Την έλλειψη της επαρκούς φύλαξης των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, που έχει ως αποτέλεσμα αρχαιολογικοί χώροι να είναι κλειστοί ή να υπολειτουργούν, ανέδειξε με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, η οποία συζητήθηκε το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας. Αφορμή για την κατάθεση της Επίκαιρης Ερώτησης έδωσε το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται «στον αέρα» οι 7μηνες συμβάσεις των φυλάκων, αφού έχουν λήξει.
Οπως τόνισε ο Μ. Συντυχάκης, αυτό συμβαίνει κάθε χρόνο και έχει ως επίπτωση να μένουν αφύλακτοι και εκτεθειμένα σε διάφορους κινδύνους, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ανάμεσα στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και αυτοί υψίστης αρχαιολογικής αξίας. Ανέδειξε, επίσης, την ανάγκη μόνιμου επαρκούς προσωπικού.
Πρόσθεσε ότι «είναι γνωστό πως οι ελλείψεις προσωπικού και οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις που έχουν επιβληθεί, συνοδεύονται πάντα από εντατικοποίηση της δουλειάς, απληρωσιά, καταστρατήγηση των ωραρίων και τρομοκρατία πολλές φορές στους χώρους δουλειάς, αρκεί να βγει το πρόγραμμα με τη διευρυμένη λειτουργία αρχαιολογικών χώρων και μουσείων». Επισήμανε ακόμα ότι το θέμα της φύλαξης των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι τωρινό, πρόκειται για πρόβλημα που συντηρούν όλες οι αντιλαϊκές κυβερνήσεις, όπως και η σημερινή, προετοιμάζοντας το έδαφος για τη σταδιακή εμπλοκή των ιδιωτών σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, εξασφαλίζοντας έτσι ένα ακόμα πεδίο κερδοφορίας στο κεφάλαιο. Ανέφερε ως παράδειγμα τη ΜΚΟ «Διάζωμα», η οποία αναπτύσσει «συνέργειες με δήμους, περιφέρειες, με τη συμμετοχή χορηγών εταιρειών σε δράσεις που αφορούν τα αρχαία θέατρα, τη φύλαξη αρχαιολογικών χώρων από εθελοντές, για τις οποίες βέβαια θα απορροφήσει μεγάλο μέρος κονδυλίων μέσω του νέου ΕΣΠΑ», ενώ υπενθύμισε ότι από τα ιδρυτικά μέλη της εν λόγω ΜΚΟ είναι η ίδια η υπουργός και πρόεδρος ο πρώην υπουργός Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ, Στ. Μπένος.
Μόνο ανησυχία μπορεί να προκαλεί για την πολιτιστική κληρονομιά η απάντηση που έδωσε η υπουργός. Ανέφερε ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να προσλάβει 200 μόνιμους φύλακες μέσω ΑΣΕΠ, κάτι που ο Μ. Συντυχάκης χαρακτήρισε «σταγόνα στον ωκεανό» αφού οι εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού αναφέρουν ότι απαιτούνται το λιγότερο 1.000.
Η ίδια, προσπαθώντας να προσφέρει κάλυψη στη ΜΚΟ «Διάζωμα», είπε ότι «προσφέρει ένα μεγάλο μοχλό ανάπτυξης στις περιοχές όπου αναστηλώνονται» μεγάλα μνημεία και πρόσθεσε: «Δεν θέλετε αυτή η πλούσια κληρονομιά να μην είναι απλώς μία νεκρή κληρονομιά, αλλά να συμπαρασύρει όλες τις τοπικές κοινωνίες, την Παιδεία, την υγιή επιχειρηματικότητα και όχι την παρασιτική;»!
Ενας νεαρός αγρότης, χαμένος και ασυνείδητος, φτάνει στην Αγία Πετρούπολη για να βρει δουλειά. Η ανασυγκρότηση της προσωπικότητάς του, η αναγέννηση της συνείδησής του αποτελούν την υπόθεση της ταινίας. Με τη σειρά της, αυτή η ανασυγκρότηση, χαράσσεται στη μεγάλη επαναστατική ιστορία της κατάρρευσης της παλιάς, αυταρχικής, εκμεταλλευτικής Ρωσίας.
Πρόκειται για τη δεύτερη από τις τρεις αριστουργηματικές ταινίες που γύρισε ο Πουντόβκιν τη δεκαετία του '20, μία αντιπολεμική ταινία, ένα κάλεσμα για επανάσταση. Mια ταινία γεμάτη από αξέχαστες εικόνες, οι σκηνές που συνυφαίνουν τις κραυγές ενάντια στα όπλα με τη μανιώδη κερδοσκοπία των πολεμικών κερδοσκόπων είναι μια ακολουθία μεγαλοφυίας.
Στιγμές, όπως η δραματικότητα της ωμής εκμεταλλευτικής βίας του καπιταλιστή στο εργοστάσιο, στην παραγωγή, εκεί που το αίμα και ο ιδρώτας του εργάτη μετατρέπονται σε ατομικό κέρδος, καθώς «συνομιλεί» με τα εκπληκτικά πλάνα του χρηματιστηριακού «πυρετού», εκεί που το ματωμένο κέρδος αγοράζεται και πωλείται στο «παζάρι», αλλά και οι απίστευτης ποιητικής σύλληψης σκηνές μιας Πετρούπολης που πέφτει με όλο τον σκοτεινό της όγκο πάνω στις σαν μυρμήγκια φιγούρες των ανθρώπων, μας μαθαίνουν τι σημαίνει κινηματογράφος ως τέχνη, δίχως ο θεατής να νιώσει ούτε σε μια στιγμή ότι ο δημιουργός τον «διδάσκει» ή τον «προτρέπει».
Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβκιν. Συν-σκηνοθεσία: Μιχαήλ Ντόλερ. Σενάριο: Νάταν Ζαρχί. Μουσική: Βλαντίμιρ Γιουρόφσκι. Διεύθυνση φωτογραφίας: Ανατόλι Γκολοβνιά. Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Σεργκέι Κοζλόφσκι. Παίζουν: Αλεξάντρ Τσιστιακόφ, Βέρα Μπαρανόφσκαγια, Ιβάν Τσουβέλεφ κ.ά.
Giorgos-Sebastian Papoutsakis |
Οι Gitante, με την Ελένη Γερασιμίδου στο ρόλο του αφηγητή, παρουσιάζουν ένα ταξίδι στο όνειρο, με όχημα την ορχηστρική μουσική τους, που ενώνει την παράδοση των λαών με την κλασική μουσική δωματίου και την τζαζ. Εντεκα μουσικές συνθέσεις αφηγούνται έντεκα όνειρα και μας ταξιδεύουν σε χρόνους και τόπους που δεν φανταστήκαμε ποτέ. Μυστήριο, ένταση και πολλή φαντασία πρωταγωνιστούν επί σκηνής!
Βιολί - φλογέρες: Μυρσίνη Βεστάκη. Φλάουτο: Στέφανος Χατζηαναγνώστου. Κιθάρα: Περικλής Μαλακατές. Φαγκότο - φυσαρμόνικα: Δημήτρης Κουφαλάκος. Κείμενο: Αντώνης Κορτέλης. Φωτισμοί: Γιώργος Ζιώγαλας.
Ωρα έναρξης 21:45. Είσοδος 10 ευρώ, μειωμένο 5 ευρώ.
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης. Παύλος Καλτουρουμίδης - πιάνο, Νίκος Κατσίκης - μπουζούκι, Δημήτρης Κουζής - βιολί, Αλέξανδρος Τράμπας - μπάσο, Νίκος Καρατζάς - κρουστά, Σχεδιασμός ήχου, ηχοληψία: Γιάννης Παξεβάνης.
Θεατρική παράσταση με μονόπρακτα του θεατρικού έργου «Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ» του Μπ. Μπρεχτ παρουσιάζει η Θεατρική Ομάδα του Εργατικού Κέντρου Λάρισας, το Σάββατο 18 Φλεβάρη στις 9 μ.μ. και την Κυριακή στις 8 μ.μ., στο 4ο Δημοτικό Σχολείο (Κουμουνδούρου 17 - 19). Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Ομόφωνα απέρριψε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) το αίτημα της εταιρείας «Gucci» να της δοθεί άδεια για να κάνει επίδειξη μόδας τον Ιούνη πάνω στην Ακρόπολη, στο χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου. Η εταιρεία, για να στηρίξει το αίτημά της, προσέφερε χορηγία (της τάξης των 2 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο μιας πενταετίας) στα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε άλλον Οργανισμό, ενώ εκτιμούσε ότι τα οφέλη από τη διαφήμιση του χώρου μέσω της εκδήλωσης θα έφταναν σε βάθος χρόνου στα 55 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του ΚΑΣ, ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς. Ωστόσο, προτάθηκαν στην εταιρεία άλλοι χώροι που θα μπορούσαν να παραχωρηθούν για την εκδήλωση, όπως το προαύλιο του Ηρωδείου, χώρος στου Φιλοπάππου κ.ά., για τους οποίους η εταιρεία δεν ενδιαφέρθηκε, ενώ από πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού επισημάνθηκε ότι οι υπηρεσίες είναι ανοιχτές σε χορηγίες, δείχνοντας έτσι ότι δεν υπάρχει καμιά αντίθεση από την κυβέρνηση γενικά στην εμπορευματοποίηση μνημείων, αλλά προτάσσεται η μοναδικότητα του Παρθενώνα.