ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Οχτώβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2018
Αντιλαϊκά μέτρα παλιάς και νέας κοπής, η άλλη όψη της ανάκαμψης για το κεφάλαιο

Από τη χτεσινή παράδοση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2018

Eurokinissi

Από τη χτεσινή παράδοση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2018
Στη Βουλή κατατέθηκε χτες το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, που βέβαια θα συμπληρωθεί στη συνέχεια και με αντιλαϊκά μέτρα νέας κοπής, ενόψει της διαμόρφωσης του τελικού σχεδίου για την επόμενη χρονιά, με φόντο μάλιστα και τις εμφανιζόμενες «αρνητικές αποκλίσεις» σε σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί σε ό,τι αφορά τη συγκέντρωση της μάζας των φορολογικών εσόδων τα οποία φορτώνονται στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων.

Την ίδια ώρα, οι προβλεπόμενοι ρυθμοί ανάκαμψης του παραγόμενου ΑΕΠ και των νέων επενδύσεων προχωρούν «χέρι - χέρι» με την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, τόσο στο σκέλος της περαιτέρω κατακρεούργησης των κάθε είδους κοινωνικών δαπανών και των προνοιακών επιδομάτων που έχουν απομείνει για τη λαϊκή οικογένεια, όσο και στο σκέλος της φοροληστείας, με «μπούσουλα» την υπερπαραγωγή «πρωτογενών πλεονασμάτων» και με στόχο την «απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου», που μεταφράζεται σε νέες παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων. Σε κάθε περίπτωση, ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018 εντάσσεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021, όπου, ανεξάρτητα από τις «παραλείψεις» του προσχεδίου, ενσωματώνονται οι ποσοτικοποιημένοι στόχοι της αντιλαϊκής πολιτικής και των παρεμβάσεων.

Οι βασικές προβλέψεις

Σύμφωνα με το προσχέδιο, ο ρυθμός ανάκαμψης του ΑΕΠ για το 2018 (186,7 δισ.) θα διαμορφωθεί στο 2,4%, από 1,8% φέτος. Οι νέες επενδύσεις («ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου») θα ενισχυθούν σε ποσοστό 12,6% (από 4,3% φέτος), ως αποτέλεσμα του «ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος, βάσει των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης», όπως αναφέρεται. Τα ποσοστά της επίσημης ανεργίας (με βάση την έρευνα εργατικού δυναμικού) αναμένονται στο 20,8% (από 22%), ενώ η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να ενισχυθεί κατά 1,4%, οι εξαγωγές κατά 4,7%, οι εισαγωγές κατά 4,4% και ο επίσημος πληθωρισμός κατά 1,1%.

Ματωμένα πλεονάσματα στις πλάτες του λαού

Βέβαια, στο προσχέδιο ενσωματώνεται πρώτα απ' όλα το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων και των τριών μνημονίων, ενώ βέβαια θα αρχίσουν να «τρέχουν» και μέτρα όπως η κατάργηση του «μειωμένου» ΦΠΑ σε νησιά του Αιγαίου, η κατάργηση όλων των άλλων επιδομάτων για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης, η κατάργηση της έκπτωσης φόρου (1,5%) που ισχύει για την παρακράτηση του φόρου από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων για τους μισθωτούς και τα ασφαλιστικά ταμεία για τους συνταξιούχους, κ.ά.

Το «πρωτογενές πλεόνασμα» για το 2018 προβλέπεται να απογειωθεί στα 6,67 δισ. ευρώ (3,57% του ΑΕΠ), οριακά υψηλότερα ακόμα και από το στόχο (3,5%), έναντι 3,98 δισ. (2,21% του ΑΕΠ φέτος). Η διόγκωση των πλεονασμάτων υπολογίζεται να φτάσει στα 2,7 δισ. και σε ποσοστό στο 67,6%.

Σε αυτό το πλαίσιο - του διπλασιασμού του στόχου για τα πλεονάσματα - η τυχόν υπεραπόδοση των αντιλαϊκών στόχων για το 2018, εξαιτίας της διόγκωσης των στόχων τους για τα πλεονάσματα, περιορίζεται στα 135 εκατ. ευρώ, από 835 εκατ. της «υπεραπόδοσης» φέτος.

Σε ό,τι αφορά τη φετινή υπέρβαση του στόχου, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών «επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών», με στόχο βέβαια να «χρυσώσει το χάπι» της κατακρεούργησης των κάθε είδους προνοιακών επιδομάτων, του ΕΚΑΣ κ.ο.κ, όσων δηλαδή έχουν ήδη συμφωνηθεί αλλά και προβλέπονται και στο πλαίσιο της τρίτης «αξιολόγησης». Να σημειωθεί ότι κυβερνητικοί κύκλοι έχουν κόψει κάθε συζήτηση για τυχόν διανομή λεγόμενου «κοινωνικού μερίσματος» με τη μορφή κάποιας ενίσχυσης σε κατηγορίες χαμηλοσυνταξιούχων, όπως πέρυσι.

Σφαγείο σε συντάξεις - προνοιακά επιδόματα

Οι δαπάνες του «τακτικού προϋπολογισμού» (χωρίς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) θα περικοπούν στα 55,6 δισ. (από 56,1 δισ. φέτος) ή κατά επιπλέον 500 εκατ. ευρώ, και μάλιστα κατά κύριο λόγο από την κατακρεούργηση των κονδυλίων για «Ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία», στα 19,49 δισ. από 20 δισ. φέτος, δηλαδή κατά 500 εκατ. ευρώ.

Το ζουμί, ωστόσο, βρίσκεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, που ήδη έχει καταθέσει η κυβέρνηση και μεταξύ άλλων προβλέπει στην κατηγορία «κοινωνικές παροχές» (συντάξεις, ΕΚΑΣ , «κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης» κ.ά.), που καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό καθώς και από τα ασφαλιστικά ταμεία («ενοποιημένο αποτέλεσμα γενικής κυβέρνησης»), νέα καρατόμηση, φτάνοντας στα 38,1 δισ. ευρώ, από 39 δισ. φέτος, με μείωση ύψους 900 εκατ. ευρώ!

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση του ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων. Την επόμενη χρονιά προβλέπεται ποσό μόλις 80 εκατ. ευρώ (από 320 εκατ. φέτος), δηλαδή θα κατακρεουργηθεί κατά 240 εκατ. Να σημειωθεί ότι το ΕΚΑΣ για το 2015, όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του 3ου μνημονίου, βρισκόταν στο επίπεδο των 921 εκατ., που βέβαια έχει «εξαϋλωθεί» στο πλαίσιο της «δίκαιης ανάπτυξης».

Σε νέα ύψη η φοροληστεία

Η συνολική μάζα των κρατικών εσόδων αναμένεται στα 54,4 δισ. (από 53,2 δισ. ευρώ φέτος), με διόγκωση ύψους 1,2 δισ. ευρώ.

Μεταξύ άλλων, οι άμεσοι φόροι αναμένεται να «αυγατίσουν» πάνω από 400 εκατ., στα 20,8 δισ. ευρώ.

Ειδική βαρύτητα θα έχουν οι έμμεσοι φόροι που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση, συγκεκριμένα θα φτάσουν σε 27,65 δισ. (από 27,1 δισ. φέτος), με νέα διόγκωση ύψους 550 εκατ. ευρώ.

Οπως προκύπτει, η διόγκωση της φοροληστείας των λαϊκών στρωμάτων από την άμεση και την έμμεση φορολογία θα φτάσει το 2018 σε περίπου 1 δισ. ευρώ...

Κρατικό χρέος - ΠΔΕ -ιδιωτικοποιήσεις

Την ίδια ώρα, στο σκέλος των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζεται κονδύλι ύψους 1,15 δισ. ευρώ από την κλιμάκωση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Παράλληλα, οι δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που θα μοιραστούν σε επιχειρηματικούς ομίλους, διαμορφώνονται σε 6,75 δισ., από τα οποία το 1 δισ. ευρώ προέρχεται από τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού (φόρους και χαράτσια που φορτώνονται στις λαϊκές πλάτες) και 5,75 δισ. από τα κονδύλια στήριξης (ΕΣΠΑ κ.ά.) που προωθεί η ΕΕ.

Χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι το κρατικό χρέος συνεχίζει σε ρότα διόγκωσης. Για το 2017 «κλείνει» στα 317,8 δισ. ευρώ (από 314,9 δισ. το 2016), ενώ περαιτέρω διόγκωση στα 327,9 δισ. προβλέπεται για το 2018.

«Προ των πυλών» τα νέα αντιλαϊκά μέτρα

Την ίδια ώρα, οι εμφανιζόμενες «αποκλίσεις» στα φορολογικά έσοδα φέρνουν στο προσκήνιο και νέα αντιλαϊκά μέτρα, σε συνεννόηση βέβαια με το κουαρτέτο.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, οι «αποκλίσεις» του 2017, σε συνδυασμό και με τις «υπερβάσεις» των στόχων από άλλες κατηγορίες εσόδων, φτάνουν στα 724 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Πλεονάσματα... πάνω στα ελλείμματα των εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών

Η διαρκής περικοπή των συντάξεων και των παροχών των ασφαλιστικών ταμείων, η αύξηση των εισφορών σε εργαζόμενους και συνταξιούχους και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, τα αντιασφαλιστικά μέτρα που προώθησε και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ την τριετία 2015 - 2017, στα χνάρια των προηγούμενων κυβερνήσεων, αποτυπώνονται στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού και στην οικονομική κατάσταση των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι σταδιακά γίνονται «πλεονασματικοί»! Τα πλεονάσματα που καταγράφουν, βέβαια, βασίζονται στα... παρατεταμένα ελλείμματα στα εργατικά - λαϊκά νοικοκυριά.

Ετσι, σύμφωνα με το προσχέδιο, οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ) θα παρουσιάσουν το τρέχον έτος δημοσιονομικό πλεόνασμα 378 εκατ. ευρώ, αντί ελλείμματος ύψους 1,314 δισ. ευρώ, όπως προβλεπόταν στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2018 - 2021. Αναλυτικότερα, το 2017 τα ασφαλιστικά ταμεία περιέκοψαν τη δαπάνη τους - και άρα τις παροχές προς τους ασφαλισμένους - κατά 1,076 δισ. ευρώ σε σχέση με την πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου. Οι κύριες συντάξεις περικόπτονται κατά 446 εκατ. ευρώ, οι επικουρικές κατά 115 εκατ. ευρώ, ενώ και οι υπόλοιπες παροχές μειώνονται κατά 515 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις προβλέψεις.

Οι περικοπές αυτές επιβεβαιώνονται και από την αναμόρφωση του φετινού προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ, που έκανε χτες η διοίκησή του, μειώνοντας την προβλεπόμενη συνολική δαπάνη των κύριων συντάξεων για το 2017 κατά 549 εκατ. ευρώ, από τα 23,865 δισ. ευρώ (σύμφωνα με τον αρχικό προϋπολογισμό) στα 23,316 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την πορεία εκτέλεσής του το 9μηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη.

Αντίστοιχα, ο ΟΑΕΔ θα παρουσιάσει δημοσιονομικό πλεόνασμα 659 εκατ. ευρώ, μειώνοντας τις παροχές του κατά 220 εκατ. ευρώ. Κι αυτό την ώρα που ο ΟΑΕΔ δίνει επιδόματα ανεργίας μόνο στο 10% των εγγεγραμμένων ανέργων! Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ της πρώην Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ), οι οποίες πλέον κατευθύνονται στον ΟΑΕΔ (την ώρα που για τους εργοδότες καταργήθηκαν), χωρίς ουσιαστικά να τους δίνεται πλέον καμία παροχή!

Στα 444 εκατ. ευρώ θα φτάσει το δημοσιονομικό πλεόνασμα του ΕΟΠΥΥ, μια εξέλιξη που όμως ομολογεί η κυβέρνηση, «οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές», όπου βέβαια αποτυπώνεται κυρίως η αύξηση των εισφορών των 2,6 εκατομμυρίων συνταξιούχων από τα μέσα του 2015, με την επιβολή εισφοράς 6% στην επικουρική σύνταξη (από 0%) και την αύξηση της εισφοράς στο 6% (από 4%) στις κύριες συντάξεις.

Η ίδια εικόνα εμφανίζεται και στον προϋπολογισμό του 2018, όπου το δημοσιονομικό πλεόνασμα για τα ασφαλιστικά ταμεία διαμορφώνεται στα 689 εκατ. ευρώ, αντί για έλλειμμα 634 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο. Το «στύψιμο» ασφαλισμένων και συνταξιούχων αποτυπώνεται στη μείωση της δαπάνης για κύριες συντάξεις κατά 480 εκατ. ευρώ και για επικουρικές κατά 190 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα, ο ΟΑΕΔ το 2018 θα παρουσιάσει δημοσιονομικό πλεόνασμα 615 εκατ. ευρώ, πάνω στις πλάτες της συντριπτικής πλειοψηφίας των ανέργων που δεν παίρνουν ούτε τα ψίχουλα του επιδόματος ανεργίας.

Νέο «τσεκούρι» σε νοσοκομεία - ΠΕΔΥ και ΕΟΠΥΥ

Την ίδια ώρα, το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπει νέο «τσεκούρι» στην κρατική χρηματοδότηση των νοσοκομείων και των ΥΠΕ - ΠΕΔΥ, καθώς και στη χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ.

Συγκεκριμένα, η χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό θα περικοπεί το 2018 κατά 226 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2017 η επιχορήγηση του ΕΟΠΥΥ ήταν μειωμένη κατά 200 εκατομμύρια (38%) σε σχέση με το 2016... Παρ' όλα αυτά, λόγω των αυξημένων εισφορών Υγείας που επιβλήθηκαν στους συνταξιούχους, προβλέπεται ότι ο ΕΟΠΥΥ θα παρουσιάσει το 2018 πλεόνασμα 212 εκατ. ευρώ. Ετσι η κρατική χρηματοδότηση του Οργανισμού περιορίζεται μόλις στα 100 εκατ. ευρώ, ποσό που θα κατευθυνθεί «κυρίως στην κάλυψη της δαπάνης υγειονομικής περίθαλψης των ανασφάλιστων πολιτών», όπως αναγράφουν οι συντάκτες του προϋπολογισμού. Πρόκειται για άλλη μια κυνική ομολογία ότι η αναγκαία κάλυψη των ανασφάλιστων δεν γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά φορτώνεται πάλι στις πλάτες των εργαζομένων και των συνταξιούχων.

Σε ό,τι αφορά τα δημόσια νοσοκομεία και τα ΥΠΕ - ΠΕΔΥ, το προσχέδιο προβλέπει μείωση του τακτικού προϋπολογισμού κατά 350 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017. Οπως αναφέρεται προκλητικά μάλιστα, «οι επιδράσεις της μείωσης αυτής αναμένεται να εξισορροπηθούν από την ομαλοποίηση της απόδοσης των μεταβιβάσεων από το ασφαλιστικό σύστημα (ΕΟΠΥΥ)», από τα πρόσθετα βάρη δηλαδή που επιβλήθηκαν με την αύξηση των εισφορών Υγείας!

Χαρακτηριστικό είναι, εξάλλου, ότι στο κείμενο του προσχεδίου γίνεται ειδική αναφορά σε μια σειρά προωθούμενες αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις στην Υγεία, όπως η υλοποίηση του νέου αντιδραστικού νόμου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, η διευθέτηση του ωραρίου εργασίας των γιατρών, η τροποποίηση των Οργανισμών των νοσοκομείων κ.ά.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ