ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Δεκέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ «ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ»
Ψηφίστηκε χτες επί της αρχής

Με τη διαδικασία της ονομαστικής ψηφοφορίας ψηφίστηκε χτες επί της αρχής από τον ΣΥΡΙΖΑ, τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, το Ποτάμι και την Ενωση Κεντρώων το νομοσχέδιο με τίτλο «Σύμφωνο συμβίωσης, άσκηση δικαιωμάτων, ποινικές και άλλες διατάξεις». Διχασμένα ψήφισαν οι βουλευτές των ΑΝΕΛ.

Το ΚΚΕ από την αρχή ξεκαθάρισε ότι τάσσεται κατά, καθώς ο στόχος της κυβέρνησης είναι η επίλυση μιας σειράς ζητημάτων (π.χ. κληρονομικών κ.λπ.), αλλά η θεσμική αναγνώριση της οικογένειας ομόφυλων ζευγαριών, συμπεριλαμβανομένης - σε μια πορεία - και της απόκτησης παιδιών. Ταυτόχρονα, ανέδειξε ότι είναι τουλάχιστον υποκρισία να εμφανίζεται η κυβέρνηση ως ευαίσθητη απέναντι σε κοινωνικές ομάδες, όταν επιδίδεται σε μπαράζ αντιλαϊκών μέτρων για την εφαρμογή του μνημονίου, από το οποίο δεν εξαιρούνται ούτε οι κοινωνικές ομάδες που τάχα υπερασπίζεται.

Ηταν εμφανής η προσπάθεια τόσο της κυβέρνησης όσο και άλλων κομμάτων, όπως το ΠΑΣΟΚ, τα οποία ενώ στηρίζουν την αντιλαϊκή επίθεση προσπάθησαν να ενδυθούν το μανδύα του προοδευτικού, την ίδια στιγμή που επιχειρούσαν ατεκμηρίωτες ταυτίσεις όσων διαφωνούν με το νομοσχέδιο ανεξάρτητα από το εκ διαμέτρου αντίθετο σκεπτικό του καθενός και εισάγοντας ξανά τη θεωρία των δύο άκρων.

Το στίγμα της συζήτησης έδωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, ο οποίος παίρνοντας το λόγο χαρακτήρισε την ψήφιση του νομοσχεδίου «ως σημαντική μέρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για την ισοτιμία».

Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος, επιχείρησε να εμφανιστεί καθησυχαστικός για το ενδεχόμενο να ανοίξει ο δρόμος για την υιοθεσία ή τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών, υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο αποκλείεται από το νομοσχέδιο, αφήνοντας ανοιχτό το παράθυρο για το μέλλον.

Ο πρόεδρος του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο αποσπασματικό και ζήτησε το «Σύμφωνο Συμβίωσης» να περιλαμβάνει ακόμα πιο «προωθημένα» μέτρα. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε ο πρόεδρος της Ενωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης. Σε ρατσιστικό παραλήρημα επιδόθηκε ο αρχηγός της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΟΚΑΣ
Η κυβέρνηση υποκρίνεται ότι υπερασπίζεται ατομικά δικαιώματα όταν τσακίζει μισθούς, συντάξεις

Eurokinissi

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, στην αρχή της ομιλίας του σημείωσε τα εξής:

«Από τη μια μεριά, η κυβέρνηση στην κυριολεξία τσακίζει ό,τι έχει απομείνει από κοινωνικά, εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα και, από την άλλη μεριά, εμφανίζεται υποκριτικά ως υπερασπιστής δικαιωμάτων συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, στην πραγματικότητα όμως υπηρετώντας άλλους στόχους. Αυτό ακριβώς κάνει και το σημερινό νομοσχέδιο.

Θέσαμε στην Επιτροπή - και το θέτουμε ξανά - το εξής απλό ερώτημα: Αυτοί οι άνθρωποι που λέτε ότι υπερασπίζεστε μέσα από το νομοσχέδιο, αυτοί οι άνθρωποι που έχουν επιλέξει έναν συγκεκριμένο προσανατολισμό, που έχουν επιλέξει μια συγκεκριμένη μορφή συμβίωσης, εξαιρούνται της επίθεσης την οποία έχετε εξαπολύσει συνολικά στα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα; Οχι. Η μεγάλη πλειοψηφία και αυτών των ανθρώπων υφίσταται τις συνέπειες αυτής της πολιτικής, όπως φυσικά και όλοι οι υπόλοιποι.

Μιλήσατε για τις συντάξεις, παραδείγματος χάρη, να δοθεί το δικαίωμα της σύνταξης σε όσους συμβιώνουν. Ποιας σύνταξης, αλήθεια; Της σύνταξης η οποία μετατρέπεται σε επίδομα πτωχοκομείου; Που μπαίνουν όρια και προϋποθέσεις και ουσιαστικά η αξιοπρεπής σύνταξη γίνεται όνειρο άπιαστο για τη μεγάλη πλειοψηφία των σημερινών εργαζομένων; Των συντάξεων χηρείας, εκ των οποίων οι μισές έχουν ήδη καταργηθεί και για τις άλλες μισές δρομολογείται η κατάργησή τους;

Μιλήσατε για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Ειπώθηκε, μάλιστα, ως επιχείρημα υπέρ του συμφώνου συμβίωσης για ποιο λόγο, λέει, κάποιος που συμβιώνει με κάποιον άλλο, που μπορεί να είναι άνεργος, να μην μπορεί να τον ασφαλίσει, προκειμένου αυτός να έχει ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Και είπαμε ότι αυτή η λογικοφανής, προοδευτικοφανής άποψη κρύβει μια βαθιά αντιδραστική αντίληψη, ότι κάποιος για να έχει ιατροφαρμακευτική περίθαλψη πρέπει να είναι ασφαλισμένος, ενώ θα έπρεπε το δικαίωμα σε δημόσια, δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη να είναι καθολικό, να δίνεται σε όλους, ανεξάρτητα αν κάποιος είναι ασφαλισμένος ή ανασφάλιστος, ανεξάρτητα αν κάποιος είναι εργαζόμενος ή άνεργος, αν θέλετε, ανεξάρτητα αν κάποιος είναι παντρεμένος, συμβιώνει με κάποιον, ή όχι.

Το δικαίωμα στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη πρέπει να είναι καθολικό, για όλους, δημόσιο, δωρεάν και για υψηλού επιπέδου παροχές Υγείας, όταν μάλιστα ξέρετε πάρα πολύ καλά - και το ξέρουμε όλοι - ότι σήμερα υπάρχουν οικογένειες, υπάρχουν γυναίκες βασικά, οι οποίες παραμένουν σε μια σχέση που δεν τους καλύπτει σωματικά, πνευματικά, ψυχικά, που μπορεί να είναι και βίαιη αυτή η σχέση, επειδή δεν έχουν τη δυνατότητα, δεν μπορούν, να ζήσουν μόνες τους. `Η υπάρχουν - το αντίθετο - ζευγάρια που βγάζουν εικονικό διαζύγιο για να μπορούν να υπαχθούν σε κάποια διάταξη νόμου, σε σχέση με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά».

Ο αγορητής του ΚΚΕ σημείωσε ότι σχετικά με την επίλυση μιας σειράς ζητημάτων, όπως κληρονομικά ζητήματα, ή για να λαμβάνει κάποιος γνώση για ζητήματα υγείας που αφορούν κάποιον άλλο, υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο ιδιωτικών συμφωνητικών, στο πλαίσιο της διαθήκης και αναγκαίων τροποποιήσεων που πρέπει να γίνουν στον αστικό κώδικα.

Επισήμανε ότι ο στόχος της κυβέρνησης είναι, όμως, άλλος, «η θεσμική αναγνώριση οικογένειας, συμπεριλαμβανομένης σε μια πορεία και της απόκτησης παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια. Εκεί είναι η δική μας διαφωνία. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός είναι ατομική, ιδιωτική υπόθεση, ενώ η οικογένεια είναι κοινωνική σχέση και βασικά θεσμός προστασίας των παιδιών». Ξεκαθάρισε ότι «ούτε καταδικάζουμε ούτε στιγματίζουμε ανθρώπους, οι οποίοι επιλέγουν έναν συγκεκριμένο σεξουαλικό προσανατολισμό. Στεκόμαστε απέναντι σε όσους και όσες προβαίνουν σε πρακτικές συμπεριφορές, σε προσβολές σε βάρος αυτών των ανθρώπων», όμως «θεωρούμε ότι ο ομόφυλος σεξουαλικός προσανατολισμός ή η συμβίωση από μόνη της δεν γεννά κοινωνικά δικαιώματα, τα οποία ανάγονται στην οικογένεια και κυρίως στην προστασία των παιδιών, τα οποία βιολογικά είναι αποτέλεσμα της σχέσης άντρα και γυναίκας».

«Στη συμβίωση των ομόφυλων ζευγαριών αντικειμενικά το παιδί έχει παραποιημένη, ανορθολογική αντίληψη αυτής της βιολογικής σχέσης».

Σημείωσε ότι μπορεί το νομοσχέδιο να μην εισάγει την υιοθεσία παιδιών, όμως με τις διατάξεις του ανοίγει το δρόμο. «Ο λόγος που δεν το φέρνετε ακόμη είναι γιατί δεν υπάρχει εξοικείωση από τη μεριά του λαού σε σχέση μ' αυτό το ζήτημα».

Πρόσθεσε ότι «ο πολιτικός γάμος πρέπει να είναι η μοναδική υποχρεωτική μορφή γάμου και όποιος θέλει ας κάνει και θρησκευτικό γάμο». «Ομως, απ' τη μια μεριά ξιφουλκείτε - και δικαίως - απέναντι σε απαράδεκτες τοποθετήσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας, αλλά την υποχρεωτικότητα του πολιτικού γάμου, που στο κάτω κάτω είναι και ένας εκσυγχρονισμός που έχει γίνει εδώ και δεκαετίες σε άλλα κράτη, δεν την ακουμπάτε».

Αναφερόμενος στο τσουβάλιασμα όσων καταψηφίζουν το νομοσχέδιο που επιχειρήθηκε από το ΠΑΣΟΚ, ο Γ. Γκιόκας επισήμανε: «Δεν πρόκειται να ξεπλυθείτε για τη θητεία σας ως ΠΑΣΟΚ στην αντιλαϊκή πολιτική, ψηφίζοντας ένα τέτοιο νομοσχέδιο ή θέτοντας πλαστές διαχωριστικές γραμμές συντηρητικότητας ή προοδευτισμού, ανάλογα με το πώς τοποθετείται κάθε πολιτική δύναμη στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου».

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Με την ευκαιρία του «Συμφώνου Συμβίωσης» επανήλθε η θεωρία των δύο άκρων

Η Αλέκα Παπαρήγα, ξεκινώντας την παρέμβαση της, επεσήμανε ότι: «Από ορισμένες παρεμβάσεις, με την ευκαιρία του Συμφώνου Συμβίωσης, επανήλθε η θεωρία των δύο άκρων. Και για να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, τα πράγματα. Η δημοκρατία για εμάς δεν είναι μόνο μέσα στην οικογένεια, ξεκινά από τον κύριο χώρο αναπαραγωγής του κοινωνικοοικονομικού συστήματος, που είναι η εργασία. Και δε βλέπω τα δημοκρατικά κόμματα, όπως λέτε, και οι δημοκρατικές αντιλήψεις να έχουν το ίδιο μέτρο για τα ατομικά δικαιώματα στη συμβίωση, στην οικογένεια, με τα ατομικά δικαιώματα στην εργασία. Γιατί είναι και ατομικό δικαίωμα το δικαίωμα στην απεργία (...) Θα είχε μία συνέπεια η επίδειξη προοδευτισμού και δημοκρατισμού εάν τα ατομικά δικαιώματα τα έβλεπε στο σύνολο της ζωής, στις οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις και μία μορφή κοινωνικών σχέσεων είναι και η οικογένεια».

Στη συνέχεια, σημείωσε ότι παρ' όλο που δε λέγεται ανοιχτά, η ουσία της συζήτησης είναι η επέκταση του θεσμού της οικογένειας και στη συμβίωση των ομοφυλόφιλων. Υπενθύμισε ότι κάθε μορφή συμβίωσης, όπως είναι και η οικογένεια, μέσα σε μια ταξική κοινωνία βασίζεται στον οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό καταναγκασμό, παρ' όλο βέβαια που στις σημερινές συνθήκες έχει μετριαστεί ο πολιτιστικός καταναγκασμός σε σχέση με αναχρονιστικές ξεπερασμένες αντιλήψεις. Η Αλ. Παπαρήγα υπενθύμισε ότι οι κομμουνιστές πάλεψαν για την αλλαγή του οικογενειακού Δικαίου, κατά του απαράδεκτου άρθρου για τη μοιχεία, για τα επώνυμα, για την ισοτιμία των δύο φύλων, για την ισοτιμία των παιδιών, «χωρίς όμως αυτά να μπορούν να αλλάξουν εκ βάθρων το χαρακτήρα της οικογένειας, που για εμάς, αυτή είναι η θέση μας και μπορεί σήμερα να μην είναι εφικτή, αλλά γι' αυτή παλεύουμε».

Σημείωσε οτι δεν μπορεί κάθε μορφή συμβίωσης να βασίζεται πάνω στη σεξουαλική επιλογή, στο σεξουαλικό προσανατολισμό. «Ούτε καν μπορεί να βασίζεται πάνω στην αμοιβαιότητα της αγάπης, του έρωτα, είτε είναι ετερόφυλα, είτε είναι ομόφυλα ζευγάρια. Δεν είναι αυτό το μέτρο για την κοινωνική σχέση, με νομική μάλιστα κατοχύρωση, δεν παίρνεται υπόψη η ποιότητα των σχέσεων. Και αυτή τη στιγμή παίρνουμε, επίσης, υπόψη το γεγονός ότι η οικογένεια μέσα στις συνθήκες ταξικής κοινωνίας και ενδεχομένως οποιασδήποτε κοινωνίας, συγκροτείται ως χώρος αναπαραγωγής της κοινωνίας και του συγκεκριμένου συστήματος, μαζί με το χώρο της εργασίας, γιατί αν θέλετε, το κυριότερο μέρος της αναπαραγωγής είναι μέσω της εργασίας».

Στη συνέχεια της ομιλίας της, η Αλ. Παπαρήγα σχολίασε την αντίδραση που σημειώθηκε από βουλευτές άλλων κομμάτων όταν ο Γ. Γκιόκας είπε ότι η γέννηση του παιδιού προϋποθέτει τη βιολογική σχέση άνδρα - γυναίκας: «Δεν κατάλαβα. Είναι άλλο πράγμα να πούμε ότι τα βιολογικά στοιχεία δε δεσμεύουν το σεξουαλικό προσανατολισμό, βεβαίως. Ο άνθρωπος γεννιέται με ένα φύλο, με εξαίρεση κάποιες περιπτώσεις, που εκεί υπάρχουν άλλα προβλήματα, που έχουν σχέση με το έμβρυο κ.λπ. Δε σημαίνει, βέβαια, ότι επειδή κάποιος γεννήθηκε γυναίκα, υποχρεώνεται να έχει το σεξουαλικό προσανατολισμό μιας γυναίκας, γιατί δεν είναι τα βιολογικά στοιχεία που καθορίζουν την κοινωνική συμπεριφορά. Τα βιολογικά στοιχεία, όμως, καθορίζουν τα θέματα ποιος γεννάει, εγώ δεν ξέρω να μπορεί να γεννήσει άνδρας. Το παιδί γεννιέται από συγκεκριμένα βιολογικά στοιχεία, ανδρικά και γυναικεία. Αυτό δεν έχει καμιά σχέση με την εικόνα που αποκτά ένα παιδί από τη μικρή του ηλικία, ότι είναι προϊόν άνδρα και γυναίκας; Ανεξάρτητα, βεβαίως, αν έχουν παντρευτεί, αν η σχέση είναι σταθερή, είναι λιγότερο σταθερή, είναι ευκαιριακή».

Η Αλ. Παπαρήγα διευκρίνισε ότι για το ΚΚΕ, τα ρατσιστικά, ομοφοβικά εγκλήματα πρέπει να τιμωρούνται βαρύτατα. Και βεβαίως, είναι ζήτημα και διαπαιδαγώγησης και πολιτισμού να σεβαστεί ο άλλος την προσωπική επιλογή, να ζήσει όπως θέλει. Επεσήμανε, όμως, ότι «σ' αυτή την κοινωνία δεν είναι σεβαστές όλες οι απόψεις, παρ' όλο που καταναλώνεται πολύ μελάνι και σάλιο γι' αυτό». Και υπενθύμισε τον αντικομμουνισμό, τις διώξεις ΚΚ, όπως αυτό της Ουκρανίας. Σημείωσε, επίσης, ότι απόψεις σαν αυτές του Αμβρόσιου και του Καμμένου είναι επικίνδυνες και πρέπει να αντιπαλεύονται.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ