ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Νοέμβρη 2025
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Γαστρονομική εμπειρία... σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία

Από την ιστοσελίδα του ΟΔΑΠ που διαφημίζει τη δράση
Από την ιστοσελίδα του ΟΔΑΠ που διαφημίζει τη δράση
Τρία χρόνια πριν, όταν και ψηφιζόταν στη Βουλή ο νόμος για τη σύσταση του Οργανισμού Διαχείρισης Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ), το ΚΚΕ αναδείκνυε τη βασική αντίληψη που διαπερνούσε το νομοσχέδιο και δεν ήταν άλλη από το ότι η πολιτιστική κληρονομιά είναι ένα εμπόρευμα. Εμπόρευμα το οποίο τα μουσεία, όπως κάθε σωστή επιχείρηση, θα πρέπει να το κάνουν πιο ελκυστικό, πιο ευπώλητο. Είχε, μάλιστα, προειδοποιήσει ότι αργά ή γρήγορα θα παραχωρούνται αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία για γαστρονομικές απολαύσεις...

Πλέον, έγινε πραγματικότητα! Το υπουργείο Πολιτισμού και ο ΟΔΑΠ αναπτύσσουν, όπως περιγράφεται στο δελτίο Τύπου, «μια νέα εξωστρεφή δραστηριότητα», που αξιοποιεί «δυο σημαντικούς και δυναμικούς πόρους της χώρας, το πολιτιστικό απόθεμα και τη διατροφική παράδοση».

Χωρίς ίχνος ντροπής ανακοινώνουν την «υπηρεσία The Eaternity Experience» μέσω της οποίας «δεκαεννέα εμβληματικοί χώροι της Ελλάδας μετατρέπονται στο σκηνικό της δικής σας γαστρονομικής εμπειρίας. Από τη μαγεία των Δελφών έως τα μυστικά του Μυστρά, κάθε γεύση γίνεται γέφυρα ανάμεσα σε παρελθόν και παρόν. Εδώ, το φαγητό δεν είναι απλώς μια στιγμή - είναι διάλογος με τον χρόνο και έμπνευση για κάτι νέο. Μια εμπειρία που δεν θα έχετε ξαναζήσει και θα κουβαλάτε για πάντα μαζί σας».

19 αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και ιστορικοί τόποι επιλέχθηκαν για τη διοργάνωση εκδηλώσεων ή δράσεων που σχετίζονται με την προαγωγή και προώθηση των τοπικών γεύσεων.

Οι χώροι «που έχουν επιλεγεί για παρουσιάσεις τοπικών προϊόντων, μυρωδικών και τοπικών κρασιών και ηδύποτων και γευστικές δοκιμές» είναι η Νικόπολη στην Ηπειρο, οι Δελφοί στη Στερεά Ελλάδα, το Μουσείο Αιγών, η Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης και το Επταπύργιο Θεσσαλονίκης στην Κεντρική Μακεδονία, ο Μυστράς, η Πλατεία Χρυσαφίτισσας της Μονεμβασιάς, η Νεμέα Κορινθίας, το Οχυρό συγκρότημα Τρουπάκηδων - Μούρτζινων Καρδαμύλης, το Ανδρομονάστηρο Μεσσηνίας, το Νιόκαστρο Πύλου και το Φρούριο Ρίου στην Πελοπόννησο, το Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο, η Αρχαία Ζώνη Εβρου και η Αμφίπολη Σερρών στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, το Αρχοντικό Τσιατσιαπά Καστοριάς, καθώς και οι Ενετικές Οχυρώσεις εντός της πόλης των Χανίων, το Φραγκοκάστελλο Σφακίων και το Ενετικό Φρούριο Σητείας στην Κρήτη.

Μόνο ως... ανέκδοτο ακούγεται - μετά και από τα παραπάνω - η «κριτική» της υπουργού Πολιτισμού προς το Βρετανικό Μουσείο, που διοργάνωσε ...δείπνο με φόντο τα μάρμαρα του Παρθενώνα, λέγοντας ότι «τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα εκθέματα»...

Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του. Οσο η πολιτιστική κληρονομιά αντιμετωπίζεται αγοραία, ως «βιτρίνα» που προσδίδει ισχυρή προστιθέμενη αξία, τόσο θα ξεπηδούν τέτοιες ενέργειες...

Μέχρι και τον Φλεβάρη το «Τέλος του Παιχνιδιού»

Το αριστουργηματικό «Τέλος του Παιχνιδιού» (Endgame) του Samuel Beckett ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Μάκη Παπαδημητρίου, στο Θέατρο «Ιλίσια» και αποτελεί ήδη σημείο αναφοράς της νέας θεατρικής σεζόν.

Ο Μάκης Παπαδημητρίου συναντά επί σκηνής τον Γιώργο Χρυσοστόμου, σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά ντουέτα του παγκόσμιου θεάτρου. Το «Τέλος του Παιχνιδιού» θα παίζεται στο Θέατρο «Ιλίσια» έως και τις 24 Φεβρουαρίου και στη συνέχεια, από τις 6 Μαρτίου, θα μεταφερθεί στο «Radio City» στη Θεσσαλονίκη.

Το εντυπωσιακό σκηνικό μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο, μετά το τέλος του κόσμου. Ενα παιχνίδι φτάνει στο τέλος του... ή μήπως το τελευταίο κομμάτι μιας παρτίδας που ξαναρχίζει; Η σκηνοθετική προσέγγιση του Μάκη Παπαδημητρίου εστιάζει στον βαθιά ανθρώπινο πυρήνα του έργου: Τέσσερις χαρακτήρες σε έναν ερειπωμένο κόσμο, που προσπαθούν να γεφυρώσουν τις αποστάσεις με λέξεις, βλέμματα, σιωπές. Σιωπές, οι οποίες - όπως όρισε ο ίδιος ο Beckett - τηρούνται ευλαβικά, όχι από τυπολατρία, αλλά γιατί μέσα τους κρύβονται όλα τα αναπάντητα ερωτήματα της ύπαρξης.

Στην παράσταση το κωμικό στοιχείο κυριαρχεί. Σημειώνει ο σκηνοθέτης σχετικά: «Και ναι, υπάρχει και χιούμορ. Πολλές φορές σκοτεινό, άλλες φορές υπόγειο, πάντα αιχμηρό. Ο Beckett δεν γελάει για να ξεχάσει - γελάει για να αντέξει. Κι εμείς προσπαθούμε να τιμήσουμε αυτό το χιούμορ όπως του αξίζει: Με ειλικρίνεια και μέτρο, χωρίς να προδώσουμε τη σιωπή του».

Το «Τέλος του Παιχνιδιού» (Endgame) αποτελεί μια καλλιτεχνική σύμπραξη δημιουργικών συντελεστών, όπου χορογραφία, μουσική, σκηνογραφία και φωτισμοί συντονίζονται με ακρίβεια, δημιουργώντας έναν κόσμο λιτό, ασφυκτικό και συνάμα βαθιά ποιητικό, όπου όσο κι αν όλα δείχνουν χαμένα, η ανάγκη να ειπωθεί κάτι και να ακουστεί κάτι, επιμένει.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Μάκης Παπαδημητρίου, Μετάφραση: Κ. Σκαλιόρας, Κίνηση - Βοηθός Σκηνοθέτη: Σεσίλ Μικρούτσικου, Σκηνικά - Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη, Φωτισμοί: Ιωάννα Αθανασίου - Τάσος Παλαιορούτας, Sound Design: Σταύρος Γασπαράτος, Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης.

Παίζουν: Χαμ: Μάκης Παπαδημητρίου, Κλοβ: Γιώργος Χρυσοστόμου, Ναγκ: Δημήτρης Ντάσκας, Νελ: Φραγκίσκη Μουστάκη.

Κάθε Σάββατο στις 18.00 και Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη στις 21.00.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com.

«Τι τρέχει με τον ελληνικό κινηματογράφο και τον οπτικοακουστικό τομέα;»

Εκδήλωση της Ενωσης Σκηνοθετών - Δημιουργών, του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και του Σωματείου Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα - «Κλακέτα»

Η Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών Οπτικοακουστικών και Παραστατικών Τεχνών, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και το Σωματείο Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα - «Κλακέτα» διοργανώνουν ανοιχτή συζήτηση με θέμα: «Τι τρέχει με τον ελληνικό κινηματογράφο και τον οπτικοακουστικό τομέα; Παραγωγή - Δικαιώματα - Προοπτικές», την Παρασκευή 7 Νοέμβρη, στις 13.00, στην Αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Λιμάνι, Αποθήκη Α, Προβλήτα 1), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η εκδήλωση ανοίγει έναν κύκλο συζητήσεων γύρω από τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τους δημιουργούς και τους εργαζόμενους στον χώρο των οπτικοακουστικών τεχνών, στο πλαίσιο της παραγωγής, των εργασιακών και δημιουργικών δικαιωμάτων και τις προοπτικές που υπάρχουν.

Στη συζήτηση θα διερευνηθούν βασικά ερωτήματα όπως:

- Διαπιστώσεις από τον έναν χρόνο κλεισίματος του ΕΚΚ και τον έναν χρόνο λειτουργίας του ΕΚKΟΜΕΔ. Δικαιώθηκαν οι προσδοκίες που καλλιεργούνταν;

- Ποια είναι στα αλήθεια τα ποσά που διαθέτει η πολιτεία για τον ελληνικό κινηματογράφο και ποιο είναι το ποσοστό της κρατικής χρηματοδότησης που φτάνει στους δημιουργούς και την ανεξάρτητη παραγωγή στην Ελλάδα;

- Ποιες είναι οι αμοιβές και τα δικαιώματα των εργαζομένων, πίσω και μπροστά από την κάμερα;

- Πού βρίσκεται σήμερα η κινηματογραφική παιδεία και πόσο ανταποκρίνεται στις καλλιτεχνικές και παιδαγωγικές ανάγκες των φοιτητών;

- Υπάρχει λογοκρισία στην εποχή μας;

Μέσα σε ένα δύσκολο αλλά ελπιδοφόρο τοπίο, ο ρόλος του ηθοποιού, του τεχνικού και βεβαίως του Σκηνοθέτη Δημιουργού είναι καθοριστικός για την εξέλιξη της τέχνης μας, για τη διεύρυνση των εκφραστικών μέσων. Οι δημιουργοί χρειάζονται ελευθερία και ενίσχυση για αυτούς και την τέχνη τους. Για έναν κινηματογράφο που στηρίζεται στη δημιουργία, στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα όλων όσων τον παράγουν.

ΠΑΤΡΑ
Γέμισε χαμόγελα το βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής»

Με αφήγηση και παιχνίδι η παρουσίαση της έκδοσης «Η αποστολή της νιφάδας στη χώρα της Γελουσίας»

Μέσα από την αφήγηση και το παιχνίδι της ίδιας της συγγραφέα, Μαριλίζας Λούντζη, και με τη μουσική από την κιθάρα του Γεράσιμου Πολάτου, παρουσιάστηκε το μεσημέρι του Σαββάτου στο βιβλιοπωλείο «Σύγχρονη Εποχή» στην Πάτρα το βιβλίο «Η αποστολή της νιφάδας στη χώρα της Γελουσίας».

Μικροί και μεγάλοι είχαν την ευκαιρία να μάθουν από πρώτο χέρι ποια ήταν η βοήθεια που ζήτησε η μικρή Μελίνα από τη νιφάδα, αλλά και να ενημερωθούν ποιοι ήταν οι Πουά, ποιος ήταν ο σκοπός τους, τι αποτελέσματα είχε αυτός και πολλά άλλα.

Ο χώρος γέμισε χαμόγελα, με τα παιδιά να στέλνουν όμορφα μηνύματα για την ειρήνη μέσα από τις ζωγραφιές τους για να σταματήσει ο πόλεμος - στοιχεία που συνδέονταν όμορφα μέσα από την παρουσίαση του βιβλίου - αλλά και με τα γράμματα που έστειλαν στο γραμματοκιβώτιο της νιφάδας, για το ποια ζητήματα θα ήθελαν να έχουν λυθεί σήμερα και ποιες είναι οι ανάγκες τους.

Η παρουσίαση έκλεισε με πολύ κέφι και με μικρούς και μεγάλους να σημειώνουν ότι η αποστολή της νιφάδας συνεχίζεται, μέσα από την καθημερινή δράση απέναντι στον πόλεμο και στα αίτια που τον γεννούν.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ