Με έναν διάλογο στα σκαριά για την προώθηση νέων αντιδραστικών μέτρων και έναν ακόμα προϋπολογισμό φτώχειας που συμβάλλει σε αυτήν την κατεύθυνση, ξεδιπλώνεται η κυβερνητική πολιτική στο χώρο της Παιδείας, η οποία σε όλο το φάσμα της ασφυκτιά και υποβαθμίζεται.
Η πολιτική αυτή συμπυκνώθηκε, σε ένα βαθμό, στην τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας στη συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό. Ο Ν. Φίλης κινήθηκε στο επικοινωνιακό μοτίβο που ακολουθεί η κυβέρνηση της νέας σοσιαλδημοκρατίας, η οποία «υπερθεματίζει» στα αιτήματα και στις διαπιστώσεις πουλώντας μπόλικη «κατανόηση» και «συμπάθεια», την ώρα που παρουσιάζει σαν λύση και αναγκαιότητα την αντιδραστική στρατηγική του κεφαλαίου στην Παιδεία. Ετσι, ο υπουργός Παιδείας, αφού πρώτα μίλησε για τη «σκιά της οικονομικής κρίσης (που) πέφτει βαριά πάνω στην Εκπαίδευση», αφού παρέθεσε στοιχεία για ελλείψεις σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης (τις οποίες φυσικά απέδωσε στις προηγούμενες κυβερνήσεις), ήρθε και στο «διά ταύτα», διανθισμένο με υποσχέσεις και ευχολόγια: Οτι η πορεία της Εκπαίδευσης θα πηγαίνει «αναλόγως της πορείας των δημόσιων οικονομικών», όπως π.χ. είπε για το μεγάλο ζήτημα της στελέχωσης των σχολείων, που φέτος έφτασαν στο Νοέμβρη με χιλιάδες κενά, αποφεύγοντας τελικά κάθε συγκεκριμένη δέσμευση.
Και αν στα λόγια περισσεύει η συμπάθεια, στον προϋπολογισμό της κυβέρνησης μπορεί κανείς να διαβάσει την πραγματικότητα που περιμένει μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, γονείς. Για την Παιδεία το ύψος των δαπανών διαμορφώνεται σε 4,274 δισ. ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό (από 4,352 δισ. ευρώ το 2015), 590 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ (από 474 εκατ. ευρώ πέρυσι). Δηλαδή, μείωση κατά 122 εκατ. ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό και αύξηση κατά 116 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ (λόγω της εξασφάλισης πόρων για πληρωμή αναπληρωτών). Κι αν εκ πρώτης όψεως τα ποσά αυτά δεν δείχνουν αριθμητικά να έχουν μεγάλες αποκλίσεις από τα περσινά, είναι τελείως χαρακτηριστικά για τη συνέχιση της «μιζέριας» στη δημόσια Εκπαίδευση, αφού ο νέος προϋπολογισμός έρχεται σε ένα έδαφος ήδη μειωμένης χρηματοδότησης, η οποία έχει φτάσει σε οριακά σημεία, με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να μην μπορούν καλά καλά να καλύψουν τους πιο βασικούς λογαριασμούς τους. Ούτε λόγος, βέβαια, για κάλυψη των σύγχρονων διευρυμένων μορφωτικών αναγκών, για ολόπλευρη στήριξη μαθητών, φοιτητών, για εξασφάλιση όλου του απαραίτητου εκπαιδευτικού και λοιπού προσωπικού με αξιοπρεπείς μισθούς και όρους εργασίας.
Οσοι παλεύουν για την κατάκτηση της γνώσης στα σχολεία και στις δύο βαθμίδες, σε όλη τη χώρα, σε δομές κατάρτισης, στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι αντιμέτωποι με μια εικόνα ελεγχόμενης χρεοκοπίας. Με τη φτώχεια και την ανεπάρκεια σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες να είναι καθεστώς, τόσο στις δομές όσο και στο περιεχόμενο της μάθησης. Επιπλέον, νέα και παλιά αντιδραστικά μέτρα έρχονται στην Παιδεία και για το πλασάρισμά τους αναστηλώνονται οι μηχανισμοί διαλόγου που χρησιμοποιήθηκαν και στο παρελθόν.
Ηδη είναι γνωστή η βάση πάνω στην οποία θα γίνει αυτός ο διάλογος, με την ηγεσία του υπουργείου να έχει δηλώσει πως «η αντιμετώπιση δομικών προβλημάτων της Εκπαίδευσης συναρτάται με την έκθεση του ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση της Εκπαίδευσης, στη βάση των βέλτιστων διεθνών πρακτικών». Επιχειρεί, δηλαδή, να καλλιεργήσει στον απαυδισμένο από την κατάσταση στην Παιδεία λαό την αίσθηση ότι μέσα από τον ΟΟΣΑ, τον ιμπεριαλιστικό οργανισμό που δίνει τις κατευθύνσεις για καθεμία από τις κατεδαφίσεις δικαιωμάτων, θα έρθουν... βελτιώσεις. Αποφεύγοντας να αναφερθεί στην κατεύθυνση, στη φιλοσοφία, στην «ιστορία» του ΟΟΣΑ στην υπαγόρευση μεταρρυθμίσεων που ποδοπατούν κατακτήσεις για να φέρουν κέρδη στο μεγάλο κεφάλαιο και που εξειδικεύονται με συγκεκριμένα και καταδικασμένα ήδη από το κίνημα μέτρα και στην Παιδεία.
Ο λαός έχει δεδομένα για το πού πάει η πολιτική για την Παιδεία, για τους στόχους του κεφαλαίου που υπηρετεί και η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Γνωρίζει και τις ανάγκες του που μένουν ανικανοποίητες. Βλέπει πως όλα τριγύρω αλλάζουν σε βάρος του, το μέλλον των παιδιών του υποθηκεύεται πολύμορφα. Η σύγχρονη εποχή δίνει δυνατότητες αδιανόητες σε σχέση με παλιότερα για πραγματική αναβάθμιση της Παιδείας, για όλους. Εμπόδιο μπαίνει η υποταγή και της Παιδείας στις ανάγκες της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο ισοπεδώνει το δικαίωμα στη μόρφωση, όπως και τα υπόλοιπα, αξιώνει να κάνει κουμάντο στα μυαλά των νέων. Γι' αυτό και αναδεικνύονται ως ανάγκη η διεκδίκηση και οι αγωνιστικές πρωτοβουλίες, που καθημερινά αναπτύσσονται για τα αυτονόητα για τη λειτουργία των σχολείων και σχολών, να συνδεθούν με την πάλη για την ανατροπή του συστήματος που γεννάει την εκμετάλλευση, την ανεργία, τη φτώχεια και την αμορφωσιά.
Χτες το πρωί, εκπρόσωποι Σπουδαστικών Συλλόγων του ΤΕΙ Αθήνας και Επιτροπών Αγώνα του ΜΑΣ έδωσαν συνέντευξη Τύπου έξω από το κτίριο Διοίκησης του Ιδρύματος, στο οποίο πραγματοποιούσαν από το πρωί συμβολική κατάληψη. Αντίστοιχη κινητοποίηση την ίδια ώρα έγινε στο ΤΕΙ Πειραιά.
Αναφέρθηκαν στην κατάσταση που αντιμετωπίζει ο σπουδαστής, που μετά από κόπους του ίδιου και της οικογένειάς του φτάνει να εισαχθεί σε μια σχολή και να βρεθεί απέναντι σε πραγματικό χάος. Σύμφωνα με τους σπουδαστές, «έχουν μειωθεί κατακόρυφα οι ώρες και ο αριθμός των συμβασιούχων ωρομισθίων διδασκόντων. Συγκεκριμένα, πρόσφατα ο πρόεδρος της Συνόδου των ΤΕΙ, Μ. Μπρατάκος, δήλωσε ότι "οι φετινοί έκτακτοι καθηγητές θα είναι 701 θέσεις έναντι 846 πέρυσι". Αρκεί να σημειωθεί ότι πρόπερσι ήταν 1.080, δηλαδή σε 2 χρόνια υπήρξε μείωση 35% των εκτάκτων καθηγητών». Μάλιστα και από αυτές τις θέσεις, οι 647 προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από τα αποθεματικά των Ιδρυμάτων, τα οποία, όπως σημειώθηκε χτες, στην πλειοψηφία είναι ανύπαρκτα.
Η υποστελέχωση έχει σαν αποτέλεσμα, όπως επισημάνθηκε, να υπάρχουν σε όλα τα εργαστήρια λίστες αναμονής έως και 100 άτομα, να καθυστερούν σπουδαστές από το να πάρουν το πτυχίο τους, χάνοντας ολόκληρα εξάμηνα. Στα εργαστήρια και στις θεωρίες, οι σπουδαστές είναι στοιβαγμένοι σαν σαρδέλες, με 50 από αυτούς σε εργαστήριο των 20 θέσεων, με κινδύνους ακόμη και για την υγεία τους πολλές φορές (π.χ. σε εργαστήρια με υψηλή τάση), εργαστηριακά μαθήματα να γίνονται στον πίνακα, μηχανολόγοι δεν έχουν δει τόρνο ποτέ τους κ.λπ. Παράλληλα, καταργούνται γενικά μαθήματα όπως π.χ. η Βιολογία στις ΣΕΥΠ.
Οι σπουδαστές αναφέρθηκαν χτες στις χιλιάδες περιπτώσεις σπουδαστών που παρατούν τις σπουδές γιατί έχουν «ζόρια» στο σπίτι, με το κόστος σπουδών να έχει εκτιναχθεί τα τελευταία χρόνια, με ανύπαρκτη σε όλη την Αττική εστία για τη στέγασή τους, με διοικήσεις των ΤΕΙ να καλούνται να συμπιέσουν τους προϋπολογισμούς τους και να γίνεται λόγος ακόμα και για ενδεχόμενο επιβολής διδάκτρων.
Ξεκαθάρισαν πως δεν πρόκειται για μεμονωμένα προβλήματα, αλλά μία συνολική κατάσταση που έχει αιτία, έχει ένοχο με όνομα: «Είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της ΕΕ που χρόνια τώρα εφαρμόζουν οι προηγούμενες και η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Στόχος είναι να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που έχουν συμφέρον από την υποβάθμιση των ΤΕΙ, που θέλουν από τα ΤΕΙ να βγαίνει το πιο φτηνό εργατικό δυναμικό, με ελάχιστα δικαιώματα».
Οπως τονίστηκε, «τη στιγμή που οι ελλείψεις είναι καθημερινότητα για τους σπουδαστές, κάθε χρόνο δίνονται εκατομμύρια σε επιχειρήσεις, ενώ δόθηκαν τεράστια ποσά από τα αποθεματικά των ΤΕΙ σε καπιταλιστές δανειστές, για να ξεπληρωθούν οι δόσεις ενός χρέους που δε δημιουργήσαμε εμείς και οι οικογένειές μας».
«Οσες φορές είπαμε ότι "δε βαριέσαι, τίποτα δεν αλλάζει", τελικά όλα άλλαζαν εις βάρος μας. Τώρα μπορούμε να δοκιμάσουμε την πραγματική μας δύναμη, τη δύναμη της συλλογικής διεκδίκησης και αγώνα για τη μόρφωση και τη ζωή που μας αξίζει», τονίζεται στο κάλεσμα για την πανελλαδική συνάντηση συντονισμού.