Στη διασφάλιση «αμυντικών συνεργασιών» επικεντρώθηκε η περιοδεία που έκανε ο Τούρκος Πρόεδρος Ρ. Τ. Ερντογάν σε χώρες του Περσικού Κόλπου, και συγκεκριμένα σε Κατάρ, Ομάν και Κουβέιτ, με φόντο απανωτές επισημάνσεις και των ΕυρωΝΑΤΟικών εταίρων της Αγκυρας για την αξία της συμβολής της στη «σταθερότητα και ασφάλεια» όλης της γύρω περιφέρειας.
Μεταξύ άλλων ο Ερντογάν συζήτησε - σύμφωνα με το «Reuters» - το ενδεχόμενο αγοράς μεταχειρισμένων «Eurofighter Typhoon» από Κατάρ και Ομάν, για την οποία ωστόσο απαιτείται και άδεια της κατασκευάστριας κοινοπραξίας (βρετανικά, γερμανικά, ιταλικά και ισπανικά κεφάλαια). Την ίδια στιγμή η Αγκυρα διαπραγματεύεται την αγορά 28 νέων «Eurofighter» και επιταχύνει την προετοιμασία του εγχώριας κατασκευής μαχητικού αεροσκάφους ΚΑΑΝ.
Αναφερόμενος στην αγορά των «Eurofighter» που χρειάζεται η Τουρκία, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Αμυνας, Ζεκί Ακτούρκ, παρέπεμψε ξανά στις συνομιλίες που η χώρα του έχει με τη Βρετανία, με στόχο την «ολοκλήρωση των προμηθειών εν ευθέτω χρόνω». Ενδεικτική ήταν και η τοποθέτηση του Γερμανού ΥΠΕΞ Γιόχαν Βάντεφουλ, από την Αγκυρα όπου βρέθηκε στα τέλη της περασμένης βδομάδας, ξεκαθαρίζοντας ότι «αναγνωρίζουμε την Τουρκία ως αξιόπιστο σύμμαχο στο ΝΑΤΟ και θέλουμε να ενισχύσουμε την αμυντική μας συμμαχία. Ετσι, η αποστολή "Eurofighter" στην Τουρκία είναι απολύτως φυσική για εμάς».
Κατά τις επαφές του στον Κόλπο ο Ερντογάν υπέγραψε σειρά διαφόρων διμερών συμφωνιών στο Κατάρ, μεταξύ τους και «Μνημόνιο Συνεργασίας στον Τομέα της Αμυντικής Βιομηχανίας». Οπως δήλωσε, η στρατηγική συνεργασία Τουρκίας - Κατάρ συνεισφέρει σημαντικά στην περιφερειακή και παγκόσμια σταθερότητα.
Στο Ομάν ξεχώρισε η διμερής συνεργασία που υπεγράφη για συνεργασία στον τομέα των ορυχείων και των κρίσιμων ορυκτών, αλλά και αυτή για στρατιωτική συνεργασία.
Νέα συνάντηση με τον Ερντογάν θα έχει τις επόμενες μέρες η επιτροπή που έχει συγκροτηθεί για τις ειρηνευτικές συνομιλίες, όπως αποφάσισε η τουρκική Εθνοσυνέλευση ύστερα από την απόφαση για αυτοδιάλυση και αφοπλισμό που έλαβε την περασμένη άνοιξη το Εργατικό Κόμμα Κουρδιστάν (PKK). Οι τελευταίες συναντήσεις είχαν γίνει στις 10 Απρίλη και στις 7 Ιούλη, με φόντο τη διεύρυνση των διεργασιών για την «αντιμετώπιση της τρομοκρατίας» σε όλη τη Μέση Ανατολή.
Στο Λονδίνο πραγματοποιήθηκε προχτές η «Σύνοδος για τα Δυτικά Βαλκάνια» (που ξεκίνησε ως διακρατική συνάντηση το 2014 με στόχο τη διευκόλυνση της ευρωενταξιακής πορείας των «6» χωρών), αποτυπώνοντας τη στενή σύνδεση της περιοχής με την επιτάχυνση σημαντικών σχεδίων του ευρωπαϊκού και ευρωενωσιακού κεφαλαίου.
«Σε καιρούς μεγάλων γεωπολιτικών αλλαγών και οικονομικής αλλαγής αλλά και του συνεχιζόμενου επιθετικού πολέμου της Ρωσίας ενάντια στην Ουκρανία, η ευρωπαϊκή συνεργασία είναι πιο σημαντική από ποτέ» αναφέρουν τα Συμπεράσματα της Συνόδου, που έδωσε στη δημοσιότητα η Ντάουνινγκ Στριτ. Ο δε, οικοδεσπότης, Βρετανός πρωθυπουργός, Κιρ Στάρμερ, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων «είναι το χωνευτήρι της Ευρώπης - το μέρος όπου δοκιμάζεται η ασφάλεια της ηπείρου μας», με δεδομένη την ανησυχία που μεγαλώνει στη Βρετανία για την αυξανόμενη «πίεση» που δημιουργούν οι μεταναστευτικές ροές μέχρι και το βορειοδυτικό άκρο της Γηραιάς Ηπείρου. Ενδεικτικό δε του ενδιαφέροντος του Λονδίνου για την κατάσταση στο σταυροδρόμι αυτό είναι και η παράταση της συμβολής του στη ΝΑΤΟική δύναμη της KFOR «μέχρι και τουλάχιστον τον Δεκέμβρη του 2028». Οπως διάλεξε δε να τονίσει ο Στάρμερ «υπάρχει μια εγκληματική οδός μέσω των Δυτικών Βαλκανίων, φέρνοντας παράτυπους μετανάστες προς το Ηνωμένο Βασίλειο, την οποία είμαστε αποφασισμένοι να κλείσουμε συνεργαζόμενοι με τους Ευρωπαίους εταίρους». Σημειωτέον ότι πριν από κάποιες μέρες η Βρετανία επέβαλε κυρώσεις σε αρκετές βαλκανικές συμμορίες και άλλα δίκτυα που υποστηρίζει ότι διευκολύνουν την «παράνομη μετακίνηση» ανθρώπων.
Την ίδια στιγμή, στο επίκεντρο βρέθηκαν και σχέδια που αποκτούν ολοένα κρισιμότερη αξία στο πλαίσιο της όξυνσης του ανταγωνισμού ΗΠΑ - Κίνας, όπως ο εμπορικός - ενεργειακός διάδρομος IMEC - που ενώνει την ινδική χερσόνησο με την Ευρώπη μέσω της Μέσης Ανατολής. Σε αυτόν αναφέρθηκε ο Ιταλός ΥΠΕΞ, Αντόνιο Ταγιάνι, χαρακτηρίζοντας τον IMEC «κινητήριο μοχλό» για την ανάπτυξη υποδομών, εμπορίου αλλά και ειδικότερα σιδηροδρομικών δικτύων όπως αυτό στο οποίο εντάσσεται και η γραμμή Βελιγραδίου - Τεργέστης.
Από τη μεριά του, ο Ελληνας ΥΠΕΞ, Γιώργος Γεραπετρίτης, είπε ότι «η πορεία των χωρών αυτών προς την ΕΕ πρέπει να επιταχυνθεί» καθώς «βρισκόμαστε σε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση πολλαπλών προκλήσεων (...) διαπιστώνοντας καθημερινά ότι οι κρίσεις καθίστανται από εθνικές ή περιφερειακές περισσότερο οικουμενικές, και τα περισσότερα προβλήματα από τοπικά ή περιφερειακά καθίστανται πάντοτε γεωπολιτικά». Μίλησε δε για «μεγαλύτερη συνθετότητα στις διακρατικές σχέσεις» και χαρακτήρισε «μόνη λύση» που «θα διεύρυνε το καθεστώς ευημερίας στην περιοχή» την «ενοποίηση» και «πορεία των Δυτικών Βαλκανίων προς την ευρωπαϊκή οικογένεια».
Τα επενδυτικά του ανοίγματα διευρύνει ο τουρκικός πετρελαϊκός κολοσσός ΤΡΑΟ, που διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην εκμετάλλευση σημαντικών ενεργειακών κοιτασμάτων, διεθνώς.
Πριν από λίγες ημέρες η πακιστανική εταιρεία πετρελαίου («PPL - Pakistan Petroleum Limited») μεταβίβασε το 25% της διαχείρισης του οικοπέδου «Eastern Offshore Indus C» που βρίσκεται στην ανατολική υφαλοκρηπίδα της χώρας στη θυγατρική του ΤΡΑΟ που ασχολείται με τις συνεργασίες της εταιρείας στο εξωτερικό («TPOC - Turkish Petroleum Overseas Company»).
Τον Φλεβάρη το πακιστανικό υπουργείο Ενέργειας είχε προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση δικαιωμάτων ερευνών για τον εντοπισμό πετρελαίου σε συνολικά 40 θαλάσσια οικόπεδα, που αφορούσαν δύο υπεράκτιες λεκάνες, στα δυτικά (Μακράν) και στα ανατολικά (Ινδός) της χώρας.
Ειδικά για το «Eastern Offshore Indus C» η ΤΡΑΟ θα συνεργαστεί με την πακιστανική PPL (που αποκτά το 35%) και τις «Oil and Gas Development Company Limited» (OGDCL) και «MariEnergies» (με 25% στην κάθε μία).
Συνολικά η θυγατρική της ΤΡΑΟ είναι έτοιμη να συνεργαστεί σε κοινοπραξία με τις τρεις πακιστανικές εταιρείες, για να διεκδικήσει έργα στα 14 θαλάσσια οικόπεδα της Λεκάνης Μακράν και τα 26 της Λεκάνης του Ινδού.
Ο Πακιστανός υπουργό Ενέργειας, Μοχάμαντ Αλι, έχει δηλώσει πως η χώρα διαθέτει 235 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (tcf) αποθέματα φυσικού αερίου και μια επένδυση 25 έως 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα ήταν αρκετή για την εξόρυξη του 10% αυτών των αποθεμάτων την επόμενη δεκαετία και για να αντιστραφεί η τρέχουσα φθίνουσα παραγωγή φυσικού αερίου, ώστε να περιοριστεί σημαντικά η εισαγωγή Ενέργειας.