ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Μάρτη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χοροθεατρικές συναντήσεις

Από την παράσταση «Ανδρομάχης Μοίρα»
Από την παράσταση «Ανδρομάχης Μοίρα»
Με σκοπό να φέρει κοντά καλλιτέχνες από διαφορετικές εθνότητες, ξεκινά στις 24 Μάρτη (9 μ.μ.), στο Θέατρο «Ροές» (Ιάκχου 16, Γκάζι), η «Διαπολιτισμική Συνάντηση Χοροθεάτρου». Πρόκειται για μία γιορτή επικοινωνίας, μία ανταλλαγή πάνω στην εξέλιξη του χοροθεάτρου από το πιο κλασικό, στο πιο σύγχρονο, από το παραδοσιακό αρμένικο χοροθέατρο μέχρι το σύγχρονο - πειραματικό καναδικό. Στη Συνάντηση, η οποία θα διαρκέσει έως και τις 28/3, συμμετέχει το εργαστήρι χοροθεάτρου του 18 ΑΝΩ, ομάδα που συγκροτήθηκε το 2003, στα πλαίσια του προγράμματος «Χορός και επανένταξη», που πραγματοποιεί η ομάδα «Κήρα Ιθασυμιγή» στην ομάδα επανένταξης του οργανισμού.

Το χοροθέατρο «Κήρα Ιθασυμιγή» ιδρύθηκε το 2000 από την χορογράφο Αλεξάνδρα Δανιήλ και τον εικαστικό Νεκτάριο Μαρίνο. Η νέα δουλιά της ομάδας με τίτλο «Ανδρομάχης Μοίρα» μιλά για το τραγικό στη ζωή του ανθρώπου, τη μοίρα όπως αυτή διαμορφώνεται, με βάση τα πάθη, τις πράξεις και το χαρακτήρα του. Πέρα από την ιστορική αφήγηση του αρχαίου κειμένου της Ανδρομάχης του Ευριπίδη, η παράσταση διαπραγματεύεται τη σχιζοφρενική - διττή πλευρά που ο καθένας μας κρύβει. Χορογραφία - σκηνοθεσία: Αλ. Δανιήλ. Μουσική: Ψαραντώνης, Σπ. Κανιάρης. Ερμηνεύουν: Ι. Ντάλλα, Γ. Ράπτη. Η ομάδα χοροθεάτρου 18 ΑΝΩ θα παρουσιάσει το έργο «Τραχίνιαι» του Σοφοκλή. Ερμηνεύουν οι: Μ. Στρούτζα, Μ. Καρακατσάνη, Γ. Κορωναίος κ.ά. Στη Συνάντηση συμμετέχει το αρμενικό συγκρότημα «Ναΐρι», το οποίο θα παρουσιάσει έξι χορούς. Ακόμη, συμμετέχει η Ζωή Σμούτνη (σύγχρονος χορός) και η Κ. Λίπσκομπ με το σόλο «Lolo».

Η καμήλα που δακρύζει

Με την ιστορία της καμήλας που δάκρυσε, ανοίγει την αυλαία του το 6ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα, στις 15 Μάρτη στον κινηματογράφο «Ολύμπιον». Η ταινία έχει τιμηθεί με βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στη Βαυαρία, ήταν υποψήφια στην ίδια κατηγορία στα Ευρωπαϊκά Κινηματογραφικά Βραβεία και έχει προβληθεί, μεταξύ άλλων, με μεγάλη επιτυχία στα φεστιβάλ των Τορόντο, Μόντρεαλ, Βανκούβερ, Ρόντερνταμ.

To ντοκιμαντέρ εστιάζεται σε μια οικογένεια νομάδων στην έρημο της Μογγολίας και στην καμήλα τους, που απομακρύνει από κοντά της το νεογέννητο καμηλάκι της και αρνείται να το ταΐσει. Απελπισμένη από την κατάσταση, η οικογένεια οδηγείται στο παραδοσιακό έθιμο του βιολιστή, ο οποίος παίζοντας μουσική στην καμήλα, την κάνει τελικά να δακρύσει και να δεχτεί στην αγκαλιά της το ανυπεράσπιστο καμηλάκι.

Ο Ιταλός Λουίτζι Φαλόρνι, ένας από τους δύο δημιουργούς της ταινίας, θα βρίσκεται στην έναρξη του Φεστιβάλ για να παρουσιάσει το έργο του και να σημάνει την εκκίνηση μιας εκδήλωσης, που μέχρι τις 21 Μάρτη θα ταξιδέψει τη Θεσσαλονίκη σε ποικίλες πλευρές του σύγχρονου κόσμου. Μια από αυτές τις πλευρές είναι το σύνθετο και εκρηκτικό θέμα της τρομοκρατίας, στο οποίο είναι αφιερωμένο φέτος 6ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα. Ετσι, από τα δικαιώματα των παιδιών στον υπό ανάπτυξη κόσμο και τη σημερινή κατάσταση στην Παλαιστίνη, ζητήματα που είχαν στο παρελθόν απασχολήσει το Φεστιβάλ, φέτος το θέμα της τρομοκρατίας εξερευνάται στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό αλλά και δικό του πλαίσιο, με 13 ταινίες από όλο τον κόσμο και από κάθε γωνία προσέγγισής του.

Αρχαιοδιφικός «Μέντωρ»

Η Αρχαιολογική Εταιρεία μας έστειλε πρόσφατα δύο τεύχη του χρονογραφικού και ιστοριοδιφικού Δελτίου της, «Ο Μέντωρ». Συγκεκριμένα, το τεύχος 66Β (Μάης 2003) και το 69ο (Δεκέμβρης 2003). Στο πρώτο τεύχος ο γενικός γραμματέας της ΑΕ, ακαδημαϊκός Βασίλης Χ. Πετράκος ιστορεί μια μεγάλη κρίση στην Εταιρεία το 1894, πενήντα εφτά χρόνια μετά την ίδρυσή της. «Οι κρίσεις στην Εταιρία κρύβουν πάντοτε ταπεινά κίνητρα και σκοπός εκείνων που τις δημιουργούν είναι η εξαφάνιση προσώπων που εμποδίζουν την πραγματοποίηση των ιδιοτελών σκοπών τους. Σε όλες τις κρίσεις της Εταιρείας υπάρχουν οι φανεροί πρωταγωνιστές και οι αφανείς υποκινητές», επισημαίνει προλογικά ο Β. Πετράκος. Τέτοιους φανερούς πρωταγωνιστές και αφανείς υποκινητές, είχε και η σχετιζόμενη και με οικονομικές ατασθαλίες, κρίση του 1894. Να σημειώσουμε ότι την εποχή εκείνη, ελλείψει Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η Αρχαιολογική Εταιρεία, με τα έσοδα - που διά νόμου της απέφερε - το «Λαχείο υπέρ Αρχαιοτήτων» έχτιζε μουσεία, αναστήλωνε τα μνημεία, πλήρωνε τους μισθούς των εφόρων και των αρχαιοφυλάκων για λογαριασμό του Δημοσίου και είχε όλη την επιστημονική φροντίδα των αρχαιοτήτων μας, με γενικό έφορο τον Καββαδία.

Στο τεύχος 69 του «Μέντορα», ο Β. Πετράκος γράφει ένα ενδιαφέρον και αποκαλυπτικό άρθρο με τίτλο «Αρχαιοθηρία και ιδεαλισμός», το οποίο με παράθεση εγγράφων παρουσιάζει την ελευθεριότητα των αρχαιολογικών νομοθετημάτων κατά τον 19ο αιώνα, ελευθεριότητα που άνοιξε διάπλατα, αν δε νομιμοποίησε, το δρόμο της αρχαιοκαπηλίας ξένων αλλά και ντόπιων, προς χάριν κυρίως των ξένων... φιλάρχαιων συλλεκτών κλεπταποδόχων, αλλά και την καταστροφή της αρχαιολογικής μας κληρονομιάς προς χάριν των ιδιωτικών οικοπεδουχικών συμφερόντων.

Ανοιξιάτικη συνάντηση

«Ανοιξη στο ΖΟΟΜ» με τον Θεσσαλονικιό τραγουδοποιό Δημήτρη Ζερβουδάκη, από τις 12 του Μάρτη και για επτά ακόμα βραδιές. Μαζί του ο Αγγελος Σφακιανάκης και το συγκρότημα «Μακρινά ξαδέρφια». Ο καλλιτέχνης προτείνει μια απρόβλεπτη περιπλάνηση, ένα μουσικό «ταξίδι» με συνοδοιπόρους, τα όμορφα τραγούδια του, αλλά και άλλων αγαπημένων συνθετών και τραγουδοποιών. Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης, ο Αγγελος Σφακιανάκης και τα «Μακρινά ξαδέρφια» θα εμφανιστούν στη μουσική σκηνή της Πλάκας (Κυδαθηναίων 39, τηλ: 210 32 25 920), στις 12-13, 19-20, 26-27 του Μάρτη και 2-3 του Απρίλη. Ωρα έναρξης: 22.30.

Ημερίδα για τον Μπέκετ

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών πήρε την αξιέπαινη πρωτοβουλία να διοργανώσει ημερίδα με θέμα το έργο του κορυφαίου «ποιητή» δραματουργού του 20ού αιώνα Σάμουελ Μπέκετ. Γενικό θέμα της ημερίδας είναι «Σύγχρονες προσεγγίσεις στο έργο του Μπέκετ». Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στις 11 του Μάρτη, με δύο συνεδρίες στο αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» του ιστορικού κτιρίου του Πανεπιστημίου (Πανεπιστημίου 30).

Η ημερίδα θα ξεκινήσει με προσφώνηση από τον πρύτανη Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιο Μπαμπινιώτη και χαιρετισμό του κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του Θεοδόση Πελεγρίνη. Στην πρώτη συνεδρία (10.30πμ-1.10μμ), που προεδρεύει η Αννα Ταμπάκη, θα μιλήσουν: Μαρία Τριανταφυλλίδου («"Εγώ" δεν είμαι εγώ: τεχνολογίες του εμπρόθεσμα κακώς ειπείν») Αύρα Ξεπαπαδάκου («What can not be spoken: Το έργο του Μπέκετ και η μουσική»), Εύα Στεφανή «"Ακρόπολις": Μια απόπειρα κινηματογραφικής προσέγγισης του λόφου με οδηγό τον Μπέκετ»), Χαρά Μπακονικόλα («Σάμουελ Μπέκετ: το ασθενές σώμα»), Νίκη Μιχαλά («Το θέατρο εν θεάτρω στα έργα του Μπέκετ»), Πηγή Κουτσογιαννοπούλου («Σκηνικές οδηγίες στα έργα του Μπέκετ»), Αγνή Μουζενίδου («Σκηνικές προσεγγίσεις στα έργα του Μπέκετ»). Στη δεύτερη συνεδρία (5-8 μμ), με προεδρεύοντα τον Βάλτερ Πούχνερ θα μιλήσουν: Σοφία Φλοπούλου («Μπέκετ - τηλεοπτικός συγγραφέας»), Αφροδίτη Σιβετίδου («Σάμουελ Μπέκετ: ένα θέατρο σιωπής»), Εφη Βαφειάδη (Ο "απαισιόδοξος" Μπέκετ και η αποστολή της τέχνης»), Χριστίνα Αδάμου («Οι φευγαλέες εικόνες του "ασθενούς φύλου"»), Αννα Μακ Μύλλαν, Πατρίτσια Κόκορη (Παρεξηγώντας τον Μπέκετ: η ελληνική πρόσληψη») και ο Βάλτερ Πούχνερ («Η ανομολόγητη γοητεία του αντίπαλου δέους: Βασίλης Ζιώγας και Σάμουελ Μπέκετ»). Η ημερίδα θα κλείσει με συζήτηση.

Εκθεση έργων του Αλέκου Φασιανού, με τίτλο «Εργα σε χαρτί», φιλοξενείται από τις 12 Μάρτη έως τις 23 Απρίλη, στο Παράρτημα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βερολίνο. Θα παρουσιαστούν πενήντα εννέα έργα του καλλιτέχνη, καθώς και δημιουργίες που φιλοτεχνήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας με τον τίτλο «Νικητές», στις οποίες βασίστηκε η σειρά γραμματοσήμων που κυκλοφορεί από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ