘΕ, η οποία σε εύλογο χρονικό διάστημα θα κωδικοποιήσει όλες τις προτάσεις που ακούστηκαν με στόχο την αναβάθμιση του θεσμού». Και κατέληξε με τη «διαπίστωση» ότι αυτή η «επιτυχημένη παρέμβαση» (σ.σ. από το αποτέλεσμα βέβαια θα κριθεί η «επιτυχία» της) έπρεπε να είχε γίνει πριν από χρόνια. Υποσχέθηκε ότι «αφού μελετήσουμε τις προτάσεις των θεάτρων, θα προχωρήσουμε σε όλες τις θεσμικές και ενισχυτικές αλλαγές, που κρίνονται αναγκαίες για να οδηγηθούν τα ΔΗΠΕΘΕ σε νέα φάση ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια, ως σύγχρονα, πλέον, Δημοτικά Θέατρα, εφάμιλλα των αντίστοιχων Περιφερειακών Θεάτρων της Ευρώπης».

Ομως, δεδομένης της «προσήλωσης» της κυβέρνησης στην «πολιτιστική χορηγία», οι υποσχέσεις αυτές κρύβουν πίσω τους αρκετούς κινδύνους για το μέλλον του θεσμού.

Θεατρική γιορτή

Με ένα εξαιρετικό έργο, μια εξαιρετική παράσταση-γιορτή και καταπληκτικές ερμηνείες, με ρεσιτάλ υποκριτικής του Θανάση Παπαγεωργίου, γιορτάζει φέτος τα 35χρονά του το θέατρο «Στοά». Την περασμένη Παρασκευή, στην πρεμιέρα της παράστασης, το γεμάτο θέατρο γνώρισε το σπάνια παιζόμενο έργο του Λουίτζι Πιραντέλο «Η ηδονή της τιμιότητας». Ο λόγος του μεγάλου συγγραφέα «κοινώνησε» με μια εξαιρετική θεατρική παράσταση, την οποία μεταξύ άλλων παρακολούθησαν και συνεχάρησαν τους συντελεστές της, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, ο ευρωβουλευτής του Κόμματος Γιώργος Τούσσας και ο υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, Γεράσιμος Αραβανής.

Ο Πιραντέλο, πιστεύοντας ότι ο άνθρωπος δεν είναι αυτό που φαίνεται, αλλά άγεται και φέρεται από αυτό που κρύβει κάτω από ένα ψεύτικο προσωπείο, δημιουργεί σχέσεις που καθορίζονται απ' αυτό το δεύτερο παράγοντα, ενώ λειτουργούν με τον πρώτο. Στην «Ηδονή της τιμιότητας», ένας άνθρωπος με ύποπτο παρελθόν, καλείται να παίξει τον τίμιο σύζυγο μιας γυναίκας που έμεινε έγκυος από τον παντρεμένο εραστή της. Μετά τα τόσα σφάλματά του όμως, αποφασίζει οι πράξεις του να διακρίνονται από απόλυτη τιμιότητα. Τόσο απόλυτη, που μοιάζει εξωφρενικό για μια υποκριτική κοινωνία.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Νίκου Μοσχονά, σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, σκηνικά - κοστούμια Λέας Κούση, μουσική επιμέλεια Ευάγγελου Κοκκόρη. Εκτός από την Λήδα Πρωτοψάλτη και τον Θανάση Παπαγεωργίου, παίζουν επίσης: Αλέκος Κούρος, Πολύκαρπος Πολυκάρπου, Σπύρος Σαραφιανός, Γιώργος Ζιόβας, Εύα Καμινάρη, Μαρία Μπρανίδου, Στέφανος Καλαϊτζής.

Πρωτοχριστιανικός ναός στο Ισραήλ

Αν αποδειχθεί επιστημονικά ότι τα μωσαϊκά που ανακαλύφθηκαν στο βόρειο Ισραήλ είναι του 3ου αιώνα μ.Χ. και ανήκουν σε δάπεδο πρωτοχριστιανικής εκκλησίας, τότε θα πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη, αφού θα αφορούν στον αρχαιότερο πρωτοχριστιανικό ναό από την εποχή που ο χριστιανισμός αναγνωρίστηκε ως επίσημη θρησκεία στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Η ανακάλυψη των μωσαϊκών έγινε από Ισραηλινούς κρατούμενους, οι οποίοι έσκαβαν τμήμα της φυλακής Μεγκίντο, για τη δημιουργία νέας πτέρυγας κράτησης ...1.200 Παλαιστινίων.

«Πρόκειται για τα αρχαιότερα απομεινάρια εκκλησίας στο Ισραήλ, ίσως και σε ολόκληρο τον κόσμο, αν και είναι νωρίς να το πούμε», δήλωσε ο επικεφαλής των ανασκαφών, Γιοτάμ Τέπερ. Τα δύο μωσαϊκά - το ένα απεικονίζει το πρωτοχριστιανικό σύμβολο του ψαριού και το άλλο την Αγία Τράπεζα - απεικονίζουν την ιστορία ενός Ρωμαίου αξιωματούχου και της συζύγου του, οι οποίοι χρηματοδότησαν το χτίσιμο της εκκλησίας. Τα πήλινα απομεινάρια του 3ου αιώνα, το είδος των γραμμάτων στην επιγραφή, τα γεωμετρικά σχήματα και η απεικόνιση του ψαριού, αντί του σταυρού, μαρτυρούν ότι η εκκλησία δε χρησιμοποιήθηκε μετά τον 3ο αιώνα.

Φυσικά, η ανακάλυψη έχει και πολιτικές προεκτάσεις. Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Αριέλ Σαρόν χαρακτήρισε την ανακάλυψη «φανταστική» και σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία το Ισραήλ θέλει να μετατρέψει το μέρος σε τουριστικό αξιοθέατο ...αν μεταφερθεί η φυλακή.

Και το Βατικανό ενθουσιάστηκε, αδιαφορώντας που η νέα πτέρυγα της φυλακής προορίζεται για Παλαιστίνιους πολιτικούς κρατούμενους. Ο επίσκοπος Πιέτρο Σάμπι, επιτετραμμένος του Βατικανού στο Ισραήλ, δήλωσε ότι «μια τέτοια ανακάλυψη κάνει το Ισραήλ πιο ενδιαφέρον για τους χριστιανούς»!

Πολύχρωμο μελωδικό «καραβάνι»

Οι Ευανθία Ρεμπούτσικα, Ελλη Πασπαλά, Λουδοβίκος των Ανωγείων, Γιώτα Νέγκα και Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, με μεγάλη μπάντα ξεκινούν (11/11) τις εμφανίσεις τους στο «Ζυγό» (Κυδαθηναίων 22, Πλάκα, τηλ. 210.3241.610). Η μουσική σκηνή της Πλάκας μεταμορφωμένη πότε σε μαγικό λούνα παρκ, πότε σε μελωδικό καραβάνι και πότε σαν καράβι που περνάει το Βόσπορο, θα κάνει μια πολύχρωμη, μελωδική «διαδρομή». Αφηγήσεις και μνήμες που ζωντανεύουν. Μέσα από το μελωδικό «άρωμα» του Μάνου Χατζιδάκι και τις «γεύσεις» της «Πολίτικης Κουζίνας». Μέσα από τα «ταξίδια» στην «Αλεξάνδρεια», στα «λιμάνια που ανάψανε φωτιές», στη «Θεσσαλονίκη - Αθήνα μέσα στο Ντεσεβό», στο υπέροχο «Summertime In Prague». Μέσα και από εκλεκτές «μυρωδιές»: «Λευκό γιασεμί», «Αρωμα βανίλιας» και ένα μανταρίνι. Παραστάσεις κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (10.30 μ.μ.).

Η Βουλή ως «χορηγός»

Η ανακοίνωση της συνεργασίας της Βουλής με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μέσω της αθλοθέτησης, «με πρωτοβουλία της Προέδρου της Βουλής κυρίας Αννας Μπενάκη -Ψαρούδα, ενός ειδικού βραβείου για ταινία που - πέραν της καλλιτεχνικής της επάρκειας - προάγει τις αξίες εκείνες που δίνουν περιεχόμενο και ποιότητα στην ανθρώπινη ζωή και αποτυπώνονται στον όρο "Ανθρώπινες Αξίες"», θα ήταν ίσως ένα θετικό γεγονός, αν δεν υπήρχαν μερικές «λεπτομέρειες»...

Το βραβείο θα συνοδεύεται από 15.000 ευρώ και, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Βουλής, η πρωτοβουλία αυτή «ενισχύει σημαντικά τη διεθνή θέση του θεσμού και απευθύνεται στους νέους κινηματογραφιστές απ' όλο τον κόσμο, οι οποίοι συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ως έναν έγκυρο χώρο προβολής και προώθησης του έργου τους».

Η πρώτη παρατήρηση είναι, γιατί το βραβείο δεν απευθύνεται μόνο στους νέους Ελληνες κινηματογραφιστές; Αυτό για δύο λόγους: 1) Η Βουλή δεν είναι «χορηγός» για να «προβάλλεται» μέσω βραβείων. Η αθλοθέτηση αυτή θα είχε νόημα αν απευθυνόταν έστω στους νέους Ελληνες κινηματογραφιστές, οι οποίοι κάνουν κινηματογράφο σε συνθήκες, οι οποίες, αν είναι γνωστές στην αξιότιμη κυρία Πρόεδρο, θα έπρεπε να αποτελέσουν το έναυσμα για ρηξικέλευθες νομοθετικές πρωτοβουλίες πραγματικής και ουσιαστικής στήριξης του ελληνικού κινηματογράφου. 2) Επειδή στην προηγούμενη παρατήρηση η πιθανή απάντηση είναι ότι νομοθετικές πρωτοβουλίες παίρνουν τα κόμματα, τότε, η Βουλή θα μπορούσε να απευθυνθεί αποκλειστικά στους Ελληνες κινηματογραφιστές, έστω για συμβολικούς λόγους: να στείλει το «μήνυμα» ότι η εγχώρια κινηματογραφία χρειάζεται στήριξη.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι, ότι με αυτό τον τρόπο η Βουλή, όχι μόνο εμφανίζεται ως ακόμη ένας οποιοσδήποτε «χορηγός», αλλά συμβάλλει στην παγίωση της τραγικής κατάστασης που «θέλει» τους Ελληνες κινηματογραφιστές να βγαίνουν στη «γύρα» για να εξοφλήσουν την προηγούμενη ταινία τους και αν τα καταφέρουν, να κάνουν την επόμενη. Δημιουργεί συνείδηση, κυρίως στους νέους δημιουργούς, ότι «η κατάσταση έχει ως εξής: βγάλτε τα πέρα μόνοι σας». Αυτό όμως το ξέρουν ήδη. Και αυτή η γνώση δε γίνεται πιο «γλυκιά» με 15 χιλιάρικα.

Και κάτι τελευταίο: Αυτό που πραγματικά έχει ανάγκη ενίσχυσης δεν είναι ο διεθνής χαρακτήρας του Φεστιβάλ, αλλά ο ελληνικός του χαρακτήρας.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ, Στέλιος Μπενετάτος, το Δημοτικό Συμβούλιο και το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, αύριο (7.30 μ.μ.), θα παρουσιάσουν στην Ενωση Σμυρναίων Νίκαιας (28ης Οκτωβρίου και Π. Νικολαΐδη) το βιβλίο της Ρενέ Χίρσον «Κληρονόμοι της Μικρασιατικής Καταστροφής». Θα μιλήσουν ο Γιώργος Μαργαρίτης (καθηγητής στο ΑΠΘ) και η συγγραφέας Ρενέ Χίρσον - Φιλιππάκη, (καθηγήτρια Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης). Συντονίζει ο Βασίλης Βασιλειάδης(φωτογράφος - ερευνητής).



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ