Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ
Η πρόσφατη Υπουργική Απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Δήμα, για εντολή εκτέλεσης εργασιών στον Λόφο Παπούρα για την τοποθέτηση του ραντάρ, έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων φορέων και κατοίκων της περιοχής του δήμου Μινώα Πεδιάδας στο Ηράκλειο Κρήτης. Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί την προηγούμενη περίοδο διαμαρτυρίες φορέων και κατοίκων της περιοχής για να μην υλοποιηθεί η χωροθέτηση του ραντάρ του νέου αεροδρομίου δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο του Λόφου Παπούρα, καθώς αποτελεί σπάνιο αρχαιολογικό εύρημα, το οποίο πρέπει να προστατευτεί και να αναδειχθεί.
Θυμίζουμε ότι πρόσφατα ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Παπαδάκης κατέθεσε Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναδεικνύοντας τα αιτήματα για προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων στον Λόφο Παπούρα, άμεση ακύρωση των σχεδιασμών για εγκατάσταση του ραντάρ του ιδιωτικού αεροδρομίου στο Καστέλι και οποιασδήποτε άλλης κατασκευής.
Στην Ερώτηση τονίζεται ότι η απόφαση της κυβέρνησης είναι απαράδεκτη και αποτελεί ένα πολιτιστικό και αρχαιολογικό έγκλημα: Η εγκατάσταση απειλεί αφενός την ακεραιότητα του μνημείου και την επισκεψιμότητά του, αφετέρου την υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων στο χωριά του Καστελίου, λόγω της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.
Επιπλέον, προκαλεί ανησυχία η πιθανή σύνδεση των κατασκευών αυτών με το υφιστάμενο στρατιωτικό αεροδρόμιο και τον γεωστρατηγικό ρόλο της Κρήτης στους πολεμικούς σχεδιασμούς της ΕΕ στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ηδη χιλιάδες κάτοικοι της περιοχής, σύσσωμοι οι αρχαιολόγοι, σωματεία εργαζομένων και μαζικοί φορείς με πολύμορφες κινητοποιήσεις καταδικάζουν το έγκλημα σε βάρος της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ασφάλειας των κατοίκων που συντελείται από την κυβέρνηση και τους επιχειρηματικούς ομίλους, και διεκδικούν την ανάκληση της απόφασης τοποθέτησης ραντάρ και άλλων συνοδών έργων στον Λόφο Παπούρα.
Η απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς και η σταθερά μειούμενη κρατική χρηματοδότηση για την προστασία και την ανάδειξή της δεν είναι μεμονωμένη επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά συμβαδίζει με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, που θεωρεί τον πολιτισμό εμπόρευμα. Ως εμπόρευμα, ο πολιτισμός αποκτά σημασία για την ΕΕ και τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών της μόνο όταν συμβάλλει στο να ενισχυθούν η ανταγωνιστικότητα, η κερδοφορία και η εξωστρέφεια της καπιταλιστικής οικονομίας, όταν συνεισφέρει στο να διασφαλιστεί η «κοινωνική συνοχή», δηλαδή η στοίχιση των εργαζομένων με τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις του κεφαλαίου.
Με βάση τα παραπάνω, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ υπέβαλε τα εξής ερωτήματα:
«Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
- Στο αίτημα για άμεση ακύρωση του όποιου σχεδιασμού εγκατάστασης του ραντάρ του ιδιωτικού αεροδρομίου στο Καστέλι και οποιασδήποτε σύγχρονης κατασκευής σε γειτνίαση με το μοναδικό μνημείο στον Λόφο Παπούρα;
- Στο αίτημα να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι ανασκαφές, καθώς και η διεξοδική μελέτη των ευρημάτων, με ευθύνη και χρηματοδότηση του κράτους;».
Παράλληλα ο Μανώλης Συντυχάκης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ και βουλευτής Ηρακλείου του Κόμματος, μετά την Υπουργική Απόφαση καλεί σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις και δηλώνει μεταξύ άλλων: «Κυβέρνηση, ΥΠΟΜΕ και ΥΠΠΟΑ θα κάνουν τα πάντα ώστε να ακολουθηθεί πιστά και χωρίς καμία παρέκκλιση το σχέδιο της κοινοπραξίας μελέτης - κατασκευής του ιδιωτικού αεροδρομίου, το οποίο ακριβοπληρώνει ο ελληνικός λαός. Και όταν λέμε παρέκκλιση εννοούμε τις απαραίτητες εργασίες, μελέτες και προβλέψεις ώστε να διασωθεί το μοναδικό μνημείο και ολόκληρος ο Λόφος της Παπούρας, και να μην κατασκευαστεί εκεί το ραντάρ. Αυτή η παρέκκλιση μας ζαλίζουν ότι θα κοστίσει, θα καθυστερήσει, θα φέρει ...την καταστροφή του σύμπαντος! Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τον ΒΟΑΚ, που λόγω καθυστερήσεων θα πρέπει ο ελληνικός λαός να πληρώσει ρήτρες πάνω από 150 εκατ. ευρώ στις κατασκευαστικές!».
Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Σπύρος Χαλβατζής, αντιπρόεδρος του ΣΦΕΑ, η Ιωάννα Κολοβού, δημοσιογράφος και συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη, η Εύα Μελά, ζωγράφος και χαράκτρια, ο Τάκης Βαρελάς, ζωγράφος, και ο ίδιος συγγραφέας του έργου, Αγάπιος Σαχίνης.
Η έκδοση «Το Σφαγείο» αποτελεί ταυτόχρονα έργο Τέχνης και ιστορικό ντοκουμέντο. Πρόκειται για συλλογή 13 σκίτσων φιλοτεχνημένων με κάρβουνο και μολύβι, στα οποία αποτυπώνονται μνήμες και συναισθήματα του Αγάπιου Σαχίνη με αφορμή την «εμπειρία» του στην Μπουμπουλίνας 18 και στη φημισμένη «ταράτσα» της, την οποία ο Μίκης Θεοδωράκης χαρακτήρισε «Σφαγείο». Κάποια από τα σκίτσα συνοδεύονται και από σχόλια του ίδιου του Αγάπιου Σαχίνη, καθιστώντας τα μια συγκλονιστική εικαστική μαρτυρία για τα βασανιστήρια στα οποία υποβαλλόταν όποιος είχε την «τύχη» να βρεθεί εκεί. Στον φάκελο της συλλογής εσωκλείονται επίσης οι στίχοι από το αντιδικτατορικό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη «Το Σφαγείο» (γνωστό και ως «Το μεσημέρι»), καθώς και η επιστολή του πατέρα του Αγάπιου Σαχίνη, Μήτσου, στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΚΚΕ «Φωνή της Αλήθειας», μέσα από την οποία αποκαλύπτονται οι βασανισμοί που υπέστη ο γιος του...
Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά από το κανάλι του «Ιανού» στο YouTube, δίνοντας τη δυνατότητα και σε όσους βρίσκονται μακριά να παρακολουθήσουν την παρουσίαση αυτής της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής έκδοσης.
Θα μιλήσουν: Βασίλης Αλεξόπουλος, διευθυντής του Αρχείου της ΕΡΤ, Γιώργος Κοντογιάννης, δημοσιογράφος - ερευνητής, Δημήτρης Μανιάτης, δημοσιογράφος στα «Νέα», Νίκος Μπογιόπουλος, δημοσιογράφος, Σπύρος Παπαδόπουλος, ηθοποιός. Την εκδήλωση συντονίζει η Αλεξάνδρα Χριστακάκη, δημοσιογράφος στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.
Το βιβλίο «Πάνος Γεραμάνης και "Λαϊκοί Βάρδοι": Στιγμές από τη ζωή τους» είναι ένας φόρος τιμής στους εκατοντάδες καλλιτέχνες και δημιουργούς που συνομίλησαν με τον Πάνο Γεραμάνη σε μια ιστορική ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΤ από το 1990 έως το 2005. Από αυτήν την εκπομπή δεν πέρασαν μόνο οι «μεγάλοι», εκείνοι που «έσκαψαν το χώμα με τα νύχια δίχως ξύλινο άροτρο» (σύμφωνα με τον Τάκη Μπίνη) για να υψωθεί το οικοδόμημα του κλασικού λαϊκού τραγουδιού. Πέρασαν και οι ξεχασμένοι, που μοιράστηκαν στιγμές από τη ζωή τους και το έργο τους.
Ολοι τους αυτοί οι «λαϊκοί βάρδοι» είναι οι συγγραφείς του βιβλίου, αυτοί το υπαγόρευσαν, και η παρούσα έκδοση είναι μια ανθολόγηση, μια επιλογή από τα λόγια τους.
Οπως σημειώνεται, σκοπός του βιβλίου δεν είναι νοσταλγήσει καταστάσεις ή να επαναλάβει πόσο σημαντικός δημοσιογράφος και ερευνητής ήταν ο Παύλος Γερμανάνης. «Με αφορμή τις στιγμές που μας χάρισαν οι "λαϊκοί βάρδοι" αναλογιζόμαστε πόσο οικεία ήταν κάποτε για τους κατοίκους της η πόλη, και πώς η λαϊκή ταβέρνα και το λαϊκό τραγούδι ενίσχυαν την αίσθηση της κοινότητας, παρά τις χίλιες μύριες δυσκολίες της καθημερινής ζωής».
Ο Πάνος Γεραμάνης γεννήθηκε στο Βασιλικό Χαλκίδας το 1945 και πέθανε στην Αγιά Πρέβεζας το 2005, προτού συμπληρώσει τα 60 του χρόνια. Με τη δημοσιογραφία ασχολήθηκε επαγγελματικά από την ηλικία των 16 ετών, ως ανταποκριτής στη Χαλκίδα αθηναϊκών αθλητικών εφημερίδων. Εργάστηκε στις εφημερίδες «Απογευματινή», «Ακρόπολις», «Εθνος», «Τα Νέα» κ.λπ. Συμμετείχε ενεργά στο αντιδικτατορικό κίνημα, στέλνοντας σε ραδιοσταθμούς του εξωτερικού ειδήσεις για συλλήψεις και βασανιστήρια αγωνιστών. Εχει παρουσιάσει εκπομπές για το λαϊκό τραγούδι στον ραδιοσταθμό του «902», καθώς και για τον απόδημο ελληνισμό στη «Φωνή της Ελλάδας» (ΕΡΤ). Στην καθημερινή εκπομπή του, «Λαϊκοί Βάρδοι» (Δεύτερο Πρόγραμμα, ΕΡΤ, 1990 - 2005), φιλοξενήθηκαν εκατοντάδες άνθρωποι του λαϊκού τραγουδιού: Συνθέτες, ερμηνευτές, στιχουργοί, οργανοπαίχτες. Εχει συντάξει επίσης ένα συλλεκτικό ημερολόγιο με βιογραφικά στοιχεία για τον Στέλιο Καζαντζίδη («Οταν η φωνή φτάνει τον θρύλο», εκδ. «Αγκυρα», 2000) και έχει επιμεληθεί την αυτοβιογραφία του Γρηγόρη Μπιθικώτση («Εγώ ο Σερ», εκδ. «Κοχλίας», 2002). Το 1999 τιμήθηκε με το Βραβείο Μπότση για την 33χρονη προσφορά του στη δημοσιογραφία.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρία σημαντικά συμφωνικά έργα του:
«Το Πανηγύρι της Ασή-Γωνιάς» (1946 - 1947) είναι η πρώτη του ολοκληρωμένη συμφωνική σύνθεση, ένα σκέρτσο βασισμένο σε κρητικά λαϊκά μοτίβα.
Ακολουθεί το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα (1957), γραμμένο στο Παρίσι, στο οποίο ο συνθέτης συνομιλεί με τις μεγάλες φόρμες της εποχής του.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την «Ελληνική Αποκριά» (1947 - 1953), μια σουίτα μπαλέτου εμπνευσμένη από τα αποκριάτικα δρώμενα της παλιάς Αθήνας, που ο συνθέτης ξεκίνησε να τη γράφει όσο ήταν εξόριστος στην Ικαρία.
Εισιτήρια: ticketplus.gr.
Σε τετραήμερες εκδηλώσεις τιμώντας τον μεγάλο μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη προχωρά η δημοτική αρχή Πάτρας, στον κινηματογράφο «Πάνθεον», με δωρεάν είσοδο για το κοινό.
Το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Σήμερα Παρασκευή στις 9.30 μ.μ. προβολή της ταινίας «Μίκης Θεοδωράκης - Το χρώμα της ελευθερίας - Ιχνογραφώντας τα νεανικά χρόνια του συνθέτη 1925 - 1950».
Αύριο Σάββατο στις 9.30 μ.μ. προβολή της δεύτερης ταινίας του αυτοβιογραφικού δίπτυχου, με τίτλο «Μίκης Θεοδωράκης - Ο συνθέτης των ποιητών και των οραμάτων (1950 - σήμερα)».
Τη Δευτέρα 20 Οκτώβρη στις 9 μ.μ. αφιέρωμα «Ο Μίκης Θεοδωράκης ως ραψωδός των χτύπων της καρδιάς μας» (μέρος Α'). Αφηγητής: Διονύσης Βούλτσος. Μουσική επιμέλεια: Ανδρέας και Λουκάς Αδαμόπουλος.
Την Τετάρτη 22 Οκτώβρη στις 9 μ.μ. ολοκλήρωση του αφιερώματος «Ο Μίκης Θεοδωράκης ως ραψωδός των χτύπων της καρδιάς μας». Συμμετέχει η Χορωδία Ζακύνθου «Η Φανερωμένη».
Τα δελτία εισόδου για τη δωρεάν είσοδο στις εκδηλώσεις είναι διαθέσιμα στον σύνδεσμο https://www.ticketservices.gr/event/2025-afieromatiko-etos-mikis-theodorakis/?lang=el.