Η Βάσω Κατράκη ήταν μαχήτρια στους κοινωνικούς αγώνες με τόλμη και αποφασιστικότητα. Μετέφερε στην πέτρα όλα τα θεμελιώδη θέματα, το ιδεώδες της ελευθερίας και της αξιοπρέπειάς μας. Σπαράγματα μνήμης, θρήνοι και ελεγεία γι' αυτούς που θυσιάστηκαν. Εργα κοινωνική μαρτυρία. Υπηρέτησε την Ελληνική Χαρακτική με αφοσίωση και γνώση. Ηθος και αξιοπρέπεια.
«Δε θέλω παρά να εκφράσω την αγάπη και τον ενθουσιασμό μου προς τη ζωή», έλεγε η Βάσω Κατράκη. «Κάθε στιγμή που μου ανήκει, δεν θα ήθελα να είναι παρά ένας χαιρετισμός προς αυτήν. Να εκφράσω την αγάπη μου προς τον άνθρωπο και τη δικιά του ζωή, με τις χαρές, τα βάσανα και το μόχθο της. Προσπαθώ να εκφραστώ με τον πιο σαφή τρόπο. Αυτό το κάνω γιατί έτσι νιώθω. Με ενδιαφέρει να 'ρθω σε όσο γίνεται πληρέστερη επικοινωνία με τους ανθρώπους, να μιλήσω με τη γλώσσα τους. Αυτό είναι η πιο μεγάλη καταξίωση ενός καλλιτέχνη. Δε διαλέγω ορισμένα θέματα, μα βιώματα. Και αυτά μπορεί να έρχονται είτε από τη χώρα που ζεις είτε απ' έξω, φτάνει να είναι ανθρώπινα».
Πλούσια η θεματολογία της. Ο Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος. Η αγωνιστική συνείδηση, η ένταξη και η δράση της. Οι περιπέτειες, οι διώξεις και η εξορία... Η Αντιγόνη σκεπάζει το νεκρό αδελφό της, παρά την απαγόρευση του Κρέοντα. Οι «Μάνες Πλατυτέρες» σηματοδοτούν το ιστορικό και κοινωνικό γίγνεσθαι για περισσότερη ατομική και συλλογική ελευθερία. Σπουδαία και τα έργα της, που καταγγέλλουν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης της πολιτικής και ιδεολογικής βίας Νταχάου, Αουσβιτς, Μακρόνησο, Γυάρο, Αϊ-Στράτη κι άλλα παρόμοια της σημερινής πολιτικής και οικονομικής βίας. Σε κάθε χάραξή της βρίσκεται ένα πνευματικό πάθος, απ' όπου πηγάζει και κάθε ανθρώπινο μήνυμά της.
Κατά την περίοδο Οκτώβρη - Νοέμβρη 2016, το Lechaion Harbour Project διεξήγαγε ανασκαφές και ψηφιακές αποτυπώσεις στην περιοχή του διαύλου εισόδου (Entrance Channel) του εξωτερικού λιμένα. Διεξήχθησαν επίσης, για πρώτη φορά, λεπτομερείς ψηφιακές τοπογραφικές αποτυπώσεις στα λιμενικά κατάλοιπα του εσωτερικού λιμένα.
Αποτυπώθηκε ψηφιακά και σχεδιαστικά τμήμα αποβάθρας μήκους 117 μέτρων και πλάτους 5,4 μέτρων στον εσωτερικό λιμένα, νότια του διαύλου εισόδου. Η αποβάθρα διατηρείται σε ύψος δύο δόμων και δεν έχει προς το παρόν αποκαλυφθεί πλήρως. Η τεκμηρίωση και η συσχέτισή της με τις λιμενικές κατασκευές του εξωτερικού λιμένα που ανασκάφηκαν τα προηγούμενα χρόνια, θα προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη χρονολόγησή του. Παράλληλα, αποτυπώθηκαν ψηφιακά και άλλα ορατά κατάλοιπα λιμενικών έργων της περιοχής του εσωτερικού λιμένα κατά μήκος των καναλιών και διεξήχθη λεπτομερής τοπογραφική τεκμηρίωση της έκτασης και του μεγέθους των εσωτερικών λιμενολεκάνων.
Αποτυπώθηκαν ψηφιακά και σχεδιαστικά τα κατάλοιπα μνημειακής κατασκευής στο μέσον της κεντρικής λιμενολεκάνης. Η κατασκευή έχει διαστάσεις περίπου 9 επί 9 μέτρα και σώζεται σε ύψος 3 δόμων. Δυτικά του διαύλου εισόδου, είχαν εντοπιστεί και αποτυπωθεί κατά τις προηγούμενες ανασκαφικές περιόδους τα κατάλοιπα κάθετων ξύλινων δοκών, που πιθανώς αποτελούσαν τμήμα του ανατολικού μόλου. Κατά τη φετινή περίοδο, διερευνήθηκε ανασκαφικά τμήμα της δυτικής πλευράς του μόλου, σε τομή μήκους 6,3 μέτρων, και αποκαλύφθηκαν 40 δοκοί in situ (μέγιστο σωζόμενο ύψος 1,30 μ. και με διάμετρο περίπου 0,18 μ. έκαστη) παράλληλα με το δυτικό μέτωπο του μόλου.
Στο βορειοανατολικό τμήμα του διαύλου εισόδου και σε απόσταση 46,6 μέτρων από την ακτογραμμή, διεξήχθη υποβρύχια ανασκαφή και αποτύπωση στα κατάλοιπα κατασκευής μήκους 23,4 μέτρων με κατεύθυνση ανατολικά προς δυτικά. Η κατασκευή αυτή φαίνεται να οριοθετεί το ανατολικότερο και το βορειότερο άκρο του μετώπου του αρχαίου λιμένα.
Τέλος, συνεχίστηκαν οι γεωφυσικές έρευνες και οι δειγματοληψίες πυρήνων ιζημάτων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, εστιάζοντας κυρίως στις λιμενολεκάνες και τα κανάλια του εσωτερικού λιμένα. Σκοπός των ερευνών ήταν να μελετηθεί η στρωματογραφία και η γεωμορφολογία των λιμενολεκάνων και των καναλιών που τις συνέδεαν, ώστε να ανασυντεθεί η παλαιογεωγραφία της περιοχής και να εντοπιστούν κατάλοιπα λιμενικών κατασκευών και άλλων ευρημάτων που βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια του νερού ή κάτω από τις αποθέσεις ιλύος.
Η κωμωδία «Καλοπροαίρετοι Θεατρίνοι» του Μαριβώ παρουσιάζεται, στο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ, σε σκηνοθεσία Νίκου Καμτσή.
Πήραν φωτιά οι υπηρέτες κι άφησαν κουζίνες, μαγειρέματα κι όλες τις δουλειές και καταπιάστηκαν με το ανέβασμα του έργου του Μερλέν. Τι εστί Μερλέν; Υπηρέτης και κρυπτοσκηνοθέτης. Εγραψε (που λέει ο λόγος) πόνημα θεατρικό κι ερωτικό και μάζεψε το υπόλοιπο υπηρετικό προσωπικό να παίξουν (που λέει ο λόγος). Ολα αυτά γίνονται με ευκαιρία τους γάμους των αφεντάδων τους, Αντζελίκ και Εραστ. Τι το 'θελαν; Καβγάς τρικούβερτος ξέσπασε και παραλίγο αντί για το γάμο των δύο νέων να παντρευόταν ο... Κουτρούλης. Στο παραπέντε και με την επέμβαση του βασιλιά (λείπει ο Μάρτης απ' τη Σαρακοστή;) αποφύγαμε την κηδεία, τον κλαυθμό και οδυρμό. Αφέντες, κυρίες, κύριοι, αριστοκράτες και πληβείοι έγιναν μαλλιά κουβάρια. Ετσι, το «Καλοπροαίρετοι θεατρίνοι» μένει μόνο στον τίτλο του έργου, να μας κλείνει το μάτι ειρωνικά.
Πρόκειται για το έργο του Μαριβώ, μια τρελή κωμωδία με τραγούδια και χορούς από τις ελάχιστα παιγμένες. Με λεπτό χιούμορ και φινέτσα, καθιερώνει το δικό του ύφος, που αγγίζει πολλές φορές το τραγικό. Τα θέματα και η πλοκή δεν είναι σε καμία περίπτωση φάρσες, αλλά παίζουν ανέμελα και δεξιοτεχνικά με τον έρωτα και τον εγωκεντρισμό, τα πρώτα ερωτικά νεανικά σκιρτήματα και την αφέλεια, τη γυναικεία φιλαρέσκεια και τη μοναξιά.
Η μετάφραση από τα γαλλικά είναι της Αντας Κουγιά. Η τελική απόδοση του κειμένου και η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Καμτσή, που επιμελήθηκε και τους φωτισμούς. Σκηνικά - Κοστούμια: Μίκα Πανάγου. Μουσική: Χρήστος Ξενάκης. Παίζουν: Βίκυ Αθανασίου, Νίκος Καραστέργιος, Αντα Κουγιά, Μυρσίνη Μορέλλι, Ειρήνη Καζάκου, Ανδρέας Παπαγιαννάκης, Μαρκέλλα Στάμου, Σάκης Τσίνιαρος, Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, στην Α' Διανομή δύο διακεκριμένοι χορευτές από το Βασιλικό Μπαλέτο της Νέας Ζηλανδίας, η Μαγιού Τανιγκαΐτο και ο Τζόζεφ Σκέλτον. Η Τανιγκαΐτο κατάγεται από την Ιαπωνία, πραγματοποίησε τις σπουδές της στην Αμβέρσα του Βελγίου και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και είναι μέλος του Βασιλικού Μπαλέτου της Νέας Ζηλανδίας από το 2012. O Σκέλτον γεννήθηκε στη Νέα Ζηλανδία, σπούδασε στο Λονδίνο (Σχολή Χορού Ελμχερστ, Βασιλική Σχολή Χορού) και επέστρεψε στην πατρίδα του, όπου έγινε μέλος του Βασιλικού Μπαλέτου το 2011. Από το Μπαλέτο της ΕΛΣ, τον ρόλο της Ζιζέλ ερμηνεύουν οι Μαρία Κουσουνή και Ελεάνα Ανδρεούδη, ενώ το ρόλο του κόμη Αλμπρεχτ ερμηνεύουν οι Βαγγέλης Μπίκος και Ιγκορ Σιάτζκο. Στο ρόλο της Μύρτας οι Ολγα Ζουρμπινά και Αριάδνη Φιλιππάκη, ενώ στο ρόλο του Ιλαρίωνα οι Στράτος Παπανούσης, Γιώργος Βαρβαριώτης και Αγάπιος Αγαπιάδης. Συμμετέχουν οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Coprs de Ballet της ΕΛΣ.