ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 2000 - 2004
Πάνω 38% οι φόροι!

Με ρυθμούς υπερδιπλάσιους της επίσημης εισοδηματικής πολιτικής και του πληθωρισμού, αυξάνεται η φορολογία των προσωπικών εισοδημάτων τα τελευταία χρόνια

Στην υπερφορολόγηση των προσωπικών - και ειδικότερα των λαϊκών - εισοδημάτων, οδήγησαν οι φορολογικές «μεταρρυθμίσεις» που προώθησαν τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, με πρόσχημα τη... δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών. Του λόγου το αληθές, βεβαιώνουν και τα συνοπτικά στοιχεία για την εξέλιξη της φορολογίας προσωπικών εισοδημάτων, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα από τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Τα στοιχεία αυτά, τεκμηριώνουν, ότι ο ρυθμός αύξησης των φόρων από τη φορολογία των προσωπικών εισοδημάτων στην τελευταία 5ετία ήταν υπερδιπλάσιος τόσο της ονομαστικής αύξησης των μισθών και συντάξεων όσο και του επίσημου πληθωρισμού.

Παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία αυτά αφορούν μόνο στα «βασικά μεγέθη», όπως τα τιτλοφορούν οι ίδιοι, και δεν αποκαλύπτουν την ταξική κατανομή των φόρων ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις και στρώματα, η υπερφορολόγηση των λαϊκών στρωμάτων - σε μια περίοδο, όπου οι κυβερνήσεις θεσμοθέτησαν νέα προνόμια και απολαβές σε όφελος και για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου - είναι εμφανής.

Συγκεκριμένα η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης από χρόνο σε χρόνο διαμορφώνεται ως εξής:

  • 2001/2000: 12,3%
  • 2002/2001: 7,3%
  • 2003/2002: 12,7%

Το ποσοστό αύξησης για το έτος 2004, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, πέφτει στο 1,8%, για λόγους που προφανώς έχουν να κάνουν με τις προεκλογικές σκοπιμότητες της προηγούμενης κυβέρνησης. Σε κάθε περίπτωση η γενική εικόνα δεν αλλοιώνεται καθώς η ποσοστιαία αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης ανάμεσα στο 2004 και το 2000 ξεπέρασε το 38%.

Με βάση τα δεδομένα της φορολογίας εισοδήματος, η οποία στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος φορτώνεται στους μισθωτούς -συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, προκύπτουν τα παρακάτω:

  • Το συνολικό φορολογούμενο εισόδημα από 51,3 δισ. ευρώ στο έτος 2000 αυξήθηκε το 2004 σε 69 δισ. ευρώ. Η ποσοστιαία αύξηση στην 5ετία 2000 - 2004 διαμορφώνεται σε 34,6% έναντι σωρευτικής μεταβολής κατά 14,1% που εμφανίζει ο επίσημος πληθωρισμός.
  • Οι συνολικοί φόροι που πληρώθηκαν το 2004 έφτασαν στα 5,6 δισ. ευρώ (από 4,07 δισ. ευρώ το 2000), με ποσοστό αύξησης 38% ή 3,4 ποσοστιαίες μονάδες ψηλότερα από την αύξηση των εισοδημάτων κατά την ίδια περίοδο.

Τα στοιχεία της Εφορίας αναδείχνουν ταυτόχρονα και την κατάσταση ανέχειας της μεγάλης πλειονότητας των λαϊκών νοικοκυριών. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το μέσο οικογενειακό εισόδημα που δηλώθηκε το 2004 (εισοδήματα 2003) ήταν μόλις 13.172 ευρώ ή 940 ευρώ τον μήνα, χαμηλότερα ακόμη και από αυτά τα επίσημα όρια της φτώχειας. Είναι φανερό πως εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενα νοικοκυριά είναι αναγκασμένα να ζουν με εισοδήματα πολύ χαμηλότερα από τους εμφανιζόμενους «μέσους όρους». Αλλωστε τα εισοδήματα που βρίσκονται στο χαμηλότερο κομμάτι της πυραμίδας δεν έχουν υποχρέωση υποβολής φορολογικών δηλώσεων και κατά συνέπεια δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία της Εφορίας.

ΧΑΡΑΤΣΙΑ ΣΤΟΥΣ «ΜΙΚΡΟΥΣ»
Φοροκυνηγητό για την «περαίωση»

Με υπουργική απόφαση, που ορίζει τα «κριτήρια υπαγωγής» στους φοροελέγχους, εντείνεται ο φοροεκβιασμός σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων

Τους φοροελέγχους σε βάρος των ΕΒΕ και των μικρών επιχειρήσεων, που δεν έχουν «ενδώσει» στους φοροεκβιασμούς της υποτιθέμενης «οικειοθελούς» περαίωσης των «ανέλεγκτων υποθέσεων», ενεργοποιεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Στην προσπάθεια της κυβέρνησης να φορτώσει στους «μικρούς» πρόσθετα αναδρομικά χαράτσια, σε αναπλήρωση των φοροελαφρύνσεων που νομοθέτησαν για το μεγάλο κεφάλαιο, εντάσσεται και η υπουργική απόφαση που καθορίζει τις προτεραιότητες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και τα κριτήρια υπαγωγής στους ελέγχους.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους έχει αποσταλεί το σημείωμα της Εφορίας και οι οποίοι δεν προσήλθαν για τα περαιτέρω. Είναι φανερό το γεγονός ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις μικρές επιχειρήσεις είναι απόλυτα ψευδεπίγραφη. Η κυβέρνηση είτε μέσω της «περαίωσης» είτε μέσω των φοροελέγχων θα εισπράξει πολύ μεγαλύτερα ποσά φόρου από αυτά που προκύπτουν στη βάση των βιβλίων και των φορολογικών στοιχείων.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, οι λεγόμενες «εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας» επιλέγονται, ανάμεσα σε άλλα, με βάση και τα παρακάτω κριτήρια:

  • Οταν έστω και σε μια από τις «εκκρεμείς διαχειριστικές περιόδους» δηλώθηκε ζημιά (!).
  • Για ελεύθερους επαγγελματίες που - κατά την κρίση της Εφορίας - δήλωσαν μεγάλα ποσά δαπανών.
  • Οταν υπάρχουν μεγάλα πιστωτικά υπόλοιπα ΦΠΑ.
  • Σε δηλώσεις των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής.
  • Οταν υπάρχουν παραβάσεις του ΚΒΣ ή δελτία πληροφοριών ή άλλα στοιχεία για φοροδιαφυγή.
  • Οταν δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος ή ΦΠΑ.
  • Σε περιπτώσεις κατάσχεσης ή απώλειας βιβλίων ή στοιχείων.
  • Οταν υπάρχει «αδικαιολόγητη διαφορά» μεταξύ συμπληρωματικών στοιχείων των δηλώσεων εισοδήματος και ΦΠΑ.
  • Οταν έγινε χρήση αναπτυξιακών νόμων.

Με βάση τις εντολές του υπουργείου Οικονομικών, το 10% των υποθέσεων επιλέγεται στη βάση «τυχαίου δείγματος», χωρίς να συντρέχουν οι παραπάνω περιπτώσεις, εφόσον πρόκειται για υποθέσεις με τουλάχιστον δυο «εκκρεμείς διαχειριστικές περιόδους».

ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ
Δρομολογείται το ξεπούλημα

Παράλληλα, μεθοδεύεται η παράδοση της ακίνητης περιουσίας των ΗΣΑΠ στη ληστρική εκμετάλλευση των ιδιωτών, με πρόσχημα την «αξιοποίησή» της

Επιταχύνονται οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις για την παράδοση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ) στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Χτες ο πρόεδρος του ΤΤ Π. Τσουπίδης, ανακοίνωσε πως στο προσεχές διάστημα θα επιλεγεί ο «σύμβουλος» ιδιωτικοποίησης. Επίσης, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών Μ. Λιάπη, η κυβέρνηση, ετοιμάζεται να παραδώσει στη ληστρική εκμετάλλευση του ιδιωτικού κεφαλαίου και την ακίνητη περιουσία των ΗΣΑΠ, με πρόσχημα την «αξιοποίησή» της!

Σύμφωνα με τον Π. Τσουπίδη:

  • Η μετοχοποίηση του ΤΤ θα γίνει σε περίπου 1 χρόνο και θα αφορά την εκποίηση του 20% με 30% του μετοχικού κεφαλαίου, «ανάλογα με τις συνθήκες που θα υπάρχουν στην αγορά».
  • Η σημερινή αξία του ΤΤ εκτιμάται συνολικά στο 1,5 δισ. ευρώ. Οι καταθέσεις, τις οποίες εποφθαλμιούν οι ιδιώτες «επενδυτές» φτάνουν στα 9,2 δισ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα των στεγαστικών δανείων προς τα νοικοκυριά στο 1,8 δισ. ευρώ.

Η διοίκηση του Ιδρύματος στο πλαίσιο χτεσινής συνέντευξης Τύπου έκανε λόγο για την προγραμματιζόμενη διάθεση ενός νέου στεγαστικού δανείου με διάρκεια 40 ετών και «χαμηλό» κυμαινόμενο επιτόκιο 3,5% για ποσά μεγαλύτερα από 200.000 ευρώ και 3,75%-4% για μικρότερα ποσά.

Η ακίνητη περιουσία των ΗΣΑΠ

Επίσης, στα πλαίσια του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων - αποκρατικοποιήσεων και της επιβολής «λιγότερου κράτους», ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπης, προανήγγειλε χτες την πρόθεση της κυβέρνησης να εκχωρήσει την εκμετάλλευση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας των ΗΣΑΠ σε ιδιώτες. Κατά τη διάρκεια επίσκεψης στις εγκαταστάσεις των ΗΣΑΠ στον Πειραιά ο υπουργός εκτός από τις εξαγγελίες για την ανακατασκευή των σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων, την αναβάθμιση του εργοστασίου και την εγκατάσταση κλιματισμού σε όλους τους συρμούς του «ηλεκτρικού σιδηροδρόμου»... ξεφούρνισε και την «αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας - και ιδιαίτερα στον Πειραιά και το Φάληρο - επ' ωφελεία του Οργανισμού»!

Αν και ο Μ. Λιάπης δε διευκρίνισε πώς αντιλαμβάνεται την «αξιοποίηση», προφανώς όμως - όπως η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έτσι και η σημερινή της ΝΔ - με τον όρο «αξιοποίηση», εννοεί την εκχώρηση «ακίνητων φιλέτων» του Δημοσίου σε ιδιώτες, οι οποίοι θα αναλάβουν τη χρόνια εκμετάλλευσή τους. Αλλωστε, αυτό έχει ήδη εξαγγελθεί για την «αμύθητη» ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.

«ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ» ΚΙΝΗΤΡΑ
Ενεργοποιούνται οι διατάξεις του νέου νόμου

Τις υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή του λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου» κοινοποίησε χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Από την ερχόμενη βδομάδα οι μεγαλοεπιχειρηματίες θα μπορούν να κάνουν χρήση των προβλεπόμενων πλουσιοπάροχων προνομίων (με επιδοτήσεις, ζεστό δωρεάν δημόσιο χρήμα, πληθώρα φοροελαφρύνσεων, κλπ).

Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης αφορούν τον καθορισμό των ενισχυόμενων δαπανών, το ποσοστό ενίσχυσης των ΜΜ Επιχειρήσεων και τον καθορισμό των δικαιολογητικών που θα συνοδεύουν τις αιτήσεις για την υπαγωγή επενδύσεων στο νέο αναπτυξιακό νόμο. Κοινοποίησαν επίσης τον πίνακα των «κριτηρίων αξιολόγησης» των επενδυτικών σχεδίων, βάσει των οποίων θα εκδοθεί την ερχόμενη βδομάδα και νέα υπουργική απόφαση



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ