ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Γενάρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο,τι αξίζει σήμερα

Είναι ο Λόγος μακριά από τους δημοσιογράφους που ξεσκίζονται μεταξύ τους για τις οικογένειες που εκπροσωπούν. Σε αντίθεση με την είδηση που δε γνωρίζει βάθος, ο πυκνός λόγος αυτές τις δύσκολες μέρες ακούγεται μόνο στο λαϊκό τραγούδι. Αυτό, και μόνο αυτό, καταφέρνει με μαγικό τρόπο και ξεφεύγει από τον καθημερινό θάνατο που μας επιβάλλουν. Τώρα ο Τσιτσάνης μάς φωτίζει.

Είναι οι βόλτες μας στην παιδική ηλικία. Κάποτε ζούσαμε μέσα της. Τώρα την επισκεπτόμαστε σαν τουρίστες. Παρ' όλα αυτά, τα καμπανάκια της χτυπάνε χαρμόσυνα προς όλους, ακόμα και σ' αυτούς που για πάντα έφυγαν. Ακόμη και για μας που νομίζουμε πως ζούμε.

Είναι τα άρθρα του νόμου που θέσπισε για να ξεκαρδιζόμαστε από τα γέλια ο «ποιητής» Νίτσε: «Αρθρο 1ο. Κάθε είδος που αντιβαίνει προς τη φύση είναι ελαττωματικό. Το πιο ελαττωματικό είδος ανθρώπου είναι ο παπάς, γιατί διδάσκει πράγματα που αντιβαίνουν προς τη φύση. Τον παπά δεν μπορείς να τον καταπολεμήσεις με τα λόγια, παρά μόνο με τη φυλακή. Αρθρο 2ο. Κάθε συμμετοχή σε θρησκευτικές τελετές αποτελεί προσβολή της δημόσιας αιδούς. Θα είμαστε πιο σκληροί απέναντι στον προτεστάντη απ' ό,τι απέναντι στον πουριτανό. Οσο πιο κοντά είναι κανείς στην επιστήμη, τόσο πιο μεγάλο και το έγκλημά του να είναι χριστιανός. Αρθρο 3ο. Ο καταραμένος τόπος όπου ο χριστιανισμός επώασε τ' αυγά του, από τα οποία βγήκαν έχιδνες, θα κατασκαφτεί. Οσο υπάρχει πάνω στη γη τούτος ο βέβηλος τόπος, θα αποτελεί τον τρόμο των επερχόμενων γενεών. Εκεί θα εκτρέφουμε φαρμακερά ερπετά. Αρθρο 4ο. Το κήρυγμα της αγνότητας είναι προτροπή στους ανθρώπους να ζήσουν παρά φύση. Η καταφρόνηση της σεξουαλικής ζωής, το βρώμισμά της με το χαρακτηρισμό "ρυπαρή" είναι το αληθινό αμάρτημα ενώπιον του υγιούς πνεύματος της ζωής».

Είναι τα όνειρα όταν μας καθηλώνουν. Χάρη σ' αυτά επιστρέφουν τα αγαπημένα πρόσωπα. Κι όταν δεν έρχονται, είναι γιατί αποφασίζουν να μας ελέγξουν. Λοιπόν, τι λάθος έχω κάνει τον τελευταίο καιρό και δε μ' έχει επισκεφτεί ο δάσκαλός μου ποιητής Νίκος Καρούζος; Παρ' όλα αυτά, σκύβω από πάνω του και τον ακούω: «Μη με διαβάζετε όταν δεν έχετε / παρακολουθήσει κηδείες αγνώστων / ή έστω μνημόσυνα. / Οταν δεν έχετε μαντέψει τη δύναμη / που κάνει την αγάπη / εφάμιλλη του θανάτου. / Οταν δεν αμολήσατε αϊτό την Καθαρή Δευτέρα / χωρίς να τον βασανίσετε / τραβώντας ολοένα το σπάγκο. / Οταν δεν ξέρετε πότε μύριζε τα λουλούδια / ο Νοστράδαμος. /Οταν δεν πήγατε τουλάχιστο μια φορά / στην Αποκαθήλωση. / Οταν δεν ξέρετε κανέναν υπερσυντέλικο. /

Αν δεν αγαπάτε τα ζώα / και μάλιστα τις νυφίτσες. / Αν δεν ακούτε τους κεραυνούς ευχάριστα / οπουδήποτε./ Οταν δεν ξέρετε πως ο ωραίος Μοντιλιάνι / τρεις η ώρα τη νύχτα μεθυσμένος / χτυπούσε την πόρτα ενός φίλου του / γυρεύοντας τα ποιήματα του Βιγιόν / κι άρχισε να διαβάζει ώρες δυνατά / ενοχλώντας το σύμπαν. / Οταν λέτε τη φύση μητέρα μας και όχι θεία μας. / Οταν δεν πίνετε χαρούμενα το αθώο νεράκι. / Αν δεν καταλάβατε πως η Ανθούσα / είναι μάλλον η εποχή μας. / ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ. / Μη με διαβάζετε / όταν / έχετε / δίκιο. / Μη με διαβάζετε όταν / δεν ήρθατε σε ρήξη με το σώμα.../ Ωρα να πηγαίνω / δεν έχω άλλο στήθος».

Είναι το γέλιο μας που καταστρέφει τον ιστορικό χρόνο, τον τυπικό κύριο που λέει ότι ένα και ένα κάνουν δύο, το γέλιο που καταστρέφει την ελπίδα για ένα χριστιανικό αύριο, το γέλιο που ψέματα δε γνώρισε, το γέλιο που δεν καταδέχεται νίκη, το γέλιο που υποδέχεται τον καθέναν μας όπως ακριβώς του αξίζει, το γέλιο δίχως λόγο που ακούγεται στον προθάλαμο της απελπισίας, το γέλιο το ελεύθερο που μας ανάστησε και που ακάθεκτο συνεχίζει.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Δημιουργικά «Χρώματα»

Ηταν 23 Νοεμβρίου 1989, όταν η Ορχήστρα των Χρωμάτων έδινε την παρθενική της συναυλία, στο «Παλλάς» υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή της Μάνου Χατζιδάκι. Ο συνθέτης είχε οραματιστεί ένα επίλεκτο συμφωνικό σύνολο με πρωτότυπα προγράμματα, που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες. Στόχος του ήταν ένα άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, που θα πήγαζε από μια ορχήστρα με οργανωτική ευελιξία και με μουσικούς υψηλού επιπέδου. Και παρ' όλο που η ορχήστρα, όλα αυτά τα χρόνια που ακολούθησαν από το θάνατο του μεγάλου Ελληνα συνθέτη (1994), αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει οικονομικές δυσχέρειες, έχει αποδείξει έμπρακτα ότι κατέχει σημαντικό ρόλο στη μουσική ζωή του τόπου μας. Επιλέγοντας ρεπερτόριο έξω από τυποποιημένα πρότυπα, αναδεικνύοντας άγνωστα μουσικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, αλλά και δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσίαση έργων Ελλήνων συνθετών, με «πορτρέτα - αφιερώματα» σε καταξιωμένους δημιουργούς, ή με ειδικές παραγγελίες έργων σε νεότερους συνθέτες. Ξεχωριστό ρόλο, εξάλλου, στη διαμόρφωση του προσώπου της ορχήστρας παίζει ο διαγωνισμός διεύθυνσης ορχήστρας και σύνθεσης (εναλλάξ), με την επωνυμία «Διεθνής Διαγωνισμός Δημήτρης Μητρόπουλος».

Ολα αυτά, παρότι η ορχήστρα εξακολουθεί να παραμένει άστεγη και με τα οικονομικά της να βρίσκονται «συνεχώς σε οριακό σημείο». Οσον αφορά στην προοπτική στέγασής της στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, όπως τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Γιώργος Κουρουπός, κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης του φετινού προγραμματισμού της ορχήστρας, «δε θέλουμε η ορχήστρα να πάρει ένα ράφι σε σούπερ μάρκετ, αλλά να 'χει τη συνολική καλλιτεχνική ευθύνη για το Θέατρο, εφόσον ανακαινιστεί». Ο προγραμματισμός, πάντως, της ορχήστρας για το 2003 και φιλόδοξος είναι και ξεχωρίζει για «τις πολλές και καλές συνεργασίες με άλλους πολιτιστικούς φορείς», στοχεύοντας και φέτος σε μια «πολύπλευρη και πολύμορφη παρουσία», που θα αφορά «τα νέα κυρίως δημιουργικά ρεύματα».

Κι ενώ, όπως ανέφερε ο Γ. Κουρουπός, «στο δεύτερο εξάμηνο του χρόνου το μεγάλο βάρος πέφτει στις σημαντικότατες παραγωγές που έχουμε αναλάβει για λογαριασμό της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και του ΑΘΗΝΑ 2004», η τελική φάση του Διεθνούς Διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» για την «Οπερα της Γης» (θα παρουσιαστεί το 2004 στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας), ολοκληρώνεται με ακροάσεις τραγουδιστών το 2003 σε Τόκιο, Βοστώνη, Μόναχο και Αθήνα. Οι ερμηνευτές, που θα διακριθούν, θα συμμετάσχουν στην όπερα του Βασίλ Τόλε «Ευμενίδες».

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων στις 21 του Γενάρη ξεκινά τον καθιερωμένο πλέον κύκλο «Μουσική και Κινηματογράφος», σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Με τίτλο «Nota Italia» θα πραγματοποιηθούν δεκατρείς εκδηλώσεις (κάθε Τρίτη) αφιερωμένες στον ιταλικό κινηματογράφο και την ιταλική μουσική. Πρόκειται για ένα πανόραμα ιταλικής μουσικής, από το μπαρόκ μέχρι τις μέρες μας, σε συνδυασμό με προβολές γνωστών ιταλικών ταινιών. Οι εκδηλώσεις, σε επιμέλεια και παρουσίαση του Γιώργου Μονεμβασίτη, θα ξεκινήσουν με την προβολή της ταινίας του Βισκόντι «Senso», ενώ η Ορχήστρα των Χρωμάτων θα ερμηνεύσει Vivaldi-Albinoni.. Στο πλαίσιο του ίδιου κύκλου εντάσσεται και η συνεργασία της Ορχήστρας των Χρωμάτων με την Οπερα Δωματίου Αθηνών για το ανέβασμα της μικρής όπερα του Μενότι «Το τηλέφωνο» (15/4), τη βραδιά προβολής του «8 1/2» του Φελίνι.

Μια άλλη σύγχρονη όπερα δωματίου, ελληνική αυτή τη φορά, τον «Πούσκιν» του Φίλιππου Τσαλαχτούρη, θα παρουσιάσει η Ορχήστρα των Χρωμάτων στον Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (25, 26, 27, 29 και 31/1). Ο επίσης καθιερωμένος κύκλος «Μουσική και Λογοτεχνία» στο Ιδρυμα «Μελίνα Μερκούρη» (σε επιμέλεια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου), ξεκινά στις 3 Φεβρουαρίου. Δέκα εκδηλώσεις, κάθε Δευτέρα βράδυ, με τίτλο «Παραμύθια στη νύχτα». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι συναυλίες που θα πραγματοποιήσει η ορχήστρα στο Μέγαρο Μουσικής. Ανάμεσά τους τα αφιερώματα στον Χάιντν (6/2) και στον Ιάπωνα συνθέτη Τόρι Τακεμίτσου (12/3), γνωστό από τη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Ακίρα Κουροσάβα. Στη συναυλία θα ακουστεί, μεταξύ άλλων, η «Σουίτα Νο 2» από την ταινία «Ραν». Τον Ιούνιο, εξάλλου, η Ορχήστρα των Χρωμάτων θα τιμήσει, όπως κάθε χρόνο, τη μνήμη του ιδρυτή της Μάνου Χατζιδάκι (18/6). Την ίδια περίοδο η Ορχήστρα θα ηχογραφήσει ένα cd με έργα Γ. Παπαϊωάννου και Ι. Ξενάκη, στο πλαίσιο της έκδοσης σειράς cd Ελληνικής Μουσικής, που επιμελείται η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών για λογαριασμό της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας.

Παράλληλα, μια νέα συνεργασία, θεατρική αυτή τη φορά, θα ξεκινήσει το Μάηο. Πέντε παραστάσεις της «Ιστορίας του Στρατιώτη» του Στραβίνσκι, σε συμπαραγωγή με την ομάδα «Θέαμα» και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και Φρόσως Λύτρα, στον «Τεχνοχώρο». Επίσης, η ορχήστρα τιμώντας το χρέος της απέναντι στη νεότερη ελληνική μουσική δημιουργία έχει δώσει δυο παραγγελίες σύνθεσης για το 2003 στον Μιχάλη Λαπιδάκη και τον Μάρκο Μωυσίδη, ενώ σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ενωση προγραμματίζει και πάλι τον κύκλο «Εβδομάδα Ελληνικής Μουσικής» (20-24/10).


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ