Αναλυτική ανακοίνωση της ΑΣΓΜΕ για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου
Από την πρόσφατη κινητοποίηση στη Βουλή, με το πανό της ΑΣΓΜΕ |
Αναλυτική τοποθέτηση για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου κάνει η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), που ζητά την απόσυρσή του γιατί όπως σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Εχουμε ανάγκη και πολύ περισσότερο λόγω της πανδημίας, από ένα σχολείο που θα λαμβάνει υπόψη τις σημερινές σύγχρονες ανάγκες, τις επιστημονικές και παιδαγωγικές επισημάνσεις για μείωση των μαθητών στην τάξη. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στην τάξη σε Νηπιαγωγείο και Δημοτικό σε 24 + 10% = 26. Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο ο ελάχιστος και ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα θα καθορίζονται κάθε χρόνο με υπουργικές αποφάσεις, άρα ανάλογα με τις ελλείψεις και τα κενά σε εκπαιδευτικούς. Επίσης, καθιερώνει ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα σε 16 στο Νηπιαγωγείο και σε 20 στο Δημοτικό, γεγονός που θα οδηγήσει σε καταργήσεις και συγχωνεύσεις τάξεων.
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα δίνει ισότιμα τη σύγχρονη μόρφωση. Ενα σχολείο με αναγκαίες αλλαγές των Αναλυτικών Προγραμμάτων, νέα Σχολικά Εγχειρίδια, σχολικά εργαστήρια που θα ενισχύουν τη θεωρία με την πράξη, υλικοτεχνική υποδομή και εποπτικά μέσα που θα καλύπτουν τις υπαρκτές ανάγκες μαθητών και εκπαιδευτικών για δημιουργική αναβάθμιση του μαθήματος. Με αυτές τις προϋποθέσεις μπορούν να αναπτυχθούν νέες αναγκαίες ικανότητες. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας εισάγει "εργαστήρια δεξιοτήτων", ανοίγοντας το δρόμο για αντιδραστικές αλλαγές στο περιεχόμενο του σχολείου. Αντί για ισότιμη γενική μόρφωση προωθείται η αποσπασματική και διαφοροποιημένη απόκτηση δεξιοτήτων.(...)
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα ενισχύσει τη γενική μόρφωση. Δεν μπορούν να υπάρχουν μαθήματα διαφορετικών ταχυτήτων. Ολα τα μαθήματα έχουν την ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία τους στην ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει και εντείνει την κατηγοριοποίηση μαθημάτων, με ομάδες στο Γυμνάσιο, διαμορφώνοντας μαθήματα πρωτεύουσας και δευτερεύουσας σημασίας. Αυξάνει τα εξεταζόμενα μαθήματα και καταργεί τη δεύτερη εξεταστική του Ιούνη για την προαγωγή ή την απόλυση των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Συγχωνεύει Επιστημονικά Πεδία στην Γ' Λυκείου με μοναδικό γνώμονα να μειωθούν οι ανάγκες για προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που μέσα από τη γενική μόρφωση θα ενισχύει την κριτική σκέψη του μαθητή και θα τον προετοιμάζει για την Ανώτατη Εκπαίδευση και δεν θα θέτει συνεχώς νέα εμπόδια στον μαθητή. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει την "Τράπεζα Θεμάτων", διαμορφώνοντας ένα "Λύκειο - εξεταστική αρένα". Με εξετάσεις πανελλαδικού τύπου από την Α' Λυκείου προστίθεται ακόμα περισσότερο άγχος στους μαθητές και συμπιέζεται ο δημιουργικός ελεύθερος χρόνος που έχουν ανάγκη. Με την "Τράπεζα Θεμάτων" οι μαθητές ωθούνται ακόμα περισσότερο στα φροντιστήρια και οι γονείς βάζουμε ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών μας. Η "Τράπεζα Θεμάτων" δεν μπορεί να λάβει υπόψη το μορφωτικό και κοινωνικό υπόβαθρο κάθε τάξης και κάθε σχολείου, οι μαθητές οδηγούνται στην τυποποίηση της γνώσης, διαβάζοντας μόνο έτοιμες λύσεις. Επίσης, οι Ομάδες Προσανατολισμού στη Β' Λυκείου οδηγούν στην πρώιμη επαγγελματική επιλογή τους μαθητές. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν εφαρμόστηκε η "Τράπεζα Θεμάτων" πάνω από τους μισούς μαθητές έμειναν μετεξεταστέοι.
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που οικονομικά θα στηρίζεται πλήρως και επαρκώς από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας προωθεί την εσωτερική και εξωτερική "αξιολόγηση" και τους "εσωτερικούς κανονισμούς" των σχολικών μονάδων με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και την αξιοποίηση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων, κατηγοριοποιώντας τα σχολεία. Επιδιώκουν ένα "αυτόνομο" σχολείο, δηλαδή ένα σχολείο που σταδιακά θα αποκόπτεται από την κρατική χρηματοδότηση και θα διαμορφώνει πρόγραμμα μαθημάτων ανάλογα με τις ανάγκες της οικονομίας αντί να παρέχει σε όλους τους μαθητές το ίδιο επίπεδο γνώσεων. Η διεθνής πείρα δείχνει ότι όπου έχει εφαρμοστεί η δήθεν αξιολόγηση έχει οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη κατηγοριοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολείων.
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που το περιεχόμενό του θα διαπαιδαγωγεί τους μαθητές και όχι ένα τιμωρητικό σχολείο. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει σκληρά τιμωρητικά μέτρα με πολυήμερες αποβολές και αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια των μαθητών, αγνοώντας τον παιδαγωγικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο με μόνιμους εκπαιδευτικούς, χωρίς εκπαιδευτικά κενά, στελεχωμένο με όλες τις ειδικότητες και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό, από το "πρώτο κουδούνι". Εχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που θα στέκεται δίπλα σε κάθε μαθητή. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας πλέον εγγυάται την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών μόνο για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Παράλληλα, οι διατάξεις του νομοσχεδίου για κατά προτεραιότητα κάλυψη των κενών στα Ειδικά Σχολεία φανερώνουν την πρόθεση της κυβέρνησης να αφήνει χιλιάδες κενά σε Τμήματα Ενταξης και στην Παράλληλη Στήριξη, ειδικά στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής που οι μαθητές χρειάζεται να έχουν τον εκπαιδευτικό δίπλα τους από την πρώτη μέρα.
Εχουμε ανάγκη από ΕΠΑΛ με όλες τις ειδικότητες και τα απαραίτητα εργαστήρια, που θα προσφέρουν ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση και με πτυχία που θα δίνουν επαγγελματική επάρκεια. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας καθιερώνει ηλικιακό όριο στα ημερήσια ΕΠΑΛ, κάτι το οποίο θα οδηγήσει σε τρομακτική συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού (το 33% των μαθητών των ΕΠΑΛ είναι άνω των 17 ετών). Με τη ρύθμιση αυτή κλείνει ο δρόμος για χιλιάδες μαθητές να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στην ειδικότητα της επιλογής τους. Μεγάλος αριθμός μαθητών δεν θα μπορεί να φοιτήσει στο μέλλον στα ΕΠΑΛ και ουσιαστικά ωθούνται οι μαθητές στις διάφορες μορφές κατάρτισης.
Εχουμε ανάγκη από 2χρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή προσανατολισμένη στην κοινωνικοποίηση, στο δημιουργικό και παιδαγωγικό παιχνίδι, στην Αισθητική Αγωγή. Αντί αυτού, το υπουργείο Παιδείας εισάγει την εκμάθηση Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο, όταν τα νήπια και τα προνήπια δεν έχουν κατακτήσει ακόμα τη χρήση της μητρικής γλώσσας. Ανοίγει ο δρόμος για νέες επικίνδυνες αλλαγές, που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία της Προσχολικής Αγωγής. Την ίδια στιγμή, αρνούνται να πάρουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την πλήρη και ουσιαστική εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής σε όλη την Ελλάδα με σύγχρονους όρους και προϋποθέσεις, να ενισχύσουν τα Νηπιαγωγεία με όλο το απαραίτητο βοηθητικό (π.χ. τραπεζοκόμους) και επιστημονικό προσωπικό (π.χ. ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς)».
Ανακοίνωση με αφορμή την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων
«Οι ανακοινώσεις της υπουργού Παιδείας φαίνεται πως αγνοούν ηθελημένα τα τεράστια προβλήματα στα σχολεία», σχολιάζει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ με αφορμή τις υπουργικές ανακοινώσεις για τη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων και κάνει αναφορές στις προβληματικές κτιριακές υποδομές που υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις, στις ελλείψεις στην καθαριότητα κ.λπ.
Το ΠΑΜΕ, αναφερόμενο στο μέτρο για εκ περιτροπής λειτουργία των τμημάτων και τις αποστάσεις 1,5 μέτρου που καλεί το υπουργείο να τηρηθούν στις αίθουσες, σχολιάζει: «Με βάση τον μέσο όρο των μαθητών ανά τάξη και τα τ.μ. των σχολικών αιθουσών, το μέτρο είναι πρακτικά ανεφάρμοστο! Για να τηρηθεί η απόσταση του 1,5 μ. σε αίθουσες που σε λίγες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 40 τ.μ., ο αριθμός μαθητών ανά τάξη πρέπει να είναι από 4 έως 8 μαθητές. Ακόμα και αν η υπουργός καταφέρει να τετραγωνίσει τον κύκλο, ακτίνα 1,5 m απαιτεί περίπου 7m2 (E=πr2=3,14x1,52 =7,065 m2) για κάθε μαθητή. Αντίστοιχα, είναι πρακτικά αδύνατο να φτιαχτούν ωρολόγια προγράμματα, όταν χιλιάδες εκπαιδευτικοί μετακινούνται σε 4 και 5 σχολεία.
Αναρωτιόμαστε, το υπουργείο είναι τόσο μακριά από την εκπαιδευτική πραγματικότητα ή κυνικά αναγνωρίζει πως τα μέτρα δεν θα τηρηθούν;
Δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση έκτακτου κονδυλίου προς τις σχολικές επιτροπές για τον εξοπλισμό των σχολείων με το απαραίτητο υλικό καθαριότητας, ατομικής υγιεινής και προστασίας (αντισηπτικά, μάσκες, σαπούνια, καθαριστικά κ.λπ.). Η τοποθέτηση της υπουργού ότι "τα ταμεία των σχολικών επιτροπών πλεονάζουν και επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών" είναι εκτός πραγματικότητας. Πριν λίγες μέρες το υπουργείο καλούσε με τα χρήματα των σχολικών επιτροπών να αγοραστούν tablet και laptop και πάλι χωρίς κρατικά κονδύλια. Στην ουσία καλούνται οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές να πληρώσουν από την τσέπη τους τα μέσα προστασίας.
Η υπουργός μίλησε για καθαριότητα των σχολείων δύο φορές τη μέρα. Ακόμα και αυτό το μέτρο είναι ελλιπές, αφού σε συνθήκες πανδημίας είναι αναγκαίο να υπάρχει καθαριότητα σε κάθε διάλειμμα. Καμία δέσμευση δεν υπήρξε για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού καθαριότητας. Αντιθέτως, οι περισσότερες καθαρίστριες είναι συμβασιούχοι και απολύονται.
Δεν υπήρξε, για μία ακόμα φορά, καμία συγκεκριμένη δέσμευση για τη στήριξη των μαθητών της Πρωτοβάθμιας, που παραμένει σε αναστολή λειτουργίας, αλλά και των μαθητών που εξαιρούνται από την υποχρεωτική συμμετοχή στα μαθήματα (Ειδική Αγωγή, ευάλωτες ομάδες κ.ά.). Δεν αντιμετωπίζεται κανένα από τα υπαρκτά προβλήματα που έχουν αναδειχθεί από τα εκπαιδευτικά σωματεία σε σχέση με την ισότιμη συμμετοχή στα εξ αποστάσεως μαθήματα. Αντίστοιχα, δεν παίρνεται κανένα μέτρο στήριξης για τα χιλιάδες προσφυγόπουλα που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, για την υγεία και την περίθαλψή τους, τη μετακίνησή τους από και προς τα σχολεία, αλλά και την ισότιμη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση δεν ανακοινώθηκε απολύτως κανένα μέτρο. Δεν έγινε καμία αναφορά πέρα από τη συνέχιση της αναστολής. Το πιο ευαίσθητο κομμάτι της Εκπαίδευσης για μία ακόμα φορά μένει στην αθέατη πλευρά της σελήνης. Αναρωτιόμαστε αν απασχολεί το υπουργείο έστω το ζήτημα των ειδικών θεραπειών (εργοθεραπείες, λογοθεραπείες, φυσικοθεραπείες κ.ά.) τμημάτων των μαθητών της Ειδικής Αγωγής που τις έχουν άμεση ανάγκη.
Ενώ η υπουργός μίλησε για πιθανότητα επέκτασης του σχολικού έτους στην Πρωτοβάθμια έως και τις 30 Ιουνίου, δεν έγινε καμία αναφορά για το τι θα γίνει με τις συμβάσεις των συναδέλφων που λήγουν στις 21 Ιουνίου. Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τους χιλιάδες συμβασιούχους - αναπληρωτές που θα μετακινηθούν σε όλη τη χώρα, με κίνδυνο για την υγεία τους, με τεράστια ατομικά έξοδα».
«Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας να αναλάβουν την ευθύνη τους! Εστω και τώρα να ικανοποιήσουν τα δίκαια αιτήματα, τις διεκδικήσεις δεκάδων Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ. Να προστατεύσουν την υγεία και τα μορφωτικά δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών», καλεί η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, που καταθέτει ένα σχετικό διεκδικητικό πλαίσιο άμεσων μέτρων.