ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Φλεβάρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΛΙΜΑΝΙΩΝ
Στο «βωμό» μονοπωλιακών ομίλων και ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών

Τις πραγματικές στοχεύσεις και τον αντιλαϊκό χαρακτήρα του νομοσχεδίου που συζητιέται στη Βουλή ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ήδη ενταχθεί στα επιχειρηματικά σχέδια των ΗΠΑ και τις ΝΑΤΟικές αποστολές στην ευρύτερη περιοχή

INTIME NEWS

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ήδη ενταχθεί στα επιχειρηματικά σχέδια των ΗΠΑ και τις ΝΑΤΟικές αποστολές στην ευρύτερη περιοχή
Ψηφίστηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο προβλέπει την ιδιωτικοποίηση 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Πρόκειται για τα λιμάνια Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. - Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις». Προβλέπει ότι οι Οργανισμοί των λιμανιών αυτών έχουν πλέον τη δυνατότητα, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, να συνάπτουν συμβάσεις υποπαραχώρησης με «τρίτους», το «δικαίωμα της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων ή συνδυασμένων επιχειρησιακών μονάδων, ή και λιμενικών λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων».

Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν το νομοσχέδιο, διαφωνώντας με το «μοντέλο» με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει τις δικές τους ιδιωτικοποιήσεις, ενώ σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια διαγκωνίζονταν με την κυβέρνηση για το ποιος είναι ικανότερος να δημιουργήσει «φιλικό περιβάλλον» για τους επενδυτές.

Χαρακτηριστικά, ο εισηγητής της ΝΔ, Γ. Πλακιωτάκης, υπερασπίστηκε τις ιδιωτικοποιήσεις που δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση, όπως η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στην COSCO. Από τη σκοπιά των συμφερόντων τμημάτων του κεφαλαίου ήταν και η διαφωνία της ναζιστικής Χρυσής Αυγής, που καταψήφισε επειδή «δίνετε 10 περιφερειακά λιμάνια με κερδοφορία και προϋποθέσεις λιμενικού Cluster». «Παρών» ψήφισε η Ενωση Κεντρώων.

Το λιμενικό σύστημα μπορεί να υπηρετήσει τις λαϊκές ανάγκες στο πλαίσιο της εργατικής εξουσίας και οικονομίας

Οι βουλευτές του ΚΚΕ καταψήφισαν το νομοσχέδιο και ανέδειξαν τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των ιδιωτικοποιήσεων, με όποια μορφή κι αν προωθούνται.

Απέναντι «στο δίλημμα υποπαραχώρηση ή ιδιωτικοποίηση», που προσπάθησαν να προβάλουν σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, «το ΚΚΕ καταδικάζει και τις δύο μορφές και καλεί τους εργαζόμενους να καταδικάσουν αυτές τις πολιτικές», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση, για λογαριασμό της αστικής τάξης, που θέλει τη μετατροπή της χώρας σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και Ενέργειας, «έχει αναλάβει δεσμεύσεις απέναντι στα ιμπεριαλιστικά κέντρα για παραχώρηση λιμανιών, προκειμένου να ικανοποιηθούν και οι στρατιωτικοί σχεδιασμοί στην ευρύτερη περιοχή». Εφερε μάλιστα ως παράδειγμα τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης, που 20 χρόνια μετά το βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας έχουν μετατραπεί σε ορμητήρια των ιμπεριαλιστών.

Εξηγώντας το γιατί υπάρχει τόσος καβγάς για τα λιμάνια, επισήμανε ότι αυτά «αποτελούν σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων μεταφορών, παίζουν σημαντικότατο ρόλο στη μεταφορική αλυσίδα, αποτελούν κομβικά σημεία διασύνδεσης με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες και τις αεροπορικές γραμμές». Γι' αυτό ανταγωνίζονται αμερικανικοί, κινεζικοί και άλλοι όμιλοι για το ποιος θα τα βάλει στο χέρι, υπενθυμίζοντας το ενδιαφέρον που έχει εκφράσει ο Αμερικανός πρέσβης, Τζ. Πάιατ, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Σημείωσε ότι παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση βαθαίνει και η άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων, ενώ επισήμανε, δείχνοντας πόσο «δίκαιη» είναι η ανάπτυξη της κυβέρνησης, ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα είναι υποπαραχωρησιούχοι δεν θα πληρώνουν ούτε δημοτικά τέλη! Αναδεικνύοντας ότι η κυβέρνηση για τα συμφέροντα του κεφαλαίου δεν διστάζει να θέσει σε κίνδυνο ακόμα και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, αναφέρθηκε στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου, που επιτρέπει στον ιδιοκτήτη 24 μέτρων τουριστικού πλοίου να μην έχει οργανωμένο πλήρωμα.

Ο Χρ. Κατσώτης τόνισε ότι για το ΚΚΕ, το λιμενικό σύστημα της χώρας μπορεί να παίξει αποτελεσματικό ρόλο για την ανάπτυξη προς όφελος του λαού, με κοινωνικοποίηση των βασικών συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής στους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, με κεντρικά σχεδιασμένη οργάνωσή της που θα υπηρετεί την κατανομή για τη λαϊκή ευημερία.

Η ιδιωτικοποίηση έχει δραστικά αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα

Η Διαμάντω Μανωλάκου επισήμανε ότι η ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών, που συνεχίζει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παίρνοντας τη σκυτάλη από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, «έχει δραστικά αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα». Εφερε ως παράδειγμα τη μέχρι τώρα εμπειρία της COSCO, που «οδηγεί στη δραστική αύξηση του κόστους μεταφορών, σε βάναυσες εργασιακές συνθήκες για τους εργαζόμενους, ενώ ο τρόπος μετακίνησης εμπορευμάτων και προσώπων καθορίζεται από μια χούφτα μονοπωλιακούς ομίλους που ελέγχουν πού και πότε θα κατευθύνονται ο τουρισμός, οι εμπορευματικές ροές και άλλα».

Δείχνοντας τη βαρβαρότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι στο λιμάνι του Πειραιά σημείωσε ότι ακόμα και εργατικά «ατυχήματα» δεν καταγράφονται γιατί ο επιχειρηματικός όμιλος «τα παρουσιάζει ότι έγιναν εκτός χώρου δουλειάς».

Οπως ανέφερε, «η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί τις μεγάλες αντιφάσεις της πολιτικής της, αφού αφενός επιδιώκει να αναδειχθεί σε σημαιοφόρο των σχεδίων των ΝΑΤΟ - ΗΠΑ σε Βαλκάνια, Ανατολική Μεσόγειο και αφετέρου μετατρέπει τη χώρα σε βασική πύλη μεταφοράς των εμπορευμάτων της Κίνας στην ΕΕ. Ομως, όσο οξύνεται ο οικονομικός και πολιτικός ανταγωνισμός μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και ΕΕ, τόσο περιπλέκονται ζητήματα που προσπαθεί η κυβέρνηση να τα λύσει, υπηρετώντας τα συμφέροντα της ελληνικής άρχουσας τάξης. Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια δεν εγκρίθηκε το σύνολο των επενδύσεων του master plan της COSCO για το λιμάνι από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων».

Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν συναντιέται με τις λαϊκές ανάγκες

«Τα ίδια έκανε και το ΠΑΣΟΚ όταν έλεγε ότι το management μένει στο Δημόσιο ή "ο ΟΤΕ μια μετοχή", ενώ στην πράξη έστρωνε το έδαφος της πλήρους ιδιωτικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών», ανέφερε ο Μανώλης Συντυχάκης, αναδεικνύοντας τι «αξία» έχουν οι διακηρύξεις της κυβέρνησης ότι με τις υποπαραχωρήσεις ο έλεγχος μένει στο Δημόσιο. Οπως ανέφερε, γνώμονας της πολιτικής και των επιλογών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η κερδοφορία του κεφαλαίου και σε αυτήν τη φάση η υποπαραχώρηση είναι πιο συμφέρουσα γιατί «ελαττώνει σημαντικά το επενδυτικό κόστος».

«Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν συναντιέται με τις λαϊκές ανάγκες και προτεραιότητες», επισήμανε και έκανε ειδική αναφορά στο λιμάνι του Ηρακλείου, που είναι ένα από τα 10 που θα ιδιωτικοποιηθούν, σημειώνοντας ότι αυτό που θέλουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι είναι, καταρχάς η υποπαραχώρηση της κρουαζιέρας, και κατά δεύτερο λόγο ο τομέας της εμπορευματικής δραστηριότητας, υπογραμμίζοντας πως ενώ πράγματι θα μπορούσε το σχέδιο αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης και του ίδιου του λιμανιού να αποτελέσει ανάσα για τους κατοίκους της πόλης και πόλο έλξης στους επισκέπτες της, «οι αστικές κυβερνήσεις και το κράτος τους σχεδιάζουν την ιδιωτικοποίησή του, για λογαριασμό των επιχειρηματικών ομίλων».

Επισήμανε ότι ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και τα άλλα αστικά κόμματα έχουν ίδια πολιτική υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων και τόνισε ότι «σήμερα, είναι ανάγκη, όσο ποτέ άλλοτε, αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ στις επερχόμενες εκλογές, για ισχυρή λαϊκή αντιπολίτευση, ως προϋπόθεση ανασύνταξης του κινήματος και οργάνωσης της λαϊκής αντεπίθεσης».

«ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» ΑΤΤΙΚΗΣ
Ο λαός να σταθεί απέναντι και να οργανώσει την πάλη του

Σε δελτίο Τύπου για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Ελευσίνας, Ασπροπύργου, Λαυρίου και Ραφήνας, η «Λαϊκή Συσπείρωση» Αττικής σημειώνει:

«Μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει και προχωρά, με νομοσχέδιο που έφερε προς ψήφιση στη Βουλή, στην ιδιωτικοποίηση 10 ακόμα λιμανιών της χώρας, μεταξύ αυτών και των λιμανιών Ελευσίνας, Ασπροπύργου, Λαυρίου και Ραφήνας.

Για άλλη μια φορά βαφτίζει το άσπρο μαύρο και παρουσιάζει ως "φιλολαϊκή πολιτική" την παραχώρηση των λιμανιών στους εφοπλιστές και στους μονοπωλιακούς ομίλους, οι οποίοι κατ' αποκλειστικότητα πλέον θα εκμεταλλεύονται τις υποδομές και τους εργαζόμενους με επαχθέστερους όρους, και μάλιστα απαλλαγμένοι από το να πληρώνουν ακόμα και δημοτικά τέλη και έξοδα ηλεκτροφωτισμού.

Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Ελευσίνας, Ασπροπύργου, Λαυρίου και Ραφήνας θα έχει άμεσα σοβαρές επιπτώσεις για τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα και τους κατοίκους αυτών των πόλεων.

Η απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως και των προηγούμενων, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, για ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, εξυπηρετεί και την αμεσότερη εμπλοκή της χώρας στα ιμπεριαλιστικά σχέδια για ελλιμενισμό ΝΑΤΟικών πλοίων, τη χρήση τους ως σταθμού ανεφοδιασμού και βάσης για να εφορμούν και να μακελεύουν λαούς.

Τα λιμάνια είναι πύλες εισόδου της χώρας και αναπτύσσουν σημαντικό ρόλο στη μεταφορά εμπορευμάτων και διασύνδεσης με τα νησιά. Πρέπει να είναι δημόσια και να διασφαλίζεται ότι η λειτουργία τους εξυπηρετεί το λαό και όχι τα κέρδη των μονοπωλίων, να εξασφαλίζονται θέσεις εργασίας με πλήρη δικαιώματα για τους λιμενεργάτες και ναυτεργάτες.

Καλούμε το λαό να αντισταθεί, να οργανώσει την πάλη του για την υπεράσπιση της λαϊκής περιουσίας, που πρέπει να υπηρετεί τις ανάγκες για τακτική συγκοινωνία με τα νησιά, με φτηνό εισιτήριο, και τη μεταφορά αγαθών με σκοπό την κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Οι εργαζόμενοι και ο λαός να πάρουν θέση στις επερχόμενες εκλογές, να σταθούν απέναντι στις επιδιώξεις για ξεπούλημα των δημόσιων υποδομών και να καταδικάσουν τις δυνάμεις αυτές που τάσσονται με τα ιδιωτικά συμφέροντα, τόσο σε τοπικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο».

Υπογράφηκε η σύμβαση για το αεροδρόμιο Καστελλίου

Ανακοίνωση της ΤΕ Ηρακλείου του ΚΚΕ

Υπογράφηκε χτες η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι Ηρακλείου, από τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη και την εταιρεία παραχώρησης «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» (κοινοπραξία της «ΤΕΡΝΑ» με την «GMR Airports Limited»). Η συνολική επένδυση υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 1,5 δισ. ευρώ, ενώ το κατασκευαστικό της τμήμα θα ξεπεράσει τα 520 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 180 εκατ. περίπου θα χορηγηθούν άμεσα από τον κρατικό κορβανά.

Με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης, η ΤΕ Ηρακλείου του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή της σημειώνει μεταξύ άλλων ότι καμία σχέση δεν έχει «η υλοποίηση του έργου με την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του λαού της περιοχής. Αντίθετα, είναι πεντακάθαρο ότι πρόκειται για ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο, το οποίο θα εξασφαλίζει τεράστια και σίγουρα κέρδη από τη μελέτη - κατασκευή και τη διαχείρισή του στην κοινοπραξία ξένων και ντόπιων μονοπωλιακών ομίλων, μέσα από την παχυλή κρατική χρηματοδότηση, τον δανεισμό που θα πληρώνει ο φορολογούμενος λαός και την τσάμπα εργασία εκατοντάδων εργαζομένων, με τις διαλυμένες εργασιακές σχέσεις που έχουν εξασφαλίσει η τωρινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις».

Υπογραμμίζει ακόμη ότι το ΚΚΕ «είναι σταθερά το μόνο κόμμα που αντιδρά σε αυτήν τη σύμβαση και στηρίζει με όλες του τις δυνάμεις τους αγώνες των κατοίκων της περιοχής ενάντια στην υλοποίησή της». Και τονίζει πως δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός «ούτε στις γεωπολιτικές προεκτάσεις και χρήσεις του νέου αεροδρομίου, ειδικά σε περιόδους όξυνσης των αντιθέσεων που μαίνονται στην περιοχή, με εκδηλωμένο το ενδιαφέρον του αμερικανικού στρατού να αξιοποιήσει το νυν αεροδρόμιο ως σταθμό μη επανδρωμένων αεροσκαφών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ